Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/4511-679/15/DP
z 31 sierpnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2015 r. (data wpływu 8 czerwca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2015 r. (data wpływu 21 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 sierpnia 2015 r. (data wpływu 21 sierpnia 2015 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza udzielać uczniom lekcji na godziny, pomagając przygotować im się do egzaminu maturalnego z matematyki na etapie podstawowym oraz rozszerzonym. Uczeń zdający w zakresie przez siebie wybranym ma za zadanie przygotować się do egzaminu i wykonywać zadania przygotowujące do matury w zakresie poziomu, który wybrał. Wnioskodawca realizować będzie głównie zagadnienia przygotowujące ucznia do odrabiania zadanych lekcji w okresie dla niego szczególnym, tj. w czasie bezpośrednio przygotowującym do matury. Dla uczniów ostatniej klasy licealnej zadania polegać będą głównie na powtarzaniu materiału z lat ubiegłych oraz rozwiązywaniu arkuszy maturalnych z lat ubiegłych. W związku z tym lepsze możliwości wykonania jak największej liczby zadań w celu osiągnięcia przez ucznia dobrych wyników na maturze daje możliwość uczenia się w znacznie większej liczbie godzin, a także możliwość współpracy koleżeńskiej pod kierunkiem nauczyciela, zatem Wnioskodawca zamierza przeprowadzać zajęcia w grupach 1-3 osobowych. Wnioskodawca prowadzić będzie działalność osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie zatrudniając żadnych pracowników. Ponadto, Wnioskodawca nie jest żonaty i nie zamierza wykonywać innych rodzajów działalności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zajęcia, korepetycje prowadzone w grupach 1-3 osobowych na zasadach opisanych powyżej można rozliczać korzystając z opodatkowania w formie karty podatkowej z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy w zakresie udzielania lekcji na godziny na warunkach określonych w części XI tabeli w załączniku nr 3 do ustawy?


Wnioskodawca uważa, że zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności, mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub karty podatkowej. Celem możliwości skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, spełnić należy przesłanki, przewidziane w art. 23 w zw. z art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Możliwość podlegania opodatkowaniu w formie karty podatkowej znajduje zastosowanie gdy: podatnik złoży wniosek zgłaszając w nim prowadzenie działalności wymienionej w art. 23 ustawy, nie prowadzi innej działalności w tym samym zakresie, nie korzysta przy prowadzeniu działalności z innych osób, prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wszystkie przesłanki zgodnie ze zdarzeniem przyszłym zostaną przez Wnioskodawcę spełnione.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą opłacać podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny – w warunkach określonych w części XI Tabeli. Za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień w części XI Załącznika Nr 3 do ww. ustawy). Zdaniem Wnioskodawcy, za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji, a zatem usługi edukacyjne przygotowania w malutkich grupach do egzaminu maturalnego z matematyki mieszczą się w pojęciu działalności polegającej na udzielaniu lekcji na godziny (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi o sygn. IPTPB1/415-360/12-4/MG).

Ustawodawca definiuje udzielanie lekcji na godziny jako pomoc w nauce oraz jednocześnie pozostawia otwartym katalog usług, które może zakwalifikować pod tym pojęciem. Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że usługi edukacyjne w zakresie przygotowania w malutkich grupach do egzaminu maturalnego mieszczą się w pojęciu działalności polegającej na udzielaniu lekcji na godziny zgodnie z wykładnią językową.

Wnioskodawca uważa, że ze względu na fakt, że działalność Wnioskodawcy należeć będzie do kategorii usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, brak jest przeszkód prawnych w opodatkowaniu przychodów z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB1/415-358/07-2/AJ).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.

Z tabeli zawartej w części XI „Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny” Załącznika nr 3 do ww. ustawy „Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej” wynika, że stawka tego podatku uzależniona jest od liczby godzin przeznaczonych miesięcznie na udzielanie lekcji.

Za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy). W tym miejscu podkreślić należy, że ustawodawca definiując pojęcie „udzielania lekcji na godziny” posługuje się pojęciem „uczeń” (liczba pojedyncza). Formuła ta wskazuje, że z tej formy opodatkowania będą wyłączone wszelkie usługi korepetytorskie grupowe. Jednocześnie wskazać należy, że w ww. ustawie brak jest wprost uregulowań dotyczących zasad opodatkowania w formie karty podatkowej działalności w przypadku udzielania lekcji grupie uczniów.

Opodatkowanie w formie karty podatkowej stanowi preferencyjną formę opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez podatników z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i jako wyjątek od zasady opodatkowania dochodów uzyskanych z tej działalności na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), może być stosowane wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, wskazanych w ww. ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Powyższe oznacza, że w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie udzielania lekcji na godziny, działalność ta może być opodatkowana w formie karty podatkowej, jedynie w przypadku, gdy podatnik świadczy ww. usługi wyłącznie w postaci lekcji indywidualnych, tj. prowadzonych na zasadzie jedna godzina nauki z jednym uczniem. Jak wynika bowiem z literalnego brzmienia cytowanych objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, pod pojęciem udzielania lekcji na godziny, uważa się wyłącznie pomoc udzielaną w trakcie tej godziny jednemu „uczniowi”, a nie grupie uczniów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, polegającej na udzielaniu korepetycji, przygotowujących uczniów do egzaminu maturalnego z matematyki. Wnioskodawca realizować będzie głównie zagadnienia przygotowujące ucznia do odrabiania zadanych lekcji w okresie dla niego szczególnym, tj. w czasie bezpośrednio przygotowującym do matury. Dla uczniów ostatniej klasy licealnej zadania polegać będą głównie na powtarzaniu materiału z lat ubiegłych oraz rozwiązywaniu arkuszy maturalnych z lat ubiegłych. W związku z tym lepsze możliwości wykonania jak największej liczby zadań w celu osiągnięcia przez ucznia dobrych wyników na maturze daje możliwość uczenia się w znacznie większej liczbie godzin, a także możliwość współpracy koleżeńskiej pod kierunkiem nauczyciela, zatem Wnioskodawca zamierza przeprowadzać zajęcia w grupach 1-3 osobowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, mając na względzie literalne brzmienie wskazanych w niniejszej interpretacji przepisów (wykładnia gramatyczna), stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, brak będzie możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę formy opodatkowania jaką jest karta podatkowa.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj