Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP4.4513.393.2016.1.BP
z 3 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 12 grudnia 2016 r. (data wpływu do tut. Organu 19 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi Skład Podatkowy, w którym działalność polega min. na przetwarzaniu alkoholu etylowego - skażanie, rozlew, dostarczaniu alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie do podmiotów zużywających (po spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym).

Wnioskodawca chciałby skażać alkohol etylowy skażalnikami wymienionymi w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1780), a następnie, po spełnieniu ustawowych warunków zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie, dostarczać skażony alkohol etylowy, jako zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie, do podmiotów zużywających. Alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi byłby wykorzystany przez podmiot zużywający np. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu, do badań naukowych, celów naukowych, jako próbki do analiz, przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem - zgodnie z § 9 i § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego wymienionymi w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 października 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1780), po spełnieniu ustawowych warunków zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie określonych w art. 32 ust. 5-11 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku użycia przez podmiot zużywający skażonego alkoholu etylowego do celów wskazanych w § 9 i § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, będzie zwolniony od podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie w ściśle określonych sytuacjach - w przypadku dostarczenia przez wnioskodawcę (skład podatkowy) alkoholu etylowego skażonego do podmiotu zużywającego, spełnienia ustawowych warunków zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie określonych w art. 32 ust. 5-11 oraz użycia alkoholu etylowego skażonego zgodnie z § 9 i § 10 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym (art. 92) zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie, a zgodnie z art. 93 ust, 1 pkt 1 ustawy do alkoholu etylowego zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. Alkohol etylowy skażony, oznaczony jest kodem CN 2207 (zgodnie z załącznikiem nr 2 ustawy o podatku akcyzowym poz. 17 do kodu CN2207 zalicza się alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone).

Dlatego, biorąc pod uwagę brzmienie § 9. 1. Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu;

oraz brzmienie § 10. 1. Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do celów medycznych przez podmioty lecznicze, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.3), zwane dalej „podmiotami leczniczymi”, i apteki, pod warunkiem, że będzie stosowany wyłącznie:

  1. przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem;
  2. do wytwarzania leków recepturowych w aptekach;

alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego wymienionymi w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 października 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego będzie zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie określone w § 9.1 i § 10.1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 43) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jednocześnie w poz. 43 ww. załącznika jako wyrób akcyzowy określony został (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG w poz. 17 wymieniono pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Stosownie do art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy (art. 93 ustawy).

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 195) zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Jednocześnie zgodnie z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, powyższe zwolnienie ma zastosowanie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Stosownie zaś do § 10 ust. 1 zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do celów medycznych przez podmioty lecznicze, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.), zwane dalej „podmiotami leczniczymi”, i apteki, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie:

  1. przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem;
  2. do wytwarzania leków recepturowych w aptekach.

Zgodnie z § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia, powyższe zwolnienie ma zastosowanie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Przypadki, o których mowa w powyższych przepisach (§ 9 i § 10 rozporządzenia), to:

  • dostarczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy),
  • zużycie wyrobów akcyzowych przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający (art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy).

Stosownie zaś do art. 32 ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy. (art. 32 ust. 10 ustawy)

W myśl art. 32 ust. 11 ustawy odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka chciałby skażać alkohol etylowy skażalnikami wymienionymi w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1780), a następnie po spełnieniu ustawowych warunków zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie, dostarczać skażony alkohol etylowy, jako zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie, do podmiotów zużywających, do celów wskazanych w § 9 i § 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który następnie byłby wykorzystany przez podmiot zużywający do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu, do badań naukowych, celów naukowych, jako próbki do analiz, przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem, czyli w sytuacjach wskazanych w § 9 i § 10 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego będzie zwolniony z podatku akcyzowego.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych wyżej przepisów wskazać należy, że zwolnienie z akcyzy dla alkoholu etylowego (będącego w myśl art. 92 napojem alkoholowym) przysługuje, gdy alkohol ten będzie używany jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych, do badań naukowych, do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu (§ 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego). Zwolnienie z akcyzy przysługuje również w przypadku, gdy alkohol etylowy będzie używany przez podmioty lecznicze, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i aptekach przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem oraz do wytwarzania leków recepturowych w aptekach (§ 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego). Pamiętać jednak należy, że powyższe zwolnienia mają zastosowanie tylko w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy. Jednocześnie zastosowanie powyższych zwolnień nie jest uzależnione od skażenia alkoholu.

Tym samym przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy, alkohol etylowy - skażony skażalnikami wymienionymi w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U. z 2015 r. poz. 1780) dostarczany ze składu podatkowego Wnioskodawcy do podmiotu, który w przypadkach i na warunkach określonych w § 9 ust. 1 i § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego używa ten alkohol zgodnie z przeznaczeniem określonym w tych przepisach - podlega zwolnieniu z akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj