Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-737/11-4/AM
z 18 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 02.08 2011 r. (data wpływu 18.08 2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 03.11.2011 r. (data wpływu 07.11.2011 r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym oraz przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości współpracy między małżonkami w ramach prowadzonych przez nich odrębnych działalności gospodarczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18.08. 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym oraz przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości współpracy między małżonkami w ramach prowadzonych przez nich odrębnych działalności gospodarczych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Z dniem 01.07.2011 r. Wnioskodawczym rozpoczęła jednoosobową działalność gospodarczą z zakresu 82.11.Z - działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura, oraz 82.19.Z wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura.

W/w działalność Wnioskodawczym rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych płacąc 8,5% podatku dochodowego.


W zakresie podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni chce nawiązać trwałą współpracę, na podstawie umowy o stałym świadczeniu usług. Wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi z zakresu administracyjnej obsługi biura będą rozliczane zgodnie z okresami rozliczeniowymi i kwotami wynagrodzenia określonymi w umowie o współpracy.

Na dzień dzisiejszy Wnioskodawczym posiada tylko jednego kontrahenta z którym nawiązała stałą współpracę i raczej w bliskiej perspektywie nie będzie miała innych odbiorców. Firma z którą stale będzie współpracować to jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona przez męża Wnioskodawczyni z którym pozostaje we wspólnocie małżeńskiej (nie ma rozdzielności majątkowej).


Mąż prowadzi działalność gospodarczą od kwietnia 2008 prowadząc książkę przychodów i rozchodów i płacąc podatek liniowy 19%.


Za usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie wystawiała rachunki firmie męża. A on rachunki te będzie wpisywał w swojej działalności gospodarczej w kosztach uzyskania przychodu.


Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych wobec czego pismem z dnia 19.10.2011 r. Nr IPPB1/415-737/11-2/AM wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • przeformułowanie pytania pierwszego tak by wniosek dotyczył zapytania o wykładnię przepisów prawa podatkowego i ich zastosowanie w opisanym stanie faktycznym oraz by w konsekwencji możliwe było wydanie w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej - pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego,
  • przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego adekwatnego do przeformułowanego pytania,
  • wskazanie przepisu prawa podatkowego będącego przedmiotem interpretacji indywidualnej, (należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego, bez konieczności przytaczania treści przepisów).


Powyższe braki uzupełniono w terminie pismem z dnia 03.11.2011 r. (data wpływu 07.11.2011 r.).


Wnioskodawczyni przeformułowała pytanie oznaczone nr 1 oraz przedstawiła własne stanowisko w sprawie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w ustawie od podatku dochodowym istnieją przepisy niedopuszcząjące możliwości współpracy między małżonkami w ramach prowadzonych przez nich odrębnych działalności gospodarczych?
  2. Czy Wnioskodawczyni może rozliczać wystawione rachunki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej płacąc zryczałtowany podatek dochodowy od przychodu w wysokości 8,5%?
  3. Czy świadczone przez Wnioskodawczynię usługi potwierdzone wystawionym rachunkiem będą stanowić w firmie męża koszt uzyskania przychodu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie. Wniosek w zakresie pytania trzeciego zostanie rozpatrzony odrębnym odrębne rozstrzygnięciem.


Zdaniem Wnioskodawczyni


AD.1


Może ona stale współpracować z firmą męża, ponieważ pomimo wspólnoty majątkowej jesteśmy dwoma odrębnymi podmiotami gospodarczymi i nie ma przeszkód żebyśmy nawzajem świadczyli sobie usługi. W przepisach ustawy o podatku dochodowym nie ma przepisów wyłączających w/w usług.


Ad. 2


Może rozliczać przychody z tytułu mojej działalności, podatkiem zryczałtowanym 8,5%, ponieważ nie ma w ustawie a zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznie, wyłączenia usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz firmy małżonka.


W świetle obowiązującego stunu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dni 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub dokonał innej formy opodatkowania, uważa się, że nadał prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 cytowanej ustawy.

Jak wynika z treści art. 8 ust.l pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.


Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz, 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn, zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Załącznik Nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Wskazać w tym miejscu należy, iż zarówno w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak i załączniku nr 2 do tej ustawy nie ma wyłączenia z tej formy opodatkowania tego rodzaju usług.


Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez Wnioskodawczynię mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości 8,5%.


Odnosząc się natomiast do zagadnienia przedstawionego w pytaniu pierwszym należy wskazać, iż przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) nie regulują kwestii dotyczącej możliwości stałej współpracy między małżonkami w ramach prowadzonych przez nich odrębnych działalności gospodarczych.

Poprzez analogię do zapisu art. 5a pkt 3) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy w analizowanym przypadku odwołać się treści Kodeksu cywilnego. W myśl art. 431 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z późn, zm.) przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. W świetle powołanej definicji przedsiębiorcą jest zatem każda osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą.


W przedstawionym stanie faktycznym mamy więc do czynienia z dwoma przedsiębiorcami.


W myśl art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników.


Z opisu stanu faktycznego wynika, iż wykonywanie wskazanych we wniosku usług następować będzie w oparciu o stosunek prawny łączący dwa odrębne podmioty gospodarcze.


W związku z powyższym, na gruncie przedmiotowej sprawy ww. art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy nie znajduje zastosowania, gdyż jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawczyni świadczyć będzie usługi jako odrębny podmiot, tzn. przedsiębiorca.


Jednocześnie pamiętać należy, iż w przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanie faktycznym zastosowanie znajduje również przepisy art. 25 ust. 5 w związku z art. 25 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z którym, jeżeli w wyniku powiązań o charakterze rodzinnym zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi, się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww, ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. i-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj