Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPB1-1.4511.350.2016.2.IM
z 30 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 13 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej (uprawa warzyw w szklarni ogrzewanej) o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym. Dodatkowo zamierza podjąć działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego warzywami - art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Z0 tytułu działów specjalnych opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej), który jest w ciągu roku ustalany zaliczkowo na podstawie decyzji urzędu skarbowego PIT-7 w oparciu o przychód i dochód obliczony wg norm szacunkowych. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Zarówno przychód/dochód wynikający z norm szacunkowych jak i wartość dostaw towarów - wynikająca z prowadzonej dla potrzeb podatku VAT ewidencji sprzedaży nie przekracza w roku podatkowym kwoty limitu o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości.

W związku z planowanym uruchomieniem działalności gospodarczej Wnioskodawca chciałby opłacać podatek liniowej z tej działalności, zachowując jednocześnie prawo do opodatkowania przychodów i dochodów z działów specjalnych na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wobec przedstawionego stanu Wnioskodawca będzie mógł po uruchomieniu działalności gospodarczej opłacać podatek dochodowy - liniowy od dochodu z handlu, a podatek od dochodu z działów specjalnych na dotychczasowych zasadach - wg skali podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza i działy specjalne produkcji rolnej stanowią dwa odrębnie wymienione w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródła przychodów. Z kolei przepisy art. 9a tejże ustawy wskazują na dwa odrębne tryby wyboru opodatkowania podatkiem liniowym dla działalności gospodarczej i dla działów specjalnych produkcji rolnej. Zatem wybór podatku liniowego dla opodatkowania działalności gospodarczej nie koliduje z możliwością opłacania podatku wg skali podatkowej od dochodu z działów specjalnych obliczonego w oparciu o normy szacunkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30c, art. 30e, art. 30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • pkt 4 – działy specjalne produkcji rolnej.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Natomiast z art. 9a ust. 2 ww. ustawy wynika, że podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1a ww. ustawy, przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, lub działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa natomiast przepis art. 24 ust. 4 ww. ustawy, który stanowi, że dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej (uprawa warzyw w szklarni ogrzewanej), dodatkowo zamierza podjąć działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego warzywami. Z tytułu działów specjalnych Wnioskodawca opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych, który jest w ciągu roku ustalany zaliczkowo na podstawie decyzji urzędu skarbowego PIT-7 w oparciu o przychód i dochód obliczony wg norm szacunkowych.

Działy specjalne produkcji rolnej oraz pozarolnicza działalność gospodarcza stanowią odrębne źródła przychodów.

W sytuacji, gdy dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie istnieją przeciwwskazania formalnoprawne, aby planowana w formie jednoosobowej działalność gospodarcza w zakresie handlu hurtowego warzywami była opodatkowana na zasadach określonych w art. 30c ustawy, tj. według stawki 19%.

Reasumując, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca będzie mógł po uruchomieniu działalności gospodarczej opłacać podatek dochodowy - liniowy od dochodu z handlu hurtowego warzywami, a podatek od dochodu z działów specjalnych na dotychczasowych zasadach - wg skali podatkowej.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj