Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1239/11-2/JK
z 7 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1239/11-2/JK
Data
2011.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
podatek akcyzowy
zniszczenie
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, które zostaną zutylizowane



Wniosek ORD-IN 318 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.09.2011 r. (data wpływu 12.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, które zostaną zutylizowane – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego wykorzystanego do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, które zostaną zutylizowane.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem wyrobów chemii gospodarstwa domowego, który w niektórych procesach produkcyjnych zmierzających do wyprodukowania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, zużywa skażony alkohol etylowy („wyroby”). Spółka jest podmiotem zużywającym, o którym mowa w art. 2 ust. 22 ustawy akcyzowej. Alkohol etylowy zużywany przez Spółkę nabywany jest w Polsce od producenta /skład podatkowy/, który dokonuje jego wcześniejszego skażenia środkami określonymi przez Ministra Finansów, umożliwiającymi zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) („ustawa akcyzowa”).

Spółka spełnia warunki zwolnienia określone w art. 32 ust. 5-13, a ilość alkoholu etylowego zużyta do wytworzenia wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nie przekracza dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy akcyzowej.

W pewnych sytuacjach wyroby nie będą mogły być jednak przedmiotem dalszego obrotu, a Spółka zmuszona będzie je zutylizować. Przykładem takich sytuacji może być: (i) wycofanie zamówienia przez odbiorcę przy braku innego nabywcy, czy też (ii) zła jakość wyrobu, przy braku technologicznej możliwości, czy też nieopłacalności, ponownego zużycia /przerobu/ wyrobu w procesie produkcji nowego, wolnego od wad wyrobu.

Wyroby przeznaczone do utylizacji przelewane będą do kontenerów, a następnie zlane do zbiornika ścieków znajdującego się na terenie oczyszczalni ścieków należącej do Spółki. Utylizacja wyrobów następować będzie w procesie oczyszczania ścieków. Każda jednostkowa utylizacja dokumentowana będzie protokołem utylizacji, a efekt ekonomiczny utylizacji rejestrowany w księgach Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy alkohol etylowy zużyty przez Spółkę do wyprodukowania wyrobów, które następnie zostaną przez Spółkę zutylizowane, podlegać będzie zwolnieniu od podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, alkohol etylowy zużyty przez Spółkę do wyprodukowania wyrobów, które następnie zostaną przez Spółkę zutylizowane, podlegać będzie zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. ustawy akcyzowej, z uwagi na spełnienie wszystkich warunków warunkujących to zwolnienie, tj.:

  • skażenie alkoholu etylowego środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych,
  • wykorzystanie do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi,
  • objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym,
  • dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy,
  • przedstawienie przez Spółkę podmiotowi dostarczającemu wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej,
  • prowadzenie i przechowywanie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem zawierających informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy,
  • potwierdzanie przez Spółkę odbioru wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie dokumencie dostawy.
  • nieprzekroczenie przez Spółkę dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy akcyzowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z późn. zm.6) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

W świetle uregulowań ust. 3 pkt 1 lub 8 cytowanego artykułu wskazane zwolnienie stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Przy tym w świetle uregulowań art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiot zużywający to podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

Jednoczenie stosownie do art. 32 ust. 5-13 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest:

  • objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  • dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  • prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Ponadto warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego jest przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Poza tym odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy. Natomiast podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Zaś podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Przy czym ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Natomiast dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazuje, iż jest producentem wyrobów chemii gospodarstwa domowego, który w niektórych procesach produkcyjnych zmierzających do wyprodukowania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, zużywa skażony alkohol etylowy. Alkohol etylowy zużywany przez Spółkę nabywany jest w Polsce od producenta /skład podatkowy/, który dokonuje jego wcześniejszego skażenia środkami określonymi przez Ministra Finansów, umożliwiającymi zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej. Przy tym Spółka informuje, iż jest podmiotem zużywającym, o którym mowa w art. 2 ust. 22 ustawy akcyzowej oraz, że spełnia warunki określone w art. 32 ust. 5-13, a ilość alkoholu etylowego zużyta do wytworzenia wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nie przekracza dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy akcyzowej.

Jak wskazuje Spółka - w pewnych sytuacjach wyroby nie będą mogły być przedmiotem dalszego obrotu, a Spółka zmuszona będzie je zutylizować. Przykładem takich sytuacji może być: (i) wycofanie zamówienia przez odbiorcę przy braku innego nabywcy, czy też (ii) zła jakość wyrobu, przy braku technologicznej możliwości, czy też nieopłacalności, ponownego zużycia /przerobu/ wyrobu w procesie produkcji nowego, wolnego od wad wyrobu. Wyroby przeznaczone do utylizacji przelewane będą do kontenerów, a następnie zlane do zbiornika ścieków znajdującego się na terenie oczyszczalni ścieków należącej do Spółki. Utylizacja wyrobów następować będzie w procesie oczyszczania ścieków. Każda jednostkowa utylizacja dokumentowana będzie protokołem utylizacji, a efekt ekonomiczny utylizacji rejestrowany w księgach Spółki.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, iż zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z późn. zm.) gdy alkohol ten jest dostarczany ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego oraz spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy. Przy czym niniejsze zwolnienie dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b. W przedmiotowym przypadku alkohol etylowy zużyty przez Spółkę do wyprodukowania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, które następnie zostaną przez Spółkę zutylizowane, będzie zużyty zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, tj. do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Fakt, iż powstały wyrób nie zostanie sprzedany lecz zutylizowany nie ma wpływu na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. Przy tym, jak wynika z analizowanego wniosku, przedmiotowy alkohol etylowy będzie skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, będzie dostarczany ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego w rozumieniu przepisów ustawy oraz – jak wskazuje Wnioskodawca - będą spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy a ilość alkoholu etylowego zużyta do wytworzenia wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nie przekraczy dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy akcyzowej.

W konsekwencji powyższego, w analizowanym zdarzeniu przyszłym względem przedmiotowego alkoholu etylowego zużytego przez Spółkę do wyprodukowania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, które następnie zostaną przez Spółkę zutylizowane, znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego przewidziane przepisem art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj