Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-2.4512.133.2016.1.MR
z 22 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2016 r. (data wpływu 28 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką osobową prawa handlowego z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowego i detalicznego handlu kosmetykami i akcesoriami kosmetycznymi, w dominującej części kosmetykami fryzjerskimi i akcesoriami fryzjerskimi (dalej łącznie zwanymi w skrócie: „Kosmetykami”). Działalność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej (aktualnie 23%). W zakresie sprzedaży hurtowej Wnioskodawca kieruje swoją ofertę m.in. do przedsiębiorców (osób fizycznych i spółek), którzy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzą salony fryzjerskie i kosmetyczne na terytorium Rzeczypospolitej, w ramach których świadczą usługi fryzjerskie lub kosmetyczne oraz sprzedają kosmetyki i akcesoria kosmetyczne, w tym fryzjerskie (dalej łącznie zwanych w skrócie: „Salonami”). Salony należą do bardzo ważnych kontrahentów Wnioskodawcy, ponieważ łącznie generują ok. 5-6 mln złotych obrotów w skali roku.

Na rynku Kosmetyków daje się zauważyć stale rosnącą konkurencją, a w szczególności coraz aktywniejsze działania marketingowe podmiotów konkurencyjnych wobec Wnioskodawcy kierowane do Salonów. W związku z tym Wnioskodawca postanowił zorganizować program lojalnościowy dla Salonów (dalej zwany w skrócie: „Programem”). Jego celem jest biznesowe związanie Salonów z Wnioskodawcą oraz zwiększenie przez Wnioskodawcę wartości przychodów ze sprzedaży do Salonów towarów, których Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim (co ma nastąpić poprzez zwiększenie częstotliwości i wartości zakupów tych towarów przez Salony). Wnioskodawca jest organizatorem Programu, natomiast czynności techniczno-organizacyjne dotyczące Programu, w szczególności komunikacja z uczestnikami, wydania i wysyłki towarów nabywanych przez uczestników w ramach Programu od Wnioskodawcy, jak również rozpatrywanie reklamacji, wykonywane są przez koordynatora Programu działającego w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy (dalej zwanego w skrócie: „Koordynatorem”). Koordynatorem Programu jest podmiot trzeci (profesjonalna agencja marketingowa), niepowiązany kapitałowo, osobowo ani majątkowo z Wnioskodawcą.

Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie przedsiębiorcy (osoby fizyczne i spółki) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, pozostający w stosunkach handlowych z Wnioskodawcą, którzy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzą salony fryzjerskie i kosmetyczne na terytorium Rzeczypospolitej, w ramach których świadczą usługi fryzjerskie lub kosmetyczne oraz sprzedają kosmetyki i akcesoria kosmetyczne, w tym fryzjerskie. Osoba fizyczna może być uczestnikiem Programu, działając wyłącznie w charakterze przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, a nie może nim być w charakterze konsumenta w rozumieniu przepisu art. 22(1) Kodeksu cywilnego.

Uczestnikiem Programu zasadniczo może być każdy klient Wnioskodawcy będący Salonem. W tym zakresie Wnioskodawca nie przewiduje żadnych ograniczeń podmiotowych a krąg podmiotów do udziału w Programie jest potencjalnie nieograniczony.

Jedynie na zasadzie wyjątku Uczestnikami Programu nie mogą być podmioty powiązane z Wnioskodawcą, tzn.: (i) osoby fizyczne będące wspólnikami, pracownikami lub współpracownikami Wnioskodawcy ani (ii) osoby fizyczne będące członkami zarządu komplementariusza Wnioskodawcy ani (iii) osoby fizyczne będące członkami najbliższej rodziny osób wskazanych w pkt (i) lub (ii), czyli wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonkowie, rodzice małżonków i osoby pozostające w stosunku przysposobienia. Uczestnikami Programu nie mogą być również jednostki organizacyjne (spółka cywilna, spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna), w których wspólnikami lub członkami organów zarządzających lub nadzorczych są: (i) osoby fizyczne będące wspólnikami, pracownikami lub współpracownikami Wnioskodawcy lub (i) osoby fizyczne będące członkami zarządu komplementariusza Wnioskodawcy lub (iii) osoby fizyczne będące członkami najbliższej rodziny osób wskazanych w pkt (i) lub (ii), wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonkowie, rodzice małżonków i osoby pozostające w stosunku przysposobienia. Między Wnioskodawcą a uczestnikami Programu oraz między osobami pełniącymi u Wnioskodawcy i uczestników Programu funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą również inne powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług.

Program organizowany jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i prowadzony za pomocą serwisu internetowego Programu dostępnego na stronie internetowej Wnioskodawcy. Program uruchomiony został w dniu 17 października 2016 r. na czas nieokreślony – do odwołania.

Istotą Programu jest to, że w jego ramach Salony będą mogły nabywać od Wnioskodawcy określone towary i usługi (dalej zwane w skrócie: „Bonusami”) po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej po tym rabacie 1,00 zł (jeden złoty i zero groszy) netto + VAT, czyli 1,23 zł (jeden złoty i dwadzieścia trzy grosze) brutto (sprzedaż Bonusów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej, czyli aktualnie 23%). Nabywanie Bonusów przez Salony po tej promocyjnej cenie będzie jednak możliwe pod warunkiem zgromadzenia w Programie odpowiedniej liczby punktów przyznawanych za nabycie od Wnioskodawcy towarów objętych Programem. Przykładowo: w przypadku zgromadzenia 1.340 punktów uczestnik będzie mógł za cenę 1,23 zł brutto kupić wagę fryzjerską z wyświetlaczem oraz funkcją tarowania, w przypadku zgromadzenia 5.570 punktów uczestnik będzie mógł za cenę 1,23 zł brutto kupić roczną prenumeratę czasopisma „Kurier Fryzjerski”, a w przypadku zgromadzenia 26.000 punktów uczestnik będzie mógł za cenę 1,23 zł brutto kupić specjalny odkurzacz fryzjerski. Bonusami są towary i usługi, które mogą być wykorzystane przez Salony w prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, m.in. wyposażenie salonów fryzjerskich i kosmetycznych, w szczególności sprzęt i akcesoria fryzjerskie (np. sterylizatory), sprzęt i akcesoria kosmetyczne (np. frezarki, lampy UV), sprzęt i akcesoria komputerowe i RTV (np. tablety), małe meble salonowe (np. wieszaki na ubrania, stojaki na parasole), sprzęt do utrzymania czystości w salonie (np. mopy, parownice), prenumeraty czasopism oraz szkolenia z zakresu fryzjerstwa.

Wartość Bonusów, bez uwzględnienia specjalnego rabatu przyznanego w ramach Programu, przekracza 1,23 zł brutto, a w przypadku części z Bonusów – przekracza także kwotę 760 zł brutto (tj. z VAT). Przeważającą część Bonusów stanowią towary i usługi, które nie znajdują się w stałej ofercie handlowej Wnioskodawcy, i które będą nabywane dla celów programu lojalnościowego od podmiotów trzecich niepowiązanych z Wnioskodawcą, w tym od Koordynatora. Sprzedaż Bonusów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej (aktualnie 23%) i będzie dokumentowana fakturą VAT.

Towarami objętymi Programem, za których nabycie przyznawane są punkty uprawniające później uczestników do nabywania Bonusów po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto każdy, są znajdujące się w aktualnej ofercie Wnioskodawcy towary, których Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim (dalej zwane w skrócie: „Towarami Premiowanymi”). Towary premiowane sprzedawane są Salonom po cenach standardowych, tj. takich, jakie zostały ustalone z poszczególnymi Salonami w wyniku standardowego procesu ofertowania i ewentualnych rozmów negocjacyjnych. Sprzedaż Towarów Premiowanych na rzecz Salonów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej (aktualnie 23%) i jest dokumentowana fakturami VAT.

Punkty uprawniające uczestnika do nabywania Bonusów po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto są zapisywane na jego koncie. Punkty te nie są żadnym środkiem płatniczym i nie podlegają wymianie na pieniądze, towary, usługi lub inne świadczenia.

Co do zasady każdy uczestnik otrzymuje 100 Punktów na start, a kolejne Punkty przyznawane są wyłącznie za zakupy Towarów Premiowanych dokonane bezpośrednio od Wnioskodawcy w okresie udziału uczestnika w Programie, tj. od dnia przystąpienia do Programu do dnia ustania uczestnictwa w Programie. Jednakże Salon, który dokona rejestracji w Programie do dnia 30 listopada 2016 r., nie otrzymuje 100 punktów na start lecz otrzymuje punkty za zakupy Towarów Premiowanych dokonane bezpośrednio od Wnioskodawcy począwszy od dnia 1 września 2016 r. (czyli w okresie przed rozpoczęciem Programu).

Punkty przyznawane są wyłącznie za te zakupy Towarów Premiowanych, które zostały w pełni zapłacone przez Salon zgodnie z warunkami handlowymi ustalonymi między Wnioskodawcą a Salonem. Punkty nie są jednak przyznawane za zakupy Towarów Premiowanych dokonane w sklepie internetowym prowadzonym przez Wnioskodawcę.

Co do zasady liczba punktów przyznawanych przez Wnioskodawcę za zakup Towarów Premiowanych obliczana jest według wartości netto (bez VAT) dokonanych zakupów przy zastosowaniu zasady, że za każdy 1 (jeden) zł netto (bez VAT) zakupów uczestnik otrzymuje 1 (jeden) punkt natomiast grosze są pomijane przy obliczaniu ilości punktów. Czyli żeby zdobyć 1.340 punktów, które uprawniają uczestnika do nabycia za cenę 1,23 zł brutto wagi fryzjerskiej z wyświetlaczem oraz funkcją tarowania, uczestnik musi co do zasady kupić Towary Premiowane za łączną kwotę 1.340 zł netto + VAT.

Regulamin Programu przewiduje jednak możliwość organizowania w jego ramach akcji specjalnych, podczas trwania których będą obowiązywały zmodyfikowane zasady przyznawania punktów za zakupy Towarów Premiowanych lub nabywania Bonusów, w szczególności możliwe będzie uzyskanie dodatkowych punktów za zakup określonych przez Spółkę Towarów Premiowanych. Przykładowo: za zakup w czasie trwania akcji specjalnej Towarów Premiowanych określonej przez Wnioskodawcę marki uczestnik otrzyma punkty w ilości podwójnej, czyli za każdy 1 (jeden) zł netto (bez VAT) zakupów Salon otrzyma 2 (dwa) punkty.

W przypadku zakupu przez uczestnika Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, niezwłocznie po takim zakupie (przyjęciu zamówienia), z konta uczestnika odejmowane są Punkty w liczbie wymaganej do nabycia tego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. Punkty są odejmowane z konta uczestnika także w przypadku zwrotu Towaru Premiowanego (wówczas z konta uczestnika odejmowane są punkty uprzednio przyznane za zakup zwróconego Towaru Premiowanego).

Uczestnik nie może sprzedawać ani w inny sposób zbywać innym osobom uzyskanych punktów pod żadnym tytułem – ani odpłatnym ani darmym. W razie śmierci lub likwidacji uczestnika Programu przyznane punkty tracą ważność (przepadają) i nie przechodzą na spadkobierców lub następców prawnych.

Poszczególne Bonusy, wraz z liczbą punktów uprawniających do nabycia danego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, określone są w katalogu Bonusów zamieszczonym w Serwisie Internetowym Programu.

Uczestnik uprawniony jest do nabycia od Wnioskodawcy Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto każdy pod warunkiem zgromadzenia na swoim koncie określonej dla danego Bonusu liczby punktów uprawniającej do nabycia tego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. Jeżeli liczba Punktów widocznych na koncie uczestnika jest niższa niż liczba punktów, które uprawniają do nabycia danego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, zamówienie Bonusu jest niemożliwe, w szczególności nie jest możliwa jakakolwiek pieniężna dopłata do Bonusu.

Bonusy nie podlegają zwrotowi ani wymianie na ekwiwalent pieniężny ani na inne Bonusy. Uczestnik nie może przenieść prawa do zakupu Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto na osobę trzecią ani na innego uczestnika.

Bonusy mogą być kupowane po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto nie później niż w terminie 30 dni: od daty zakończenia Programu, od daty rezygnacji przez Salon z udziału w Programie lub od daty wykluczenia Salonu z Programu przez Spółkę.

Salon może w dowolnym momencie zrezygnować z udziału w Programie. Z ważnych powodów Spółka może w każdym czasie wykluczyć Salon z Programu ze skutkiem natychmiastowym. Ustanie uczestnictwa w Programie następuje również na skutek zakończenia Programu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu sprzedaży towarów i usług po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1,23 zł brutto (opisanych wcześniej jako Bonusy), których Wnioskodawca będzie dokonywał w ramach organizowanego przez siebie programu lojalnościowego na rzecz swoich klientów uczestniczących w tym Programie (opisanych wcześniej jako Salony), podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie dla Wnioskodawcy każdorazowo (tzn. przy każdej sprzedaży) kwota stanowiąca dla Wnioskodawcy zapłatę za dany Bonus (1,23 zł) z wyłączeniem kwoty podatku należnego (0,23 zł), czyli kwota 1,00 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu sprzedaży towarów i usług po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1,23 zł brutto (opisanych wcześniej jako Bonusy), których Wnioskodawca będzie dokonywał w ramach organizowanego przez siebie programu lojalnościowego na rzecz swoich klientów uczestniczących w tym Programie (opisanych wcześniej jako Salony), podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie dla Wnioskodawcy każdorazowo (tzn. przy każdej sprzedaży) kwota stanowiąca dla Wnioskodawcy zapłatę za dany Bonus (1,23 zł) z wyłączeniem kwoty podatku należnego (0,23 zł), czyli kwota 1,00 zł.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży.

Z powyższych przepisów wynika więc, że podstawą opodatkowania jest kwota netto należna Sprzedawcy pomniejszona o kwoty rabatów uwzględnionych w momencie sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe przepisy, zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie opisanego programu lojalnościowego, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu sprzedaży przez Wnioskodawcę w ramach tego programu towarów i usług po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1,23 zł brutto (opisanych wcześniej jako Bonusy) będzie każdorazowo (tzn. przy każdej sprzedaży) kwota stanowiąca dla Wnioskodawcy zapłatę za dany Bonus (1,23 zł) z wyłączeniem kwoty podatku należnego (0,23 zł), czyli kwota 1,00 zł.

Rabat, z którego mogą skorzystać uczestnicy Programu, jest niewątpliwie obniżką ceny w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, która jest udzielana przez Wnioskodawcę na rzecz uczestnika w momencie dokonywanej sprzedaży Bonusu. Tym samym podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży przez Wnioskodawcę Bonusu będzie stanowiła wyłącznie wykazana przez Wnioskodawcę na fakturze kwota uwzględniająca obejmująca przyznany uczestnikowi rabat (pomniejszona oczywiście o podatek należny). Jest to bowiem kwota, którą uczestnik programu (Salon) ma zapłacić za zakupiony Bonus.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest jednocześnie ograniczeń prawnych odnośnie kwoty udzielonego rabatu, a więc udzielenie rabatu należy uznać za prawnie dopuszczalne. W granicach prawa podatnik ma prawo swobodnie kształtować swoje operacje gospodarcze w tym również stosować duże upusty cenowe lub rabaty w celu osiągnięcia zaplanowanych przez niego korzyści ekonomicznych.

Należy również podkreślić, że w przedstawionej sytuacji sprzedaż towarów i usług w ramach programu lojalnościowego po promocyjnej cenie uwzględniającej rabat i wynoszącej 1,23 zł brutto jest w pełni uzasadniona i jako taka nie może zostać uznana za odbiegającą od warunków rynkowych.

W powyższym zakresie Wnioskodawca stoi na stanowisku, że pojęcie wartości rynkowej może być interpretowane różnie w zależności od stanu faktycznego i dlatego należy je rozpatrywać każdorazowo w zależności od okoliczności konkretnego przypadku, tj. z uwzględnieniem kontekstu, charakteru danej transakcji i jej uwarunkowań ekonomicznych.

Zorganizowanie opisywanego programu lojalnościowego przez Wnioskodawcę, którego istotą jest umożliwienie nabywania jego klientom (Salonom) określonych towarów i usług po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto (Bonusów), ma na celu zwiększenie przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży towarów, których Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim. Wprowadzenie programu lojalnościowego w założeniu Wnioskodawcy doprowadzi do wzrostu wielkości, a przede wszystkim wartości jego obrotów towarami, których Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim.

Ponadto udzielany poszczególnym klientom (Salonom) znaczny rabat cenowy pozwalający na nabycie towarów i usług za promocyjną cenę 1,23 zł brutto ściśle wiąże się z określonym zachowaniem tych klientów. Żeby zyskać możliwość nabycia towarów i usług po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto muszą oni wcześniej nabyć od Wnioskodawcy określoną wartość towarów, których Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim. Tym samym prowadzony program lojalnościowy jest niewątpliwie uzasadniony ekonomicznie, skoro rabat cenowy udzielony nabywcy przy zakupie towaru lub usługi (Bonusu) za 1,23 zł brutto znajdzie pokrycie w wartości zakupionych bezpośrednio od Wnioskodawcy towarów, których Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim.

Takie działania, zdaniem Wnioskodawcy, posiadają uzasadnienie ekonomiczne, które świadczy o zachowaniu rynkowego charakteru transakcji (w tym ceny).

Należy także zauważyć, że organizowany przez Wnioskodawcę program lojalnościowy nie ogranicza kręgu uprawnionych do uczestnictwa, gdyż potencjalnie mogą w nim uczestniczyć wszyscy przedsiębiorcy z branży do której adresowany jest program (czyli branży salonów fryzjerskich i kosmetycznych) pozostający w stosunkach handlowych z Wnioskodawcą, tj. nabywający od Wnioskodawcy towary (z wyłączeniem jedynie określonych podmiotów powiązanych z Wnioskodawcą). Powoduje to, że wszyscy oni na jednakowych warunkach mogą korzystać z możliwości, jakie stwarza program, i nabywać od Wnioskodawcy określone towary i usługi po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. W konsekwencji nie ma wśród klientów Wnioskodawcy rozróżnienia na takich, którzy mogą przystąpić do programu lojalnościowego i korzystać z możliwości nabywania określonych towarów i usług po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, oraz na takich, którzy nie mogą przystąpić do programu przystąpić i korzystać z możliwości nabywania określonych towarów i usług po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto.

Natomiast wyłączenie z programu lojalnościowego podmiotów powiązanych w określony sposób ze Spółką ma na celu eliminację możliwości nierynkowego kształtowania transakcji wynikających z powiązań pomiędzy Spółką a uczestnikami Programu.

Istotne również jest to, że akcje promocyjne takiego rodzaju (których istotą jest umożliwienie nabywania klientom określonych towarów i usług po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto) są często stosowane przez przedsiębiorców różnych branż, w związku z czym nie można ich uznawać za takie, które odbiegają od warunków rynkowych.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanej sytuacji nie jest możliwe określanie podstawy opodatkowania na podstawie przepisów art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w wydanych na gruncie podobnych sytuacji interpretacjach indywidualnych: z dnia 15 czerwca 2012 r. nr IPPP1/443-236/12-4/JL, z dnia 9 stycznia 2014 r. nr ILPP1/443-909/13-4/NS oraz z dnia 5 lipca 2013 r. nr IPTPP1/443-255/13-4/IG a także ma swoje ugruntowanie w orzeczeniach Trybunału Sprawiedliwości UE (np. wyrok w sprawie C-412/03).

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży towarów i usług po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1,23 zł brutto (opisanych wcześniej jako Bonusy), których Wnioskodawca będzie dokonywał w ramach organizowanego przez siebie programu lojalnościowego na rzecz swoich klientów uczestniczących w tym Programie (opisanych wcześniej jako Salony), podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie dla Wnioskodawcy każdorazowo (tzn. przy każdej sprzedaży) kwota stanowiąca dla Wnioskodawcy zapłatę za dany Bonus (1,23 zł) z wyłączeniem kwoty podatku należnego (0,23 zł), czyli kwota 1,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

− organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy – przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów – kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług – kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Przepis art. 32 ust. 3 ustawy stanowi, że przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem (art. 32 ust. 4 ustawy).

Natomiast z art. 32 ust. 5 ustawy wynika, że przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.

Z powołanych przepisów wynika, że udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, a ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką osobową zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowego i detalicznego handlu kosmetykami i akcesoriami kosmetycznymi, w dominującej części kosmetykami fryzjerskimi i akcesoriami fryzjerskimi. Działalność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej (aktualnie 23%). W zakresie sprzedaży hurtowej Wnioskodawca kieruje swoją ofertę m.in. do przedsiębiorców (osób fizycznych i spółek), którzy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzą salony fryzjerskie i kosmetyczne, w ramach których świadczą usługi fryzjerskie lub kosmetyczne oraz sprzedają kosmetyki i akcesoria kosmetyczne. W związku ze stale rosnącą konkurencją Wnioskodawca postanowił zorganizować program lojalnościowy dla Salonów. Jego celem jest biznesowe związanie Salonów z Wnioskodawcą oraz zwiększenie przez Wnioskodawcę wartości przychodów ze sprzedaży do Salonów towarów, których Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim (co ma nastąpić poprzez zwiększenie częstotliwości i wartości zakupów tych towarów przez Salony). Wnioskodawca jest organizatorem Programu, natomiast czynności techniczno-organizacyjne dotyczące Programu, w szczególności komunikacja z uczestnikami, wydania i wysyłki towarów nabywanych przez uczestników w ramach Programu od Wnioskodawcy, jak również rozpatrywanie reklamacji, wykonywane są przez koordynatora Programu działającego w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Koordynatorem Programu jest podmiot trzeci (profesjonalna agencja marketingowa), niepowiązany kapitałowo, osobowo ani majątkowo z Wnioskodawcą.

Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie przedsiębiorcy (osoby fizyczne i spółki) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, pozostający w stosunkach handlowych z Wnioskodawcą, którzy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzą salony fryzjerskie i kosmetyczne, w ramach których świadczą usługi fryzjerskie lub kosmetyczne oraz sprzedają kosmetyki i akcesoria kosmetyczne, w tym fryzjerskie.

Uczestnikiem Programu zasadniczo może być każdy klient Wnioskodawcy będący Salonem. W tym zakresie Wnioskodawca nie przewiduje żadnych ograniczeń podmiotowych a krąg podmiotów do udziału w Programie jest potencjalnie nieograniczony. Między Wnioskodawcą a uczestnikami Programu oraz między osobami pełniącymi u Wnioskodawcy i uczestników Programu funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą również inne powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Program organizowany jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i prowadzony za pomocą serwisu internetowego Programu dostępnego na stronie internetowej Wnioskodawcy. Istotą Programu jest to, że w jego ramach Salony będą mogły nabywać od Wnioskodawcy określone towary i usługi, tj. Bonusy po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej po tym rabacie 1,00 zł (jeden złoty i zero groszy) netto + VAT, czyli 1,23 zł (jeden złoty i dwadzieścia trzy grosze) brutto. Nabywanie Bonusów przez Salony po tej promocyjnej cenie będzie jednak możliwe pod warunkiem zgromadzenia w Programie odpowiedniej liczby punktów przyznawanych za nabycie od Wnioskodawcy towarów objętych Programem. Bonusami są towary i usługi, które mogą być wykorzystane przez Salony w prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, m.in. wyposażenie salonów fryzjerskich i kosmetycznych. Wartość Bonusów, bez uwzględnienia specjalnego rabatu przyznanego w ramach Programu, przekracza 1,23 zł brutto, a w przypadku części z Bonusów – przekracza także kwotę 760 zł brutto (tj. z VAT). Przeważającą część Bonusów stanowią towary i usługi, które nie znajdują się w stałej ofercie handlowej Wnioskodawcy, i które będą nabywane dla celów programu lojalnościowego od podmiotów trzecich niepowiązanych z Wnioskodawcą, w tym od Koordynatora. Sprzedaż Bonusów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej (aktualnie 23%) i będzie dokumentowana fakturą VAT. Punkty uprawniające uczestnika do nabywania Bonusów po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto są zapisywane na jego koncie. Punkty te nie są żadnym środkiem płatniczym i nie podlegają wymianie na pieniądze, towary, usługi lub inne świadczenia. Co do zasady każdy uczestnik otrzymuje 100 Punktów na start, a kolejne Punkty przyznawane są wyłącznie za zakupy Towarów Premiowanych dokonane bezpośrednio od Wnioskodawcy w okresie udziału uczestnika w Programie. Punkty przyznawane są wyłącznie za te zakupy Towarów Premiowanych, które zostały w pełni zapłacone przez Salon zgodnie z warunkami handlowymi ustalonymi między Wnioskodawcą a Salonem. Punkty nie są jednak przyznawane za zakupy Towarów Premiowanych dokonane w sklepie internetowym prowadzonym przez Wnioskodawcę. Co do zasady liczba punktów przyznawanych przez Wnioskodawcę za zakup Towarów Premiowanych obliczana jest według wartości netto (bez VAT) dokonanych zakupów przy zastosowaniu zasady, że za każdy 1 (jeden) zł netto (bez VAT) zakupów uczestnik otrzymuje 1 (jeden) punkt natomiast grosze są pomijane przy obliczaniu ilości punktów. Uczestnik nie może sprzedawać ani w inny sposób zbywać innym osobom uzyskanych punktów pod żadnym tytułem – ani odpłatnym ani darmym. W razie śmierci lub likwidacji uczestnika Programu przyznane punkty tracą ważność (przepadają) i nie przechodzą na spadkobierców lub następców prawnych. Poszczególne Bonusy, wraz z liczbą punktów uprawniających do nabycia danego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, określone są w katalogu Bonusów zamieszczonym w Serwisie Internetowym Programu. Uczestnik uprawniony jest do nabycia od Wnioskodawcy Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto każdy pod warunkiem zgromadzenia na swoim koncie określonej dla danego Bonusu liczby punktów uprawniającej do nabycia tego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. Jeżeli liczba Punktów widocznych na koncie uczestnika jest niższa niż liczba punktów, które uprawniają do nabycia danego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, zamówienie Bonusu jest niemożliwe, w szczególności nie jest możliwa jakakolwiek pieniężna dopłata do Bonusu. Bonusy nie podlegają zwrotowi ani wymianie na ekwiwalent pieniężny ani na inne Bonusy. Uczestnik nie może przenieść prawa do zakupu Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto na osobę trzecią ani na innego uczestnika.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie dla Wnioskodawcy każdorazowo (tzn. przy każdej sprzedaży) kwota stanowiąca dla Wnioskodawcy zapłatę za dany Bonus (1,23 zł) z wyłączeniem kwoty podatku należnego (0,23 zł), czyli kwota 1,00 zł.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe należy mieć na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych, podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust powinien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje – te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy.

Jak wskazał Wnioskodawca będzie on dokonywał sprzedaży towarów i usług (opisanych jako Bonusy) w cenie promocyjnej, zatem biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar, czy też usługę (nabywanie Bonusów przez Salony po tej promocyjnej cenie będzie możliwe pod warunkiem zgromadzenia w Programie odpowiedniej liczby punktów przyznawanych za nabycie od Wnioskodawcy Bonusów objętych Programem). Zatem, Spółka powinna za podstawę opodatkowania przyjąć rzeczywistą kwotę należną (rzeczywistą kwotę zapłaty) z tytułu sprzedaży przedmiotowych Bonusów. W przedstawionej we wniosku sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca pomiędzy nim a uczestnikami Programu oraz między osobami pełniącymi u Wnioskodawcy i uczestników Programu funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego, podstawą opodatkowania dla sprzedawanych towarów i usług (Bonusów) po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat, będzie zgodnie z art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – wszystko, co stanowi zapłatę, którą Wnioskodawca otrzyma od nabywcy z tytułu sprzedaży tych towarów i usług, pomniejszoną o kwotę podatku VAT. Tym samym podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych klientom opustów i obniżek cen uwzględnionych w momencie sprzedaży.

Reasumując, z tytułu sprzedaży Bonusów po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1,23 zł brutto, których Wnioskodawca będzie dokonywał w ramach organizowanego przez siebie programu lojalnościowego na rzecz swoich klientów uczestniczących w tym Programie, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie dla Wnioskodawcy każdorazowo (tzn. przy każdej sprzedaży) kwota należna z tytułu sprzedaży, czyli cena uwzględniająca przyznany rabat, pomniejszona o kwotę należnego podatku, tj. kwota 1,00 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które zostały przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku Wnioskodawcy a nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności określenia, czy świadczone przez Spółkę usługi będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności o informację, że sprzedaż Bonusów (towarów i usług) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będzie dokumentowana fakturą VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj