Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1849/11/JP
z 19 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1849/11/JP
Data
2012.03.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2011r. (data wpływu 28 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2012r. (data wpływu 29 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2012r. (data wpływu 29 lutego 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lutego 2012r. nr IBPP4/443-1849/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”.

Realizacja projektu będzie polegała na zorganizowaniu wizerunkowej kampanii promocyjnej o zasięgu krajowym i zagranicznym obejmującej zastosowanie różnorodnych środków promocji m.in. udział w międzynarodowych targach ofert inwestycyjnych, zorganizowanie forum dla inwestorów, reklamę w krajowych i zagranicznych mediach drukowanych i internetowych aktualizację i pozycjonowanie strony internetowej Miasta przeznaczonej dla inwestorów zewnętrznych, zakup systemu prezentacji wizualnej oferty inwestycyjnej miasta. Ponadto innowacyjnym elementem projektu z punktu widzenia promocji ofert inwestycyjnych jest wykorzystanie narzędzi public relations i publicity w postaci promocji przed- i pokonferencyjnej mających na celu budowanie trwałych relacji biznesowych z inwestorami.

W wyniku realizacji projektu Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 24 lutego 2012r. okres realizacji projektu to marzec 2012r. - grudzień 2012r.

Wnioskodawca na potrzeby realizacji projektu zamierza zakupić poniższe towary i usługi celem promocji ww. projektu:

  • udział w Targach ... w Cannes, obejmujący: rejestrację i zapewnienie wejściówek, zabudowę stoiska wraz z obsługą, wynajem powierzchni wystawowej;
  • udział w Targach ... w Monachium obejmujący: rejestrację i zapewnienie wejściówek, zabudowę stoiska wraz z obsługą, wynajem powierzchni wystawowej;
  • udział w Symposium w Kalifornii w połączeniu z „Poland Day” obejmujący: rejestrację i zapewnienie wejściówek, współorganizacja Dnia Polskiego (Poland Day) w trakcie Sympozjum, promocję po-konferencyjną ofert inwestycyjnych;
  • udział w ... Forum w Nowym Jorku obejmujący: promocję przedkonferencyjną ofert inwestycyjnych Miasta na ... Forum z wykorzystaniem webinaru, rejestrację i zapewnienie wejściówek, wykup tzw. pakietu sponsorskiego umożliwiającego promocję oferty inwestycyjnej w ramach wydarzenia, organizację konferencji networkingowęj „…” po ... Forum w Konsulacie RP w Nowym Yorku, promocję pokonferencyjną ofert inwestycyjnych Miasta po ... Forum;
  • realizacja reklamy w zagranicznych i krajowych mediach drukowanych obejmującą: opracowanie merytoryczne artykułów reklamowych w wersji anglojęzycznej i polskojęzycznej, wykup miejsca w zagranicznych oraz krajowych mediach drukowanych;
  • realizacja reklamy w mediach internetowych obejmującą: umieszczenie banera reklamowego w największym polskim portalu, tj. Y, umieszczenie banera reklamowego na globalnych portalach outsourcingowych, zorganizowanie oraz prowadzenie regularnych blogów na portalach społecznościowych A oraz B w wybranych sektorach, stworzenie i moderowanie anglojęzycznej grupy „…” na portalach społecznościowych: A, B;
  • aktualizacja i rozbudowa strony internetowej Miasta przeznaczonej dla inwestorów obejmującą: aktualizację dostępnych obecnie na stronie www informacji przeznaczonych dla inwestorów, umieszczenie na stronie www produktów powstałych w ramach kampanii promocyjnej, pozycjonowanie strony www na portalu Google, pozycjonowanie strony www na stronach i portalach sektorowych;
  • zakup systemu prezentacji wizualnej oferty inwestycyjnej miasta obejmujący zakup: stołu wielodotykowego, aplikacji interaktywnej „e-miasto”, interaktywnego narzędzia do analizy terenów inwestycyjnych, a także obsługa stołu wielodotykowego i aplikacji na Targach ... w Monachium w 2012 wraz z instalacją i konfiguracją w budynku Urzędu Miasta;
  • produkcja materiałów reklamowych i zakup gadżetu promocyjnego;
  • zorganizowanie Forum Inwestycyjnego, w tym zapewnienie uczestnictwa inwestorów zagranicznych z wykorzystaniem wizyty studialnej inwestorów.

Faktury dokumentujące towary i usługi dokonane na potrzeby realizacji projektu będą wystawiane na Urząd Miasta - Wydział Promocji.

Celem działań promujących tereny inwestycyjne jest ich późniejsza sprzedaż.

Miasto będzie osiągało obroty ze sprzedaży (opodatkowanie VAT-em).

Realizacja ww. projektu jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy ww. terenów inwestycyjnych, a zatem w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem.

Właścicielem terenów inwestycyjnych objętych projektem jest wyłącznie Miasto. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłaty, ani żadne inne podmioty nie będą wnosiły wkładu finansowego w projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 24 lutego 2012r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, w okresie marzec 2012r. - grudzień 2012r. będzie realizował projekt pn. „…”. Realizacja projektu będzie polegała na zorganizowaniu wizerunkowej kampanii promocyjnej o zasięgu krajowym i zagranicznym obejmującej zastosowanie różnorodnych środków promocji m.in. udział w międzynarodowych targach ofert inwestycyjnych, zorganizowanie forum dla inwestorów, reklamę w krajowych i zagranicznych mediach drukowanych i internetowych aktualizację i pozycjonowanie strony internetowej Miasta przeznaczonej dla inwestorów zewnętrznych, zakup systemu prezentacji wizualnej oferty inwestycyjnej miasta.

W wyniku realizacji projektu Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Faktury dokumentujące towary i usługi dokonane na potrzeby realizacji projektu będą wystawiane na Urząd Miasta - Wydział Promocji.

Celem działań promujących tereny inwestycyjne jest ich późniejsza sprzedaż.

Miasto będzie osiągało obroty ze sprzedaży (opodatkowanie VAT-em).

Realizacja ww. projektu jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy ww. terenów inwestycyjnych, a zatem w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem.

Właścicielem terenów inwestycyjnych objętych projektem jest wyłącznie Miasto.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Miasta, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy. Wnioskodawca już w momencie rozpoczęcia kampanii promocyjnej przewiduje, że celem działań promujących tereny inwestycyjne jest ich późniejsza sprzedaż lub dzierżawa. Zatem zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Miasto celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach, konferencjach czy organizację w zagranicznych i krajowych mediach telewizyjnych, drukowanych, czy internetowych reklamy, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, iż w wyniku realizacji projektu Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub wydzierżawienia terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży lub dzierżawie.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy. Realizacja projektu jest wsparciem statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami (…).

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku bowiem jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu lub wydzierżawienia promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca wprost wskazał bowiem, że „realizacja ww. projektu jest działaniem podjętym w celu sprzedaży lub dzierżawy ww. terenów inwestycyjnych.” Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości będą generować obrót opodatkowany VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj