Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.833.2016.2.BH
z 9 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2016 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 30 listopada 2016 r. doręczone Stronie w dniu 6 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych publikacji własnych jest:

  • prawidłowe - w zakresie pytania nr 1 i nr 3 wniosku;
  • nieprawidłowe - w zakresie pytania nr 2 wniosku.

UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych publikacji własnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 16 grudnia 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30 listopada Nr 1462-IPPP2.4512.833.2016.1.BH.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Instytut (dalej: „Instytut”) jest państwową jednostką organizacyjną, posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy (dalej: „Ustawa o Instytucie”). Instytut jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań Instytutu, według art. 2 ustawy o Instytucie, należy:

  1. prowadzenie badań naukowych w zakresie spraw międzynarodowych,
  2. przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu spraw międzynarodowych,
  3. doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. upowszechnianie w społeczeństwie polskim wiedzy z dziedziny współczesnych stosunków międzynarodowych,
  5. utrzymywanie kontaktów z ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą,
  6. gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej,
  7. działalność wydawnicza.

Szczegółowy zakres działania i organizację Instytutu określa statut Instytutu nadany, w drodze rozporządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów. Zgodnie z § 1 Statutu, do szczegółowego zakresu działań Instytutu należy:

  1. prowadzenie interdyscyplinarnych i porównawczych badań naukowych w zakresie stosunków wielostronnych i dwustronnych Rzeczypospolitej Polskiej z podmiotami prawa międzynarodowego, w tym w szczególności z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego i państwami sąsiednimi, a także z Unią Europejską, oraz w zakresie polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i zagadnień globalizacji;
  2. sporządzanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych w zakresie spraw międzynarodowych z inicjatywy własnej albo z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz - w miarę możliwości - innych ministrów, komisji sejmowych i senackich oraz klubów poselskich i senackich;
  3. upowszechnianie wiedzy z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym problematyki integracji europejskiej - w szczególności za pośrednictwem Internetu i innych środków masowego przekazu oraz w formie seminariów, konwersatoriów, odczytów, wykładów i publikacji, w tym czasopism.;
  4. gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, w szczególności w zakresie, o którym mowa w pkt 1, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej w zakresie objętym działalnością Instytutu;
  5. doskonalenie zawodowe pracowników administracji publicznej wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności pracowników urzędów obsługujących ministra właściwego do spraw gospodarki, ministra właściwego do spraw zagranicznych, Ministra Obrony Narodowej;
  6. utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi w zakresie objętym działalnością Instytutu;
  7. prowadzenie działalności wydawniczej.

Nadzór nad Instytutem w zakresie zgodności jego działania z przepisami ustawowymi i postanowieniami statutu sprawuje minister właściwy do spraw zagranicznych (art. 10 ustawy o Instytucie).


Na podstawie art. 12 ustawy o Instytucie, w sprawach nieuregulowanych ustawą o Instytucie, do Instytutu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące instytutów badawczych.


Częścią Instytutu jest Wydawnictwo, które prowadzi działalność wydawniczą, w zakresie książek oraz periodyków dotyczących stosunków międzynarodowych.

W ten sposób realizowane są zadania, o których mowa jest w art. 2 ust. 7 ustawy o Instytucie (prowadzenie działalności wydawniczej).


W przypadku każdej nowo wydanej pozycji Wydawnictwo rozdysponowuje jej egzemplarze w następujący sposób:

  1. dwa egzemplarze przekazuje nieodpłatnie do Biblioteki Instytutu (będącej wewnętrzną jednostką w ramach Instytutu);
  2. kilka egzemplarzy przekazuje nieodpłatnie do bibliotek, realizując postanowienia ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz. 722);
  3. kilka egzemplarzy przekazuje nieodpłatnie autorowi (autorom - w razie opracowania zbiorowego);
  4. część egzemplarzy przekazuje uczestnikom w ramach organizowanych przez Instytut szkoleń;
  5. pozostałe egzemplarze, tj. zasadniczą ich część, sprzedaje za pośrednictwem prowadzonej w siedzibie Instytutu księgarni oraz księgarni na stronie internetowej.

Instytut jest bezpośrednim wydawcą publikacji i podatek należny jest pomniejszany w całości o podatek naliczony z faktur zakupu dotyczących działalności wydawniczej.


Szkolenia prowadzone przez Instytut w ramach działalności statutowej - podczas których ich uczestnicy otrzymują wydane przez Instytut publikacje - są zwolnione z podatku VAT (Instytut posiada interpretacje podatkowe potwierdzające zwolnienie).


Działalność biblioteczna prowadzona przez Instytut jest zwolniona z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.


Umowy zawarte z autorami przewidują w swojej treści przekazanie autorowi określonej ilości egzemplarzy publikacji.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że przekazywane nieodpłatnie wydawane publikacje uczestnikom szkolenia stanowią element świadczonej przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowej na rzecz tych uczestników. Ponadto, przekazywane nieodpłatnie wydawane publikacje na rzecz autorów stanowią element świadczonej usługi na ich rzecz.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku:


  1. Czy Instytut w zdarzeniach przyszłych ma obowiązek opodatkowania przekazywanych publikacji własnych jako materiałów szkoleniowych oraz przekazywanych publikacji własnych do zbiorów Biblioteki prowadzonej przez Instytut?
  2. Czy Instytut ma obowiązek opodatkowania przekazywanych nieodpłatnie obowiązkowych egzemplarzy realizując postanowienia ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych?
  3. Czy przekazanie nieodpłatne przez Instytut egzemplarzy na rzecz autorów książek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Przekazanie publikacji na potrzeby wewnętrzne nie mieści się w definicji nieodpłatnego przekazywania towarów, zawartej w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W tych przypadkach towary nie są przekazywane lub zużywane na cele osobiste podatnika lub pracowników, nie są też darowizną. Publikacje przekazywane są dla celów związanych z działalnością Instytutu. W konsekwencji, zdaniem Instytutu, przekazanie publikacji na potrzeby wewnętrzne nie podlega podatkowi od towarów i usług.


Przekazywane nieodpłatnie wydawane publikacje uczestnikom szkolenia stanowią element świadczonej przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowej na rzecz tych uczestników.


Ad 2


Przekazanie obowiązkowych egzemplarzy bibliotecznych, realizując postanowienia ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz. 722), jest obowiązkiem ustawowym. Przekazywanie książek do bibliotek nie jest darowizną zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT, nie jest też dostawą towarów i nie wypełnia treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT. W konsekwencji, zdaniem Instytutu, przekazanie publikacji na potrzeby wewnętrzne nie podlega podatkowi od towarów i usług.


Ad 3

Przekazanie nieodpłatne autorowi nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ jest związane z działalnością Instytutu i ma charakter dowodowy. Jest potwierdzeniem, że dzieło zostało wykonane zgodnie z umową i zawiera w części informacyjnej prawidłowe dane autora. Wykonanie i dostarczenie twórcom tych egzemplarzy jest wykonaniem przez Instytut zobowiązania wynikającego z umowy autorskiej zawartej z twórcą. Przekazanie książek nie wypełnia treści art. 5 ust. 1 ustawy VAT, ani też art. 7 ust. 2 tej ustawy. W konsekwencji, zdaniem Instytutu, przekazanie nieodpłatne publikacji autorowi nie podlega podatkowi od towarów i usług. Ponadto, przekazanie nieodpłatnie wydawanych publikacji autorom stanowi element świadczonej przez Wnioskodawcę usługi na ich rzecz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie pytania nr 1 i nr 3 wniosku oraz jest nieprawidłowe w zakresie pytania nr 2 wniosku.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z kolei, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Ad 1


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawca, w ramach wykonywanej działalności wydawniczej, przekazuje nieodpłatnie własne publikacje do zbiorów prowadzonej przez siebie Biblioteki, będącej wewnętrzną jednostką organizacyjną Wnioskodawcy. Wnioskodawca ma wątpliwości co do obowiązku opodatkowania podatkiem VAT wykonywanej czynności.

Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega wyłącznie odpłatna dostawa towarów, przez którą, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel. Przy czym, ustawodawca na równi z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy traktuje czynność nieodpłatnego ich przekazania, ale tylko w warunkach opisanych w art. 7 ust. 2 ustawy.


Z przepisu tego wynika, że aby doszło do uznania czynności nieodpłatnego przekazania towarów za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • następuje przekazanie prawa do rozporządzani towarem jak właściciel;
  • dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,
  • przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
  • przekazanie lub zużycie towarów następuje na cele osobiste podmiotów wskazanych w przepisie, tj. na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.

W okolicznościach opisanych we wniosku przekazanie nieodpłatne publikacji do Biblioteki będącej jednostką organizacyjną Wnioskodawcy nie może być uznane za nieodpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, ponieważ pomimo prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT w związku z ich wytworzeniem, to przekazanie nie następuje na cele osobiste podmiotów wymienionych w tych przepisach. Nie można także uznać tego przekazania za darowiznę. Dla zaistnienia instytucji darowizny wymagane jest, aby czynność ta odbyła się na rzecz innego niż darczyńca podmiotu, co w tym przypadku nie ma miejsca. Ponadto, przekazanie egzemplarzy publikacji nie będzie spełniać definicji przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, z tego względu, że Biblioteka stanowi jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy a nie odrębny podmiot, i przekazanie publikacji odbywać się będzie na cele związane z działalnością Wnioskodawcy.

Z wniosku wynika ponadto, że Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe, korzystające ze zwolnienia od podatku VAT, co zostało potwierdzone w otrzymanych wcześniej interpretacjach indywidualnych. W trakcie tych szkoleń Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie uczestnikom szkolenia własne publikacje stanowiące element tego szkolenia.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania publikacji własnych jako materiałów szkoleniowych.


Należy zauważyć, że w sytuacji gdy przekazywane na rzecz uczestników szkolenia publikacje własne stanowią element usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę (tzn. są ściśle związane z tą usługą) to nie należy rozpatrywać tej czynności jako odrębnego, od realizowanej usługi szkoleniowej, świadczenia w postaci dostawy towarów. W takiej sytuacji, czynność przekazania towarów będzie związana ze świadczoną usługą w ten sposób, że obie te czynności będą tworzyć dla celów opodatkowania podatkiem VAT jedną całość, opodatkowaną stawką właściwą dla świadczonej usługi (lub będą korzystać ze zwolnienia w przypadku, gdy usługa szkoleniowa korzysta ze zwolnienia). Ponieważ z wniosku wynika, że podatek należny jest pomniejszany w całości o podatek naliczony z faktur zakupu dotyczących działalności wydawniczej, to w sytuacji, gdy wydawane podczas szkoleń publikacje, stanowią element szkolenia korzystającego ze zwolnienia od podatku, należy rozważyć obowiązek korekty odliczonego wcześniej podatku VAT związanego z wytworzeniem egzemplarzy publikacji przekazanych następnie nabywcom usługi szkoleniowej zwolnionej od podatku.


Reasumując, nieodpłatne przekazanie własnych publikacji stanowiących element usługi szkoleniowej nie będzie stanowiło odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ad 2


Z wniosku wynika również, że na Wnioskodawcę został nałożony obowiązek przekazywania nieodpłatnie kilku egzemplarzy publikacji własnych innym bibliotekom. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz. 722 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, wydawca, który udostępnia publicznie egzemplarze publikacji na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, obowiązany jest do nieodpłatnego przekazania uprawnionym bibliotekom liczby egzemplarzy publikacji (egzemplarze obowiązkowe), określonej w art. 5 ust. 1-3.


Wnioskodawca ma wątpliwości, czy tego typu nieodpłatne przekazania podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.


Należy zauważyć, że celem opodatkowania bezpłatnego przekazywania towarów jest zapewnienie neutralności systemu podatku VAT, tak aby towary, od których odliczono naliczony podatek VAT, podlegały podatkowi należnemu. Ponadto regułą jest równe traktowanie różnych konsumentów końcowych określonych towarów poprzez zapewnienie, aby konsumpcja końcowa podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, w sytuacji gdy podatek naliczony podlegał odliczeniu. Wyłączenie opodatkowania czynności dotyczy jedynie przekazywania próbek towarów lub towarów stanowiących prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3, 4 i 7 ustawy, co należy postrzegać jako wyjątek od tej reguły, skoro naliczony podatek VAT podlega odliczeniu pomimo braku występowania odpowiadającemu mu podatku należnego.

Podkreślić należy, że dla opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów nie ma znaczenia czy przekazanie następuje w wykonaniu nakazu wynikającego z przepisów prawa, ewentualnie nakazu organu. Zatem także w sytuacji, kiedy podatnik przekazuje nieodpłatnie towary, należące do jego przedsiębiorstwa, realizując nakaz wynikający z przepisów prawa, w przypadku, gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, to przekazanie takie, wbrew opinii Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując zatem należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazywanie obowiązkowych egzemplarzy książek i periodyków na rzecz bibliotek, wynikające z ustawy o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych, spełnia dyspozycję art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wnioskodawcy przysługuje bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur kosztowych dotyczących przekazywanych publikacji, a one same nie są prezentami o małej wartości ani próbkami, o których mowa w art. 7 ust. 3, 4 i ust. 7 ustawy.


A zatem, stanowisko Wnioskodawcy zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.


Ad 3


Z wniosku wynika także, że Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności wydawniczej, zgodnie z zawartymi umowami ma obowiązek przekazywać twórcom określoną liczbę egzemplarzy autorskich wydanych książek. Wnioskodawca jest bezpośrednim wydawcą książek i podatek należny jest pomniejszany w całości o podatek naliczony z faktur kosztowych dotyczących wydawanych książek i innych publikacji. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca wydanie nieodpłatnie egzemplarzy publikacji twórcom jest potwierdzeniem, że dzieło zostało wykonane zgodnie z umową i zawiera w części informacyjnej prawidłowe dane autora. Przekazanie to stanowi element usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz autorów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku opodatkowania podatkiem VAT wydanych twórcom nieodpłatnie egzemplarzy.


Okoliczności tego zdarzenia należy rozpatrywać podobnie jak sytuację nieodpłatnego przekazania publikacji na rzecz uczestników szkolenia w ramach świadczonej przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowej.


Skoro, jak Wnioskodawca wskazał, przekazywane nieodpłatnie wydawane publikacje na rzecz autorów stanowią element świadczonej na ich rzecz usługi (tzn. są ściśle związane z tą usługą) to przekazania tego nie należy rozpatrywać jako odrębnej, od świadczonej usługi czynności w postaci dostawy towarów. W takiej sytuacji, czynność przekazania towarów będzie związana ze świadczoną usługą w ten sposób, że obie te czynności będą tworzyć dla celów opodatkowania podatkiem VAT jedną całość, opodatkowaną stawką właściwą dla świadczonej usługi.


A zatem rozpatrywanie nieodpłatnego przekazania egzemplarzy autorom jako czynności odrębnej od realizowanej na ich rzecz usługi nie byłoby zasadne.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj