Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.75.2017.1.KO
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 marca 2017 r. (data wpływu 30 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 31 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • czy to, że zakup maszyn wraz z ich montażem jest dofinansowany ze środków pochodzących z dotacji i/lub subwencji zarówno krajowych jak i unijnych wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu (pytanie nr 7) – jest prawidłowe,
  • czy okoliczność, że Dostawca wystawia faktury zaliczkowe przed dokonaniem przez Wnioskodawcę zapłaty zaliczki wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu dostawy maszyn wraz z ich montażem lub prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu przez Wnioskodawcę (pytanie nr 8) – jest prawidłowe
  • czy wysokość podstawy opodatkowania VAT oraz VAT należny z tytułu nabycia opisanych we wniosku maszyn wraz z ich montażem Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w pozycji „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy (pytanie nr 9) – jest prawidłowe,
  • czy wartość netto nabycia maszyny wraz z ich montażem oraz VAT naliczony przy tym nabyciu Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji „Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych” (pytanie nr 10) – jest prawidłowe,
  • czy opisane we wniosku dostawy maszyn wraz z ich montażem nie będą stanowić WNT i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania tych dostaw w Informacji Podsumowującej (pytanie nr 11) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 31 marca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • czy to, że zakup maszyn wraz z ich montażem jest dofinansowany ze środków pochodzących z dotacji i/lub subwencji zarówno krajowych jak i unijnych wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu (pytanie nr 7),
  • czy okoliczność, że Dostawca wystawia faktury zaliczkowe przed dokonaniem przez Wnioskodawcę zapłaty zaliczki wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu dostawy maszyn wraz z ich montażem lub prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu przez Wnioskodawcę (pytanie nr 8),
  • czy wysokość podstawy opodatkowania VAT oraz VAT należny z tytułu nabycia opisanych we wniosku maszyn wraz z ich montażem Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w pozycji „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy (pytanie nr 9),
  • czy wartość netto nabycia maszyny wraz z ich montażem oraz VAT naliczony przy tym nabyciu Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji „Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych” (pytanie nr 10),
  • czy opisane we wniosku dostawy maszyn wraz z ich montażem nie będą stanowić WNT i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania tych dostaw w Informacji Podsumowującej (pytanie nr 11).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym dla celów VAT jako podatnik VAT czynny który prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski. Wnioskodawca jest zarejestrowany również jako podatnik VAT UE.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją papieru toaletowego, papierowych ręczników, czyściwa papierowego jak również produktów z domieszką różnego rodzaju włóknin (dalej: „Produkty”). Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nabywa maszyny stanowiące linię technologiczną do wytwarzania swoich Produktów. Sprzedaż Produktów Wnioskodawcy jest opodatkowana VAT według stawek 23% oraz 8 %.

Maszyny są montowane w zakładzie (fabryce) Wnioskodawcy znajdującym się w Polsce. Maszyny są nabywane od kontrahentów z siedzibą poza terytorium Polski (dalej: „Dostawcy”). Dostawcy linii technologicznych prowadzą działalność gospodarczą i są zarejestrowani w innych niż Polska państwach Unii Europejskiej dla celów VAT-UE.

Dostawcy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie są zarejestrowani w Polsce dla celów VAT.

W wyniku dostawy, maszyny (linie technologiczne) są transportowane z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do zakładu Spółki w Polsce. Zgodnie z warunkami dostawy (warunki FCA, Incoterms 2010, FCA), ustalonymi z Dostawcą, odpowiedzialność za transport maszyn z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do Polski ponosi Spółka, ryzyko uszkodzenia sprzedanych maszyn zostaje przeniesione na Spółkę w momencie i miejscu dostarczenia ich do spedytora wynajętego przez Spółkę (warunki FCA, Incoterms 2010, FCA). Spółka ponosi również koszty tego transportu. Transport z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej do Polski, włączając w to również rozładunek maszyn, jest zatem dokonywany przez Spółkę.

Montaż nabywanych przez Spółkę maszyn wymaga specjalistycznej wiedzy, którą posiadają wykwalifikowani montażyści Dostawcy maszyn. Montażyści Dostawcy są więc niezbędni do zmontowania i przeprowadzenia próbnego rozruchu linii produkcyjnej. W związku z tym, zgodnie z ustaleniami umowy, w cenie dostawy linii technologicznej wliczony jest, co do zasady, również:

  1. nadzór montażystów Dostawcy nad procesem montażu linii (dalej: „Opcja 1”),
  2. montaż maszyn jest dokonywany przez montażystów Dostawcy (dalej: „Opcja 2”).

W opcji 1, Dostawca przysyła do Polski zespół swoich wyspecjalizowanych montażystów, którzy przez kilka tygodni nadzorują proces montażu. Czynności montażu linii technologicznej fizycznie są dokonywane przez pracowników Dostawcy. Część pomocniczych prac wykonują pracownicy Wnioskodawcy, którzy wspierają montażystów Dostawcy w realizowaniu powierzonych im zadań np. poprzez podnoszenie elementów i części maszyn, skręcaniu czy też składaniu niektórych mniej istotnych elementów linii technologicznej. Prace te są wykonywane zgodnie z poleceniami montażystów Dostawcy i pod ich ścisłym nadzorem.

Wszystkie części potrzebne do montażu linii Wnioskodawca nabywa we własnym zakresie. Wnioskodawca odpowiadała także za ustawienie maszyn na hali, do czego wykorzystany jest odpowiedni sprzęt m.in. różnego rodzaju dźwigi. Przy czym, ustawienie maszyn na hali produkcyjnej nadzorują również montażyści zatrudnieni przez Dostawcę.

W Opcji 2, natomiast za całość montażu są odpowiedzialni Dostawcy. Również w tym przypadku część czynności montażowych może być dokonywana przez pracowników Wnioskodawcy pod nadzorem montażystów zatrudnionych przez Dostawcę. Zarówno w Opcji i jak w Opcji 2, po dokonaniu pełnego montażu następuje próbny rozruch linii, pod nadzorem montażystów Dostawcy. Przy próbnym rozruchu uczestniczą również pracownicy Wnioskodawcy, którzy obsługują poszczególne maszyny. Po prawidłowo przeprowadzonym rozruchu Wnioskodawca podpisuje certyfikat (protokół zdawczo-odbiorczy), w którym Wnioskodawca oświadcza, że akceptuje montaż linii, tj. że linia przeszła pozytywną instalację oraz rozruch w budynku nabywcy.

Płatność z tytułu dostawy przedmiotowych maszyn następuje w całości w formie zaliczek przed akceptacją montażu linii tj. przed podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego. Zapłata zaliczek i dostawa maszyn z montażem jest dokumentowana fakturami w następujący sposób:

  1. Dostawca wystawia Wnioskodawcy faktury zaliczkowe, na podstawie których Wnioskodawca dokonuje płatności zaliczek;
  2. Jeżeli zaliczki obejmowały 100% ceny maszyny (linii produkcyjnej) i zostały zapłacone do dnia wysłania maszyny - faktura zostanie wystawiona na kwotę zero w dniu podpisania protokołu,
  3. Jeżeli zaliczki zapłacone do dnia podpisania protokołu nie obejmowały ceny maszyny - na pozostałą kwotę w dniu wysłania maszyny. W tym przypadku kwota jest płatna przed montażem i rozruchem maszyny w Polsce.

Zamontowane maszyny będą stanowiły środki trwałe Wnioskodawcy.

Zdarza się, że Wnioskodawca otrzymuje dotacje/subwencje na inwestycję w nowe linie produkcyjne, na wsparcie eksportu, na rozwój innowacyjności etc. Tym samym, część kosztów nabycia maszyn (linii produkcyjnych) może być pokrywana z dotacji/subwencji.

Dotacje otrzymywane przez Wnioskodawcę pochodzą zarówno od instytucji realizujących programy pomocowe Unii Europejskiej, jak również z innych źródeł.

Otrzymywane dotacje nie stanowią dopłaty do ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów oraz świadczonych usług i nie mają one bezpośredniego wpływu na ich cenę. Wnioskodawca nie wlicza kwot dotacji do podstawy opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych towarów i usług.

Dotacje służą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (oznaczone według kolejności przedstawionej we wniosku).

7. Czy to, iż opisany we wniosku zakup maszyn wraz z ich montażem jest dofinansowany ze środków pochodzących z dotacji i/lub subwencji zarówno krajowych jak i unijnych wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu?
8. Czy okoliczność, że Dostawca wystawia faktury zaliczkowe przed dokonaniem przez Wnioskodawcę zapłaty zaliczki wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu dostawy maszyn wraz z ich montażem lub prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu przez Wnioskodawcę?
9. Czy wysokość podstawy opodatkowania VAT oraz VAT należny z tytułu nabycia opisanych we wniosku maszyn wraz z ich montażem Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w pozycji „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy”?
10. Czy wartość netto nabycia maszyny wraz z ich montażem oraz VAT naliczony przy tym nabyciu Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji „Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych”?
11. Czy opisane we wniosku dostawy maszyn wraz z ich montażem nie będą stanowić WNT i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania tych dostaw w Informacji Podsumowującej?

Stanowisko Wnioskodawcy(oznaczone według kolejności zawartej we wniosku):

Ad. 7

Zdaniem Spółki, fakt że zakup maszyn wraz z ich montażem może być sfinansowany (w całości lub w części) ze środków pochodzących z dotacji i/lub subwencji zarówno krajowych jak i unijnych nie wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu. Powyższe wynika z faktu, iż sposób pozyskania środków na sfinansowanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie ma znaczenia dla prawa do odliczenia podatku VAT.

Ad. 8

W analizowanym stanie faktycznym fakt, że Dostawca zagraniczny wystawia faktury zaliczkowe przed dokonaniem przez Wnioskodawcę zapłaty zaliczki nie wpływa ani na moment powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu dostawy przedmiotowych maszyn wraz z ich montażem ani na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia maszyn przez Wnioskodawcę.

Ad. 9

Wysokość podstawy opodatkowania VAT oraz VAT należny z tytułu nabycia opisanych we wniosku dostaw maszyn Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania w deklaracji VAT-7 w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w pozycji „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy”.

Ad. 10

Wartość netto nabytych maszyn wraz z ich montażem oraz VAT naliczony przy ich nabyciu Wnioskodawca będzie zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji „Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych”.

Ad. 11

W związku z tym, iż opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidulanej dostawa maszyn wraz z ich montażem nie będzie stanowić wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów a jest dostawą towarów dokonaną na terytorium Polski przez Dostawcę zagranicznego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania tych dostaw w Informacji Podsumowującej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w sprawie.

Ad. 7

Zgodnie z jednolitą linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał” lub „TSUE”), nie ma podstaw do ograniczenia prawa do odliczenia VAT naliczonego od nabycia towarów i usług, tylko z tego powodu, że ich zakup został w całości lub w części sfinansowany z otrzymanych na ten cel przez podatnika dotacji lub subwencji. Potwierdzają to przykładowe wyroki Trybunału m.in. z dnia i lutego 2005 r. w sprawie C-203/03 czy z dnia 6 października 2005 r. w sprawie C-243/03.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zauważyć, że również żaden z przepisów ustawy o VAT nie ogranicza prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług, z uwagi na sfinansowanie ich zakupu z otrzymanych przez podatnika dotacji lub subwencji. Podsumowując: okoliczność, że opisany we wniosku zakup maszyn jest sfinansowany (w całości lub w części) ze środków pochodzących z dotacji i/lub subwencji zarówno krajowych jak i unijnych nie wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Ad. 8

W analizowanym stanie faktycznym należy zwrócić uwagę na fakt, iż przepisy ustawy o VAT nie uzależniają momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu dostawy maszyn wraz z ich montażem jak również prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia maszyn wraz z ich montażem od wystawienia faktury przez Dostawcę zagranicznego. W konsekwencji, okoliczność, że Dostawca zagraniczny wystawia faktury zaliczkowe przed dokonaniem przez Wnioskodawcę zapłaty zaliczki nie wpływa ani na moment powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu dostawy maszyn wraz z ich montażem ani na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia maszyn wraz z ich montażem przez Wnioskodawcę.

Ad. 9, 10,11

Mają na względzie prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w przypadku pytań od 1 do 8 nie ulega wątpliwości, że:

  1. Wysokość podstawy opodatkowania VAT oraz VAT należny z tytułu nabycia opisanych we wniosku dostaw maszyn wraz z ich montażem należy wykazać w deklaracji VAT-7 w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w pozycji „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy”.
  2. Wartość netto nabycia maszyny wraz z ich montażem oraz VAT naliczony przy ich nabyciu Wnioskodawca ma wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji „Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych ”.
  3. Opisane we wniosku dostawy maszyn wraz z ich montażem nie będą stanowić WNT a zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania tych dostaw w Informacji Podsumowującej.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska wyrażonego w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca.

Art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. nabywcą jest:
    • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
  3. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymuje dotacje/subwencje na inwestycję w nowe linie produkcyjne, na wsparcie eksportu, na rozwój innowacyjności. Tym samym, część kosztów nabycia maszyn (linii produkcyjnych) może być pokrywana z dotacji/subwencji. Dotacje otrzymywane przez Wnioskodawcę pochodzą zarówno od instytucji realizujących programy pomocowe Unii Europejskiej, jak również z innych źródeł. Otrzymywane dotacje nie stanowią dopłaty do ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów oraz świadczonych usług i nie mają one bezpośredniego wpływu na ich cenę. Dotacje służą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że nabywa maszyny stanowiące linię technologiczną do wytwarzania produktów, których sprzedaż jest opodatkowana stawką podatku VAT 8% lub 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy to, iż opisany we wniosku zakup maszyn wraz z ich montażem jest dofinansowany ze środków pochodzących z dotacji i/lub subwencji zarówno krajowych jak i unijnych wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione maszyny wraz z ich montażem są związane z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu nabycia maszyn wraz z ich montażem, przy uwzględnieniu przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Ponadto należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 7, jest prawidłowe.

W opisie Wnioskodawca wskazał, że płatność z tytułu dostawy przedmiotowych maszyn następuje w całości w formie zaliczek przed akceptacją montażu linii tj. przed podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego. Zapłata zaliczek i dostawa maszyn z montażem jest dokumentowana fakturami.

Zatem odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących kwestii czy okoliczność, że Dostawca wystawia faktury zaliczkowe przed dokonaniem przez Wnioskodawcę zapłaty zaliczki wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu dostawy maszyn wraz z ich montażem lub prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu przez Wnioskodawcę należy stwierdzić co następuje.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4 (art. 19a ust. 8 ustawy).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i podatek ten powinien być rozliczony za ten okres.

Powstanie obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania należności (całości lub części) przed wykonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu jest rozwiązaniem opartym na przepisie art. 65 dyrektywy 2006/112, zgodnie z którym „w przypadku wpłaty zaliczek przed dostawą towarów lub świadczeniem usług, VAT staje się wymagalny w momencie otrzymania wpłaty i naliczany jest od wysokości otrzymanej wpłaty”. Dyrektywa odnosi się więc do przypadku, w którym płatność została przekazana przed wykonaniem czynności opodatkowanej, przyjmując, iż otrzymanie zapłaty (zarówno w całości, jak i w części) powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-419/02 wskazał, że przedpłata nie jest odrębnym przedmiotem opodatkowania, a jedynie powoduje przyspieszenie powstania obowiązku podatkowego wynikającego ze zdarzenia opodatkowanego, np. dostawy towarów.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokona zapłaty dostawcy zagranicznemu części lub całości ceny, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wpłaty zaliczek w odniesieniu do wpłaconej kwoty.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. a. b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.

Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi (art. 86 ust. 10c ustawy). Na mocy art. 86 ust. 10i ustawy w przypadku uwzględnienia przez podatnika kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, w terminie późniejszym niż określony w ust. 10b pkt 2 lit. b i pkt 3, podatnik może odpowiednio zwiększyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego nie upłynął jeszcze termin do złożenia deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym w przypadku transakcji, w związku z którymi Wnioskodawca stanie się podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT w deklaracji podatkowej, w której uwzględni kwotę podatku należnego w przypadku gdy podatek należny zostanie rozliczony w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jeżeli jednak Wnioskodawca wykaże podatek należny w terminie późniejszym niż wyżej wskazany, to odliczenie podatku VAT może nastąpić w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego nie upłynął jeszcze termin do złożenia deklaracji podatkowej, na podstawie art. 86 ust. 10i ustawy.

Zatem wystawienie przez dostawcę faktury zaliczkowej przed dokonaniem przez Wnioskodawcę zapłaty zaliczki nie wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu dostawy maszyn wraz z ich montażem, jak i również na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 8 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii:

  • czy wysokość podstawy opodatkowania VAT oraz VAT należny z tytułu nabycia opisanych we wniosku maszyn wraz z ich montażem Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w pozycji „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy oraz
  • czy wartość netto nabycia maszyny wraz z ich montażem oraz VAT naliczony przy tym nabyciu Wnioskodawca jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji „Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych”.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku (art. 99 ust. 14 ustawy o VAT).

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 2273) określiło m.in. wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług. W załączniku nr 3 do tego rozporządzenia ujęto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług

Zgodnie z punktem 15 objaśnień do deklaracji VAT-7 pozycje 32 i 33 wypełnia nabywca, jeżeli jest on podatnikiem z tytułu nabycia towarów zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca powinien wykazać w deklaracji VAT-7(17) w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w poz. „Dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy” – poz. 32 i 33 dostawę maszyn wraz z ich montażem, dla których podatnikiem jest Wnioskodawca na podstawie wskazanego art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskodawcy w deklaracji VAT-7(17) w pozycji 43 i 44 „Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych” przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu nabycia maszyn wraz z ich montażem, które będą środkiem trwałym i będą stanowić linie technologiczną do wytwarzania produktów Wnioskodawcy sprzedawanych ze stawką podatku VAT w wysokości 8% lub 23%.

Zgodnie z ww. objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług w części D. Rozliczenie podatku naliczonego wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja a w poz. 43 wykazuje się wartość netto nabytych przez podatnika towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych nabywcy.

Mając na uwadze powyższe kwota podatku należnego z tytułu dostawy opisanych maszyn do rozliczenia którego zobowiązany jest Wnioskodawca podlega rozliczeniu w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 9 i 10 jest prawidłowe.

Ostatnią kwestią, do której odnosi się Wnioskodawca jest ustalenie czy opisane we wniosku dostawy maszyn wraz z ich montażem nie będą stanowić WNT i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania tych dostaw w Informacji Podsumowującej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Miejscem dostawy towarów – na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy - jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Ustawodawca uznał, że mogą zaistnieć sytuacje, w których poza dokonaniem dostawy towarów, dostawca zobowiązuje się również zainstalować/zamontować dostarczany towar, przy użyciu środków własnych, lub przy wykorzystaniu zasobów innego podmiotu. Ponadto, ustawodawca uznał, że w takich sytuacjach świadczeniem nadającym charakter wszystkim podjętym przez dostawcę czynnościom jest właśnie dostawa towarów.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć „montaż lub instalacja”, niemniej jednak zastrzega ona, że stosownie do cytowanego powyżej art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako „proste czynności”, zdaniem Organu należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. A contrario, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 (nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz) nie występuje w przypadku, gdy stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że przy określeniu miejsca dostawy (opodatkowania) zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, czyli dostawa ta ma miejsce w kraju. Równocześnie transakcja ta nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

  1. wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  2. wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  3. dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  4. usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca
  • zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Z powyższego przepisu wynika, że w informacji podsumowującej nie wykazuje się nabywanych towarów, do których stosuje się art. 17 ust. 1 pkt 5.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 11 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca pytań nr 1-6 zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj