Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1408/14/AW
z 5 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2014 r. (data wpływu 15 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dokonywanych przez Spółkę dostaw tuszów, tonerów oraz innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dokonywanych przez Spółkę dostaw tuszów, tonerów oraz innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Działalność Spółki polega m.in. na dokonywaniu dostaw tuszów, tonerów oraz innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego, niesłużących celom rozrywki i sportu, na statki pełnomorskie (PKWiU 30.11.24.0).


Przebieg transakcji:


  1. kontrahent (armator lub agent armatora, firma działająca w imieniu i na rzecz armatora morskiego) składa zamówienie, na którym widnieje nazwa statku pełnomorskiego, na który przeznaczony jest towar;
  2. Spółka dostarcza towar do działu spedycji armatora lub agenta, albo zależnie od możliwości dostarcza towar na statek samodzielnie; potwierdzeniem dostawy jest zamówienie od armatora lub agenta z nazwą statku pełnomorskiego, potwierdzenie dostawy z pieczątką statku albo dokumenty odprawy celnej zaopatrzenia na statek.


Do dostawy tuszów, tonerów i innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego i drukarek znajdujących się na statkach Spółka stosowała dotychczas podstawową 23% stawkę podatku, opierając się na znanych jej interpretacjach organów podatkowych w analogicznych sprawach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Spółka może stosować przy dokonywaniu na statki dostaw tuszów, tonerów oraz innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego, niesłużących celom rozrywki i sportu, stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%?


Zdaniem Wnioskodawcy, do dostaw na statki pełnomorskie tuszów, tonerów oraz innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego i drukarek (nie służących celom rozrywki i sportu) może - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług - zastosować stawkę podatku w wysokości 0%. Stanowisko to potwierdza wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 873/12, dotyczący dostawy tonerów do drukarek zainstalowanych na statkach pełnomorskich, służących do obsługi dokumentacji statków.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.

Tusze, tonery i inne materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego i drukarek, można uznać za towary służące bezpośrednio zaopatrzeniu statków. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wyposażenia statku, jak i bezpośrednio statku (obsługa programów i sporządzanie dokumentacji niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania statku) oraz nie służą celom rozrywki i sportu.

W świetle ww. wyroku, dostawa tonerów, tuszów oraz innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego służącego do obsługi statku zawiera się w zbiorze towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu (zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy po podatku od towarów i usług). „(…) Źródło słownikowe definiuje pojęcie „zaopatrzyć”, „zaopatrzenie” jako „to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek”. Jest to więc szeroki zbiór korespondujący z określeniem „zaopatrzenia ogólnego” zawartym w dyrektywie 112, z którego trudno, logicznie uzasadniając, wyłączyć dostawę tonerów i tuszów do drukarek pozostających na wyposażeniu statku. Stwierdzenie, że drukarki służą tworzeniu dokumentacji towarowej związanej przecież z zasadniczą funkcją przedmiotowych statków - przewożeniem towarów, czyni je elementami wyposażenia tychże statków, a dostarczanie tuszów i tonerów koniecznych do normalnego funkcjonowania tychże urządzeń traktować należy jako zaopatrzenie”. Spółka stoi na stanowisku zgodnym z twierdzeniami zawartymi w przytoczonym wyroku NSA.

Jednocześnie Spółka podnosi, że zastosowanie różnych interpretacji dla różnych podatników, a w ich efekcie opodatkowanie takich samych czynności różnymi stawkami podatku, powodowałoby nierówność w traktowaniu podmiotów przez organy podatkowe, oraz wprowadzało elementy nierównej konkurencji na rynku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy – w rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.


I tak, według art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:


  1. używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
  2. używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
  3. marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.


Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (ust. 2 cyt. wyżej artykułu).

Analiza zapisów powołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy pozwala stwierdzić, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do dostaw towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu, tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia.

Istotne znaczenie ma w tym przypadku użyte pojęcie „towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków”, które pozwala na zastosowanie 0% stawki podatku od towarów i usług wyłącznie do tych towarów, które dostarczone zostały bezpośrednio nabywcy (nie obejmuje to dostaw na wcześniejszym etapie obrotu) i które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, np. materiałów eksploatacyjnych, takich jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku, czy też wyposażenia dla celów nawigacji oraz realizacji zadań statku, związanych z rodzajem statku lub przewożonym ładunkiem np. pościel, ręczniki, artykuły toaletowe, czy środki niezbędne dla utrzymania przewożonych towarów w dobrym stanie – dla statków przewożących towary.

W przypadku kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia wskazać należy, że ww. stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy dostawa towarów służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, pod warunkiem, że statki te używane są do żeglugi na pełnym morzu.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają transakcje dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład.

Tak określony zakres zwolnień przewidziany w Dyrektywie nakazuje analogicznie rozumieć pojęcie „dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów oraz używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych”, przy pełnym respektowaniu obowiązujących w tym zakresie zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o ile – jak wskazano we wniosku – dostawy tuszów, tonerów oraz innych materiałów eksploatacyjnych do sprzętu komputerowego będą dokonywane bezpośrednio na rzecz armatora (lub podmiotu działającego w imieniu i na rzecz armatora) i będą służyć zaopatrzeniu statków pełnomorskich, to będą opodatkowane 0% stawką podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem prowadzenia przez Spółkę dokumentacji, o której mowa ust. 2 tego artykułu.

Podkreślić przy tym należy, że to czy posiadane przez Spółkę dokumenty rzeczywiście będą potwierdzały wymagania określone w przedmiotowych regulacjach, może być ocenione jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ pierwszej instancji, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj