Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-1.4511.77.2017.2.WRZ
z 23 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2017 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej 23 lutego 2017 r.), uzupełnionym 16 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzenia wskazanej we wniosku działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2017 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzenia wskazanej we wniosku działalności gospodarczej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem 27 kwietnia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-1.4511.77.2017.1.WRz, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 16 maja 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą indywidualnie oraz jest wspólnikiem spółki cywilnej - rękodzieło ludowo-artystyczne. Obydwie działalności są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Problem dotyczy działalności indywidualnej, ponieważ ewidencję przychodów Wnioskodawczyni rozlicza według 5,5 % stawki ryczałtu zgodnie z symbolem PKD : 90.03.Z, 47.99.Z, 47.91.Z, 47.78.Z, 47.77.Z, 47.72.Z, 47.65.Z, 47.59.Z, 47.53.Z, 47.52.Z, 32.99.Z, 32.40.Z, 32.13.Z, 32.12.Z, 23.19.Z, 18.12.Z, 15.12.Z, 47.51.Z.

Natomiast ww. symbol PKD 23.19.Z produkcja i obróbka pozostałego szkła - w zasadzie przesądza o tym czym się ona zajmuje. Urząd skarbowy jednak twierdzi że nie może się rozliczać według stawki 5,5%, gdyż prowadzi działalność artystyczną – pod symbolem PKD 90.03.Z, dlatego też Wnioskodawczyni chce wyjaśnić dokładnie czym się zajmuje i prosi o interpretację według jakiej stawki ma się rozliczać.

Wnioskodawczyni kupuje np. : szklanki, świeczniki, popielniczki, butelki. Maluję je w określone wzory - które są opracowane już wcześniej (jest ich autorem i twórcą) można powiedzieć że maluje je według szablonu. Efekt końcowy to np. lampion - jako pamiątka. Wnioskodawczyni nie sprzedaje go w cenach detalicznych ale hurtowych jako producent, gdzie jej odbiorcami są firmy a nie osoby indywidualne. Tak więc przykładowo na fakturze którą wystawia figuruje:

  • lampion skos - 50 szt.
  • lampion baryłka - 15 szt.,
  • kieliszek witraż - 10 szt.
  • butelka witraż - 5 szt.

Tak wiec nie jest to twórczość indywidualna lecz masowa, a zatem zdaniem Wnioskodawczyni jest producentem ręcznie malowanych pamiątek.

W piśmie z 12 maja 2017 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że jej praca wygląda następująco:

  1. Projektuje wzór (mój autorski),
  2. Kupuje gotowe półprodukty typu : lampiony, kielichy, kieliszki, kubki,
  3. Ręcznie maluje wcześniej przygotowany wzór na danym produkcie zmieniając (lub nie) tym samym jego przeznaczenie, a więc zdarza się że kupuje szklane kielichy ale w formie końcowej są one lampionami,
  4. Wszystkie produkty które maluje są w jednym wcześniej opracowanym przedsmakiem wzorze.
  5. Jeśli wzór przyjmie się na rynku (czyli się podoba) Wnioskodawczyni powiela go w setkach.

Czyli np. w I. świecznik szklany w formie końcowej zyskuje on nazwę np: skos K. lub skos witraż i tak też figuruje on na fakturze. Wnioskodawczyni sprzedaż prowadzi hurtowo czyli klient zamawia więcej niż 10 szt. jednego wzoru.

W tak przedstawionej sytuacji i po złożeniu zeznania PIT-28 Urząd Skarbowy wezwał ją do udzielenia odpowiedzi czy jest to działalność artystyczna czy nie. Na tej podstawie zadecyduje o formie jej opodatkowania. Jak dotychczas Wnioskodawczyni opodatkowywała swoje dochody wg 5,5% stawki ryczałtu.

W chwili obecnej nie toczy się żadna kontrola czy też postępowanie podatkowe.

W ocenie Wnioskodawczyni - jest producent pamiątek i tak też się rozlicza. Wstępnie jej wpis do ewidencji działalności gospodarczej zawierał symbol PKD dotyczący działalności artystycznej, jaką mogłaby potencjalnie prowadzić, ale ponieważ takiej nie wykonywała dokonała aktualizacji wpisu poprzez wykreślenie symbolu PKD dotyczącego działalności artystycznej.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni nie posiada opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi odnośnie symbolu PKWiU swojej działalności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy rozliczam się prawidłowo z urzędem skarbowym?

Zdaniem Wnioskodawczyni, rozlicza się prawidłowo jako producent pamiątek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2180 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Przepisy ww. ustawy przewidują stosowanie zróżnicowanych stawek ryczałtu, w zależności od zakresu prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (w tym specyficznego jej typu jakim jest działalność artystyczna). Przy czym, sama możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy stanowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b), nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W wykazie tym nie wymieniono działalności wytwórczej w zakresie produkcji pamiątek przeznaczonych do sprzedaży hurtowej.

Przy czym, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Ww. ustawa nie definiuje pojęcia „wytwarzania”, dlatego też zgodnie z definicją słownikową należy przyjąć, że „wytwarzać” to „produkować” coś tworząc, wydzielać coś, powodować powstanie czegoś (słownik języka polskiego PWN wydany 2002 r.). Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług, bądź sprzedaży wytworzonych produktów do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) oraz pkt 4 lit. a) cytowanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in:

  • 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b),
  • 5,5% - przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a),

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność polegającą na ręcznej obróbce i malowaniu szkła. Kupuje np.: szklanki, świeczniki, popielniczki, butelki i maluję je w określone wzory - które są opracowane już wcześniej (jest ich autorem i twórcą) i maluje je według szablonu. Efekt końcowy to np. lampion - jako pamiątka. Wnioskodawczyni nie sprzedaje pamiątek w cenach detalicznych ale hurtowych, jako producent którego odbiorcami są firmy, a nie osoby indywidualne. Na fakturach które wystawia odbiorcą figurują w dużych ilościach przetworzone przez nią ww. przedmioty w formie pamiątek. Wszystkie produkty, które maluje są w jednym wcześniej opracowanym wzorze. Jeśli wzór przyjmie się na rynku (czyli się podoba) Wnioskodawczyni powiela go w setkach. W jej ocenie jest producentem pamiątek. Ponieważ nie wykonuje działalności artystycznej dokonała aktualizacji posiadanego wpisu poprzez wykreślenie z niego symbolu PKD dotyczącego tej działalności.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że działalność Wnioskodawczyni to szczególna forma działalności gospodarczej, której istotą jest malowanie wg szablonu szklanych lampionów, kieliszków, butelek na witraże, a zatem zmiana ich przeznaczenia, zastosowania i sposobu użytkowania. Zatem, jeżeli w istocie prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność w zakresie produkcji pamiątek, mająca cechy powtarzalne (powielana wg szablonu w setkach) spełnia przesłanki pozwalające uznać ją za działalność wytwórczą, to przychody uzyskane z tej działalności mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Należy jednak wskazać, że w przypadku gdy zamówione przez kontrahenta pamiątki zostaną wytworzone przez Wnioskodawczynię według zamówionych przez niego cech i wzorów lub z jego materiałów, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie właściwa w wysokości 8,5% uzyskanego z tego tytułu przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego z ww. zastrzeżeniem jest prawidłowe.

Wskazać jednak należy, że dokonanie oceny czy ww. działalność jest to działalność wytwórcza wykracza poza ramy postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, a charakter prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej może zostać zweryfikowany w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj