Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.176.2017.1.DM
z 8 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym w dniach 5 maja i 8 czerwca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 5 maja i 8 czerwca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.


We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan osobą prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą „T.”, z siedzibą w B. Działalność prowadzi Pan od dnia 31 marca 1999 r. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT o numerze NIP: ...

Na podstawie aktu notarialnego sporządzonego w dniu 23 sierpnia 2016 r., przez notariusza …. w W., repertorium A Nr …, nabył Pan razem z małżonką Iwoną Katarzyną K. (posiadają Państwo ustawową wspólność małżeńską), na potrzeby prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, własność niezabudowanej nieruchomości, oznaczonej jako działki nr: 421/3, 421/4, 421/5 - KW nr …, 422/3, 422/4, 422/5 - KW nr …, o łącznym obszarze 0,3155 ha, oraz udział wynoszący 3/5 części w niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 422/6 - KW nr…, o powierzchni 0,1123, położonych w miejscowości N.., gmina N., powiat ..., województwo ….

Zgodnie z uchwałą Rady Gminy N. (uchwała nr … z dnia 30 marca 2005 r., opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa …. Nr … z dnia 5 czerwca 2005 r., poz. 3982), ww. działki stanowią tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i zabudowę usługową - teren oznaczony symbolem w planie B15 MN,U.

Przedmiotową nieruchomość nabył Pan w celu dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sprzedającymi opisaną nieruchomość były osoby fizyczne, a transakcja nie była opodatkowana podatkiem VAT. Notariusz pobrał przy transakcji podatek od czynności cywilnoprawnych PCC.

Na podstawie aktu notarialnego zawartego w dniu 24 października 2016 r., przed …. notariuszem w B., za repertorium A nr …, wraz z małżonką, zawarł Pan przedwstępną umowę sprzedaży opisanej wcześniej nieruchomości, pod warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę obiektu handlowego, z firmą D. S.A. z siedzibą w K. W obecnej chwili zamierza Pan zbyć przedmiotową nieruchomość - w realizacji zawartej przedwstępnej umowy sprzedaży. Nabywanie i dalsza odsprzedaż nieruchomości nierolnych jest i będzie jednym z rodzajów prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej i zamierza Pan uczynić z tego stałe źródło dochodów.


W uzupełnieniu wniosku podał Pan, iż przedmiotem planowanej sprzedaży będzie:


  • własność działek: 421/3, 421/4, 421/5 - KW nr …, 422/3, 422/4, 422/5 – KW nr …, o łącznym obszarze 0,3155 ha;
  • udział wynoszący 3/5 części w niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 422/6 – KW nr …, o powierzchni 0,1123 ha.


Wszystkie wyżej wymienione działki – w tym działki znajdujące się we współwłasności – zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy, stanowią tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i zabudowę usługową – teren oznaczony symbolem w planie B 15 MN,U.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w tak zakreślonym stanie faktycznym, sprzedaż nieruchomości szczegółowo opisanej wyżej, objęta będzie podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej 23%, czy też korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%.


Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty:


  • nieruchomość jest nieruchomością nierolną o biznesowym przeznaczeniu (przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego);
  • sprzedaż dokonywana będzie w ramach działalności gospodarczej jako jeden ze stałych sposobów uzyskiwania dochodu;
  • nieruchomość traktowana jest jako towar do dalszej odsprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – według art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z zapisów art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem – w świetle powyższych przepisów – jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i gospodarowaniu przestrzennym.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów, prowadzi do stwierdzenia, że zbycie przez Pana nieruchomości, o których mowa we wniosku będzie podlegało opodatkowaniu, stawką podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wynika z treści wniosku, prowadzi Pan działalność gospodarczą, a przedmiotowe nieruchomości nabył Pan z zamiarem dalszej odsprzedaży. Sprzedaż ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, z uwagi na to, że przedmiotowa nieruchomość – jak wynika z wniosku – zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest gruntem przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową i usługową, a jedynie grunty inne niż budowlane mogą być zwolnione od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj