Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1076/11/UH
z 9 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1076/11/UH
Data
2012.01.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
stawki podatku
usługi montażowe


Istota interpretacji
- Stawka podatku VAT dla świadczonych usług montowania stałych zabudów wnękowych, kuchennych, łazienkowych,- Stawka podatku VAT dla świadczonych usług montowania ścianek działowych w budynkach (lokalach mieszkalnych) z drzwi przesuwnych, które to ścianki rozdzielają pomieszczenia w domu oraz usług montażu drzwi przesuwnych do pomieszczeń – pokoju.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2012r. (data wpływu 26 września 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2011r. (data wpływu 29 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług jest:

  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montowania stałych zabudów wnękowych, kuchennych, łazienkowych,
  • prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montowania ścianek działowych w budynkach (lokalach mieszkalnych) z drzwi przesuwnych, które to ścianki rozdzielają pomieszczenia w domu oraz usług montażu drzwi przesuwnych do pomieszczeń – pokoju.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług. Wniosek została uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP2/433-1076/11/UH z dnia 16 grudnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem mebli, wykonuje usługi w budynkach mieszkalnych dla prywatnych odbiorców np. szafa wnękowa montowana na stałe bez możliwości przeniesienia na inne miejsce, drzwi przesuwne do pomieszczeń np. pokoju, stawianie ścianek z drzwi przesuwnych dzielące pomieszczenie na dwa mniejsze itp. Wnioskodawca wszystkie usługi świadczy na podstawie umowy z klientem zawierającej zakres robót budowlano-montażowych. Po pomiarze u klienta Wnioskodawca dokonuje wstępnej obróbki we własnym warsztacie poczym wszystko dostarcza do klienta, dokonuje obróbki i montażu przy użyciu własnych materiałów, np. płyty wiórowe drewnopodobne, szkło, profile metalowe, okucia itp.

Na powyższe usługi Wnioskodawca wystawia faktury VAT w brzmieniu, np. stała zabudowa wnęki z usługą montażu, drzwi przesuwne z montażem, ściana działowa z płyt drewnopodobnych z montażem.

Wnioskodawca usługi świadczy w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych PKOB 11 poz. 111, 112, 113 w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym.

W piśmie z dnia 27 grudnia 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że usługi:

  1. montaż szafy – stawka 8%;
  2. montaż drzwi przesuwnych – stawka 8%;
  3. montaż ścianki z drzwi przesuwnych – stawka 8%

mieszczą się w zakresie czynności art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, są wykonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Pkt a).

montaż szafy wnękowej zalicza się do usługi remontu, modernizacji, montażu wnęki specjalnie stworzonej wcześniej przez projektanta obiektu (dom, blok) mieszkalnego stanowiącej nieodzowną, osobną część lokalu mieszkalnego – słownik wikipedia – „remont, budowa, przebudowa – przywrócenie wartości użytkowej pomieszczenia”, wyżej wymieniona usługa montażu.

Pkt b)

montaż drzwi przesuwnych do pomieszczeń, ponieważ zalicza się do remontu, budowy i stanowią one nieodzowne wyposażenie każdego lokalu mieszkalnego (dom, mieszkanie)

Pkt c)

montaż drzwi przesuwnych dzielących pomieszczenie na dwa mniejsze, ponieważ słownik pojęć prawa budowlanego – budowa, remont, montaż polega na połączeniu ze sobą gotowych elementów prefabrykowanych tworzących obiekt budowlany, część obiektu budowlanego lub wyposażenie trwale z nim związane, np. drzwi przesuwne. Budując, remontując ścianę z drzwi przesuwnych (ustawodawca dopuścił inne materiały niż pierwotnie zastosowano np. płyty drewnopodobne) w mieszkaniu, domu lub ich części powstają inne pomieszczenia o funkcjonalności gospodarcza-mieszkalnej.

Wyżej wymienione usługi (pkt a, b, c) budowlano-montażowe mieszczą się w sentencji wyroku NSA znak I FSK 1218/09 z dnia 13 lipca 2010r., NAS I FSK 79/05 z dnia 9 września 2005r. dla których można stosować obniżoną do 8% stawkę VAT, gdyż w nich jako pojęcie remont – modernizacja są zawarte usługi montażu ww. punktach a, b, c i które również zastosowano wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego – rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budowlanej z dnia 21 grudnia 1996r.

Umowy z klientami zawierane są na dostawę materiałów, obróbkę i montaż z nich (szafy wnękowe, drzwi przesuwne do pomieszczeń, drzwi dzielące pomieszczenie). Faktura na ww. usługi i towary wystawiana jest jako jedna pozycja, np. zabudowa stała za montażem, drzwi przesuwne z montażem.

Wyżej wymienione czynności usługi montażu Wnioskodawca wykonuje wyłącznie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 grudnia 2011r.):

Czy ustawodawca dopuścił stosowanie obniżonej stawki dla PKWiU 45.32.10, czy Wnioskodawca powinien tylko dla poszczególnych pozycji ww. PKWiU, np.

  • zabudowa stała wnęki - 8%,
  • stawianie ścianek działowych z drzwi przesuwnych – 8%,
  • budowanie przestrzeni wnękowych z elementów stalowych i aluminiowych, drewnopodobnych, stanowiących osobne pomieszczenie gospodarczo garderobiane – 8%,
  • zabudowa stała kuchenna - 23%,
  • zabudowa stała łazienkowa – 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla ww. robót zgodnie z obowiązującą klasyfikacją PKWiU 45.32.10 w przypadku budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego PKOB 11, poz. 111, 112, 113 w myśl art. 41 ust. 12 o VAT stawką obowiązującą jest 8%, a w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej wskazane w przepisach limity preferencyjną stawkę 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowanej odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Stanowisko takie zajął również pracownik krajowej informacji podatkowej w przeprowadzonej rozmowie telefonicznej. Zapadły również interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPP1-443-202/11-2 oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP4/443-45/11-2/PG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montowania stałych zabudów wnękowych, kuchennych, łazienkowych,
  • prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montowania ścianek działowych w budynkach (lokalach mieszkalnych) z drzwi przesuwnych, które to ścianki rozdzielają pomieszczenia w domu oraz usług montażu drzwi przesuwnych do pomieszczeń – pokoju.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi natomiast, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy jednakże zaznaczyć, że zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie zaś do przepisu art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Art. 41 ust. 12b ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Dodatkowo należy zauważyć, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. kwestię tę regulował analogicznie brzmiący przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o podatku od towarów i usług towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest zatem określenie, czy i w jakim zakresie ustawodawca odwołuje się w nim do klasyfikacji statystycznych, a w przypadku braku takiego odwołania, jakie znaczenie należy przypisać normie tam zawartej. W przepisie tym ustawodawca wymienił czynności oraz wskazał, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie podlegają identyfikowaniu za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Analiza przywołanych powyżej przepisów w zakresie podatku od towarów i usług prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że świadczenie nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Zatem dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy ustalić, czy określona czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś” – według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż – wg powyższego słownika – to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

W kontekście prawa budowlanego pojęcie „montażu” odnosi się do realizacji obiektu budowlanego metodą montażu, w stosunku, do której to czynności prowadzony jest dziennik montażu. W wyniku takiej czynności powstaje nowa substancja budowlana – nowy obiekt budowlany.

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem mebli, wykonującym usługi w budynkach mieszkalnych PKOB 11 w zakresie montażu szaf wnękowych na stałe bez możliwości przeniesienia w inne miejsce, montażu drzwi przesuwnych do pomieszczeń, montażu ścianek z drzwi przesuwnych, zabudowy stałej kuchennej, zabudowy stałej łazienkowej. Wnioskodawca dokonuje pomiaru elementów u klienta, dokonuje obróbki i montażu przy użyciu własnych materiałów np. płyt wiórowych drewnopodobnych, szkło, profile metalowe, okucia itp.

Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że do wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności polegających na stałej zabudowie wnękowej (budowanie przestrzeni wnękowych z elementów stalowych i aluminiowych, drewnopodobnych, stanowiących osobne pomieszczenie gospodarczo garderobiane), zabudowie stałej kuchennej i łazienkowej, montowaniu drzwi przesuwnych zamykających trwałą zabudowę wnękową, wykonywanych w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB grupa 111, 112 i 113, zastosowanie znajdzie stawka 23% podatku od towarów i usług. Czynności tych nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak również za roboty, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie tut. organu czynności polegające na montowaniu stałych zabudów wnękowych, kuchennych, łazienkowych, montowaniu drzwi przesuwnych zamykających trwałą zabudowę wnękową, nie stanowią wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy remontu – modernizacji, gdyż w istocie są jedynie zaopatrywaniem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszących użyteczność i funkcjonalność mieszkania.

Montażu zabudowy szafy wnękowej, zabudowy stałej kuchennej lub łazienkowej, jak również montażu drzwi przesuwnych zamykających trwałą zabudowę wnękową czyli czynności niedotykających części konstrukcyjnych budynku i niemających żadnego wpływu na funkcjonowanie budynku jako całości, nawet, gdy czynności te podlegają sklasyfikowaniu jako roboty budowlane, nie można uznać za usługi zawierające się w katalogu czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT objętych preferencyjną stawką opodatkowania.

Wskazać należy, że roboty budowlano-montażowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego objęte były obniżoną stawką podatku VAT – 7% na podstawie § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, ze zm.), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010r.

Natomiast przywołane powyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. nie przewidują, jak wskazano powyżej, możliwości opodatkowania od 1 stycznia 2011r. obniżoną – 8% stawką podatku od towarów i usług wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności montażu szaf wnękowych na stałe, zabudowy stałej kuchennej oraz zabudowy stałej łazienkowej.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stanowiący odstępstwo od zasady opodatkowania dostawy towarów i świadczenia usług stawką podstawową, stwierdzić należy, iż stawki preferencyjne mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna – 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT, ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. robót konserwacyjnych (jak wskazano powyżej montaż trwałej zabudowy wnękowej, kuchennej, łazienkowej, montaż drzwi przesuwnych zamykających trwałą zabudowę wnękową nie mieści się w tych kategoriach czynności), to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

W przypadku natomiast usług montowania ścianek działowych w budynkach (lokalach mieszkalnych) z drzwi przesuwnych, które to ścianki rozdzielają pomieszczenia w domu czy usług instalacyjnych stolarki budowlanej, np. drzwi przesuwnych do pomieszczeń – pokoju, o ile faktycznie nie są to drzwi przesuwne lub ścianka z drzwi przesuwnych zamykające trwałą zabudowę wnęk wykorzystywanych np. jako szafy, garderoby i pawlacze i czynności te wykonywane są w ramach budowy, przebudowy, remontu, modernizacji w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym, to świadczenie przez Wnioskodawcę tych usług podlegać będzie opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w omawianej sprawie należało uznać za;

  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montowania stałych zabudów wnękowych, kuchennych, łazienkowych,
  • prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montowania ścianek działowych w budynkach (lokalach mieszkalnych) z drzwi przesuwnych, które to ścianki rozdzielają pomieszczenia w domu oraz usług montażu drzwi przesuwnych do pomieszczeń – pokoju,

Końcowo Organ podatkowy pragnie wyjaśnić, że od dnia 1 stycznia 2011r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się klasyfikację wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.) w której roboty budowlane klasyfikowane są w PKWiU w dziale 43 a nie jak to wskazał Wnioskodawca w dziale 45, powyższe jednak pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie zawarte w niniejszej interpretacji indywidualnej, bowiem jak już wskazano ustawodawca w tej kwestii nie odsyła do stosowania tej klasyfikacji statystycznej.

Należy również wskazać, iż przywołane przez Wnioskodawcę orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. akt I FSK 1218/09 z dnia 13 lipca 2010r. oraz I FSK 79/05 z dnia 9 września 2005r. zapadły w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj