Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-203/15-2/MS
z 15 czerwca 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2015r. (data wpływu 13 marca 2015r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wynikających z uzyskania i rozliczenia wsparcia finansowego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz podstawowego wsparcia pomostowego jest - prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wynikających z uzyskania i rozliczenia wsparcia finansowego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz podstawowego wsparcia pomostowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółdzielnia posiada osobowość prawną i prowadzi działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, zaś w sprawach nieuregulowanych we wskazanej ustawie znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo spółdzielcze. Działalność Spółdzielni reguluje również jej statut z dnia 12.05.2014 r.
Przedmiotem działalności Spółdzielni jest prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne spełniające kryteria określone w art. 4 ustawy o spółdzielniach socjalnych. W myśl par. 43 Statutu, Spółdzielnia tworzy następujące fundusze własne:
- fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach,
- fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach, w tym dotacji z Funduszu Pracy lub innych organizacji rządowych, pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego,
- fundusz inwestycyjny.
W dniu 18.06.2014 r. na mocy umów zawartych z Fundacją , członkowie Spółdzielni otrzymali wsparcie finansowe w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach X. Wsparcie ekonomii społecznej, z przeznaczeniem na założenie i działalność spółdzielni socjalnej oraz uzyskali podstawowe wsparcie pomostowe (jako pomoc finansowa udzielona na okres 6-ciu miesięcy, przekazywana na bieżące funkcjonowanie działalności). Po upływie pierwszych 6-ciu miesięcy prowadzenia działalności, członkowie spółdzielni otrzymali przedłużone wsparcie pomostowe, przyznane na kolejne 6 m-cy. Umowa została zawarta pomiędzy Operatorem wsparcia finansowego a Spółdzielnią, jako udzielenie jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie wydatków, umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałej spółdzielni, zgodnie z wnioskiem o przyznanie wsparcia finansowego na założenie spółdzielni socjalnej, złożonym przez każdego z pięciu członków spółdzielni. Łącznie Wnioskodawca otrzymał 100.000 zł. Wsparcie finansowe jest udzielane w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Y.
Dodatkowo Spółdzielnia zawarła z Operatorem umowę o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego, również w ramach X Wsparcie ekonomii społecznej. W ramach tej umowy, przez okres 6-ciu miesięcy od dnia zawarcia umowy, zgodnie z wnioskiem złożonym przez 5-ciu członków założycieli, Spółdzielnia otrzymuje wsparcie pomostowe przekazywane na bieżące funkcjonowanie działalności. Wsparcie w wysokości łącznej 30.000 zł, czyli 6.000 zł miesięcznie, jest przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z bieżącą działalnością spółdzielni.
Następnie Spółdzielnia zawarła z Operatorem aneks do w/w umowy, tj. do umowy na otrzymanie podstawowego wsparcia pomostowego, przedłużający wsparcie pomostowe na kolejne 6 m-cy w wysokości łącznej 30.000 zł, czyli 6.000 zł miesięcznie, które jest przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z bieżącą działalnością spółdzielni.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy wsparcie finansowe (100.000 zł) uzyskane przez członków Spółdzielni, które na wniosek członków założycieli zostało od razu przekazane na konto bankowe Spółdzielni, prawidłowo zakwalifikowano jako wpłaty na fundusz zasobowy i nie zakwalifikowano do przychodów podatkowych.
- Czy wsparcie pomostowe (60.000 zł) uzyskane przez członków Spółdzielni, które na wniosek członków założycieli zostało od razu przekazane na konto bankowe Spółdzielni, prawidłowo zakwalifikowano do przychodów podatkowych podlegających opodatkowaniu.
- Czy wydatki sfinansowane wsparciem finansowym oraz pomostowym stanowią koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ustawa z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm. , dalej: „updop") nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 updop wymienione zostały jednak rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak i enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.
Jako zasadę ustawodawca przyjął, że stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust 3 updop).
Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe.
W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.
Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.
Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 updop. Skoro zatem przepis ten w sposób kategoryczny i wyczerpujący określa, co nie jest przychodem w rozumieniu ustawy, to należy przyjąć, że wszelkie inne przychody, przepisem tym nieobjęte, generują dochód podlegający opodatkowaniu.
W przedmiotowej sprawie zawarta została umowa pomiędzy Operatorem wsparcia finansowego a Spółdzielnią o udzielenie jednorazowego wsparcia kapitałowego w kwocie 100.000 zł ułatwiającego sfinansowanie wydatków umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałej spółdzielni, zgodnie z wnioskiem o przyznanie wsparcia finansowego na założenie spółdzielni socjalnej, złożonym przez każdego z członków spółdzielni (wsparcie finansowe).
Z uwagi na podmiotowość prawną Spółdzielnia jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z normą zawartą w art. 1 ust. 1 przywołanej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Zgodnie ze statutem Spółdzielni, zasadniczymi funduszami własnymi są fundusz udziałowy, powstający z wpłat udziałów członkowskich oraz fundusz zasobowy, powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach. Wpłaty na fundusz zasobowy są obowiązkowe, jednakże kwestia źródła ich pochodzenia nie jest regulowana przepisami. Jeżeli zatem członkowie spółdzielni zdecydują się że wpłaty na fundusz zasobowy będą pochodziły z uzyskanego przez nich wsparcia finansowego, to środki te będą zasilały ten fundusz spółdzielni i nie będą stanowiły przychodu podatkowego. Wnioskodawca otrzymane wsparcie finansowe przyznane na założenie spółdzielni -100.000 zł - zakwalifikował jako fundusz zasobowy, gdyż powstał on ze środków wpłaconych w celu założenia spółdzielni socjalnej, przyznanych każdemu z 5-ciu członków założycieli i wpłaconych przez Operatora na wniosek członków założycieli bezpośrednio na konto bankowe Spółdzielni.
W związku z tym, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uznano tego za przychód podatkowy.
W odniesieniu natomiast do środków otrzymanych w związku z uzyskanym przez członków spółdzielni wsparciem pomostowym, należy wskazać, iż będą one stanowiły dla Spółdzielni przychody, przy czym w sytuacji stosownego ich wydatkowania Spółdzielnia będzie mogła zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności, na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W sytuacji natomiast gdyby wydatki poniesione nie mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas należałoby rozważyć możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody spółdzielni socjalnej wydatkowane w roku podatkowym na cele, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o spółdzielniach socjalnych, na zasadach określonych w tej ustawie, w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.
Zauważyć przy tym należy, że w przedmiotowej sprawie Spółdzielnia, jako osoba prawna nie jest uczestnikiem projektu, a działanie Operatora skierowane jest do osób fizycznych, które są indywidualnymi uczestnikami projektu. Innymi słowy, to członkowie Spółdzielni są uczestnikami projektu, a dofinansowanie jest skierowane do nich jako osób fizycznych spełniających określone kryteria, które chcą prowadzić działalność gospodarczą w ramach spółdzielni socjalnej. Fakt, że to Spółdzielnia uzyskuje określone środki finansowe nie oznacza, że jest ona uczestnikiem wskazanego projektu, gdyż uzyskane środki mają służyć osobom fizycznym, członkom Spółdzielni i są przyznawane na ich wniosek. Środki otrzymane przez Spółdzielnię nie są dla niej dotacją, subwencją, dopłatą lub innym nieodpłatnym świadczeniem.
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty poniesione, finansowane zarówno wsparciem finansowym, jak i wsparciem pomostowym w sytuacji stosownego ich wydatkowania, Spółdzielnia będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności, na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w w/w art. 16 ust 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Przyjęte w niniejszym wniosku stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 01.08.2014. znak: ILPB3/423-210/14-3/KS.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.
Jednocześnie należy podkreślić, że ocenie nie podlega prawidłowość zakwalifikowania przez Wnioskodawcę wsparcia finansowego na fundusz zasobowy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Organ nie jest uprawniony do interpretowania przepisów innych niż przepisy prawa podatkowego, których definicję zawarto w art. 3 ust. 2 tej ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.