Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-2.4510.1005.2016.2.MS
z 3 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 listopada 2016 r.), uzupełnionym 23 i 27 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych wsparciem finansowym oraz pomostowym (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych wsparciem finansowym oraz pomostowym. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 16 stycznia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.1005.2016.1.MS wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 23 i 27 stycznia 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność Spółdzielni Socjalnej reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, zaś w sprawach nieuregulowanych we wskazanej ustawie znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze. Działalność Spółdzielni reguluje również jej statut. Zgodnie z art. 11 ustawy Prawo spółdzielcze, Spółdzielnia nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne spełniające kryteria określone w art. 4 ustawy o spółdzielniach socjalnych. Każdy z 5-ciu członków Spółdzielni otrzymał podstawowe wsparcie pomostowe oraz wsparcie finansowe w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 9.3.1. Wsparcie ekonomii społecznej.

Wsparcie pomostowe udzielone jest na okres 6 miesięcy, natomiast wsparcie finansowe udzielone jest jednorazowo.

Umowa została zawarta pomiędzy Operatorem wsparcia finansowego a Spółdzielnią jako udzielenie jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie wydatków umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałej Spółdzielni, zgodnie z wnioskiem o przyznanie wsparcia finansowego na założenie Spółdzielni Socjalnej, złożonym przez każdego z pięciu członków Spółdzielni. Łącznie Wnioskodawca otrzymał 107.103,85 zł, czyli po 21.420,77 zł za każdego członka założyciela. Wsparcie finansowe jest udzielane w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej.

Dodatkowo Spółdzielnia zawarła z Operatorem umowę o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego, również w ramach Poddziałania 9.3.1. Wsparcie ekonomii społecznej. W ramach tej umowy, przez okres 6-ciu miesięcy od dnia zawarcia umowy zgodnie z wnioskiem złożonym przez 5-ciu członków założycieli, Spółdzielnia otrzymywać będzie wsparcie pomostowe przekazywane na bieżące funkcjonowanie działalności. Wsparcie to będzie odbywało się na zasadzie refundacji poniesionych kosztów zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem w wysokości łącznej 8.750 zł miesięcznie, czyli 1.750 zł na każdego członka założyciela. Spółdzielnia zobowiązała się do prowadzenia działalności przez okres 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia, a w chwili obecnej Spółdzielnia jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z uwagi na podmiotowość prawną Spółdzielni, jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z normą zawartą w art. 1 ust. 1 przywołanej ustawy. Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Zgodnie ze statutem Spółdzielni, zasadniczymi funduszami własnymi są fundusz udziałowy, powstający z wpłat udziałów członkowskich oraz fundusz zasobowy, powstający z wpłat przez członków wpisowego. Spółdzielnia otrzymane wsparcie finansowe przyznane na założenie Spółdzielni - 107.103,85 zł - zakwalifikowała jako fundusz zasobowy, gdyż powstał w celu założenia Spółdzielni Socjalnej przyznany każdemu z 5-ciu członków założycieli i wpłaconych przez Operatora na wniosek członków założycieli bezpośrednio na konto bankowe Spółdzielni. W związku z tym, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uznano tego za przychód podatkowy. Natomiast wsparcie pomostowe, jako środki pozyskane na bieżące funkcjonowanie, Spółdzielnia rozpoznaje jako „pozostałe przychody operacyjne”, kwalifikuje jako przychód podlegający opodatkowaniu, a koszty poniesione z tego wsparcia pomostowego traktuje jako koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie Spółdzielnia nie jest uczestnikiem projektu, a działanie Operatora skierowane jest do osób fizycznych, które są indywidualnymi uczestnikami projektu. Innymi słowy, to członkowie Spółdzielni są uczestnikami projektu, a dofinansowanie jest skierowane do nich jako osób fizycznych spełniających określone kryteria, które chcą prowadzić działalność gospodarczą w ramach Spółdzielni Socjalnej. Fakt, że to Spółdzielnia uzyskuje określone środki finansowe nie oznacza, że jest ona uczestnikiem wskazanego projektu, gdyż uzyskane środki mają służyć osobom fizycznym, członkom Spółdzielni i są przyznawane na ich wniosek.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki sfinansowane wsparciem finansowym oraz pomostowym stanowią koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty poniesione finansowane zarówno wsparciem finansowym, jak i wsparciem pomostowym w sytuacji stosownego ich wydatkowania, Spółdzielnia będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności, na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie kosztu ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów). Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawcą jest Spółdzielnia Socjalna. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne, które otrzymały wsparcie pomostowe oraz wsparcie finansowe w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wsparcie pomostowe udzielone jest na okres 6 miesięcy, natomiast wsparcie finansowe udzielone jest jednorazowo. Umowa została zawarta pomiędzy Operatorem wsparcia finansowego a Spółdzielnią jako udzielenie jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie wydatków umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałej Spółdzielni. Wsparcie finansowe jest udzielane w oparciu o zasadę de minimis. Dodatkowo Spółdzielnia zawarła z Operatorem umowę o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego. W ramach tej umowy, przez okres 6-ciu miesięcy od dnia zawarcia umowy zgodnie z wnioskiem złożonym przez członków założycieli, Spółdzielnia otrzymywać będzie wsparcie pomostowe przekazywane na bieżące funkcjonowanie działalności.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Spółdzielnię ze środków otrzymanych z tytułu wsparcia finansowego i pomostowego, jeżeli zostaną poniesione w celu uzyskania przychodu, lub jego zachowania albo zabezpieczenia oraz nie będę wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Spółdzielni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań Nr 2 i 3 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj