Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP4.4513.372.2016.2.EK
z 13 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 4 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z 5 stycznia 2017 r. (data wpływu 9 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystania wyrobów węglowych do celów innych niż opałowe, obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego oraz prowadzenia ewidencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystania wyrobów węglowych do celów innych niż opałowe, obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego oraz prowadzenia ewidencji

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 stycznia 2017 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 27 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP4.4513.372.1.2016.1.EK

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem stali i wyrobów stalowych. Przeważająca działalność Spółki jest sklasyfikowana wg Polskiej Klasyfikacji Działalności pod kodem 24.10, tj. produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych.

W procesie wytapiania stali Spółka wykorzystuje w piecu elektrycznym Konel jako dodatek spienlacz objęty kodem CN 2701 .

Użyty jako dodatek na żużel spieniacz zapewnia właściwe warunki do jego spienienia (zwiększenia objętości), a tym samym umożliwia pracę pieca na dłuższym łuku elektrycznym.

W efekcie użycia spieniacza Wnioskodawca uzyskuje lepsze przykrycie kąpieli płynnej stali, co z kolei zabezpiecza m.in przed wchłanianiem przez nią gazów np. azotu.

Zastosowanie spieniacza w procesie metalurgicznym umożliwia częściową redukcję FeO w żużlu regulując jego zawartość.

Spieniacz nie jest więc wykorzystywany do celów opałowych. Jest natomiast wykorzystywany w procesie produkcji stali.

Spółka dokonała rejestracji do podatku akcyzowego m.in. w zakresie nabywania wyrobów węglowych przeznaczonych na cele zwolnione od akcyzy, ponieważ dostawcy przedmiotowego spieniacza żądali od Spółki przedłożenia potwierdzenia zarejestrowania się.

Spółka prowadzi również ewidencję wyrobów akcyzowych ujmując w niej m.in. spieniacz mimo, iż nie jest on zużywany do celów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy spieniacz wykorzystywany w procesie produkcji stali w innym celu niż opałowy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czy też jest z niego zwolniony lub nie podlega ustawie o podatku akcyzowym, ponieważ nie jest zużywany na cele opałowe (zarówno w brzmieniu ustawy o podatku akcyzowym obowiązującym do 19 września 2013 r. (jak również w późniejszym)?
  2. Czy w sytuacji gdy spieniacz wykorzystywany w procesie produkcji stali w innym celu niż opałowy nie podlega ustawie o podatku akcyzowym, dopuszczalne jest w świetle prawa podatkowego postępowanie Wnioskodawcy, polegające na dokonaniu zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zgłoszenia rejestracyjnego wykorzystywania powyższego spieniacza jako podmiot wykonujący działalność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych podlegających zwolnieniu od akcyzy, oraz polegające na prowadzeniu dla powyższego spieniacza ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zgodnie z treścią art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a także przekazywania dostawcom kserokopii złożonego zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R dotyczącego przedmiotowego spieniacza?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wg art. 2 ust. 1 pkt la ustawy o podatku akcyzowym wyrobami węglowymi są wyroby energetyczne określone w pozycjach 19 do 21 załącznika nr 1 do ustawy. Załącznik ten zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, przy czym w pozycji, która ma nadany kod 2701 widnieje opis „Węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych”.

Zdaniem Spółki spieniacz nie jest wyrobem akcyzowym, ponieważ nie jest przeznaczony do celów opałowych. W związku z tym ustawa o podatku akcyzowym (zarówno w brzmieniu obowiązującym do 19 września 2013 r., jak również w późniejszym) nie dotyczy Spółki w zakresie zużywania spieniacza na cele opisane w zaistniałym stanie faktycznym.

Stanowisko to znajduje poparcie w indywidualnych interpretacjach Ministra Finansów:

IBPP4/443-560/12/BP,

IBPP4/443-93/12/PK,

IBPP3/443-1265/11/PK.

Ad. 2

W sytuacji gdy spieniacz wykorzystywany w procesie produkcji stali w innym celu niż opałowy nie podlega ustawie o podatku akcyzowym, to również nie podlega on uwarunkowaniom formalnym w zakresie obrotu narzuconym przez tą ustawę. Tym samym dokonanie zgodnie z treścią art. 16 § 1 ustawy o podatku akcyzowym zgłoszenia rejestracyjnego wykorzystywania powyższego spieniacza jako podmiot wykonujący działalność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych podlegających zwolnieniu od akcyzy, oraz prowadzenie dla powyższego spieniacza ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zgodnie z treścią art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jest zbędne, ale jednocześnie jest dopuszczalne. Potrzeba przedmiotowego zgłoszenia oraz prowadzenia ewidencji wynika ze stanowiska dostawców Wnioskodawcy, którzy warunkują możliwość dokonania dostaw spieniacza dokonaniem przez Wnioskodawcę zgłoszenia, przedstawienia im kserokopii zgłoszenia oraz prowadzeniem przywołanej powyżej ewidencji.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Zdaniem Wnioskodawcy nie podjęcia przedmiotowych czynności nie wyklucza możliwości zgłoszenia. Podobnie art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nie zakazuje prowadzenia przedmiotowej ewidencji podmiotom, które nie są do tego ustawowo zobowiązane. Zdaniem Wnioskodawcy również przekazywanie dostawcom spieniacza kserokopii zgłoszenia AKC-R nie jest zakazane przez przepisy prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43) w brzmieniu obowiązującym do 19 września 2013 r. jak i obecnym stanie prawnym, zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w pozycji 20 pod kodem CN 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Z opisu sprawy wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem stali i wyrobów stalowych. Przeważająca działalność Spółki jest sklasyfikowana wg Polskiej Klasyfikacji Działalności pod kodem 24.10 , tj. produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych.

W procesie wytapiania stali Spółka wykorzystuje w piecu elektrycznym Konel jako dodatek spieniacz objęty kodem CN 2701. Użyty jako dodatek na żużel spieniacz zapewnia właściwe warunki do jego spienienia (zwiększenia objętości), a tym samym umożliwia pracę pieca na dłuższym łuku elektrycznym. W efekcie użycia spieniacza Wnioskdoawca uzyskuje lepsze przykrycie kąpieli płynnej stali, co z kolei zabezpiecza m.in przed wchłanianiem przez nią gazów np. azotu. Zastosowanie spieniacza w procesie metalurgicznym umożliwia częściową redukcję FeO w żużlu regulując jego zawartość. Spieniacz nie jest więc wykorzystywany do celów opałowych. Jest natomiast wykorzystywany w procesie produkcji stali.

Spółka dokonała rejestracji do podatku akcyzowego m.in. w zakresie nabywania wyrobów węglowych przeznaczonych na cele zwolnione od akcyzy. Spółka prowadzi również ewidencję wyrobów akcyzowych ujmując w niej m.in. spieniacz mimo, iż nie jest on zużywany do celów opałowych.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy spieniacz wykorzystywany w procesie produkcji stali w innym celu niż opałowy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czy też jest z niego zwolniony lub nie podlega ustawie o podatku akcyzowym, ponieważ nie jest zużywany na cele opałowe.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należy zwrócić uwagę, iż jak wskazano powyżej, stosownie do postanowień załącznika nr 1 poz. 19, 20 i 21 ustawy, za wyroby akcyzowe uznaje się klasyfikowane do kodu CN 2701, 2702 oraz 2704 00 – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

W tym miejscu warto wskazać, że zwrot zużyty do celów opałowych był rozpatrywany przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 30 kwietnia 2001r. w sprawie o sygn. C-240/01 Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec, gdzie w uzasadnieniu orzeczenia wskazano, że pomimo braku w przepisach unijnych takiej definicji, to i tak państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi w definiowaniu celu opałowego, a to z kolei mogłoby sprzeciwić się zasadzie równości i uczciwości konkurencji. Jednocześnie TSUE w rozpatrywanym stanie faktycznym, dotyczącym wykorzystania w celach opałowych olejów stwierdził, iż zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania wyrobu jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. Ponadto TSUE w tym wyroku stwierdził, że celem nałożenia na przedmiotowe wyroby podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia użycie jako paliwo opałowe, jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których wyroby ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego. Trybunał stwierdził, iż we wszystkich tych przypadkach wyroby ulegają zużyciu i muszą być opodatkowane akcyzą (por. Akcyza w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, pod. Red. A. Kalinowskiej i sz. Pakulskiego, Warszawa 2006, s. 31-35 i 76-80).

W związku z powyższym wskazać należy, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym wyrobami węglowymi są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. W sytuacji zaś gdy wyroby węglowe nie są zużywane do celów opałowych, nie są one wyrobami węglowymi podlegającymi opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Stosownie do powyższego przeznaczenie do celów opałowych zatem determinuje możliwość uznania jednego z ww. wyrobów za wyrób akcyzowy. Tym samym w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę – na podstawie przepisów w brzmieniu obowiązującym do 19 września 2013 r. jak i obecnym stanie prawnym - tj. wykorzystywania wyrobów węglowych do celów innych niż opałowe, uznać należy, że wykorzystywane przez Wnioskodawcę produkty nie są traktowane jako wyroby akcyzowe podlegające przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca ma również wątpliwości czy w sytuacji gdy spieniacz wykorzystywany w procesie produkcji stali w innym celu niż opałowy nie podlega ustawie o podatku akcyzowym, dopuszczalne jest w świetle prawa podatkowego postępowanie Wnioskodawcy, polegające na dokonaniu zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zgłoszenia rejestracyjnego wykorzystywania powyższego spieniacza jako podmiot wykonujący działalność z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych podlegających zwolnieniu od akcyzy, oraz polegające na prowadzeniu dla powyższego spieniacza ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zgodnie z treścią art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a także przekazywania dostawcom kserokopii złożonego zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R dotyczącego przedmiotowego spieniacza.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego - art. 16 ust. 2 ustawy.

Właściwy naczelnik urzędu celnego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Potwierdzenie powinno zawierać dane dotyczące zarejestrowanego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których prowadzi on działalność gospodarczą - art. 16 ust. 3 ustawy.

Natomiast na podstawie art. 138f ust. 1 ustawy ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

  1. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
  2. podmiot pośredniczący;
  3. podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Stosownie do powyższego ww. produkty nie są zużywane w celach opałowych, a tym samym nie podlegają ustawie o podatku akcyzowym to również nie podlegają one uwarunkowaniom formalnym w zakresie ich obrotu narzuconym przez tą ustawę. Jednakże należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nie ma przeszkód aby dokonał on zgłoszenia rejestracyjnego do podatku akcyzowego i przekazywał dostawcą spieniacza kserokopię zgłoszenia AKC-R a także prowadził ewidencję. Podkreślić jednak należy, że Wnioskodawca w opisanej sytuacji nie nabywa spieniacza klasyfikowanego do kodu CN 2701 z zastosowaniem zwolnienia.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj