Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1259/14/PW
z 9 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2014 r. (data wpływu 29 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu kosztów wysyłki sprzedanych towarów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu kosztów wysyłki sprzedanych towarów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca 1 grudnia 2014 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w zakresie sprzedaży wysyłkowej różnych etui i pokrowców do telefonów komórkowych za pośrednictwem portalu aukcyjnego (PKD 47.91 Z). Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W regulaminie sklepu został zawarty zapis, że kupujący udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy o świadczenie usług z dostawcą, w celu przesłania za pośrednictwem poczty zakupionego towaru. W związku z tym otrzymane na ten cel środki nie stanowią dla Wnioskodawcy dodatkowego dochodu, gdyż są zwrotem kosztów poniesionych w imieniu nabywcy. Od 1 stycznia 2015 r. Wnioskodawca postanowił zrezygnować z instytucji pełnomocnictwa w zawieraniu umów o świadczenie usług pocztowych i usunąć z regulaminu zapis o udzielanym pełnomocnictwie. W każdej aukcji kupujący będzie informowany o cenie towaru oraz o kosztach wysyłki naliczanych odrębnie. Wysokość kosztów wysyłki będzie każdorazowo uzależniona od wagi przesyłki i będzie nieco wyższa od opłat ustalanych przez pocztę, gdyż w ich skład będą wchodzić również koszty opakowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaka stawka podatkowa ryczałtu powinna mieć zastosowanie do kosztów wysyłki, które nie są wliczane w cenę towaru lecz naliczane odrębnie?


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3%. Zatem przychody uzyskiwane z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie sprzedaży towarów przez Internet powinny być opodatkowane taką stawką. Koszty wysyłki w tym również koszty zapakowania towaru, stanowią należność za usługi pomocnicze do działalności handlowej, zatem do opodatkowania kosztów wysyłki również ma zastosowanie stawka 3%. Koszty wysyłki, które Wnioskodawca ponosi w związku ze sprzedażą towarów przez Internet nie są przedmiotem odrębnej działalności, natomiast ich poniesienie wpływa na uzyskiwany przez Wnioskodawcę przychód. Wnioskodawca uważa, że ponosząc te koszty, a następnie obciążając nimi nabywców towarów, ma prawo żądać od nabywców kwoty należnej z tytułu sprzedaży tych towarów, w skład której wchodzą także koszty dostarczenia ich do nabywców.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży towarów, powinny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności, jaką jest sprzedaż towarów, ale powinny być również opodatkowane według stawki właściwej dla realizacji tego świadczenia, czyli sprzedaży towarów. Stosownie do ustawy, ryczałt od przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a- 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

We wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w zakresie sprzedaży wysyłkowej różnych etui i pokrowców do telefonów komórkowych za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Sprzedawane przez Wnioskodawcę towary wysyłane są do klientów za pośrednictwem poczty. W każdej aukcji kupujący będzie informowany o cenie towaru oraz o kosztach wysyłki naliczanych odrębnie. Wysokość kosztów wysyłki będzie każdorazowo uzależniona od wagi przesyłki i będzie nieco wyższa od opłat ustalanych przez pocztę, gdyż w ich skład będą wchodzić również koszty opakowania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie będzie korzystał z instytucji pełnomocnictwa przy tychże wysyłkach, co oznacza, iż zlecając wysyłkę towarów Wnioskodawca nie będzie działał w imieniu nabywców tych towarów, a więc nie będzie w powyższym zakresie ich pełnomocnikiem, zobowiązanym do przekazania otrzymanych tytułem wysyłki kwot na rzecz poczty bądź firmy kurierskiej.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym koszty wysyłki stanowią część składową kwoty należnej z tytułu sprzedaży towarów, a więc przychód należny z prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji przychodem z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest oprócz należności za sprzedany towar także należność otrzymana tytułem jego wysyłki.

Wyżej wymieniony przychód (w całości) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg. stawki właściwej do opodatkowania przychodu ze sprzedaży towarów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu. Przy czym, za działalność usługową w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, uważa się sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż skoro przychód z dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów podlega opodatkowaniu wskazaną we wniosku 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to również ta część uzyskanego przychodu, która odpowiada należności otrzymanej od nabywców towarów tytułem kosztów wysyłki również będzie podlegała opodatkowaniu ww. stawką ryczałtu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj