Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1821/11/JP
z 29 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1821/11/JP
Data
2012.03.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 23 grudnia 2011r., uzupełnionym pismami z dnia 9 marca 2012r. (data wpływu 12 marca 2012r.) oraz z dnia 20 marca 2012r. (data wpływu 23 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w odniesieniu do terenów gminnych, terenów, których właścicielem jest Skarb Państwa a ich użytkownikiem wieczystym jest gmina, trenów Skarbu Państwa podlegających komunalizacji oraz terenów, w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ich komunalizacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w odniesieniu do terenów gminnych, terenów, których właścicielem jest Skarb Państwa a ich użytkownikiem wieczystym jest gmina, trenów Skarbu Państwa podlegających komunalizacji oraz terenów, w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ich komunalizacji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2012r. (data wpływu 12 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 lutego 2012r. nr IBPP4/443-1821/11/JP oraz pismem z dnia 20 marca 2012r. (data wpływu 23 marca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza podpisać umowę z IZ RPOW na realizację projektu Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością i w użytkowaniu wieczystym gminy oraz Skarbu Państwa zlokalizowanych w pobliżu autostrady i obwodnicy. Zgodnie z wytycznymi IZ RPOW, VAT w projektach takich jak ten może być zakwalifikowany jako koszt kwalifikowany projektu w sytuacji, kiedy beneficjent nie ma możliwości go odliczenia. Na etapie pisania wniosku VAT został uznany jako koszt kwalifkowany. Efekty projektu będą zwiększały atrakcyjność inwestycyjną miasta w oczach inwestorów. Wnioskodawca przewiduje czynności opodatkowane podatkiem VAT związane z terenami wchodzącymi w przedmiot projektu, gdyż Wnioskodawca przewiduje zbycie tych terenów w tym sprzedaż lub dzierżawę w trakcie trwania projektu lub po jego zakończeniu. Bezpośrednio po zakończeniu projektu Gmina nie zamierza przekazać ww. terenów żadnemu innemu podmiotowi, np. w trwały zarząd.

Celem projektu jest wzrost inwestycji bezpośrednich na terenach objętych projektem oraz zainteresowanie terenami inwestycyjnymi określoną grupę docelową poprzez zintensyfikowaną kampanię promocyjną.

Cele szczegółowe projektu:

  • zwiększenie wykorzystania niezagospodarowanych terenów na terenie miasta,
  • uchronienie niewykorzystanych terenów przed dalszą degradacją,
  • powstanie nowych trwałych miejsc pracy dzięki nowym inwestycjom,
  • poprawa wizerunku,
  • stworzenie dla inwestorów atrakcyjnej oferty inwestycyjnej,
  • reintegracja terenów poprzemysłowych z miastem,
  • wykorzystanie rozwoju infrastruktury drogowej w celu zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej miasta.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 9 marca 2012r. uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując:

Nazwa projektu to „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet I „Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość”, Działanie 1.1 „Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu”, Podziałanie 1.1.2 „Promocja inwestycyjna”.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie kompleksowej kampanii promocyjnej terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w sąsiedztwie dwóch głównych traktów komunikacyjnych, tj. Autostrady i odcinka Obwodnicy. Kampania kierowana jest do przedsiębiorców i top managementu, czyli managerów podejmujących decyzje inwestycyjne w firmach. Projekt ma wskazywać walory inwestycyjne promowanych terenów w oparciu o infrastrukturę drogową znajdującą się w ich najbliższym otoczeniu i przyczynić się do wzrostu inwestycji bezpośrednich na terenach objętych projektem oraz zainteresowania terenami grupy docelowej.

Działania w projekcie (zakres rzeczowy):

  1. Przygotowanie wyspecjalizowanych materiałów promocyjnych poprzez stworzenie przestrzennej wizualizacji urbanistyczno-architektonicznej obejmującej promowane tereny, w celu pokazania możliwości ich zagospodarowania z uwzględnieniem wszelkich elementów formalno-prawnych i planistycznych. Uzupełnieniem przestrzennej wizualizacji będzie prezentacja multimedialna ukazująca różne warianty zagospodarowania terenów;
  2. Przygotowanie strategii komunikacji kampanii promocyjnej: opracowanie Key Visual, claimu, haseł kampanii oraz opracowanie koncepcji dotarcia do grupy docelowej,;
  3. Opracowanie materiałów marketingowych: folder z ofertą inwestycyjną terenów, prezentacja multimedialna, roll-upy, gadżety, ścianka pop-up, zestawy prasowe, zestawy VlP-owskie, materiały POS;
  4. Przygotowanie, wdrożenie i utrzymanie strony www;
  5. Kampania promocyjna na terenie Międzynarodowych Portów Lotniczych na terenie Polski;
  6. Reklama prasowa w pismach fachowych i prasie;
  7. Predefiniowana kampania promocyjna w internecie;
  8. Przygotowanie i organizacja spotkań biznesowych (podczas misji gospodarczych/wyjazdów studyjnych) prezentujących projekt na arenie światowej i Unii Europejskiej;
  9. Przygotowanie, organizacja i obsługa uczestnictwa w 2 imprezach targowych o profilu inwestycyjnym na terenie Unii Europejskiej z wyłączeniem Polski;

Prowadzone będą również działania promujące projekt.

W ramach projektu promowane będą wyłącznie tereny związane z prowadzeniem działalności gospodarczej zarówno produkcyjnej jak i usługowej, z wyłączeniem zabudowy mieszkalnej.

Planuje się zamieszczenie informacji w prasie w formie artykułów dot. otrzymania wsparcia, przebiegu projektu oraz jego zakończenia. Informacje o projekcie znajdą się również na stronie internetowej Miasta. Zostanie wykonana tablica informacyjno-pamiątkowa dla projektu i umieszczona w siedzibie Urzędu Miejskiego.

Okres realizacji projektu: rzeczowa realizacja projektu: od 22 lutego 2012 roku do 31 grudnia 2012 r.

Na potrzeby realizacji projektu Gmina zamierza zakupić następujące usługi i materiały:

  1. wyspecjalizowane materiały promocyjne w postaci wizualizacji przestrzenno-urbanistycznej;
  2. strategię komunikacji kampanii promocyjnej;
  3. foldery z ofertą inwestycyjną;
  4. multimedialną prezentację;
  5. roll-upy;
  6. gadżety;
  7. ściankę pop-up;
  8. zestawy prasowe;
  9. zestawy VIP-owskie;
  10. usługę kreacji, produkcji i rozwoju strony internetowej;
  11. kampanię promocyjną na terenie Międzynarodowych Portów Lotniczych na terenie Polski;
  12. reklamę prasową w pismach fachowych i prasie;
  13. predefiniowaną kampanię promocyjną w internecie;
  14. uczestnictwo: w targach 48 h i spotkaniach biznesowych - 3 wyjazdy studyjne, każdorazowo 2-dniowe, w sumie 30 h na Bliskim i Dalekim Wschodzie oraz spotkaniach biznesowych - 3 wyjazdy studyjne, każdorazowo 1-dniowe, w sumie 24 h na terenie Unii Europejskiej.

Wszystkie faktury w ramach projektu będą wystawione na gminę.

Przedmiotem projektu jest promocja terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w sąsiedztwie dwóch głównych traktów komunikacyjnych, tj. Autostrady i odcinka Obwodnicy. Adresatami promocji będą przedsiębiorcy podejmujący decyzje inwestycyjne w firmach. Projekt ma wskazywać na walory inwestycyjne promowanych terenów w oparciu o infrastrukturę drogową znajdującą się w ich najbliższym otoczeniu, wzbudzać zainteresowanie potencjalnych inwestorów i przyczynić się do wzrostu inwestycji bezpośrednich na terenach objętych projektem, a w efekcie końcowym pozyskać inwestorów.

Tereny inwestycyjne (tereny Gminy, tereny będące w użytkowaniu wieczystym Gminy stanowiące własność Skarbu Państwa oraz tereny należące do Skarbu Państwa podlegające komunalizacji) będące przedmiotem promocji są gruntami, które Wnioskodawca planuje przeznaczyć na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich. Realizacja projektu jako swój ostateczny cel w przyszłości ma sprzedaż lub dzierżawę promowanych terenów, czyli działania skutkujące czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Za promocję gruntów Skarbu Państwa i gruntów Skarbu Państwa w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego co do ich komunalizacji, nie będą pobierane opłaty za promocję, ani też inne korzyści lub świadczenia z tego tytułu.

Struktura własnościowa terenów objętych promocją projektu przedstawia się następująco:

  1. tereny gminne - 59,8 %,
  2. tereny, których właścicielem jest Skarb Państwa, a ich użytkownikiem wieczystym jest Gmina - 24,7%,
  3. tereny Skarbu Państwa podlegające komunalizacji - 2,8 %,
  4. tereny, w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ich komunalizacji - 0,8 %,
  5. tereny Skarbu Państwa niepodlegające komunalizacji - 11,9 %.

Po dokładnym przeanalizowaniu struktury własnościowej terenów wchodzących w skład projektu, uznano że 87,3% terenów są terenami, których właścicielem, lub będącym w użytkowaniu wieczystym jest Gmina. Za tereny gminne uznano również tereny będące własnością Skarbu Państwa, które podlegają komunalizacji. Pozostała część tj.12,7% jest własnością Skarbu Państwa,

W piśmie z dnia 20 marca 2012r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że przez tereny Skarbu Państwa podlegające komunalizacji rozumie się tereny, które na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 1990r Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, stały się z mocy prawa z dniem 27 maja 1990r. własnością Gminy, a co do których nie została jeszcze wydana decyzja Wojewody, o której mowa w art. 18 ust. 1 ww. ustawy (tj. Wojewoda wydaje decyzje w sprawie stwierdzenia nabycia mienia z mocy prawa, w sprawie jego przekazania - w zakresie unormowanym ustawą).

Przez tereny, dla których brak decyzji UW w sprawie komunalizacji rozumie się tereny jw., przy czym został już złożony wniosek do Wojewody o wydanie stosownej decyzji.

Tereny inwestycyjne (tereny Gminy, tereny będące w użytkowaniu wieczystym Gminy stanowiące własność Skarbu Państwa oraz tereny Skarbu Państwa podlegające komunalizacji i tereny w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ich komunalizacji) będące przedmiotem promocji projektu pn. „…” są gruntami, które Wnioskodawca planuje przeznaczyć na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich. Realizacja projektu jako swój ostateczny cel w przyszłości ma sprzedaż lub dzierżawę promowanych terenów, czyli działania skutkujące czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu w części dotyczącej ww. terenów są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 marca 2012r.):

Czy Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. „…”, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do:

  1. terenów gminnych,
  2. terenów, których właścicielem jest Skarb Państwa a ich użytkownikiem wieczystym jest gmina,
  3. trenów Skarbu Państwa podlegających komunalizacji,
  4. terenów, w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ich komunalizacji...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 marca 2012r.):

Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. „…”, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do:

  1. terenów gminnych,
  2. terenów, których właścicielem jest Skarb Państwa a ich użytkownikiem wieczystym jest gmina,
  3. trenów Skarbu Państwa podlegających komunalizacji,
  4. terenów, w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ich komunalizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, w okresie od 22 lutego 2012 roku do 31 grudnia 2012 r. realizuje projekt pn. „…”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet I „Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość”, Działanie 1.1 „Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu”, Podziałanie 1.1.2 „Promocja inwestycyjna”.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie kompleksowej kampanii promocyjnej terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w sąsiedztwie dwóch głównych traktów komunikacyjnych, tj. Autostrady i odcinka Obwodnicy.

Wszystkie faktury w ramach projektu będą wystawione na Wnioskodawcę, tj. Gminę.

Tereny inwestycyjne (tereny Gminy, tereny będące w użytkowaniu wieczystym Gminy stanowiące własność Skarbu Państwa oraz tereny Skarbu Państwa podlegające komunalizacji i tereny w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ich komunalizacji) będące przedmiotem promocji przedmiotowego projektu są gruntami, które Wnioskodawca planuje przeznaczyć na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich. Realizacja projektu jako swój ostateczny cel w przyszłości ma sprzedaż lub dzierżawę promowanych terenów, czyli działania skutkujące czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu w części dotyczącej ww. terenów są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Miasta, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy. Wnioskodawca już w momencie rozpoczęcia kampanii promocyjnej przewiduje, że celem działań promujących tereny inwestycyjne jest ich późniejsza sprzedaż lub dzierżawa. Zatem zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Miasto celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach, spotkaniach biznesowych w mediach, drukowanych czy internetowych reklamach, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że realizacja projektu jako swój ostateczny cel w przyszłości ma sprzedaż lub dzierżawę promowanych terenów, czyli działania skutkujące czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu w części dotyczącej ww. terenów są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub wydzierżawienia terenów inwestycyjnych, na co wskazuje zresztą sam Wnioskodawca, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży lub dzierżawie.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy. Realizacja projektu jest wsparciem statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami (…).

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku bowiem jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest późniejsza sprzedaż lub dzierżawa promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca wprost wskazał bowiem, że „Realizacja projektu jako swój ostateczny cel w przyszłości ma sprzedaż lub dzierżawę promowanych terenów, czyli działania skutkujące czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu w części dotyczącej ww. terenów są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.” Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości będą generować obrót opodatkowany VAT, w części dotyczącej terenów Gminy, terenów będących w użytkowaniu wieczystym Gminy stanowiących własność Skarbu Państwa oraz terenów Skarbu Państwa podlegających komunalizacji i terenów w sprawie których brakuje decyzji Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ich komunalizacji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj