Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4513-6/15/JK
z 27 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2015 r. (data wpływu 13 lutego 2015 r.), uzupełnionym w piśmie z dnia 12 maja 2015 r. (data wpływu 19 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2015 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty podatku.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


W dniu 6 lutego 2015 r. w wyniku przeprowadzenia transakcji wewnątrzwspólnotowej Wnioskodawca nabył samochód VW T5 Transporter typ 7JO, wariant GCAAB300X0, nr nadwozia (…). W oryginalnym niemieckim świadectwie rejestracji pojazd sklasyfikowano go jako Van klasa pojazdu N1BB, co według dyrektywy 2007/46/WE oznacza pojazd silnikowy zaprojektowany i skonstruowany głównie do przewozu ładunków o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony, samochód ciężarowy o kabinie kierowcy zawartej w bryle nadwozia z ilością miejsc siedzących 3 (włącznie z miejscem kierowcy). Również w oryginalnym niemieckim dokumencie z przeglądu (data dokumentu 21.02.2014) pojazd opisano wg klasy N1BB. Podatnik, na podstawie posiadanych dokumentów i wg swojej wiedzy sklasyfikował pojazd do kodu CN 8704, zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r.

Wnioskodawca zarejestrował pojazd jako ciężarowy, a następnie dokonał badania w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, które potwierdziło, że pojazd spełnia warunki pojazdu ciężarowego. Na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego podatnik nie odprowadzi akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu mechanicznego z uwagi na brak spełnienia przesłanek z art. 104 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Po dokonaniu rejestracji Wnioskodawca przez uprawnioną firmę, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, dokonał zmian konstrukcyjnych w pojeździe przebudowując samochód ciężarowy na osobowy poprzez kompletną modernizację wnętrza pojazdu, ze zwiększeniem ilości miejsc siedzących (powyżej 3) i przeszkleniem części bagażowej pojazdu. Po dokonaniu przebudowy nadwozia Wnioskodawca dokonał ponownego przeglądu technicznego, który potwierdził zmianę rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na osobowy. W następnej kolejności będzie zmuszony przerejestrować pojazd z uwzględnieniem zmiany jego przeznaczenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy w sytuacji, gdy po nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu ciężarowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, na terenie Polski nastąpi zarejestrowanie pojazdu niebędącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 104 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a następnie zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki skutkujące zmianą przeznaczenia samochodu na osobowy i ponowna rejestracja, po stronie podatnika powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego? Który moment jest właściwy dla ustalenia powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym - data pierwszej rejestracji pojazdu ciężarowego na terenie Polski, czy może data rejestracji przerobionego już na samochód osobowy? Czy przebudowa samochodu ciężarowego po pierwszej rejestracji w Polsce, skutkująca zmianą przeznaczenia z ciężarowego na osobowy i przerejestrowaniem pojazdu będzie skutkowała powstaniem obowiązku zapłaty podatku akcyzowego przez nabywcę lub zbywcę w przypadku jego dalszej odsprzedaży?


Stanowisko Wnioskodawcy.

Odpowiedź na pytanie 1.

Art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym określa, że opodatkowaniu akcyzą podlega między innymi import wyrobów akcyzowych, przy czym zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji stosuje się klasyfikację tych wyrobów w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Wnioskodawca wskazuje, że sklasyfikował nabyty wewnątrzwspólnotowo samochód do kodu CN 8704. Samochody ciężarowe nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ww. ustawy jako wyrób akcyzowy, ich import nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (wyłączony jest spod ustawy). W związku z niezaistnieniem przesłanek wymienionych w art. 100 ust. 1-2c cyt. ustawy, wobec podatnika nie zachodzą obowiązki wymienione w art. 106 ust. 2 i 3 tejże ustawy.

Zgodnie z wyrokiem WSA w Gdańsku z dnia 11 września 2008 r. sygn. akt I SA/Gd 303/08: „o zaklasyfikowaniu dla celów poboru podatku akcyzowego danego wyrobu jako wyrobu akcyzowego, zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 wyłączne znaczenia ma klasyfikacja statystyczna, w przypadku importu towarów klasyfikacja dokonana w oparciu o Nomenklaturę Scaloną (CN), stosowaną dla celów obrotu zagranicznego”.

W związku z powyższym podatnik stoi na stanowisku, że zmiana rodzaju pojazdu już po jego zarejestrowaniu w Polsce oraz ponowna rejestracja jako pojazdu osobowego nie wiąże się z powstaniem obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.


Odpowiedź na pytanie 2.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie właściwym dla ustalenia powstania obowiązku podatkowego podatkiem akcyzowym momentem jest przemieszczenie samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jako właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju − zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.


Odpowiedź na pytanie 3.

Zgodnie z interpretacją nr IPTPP3/443A-59/12-5/KK: „W przypadku opodatkowania akcyzą samochodu osobowego, decydującym momentem, na który należy ustalić istotne elementy konstrukcji prawnej podatku akcyzowego, jest moment powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie to chwila przemieszczenia danego samochodu osobowego z terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego WE na terytorium Polski. Mając na względzie powyższe, nieistotne są parametry danego pojazdu mechanicznego ustalone na dzień produkcji (stwierdzone np. dokumentem homologacji), a jedynie stan danego pojazdu mechanicznego na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tego pojazdu. Nie powinien mieć znaczenia model lub wzorzec (ustalony w oparciu o fabryczne przeznaczenie), a wyłącznie parametry danego pojazdu mechanicznego ustalone na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym (por. wyrok WSA - I SA/Gd 303/08; wyrok WSA - III SA/Wa 271/08 oraz interpretację indywidualną - IPPP3/443-177/09-5/CS)”.

Uwzględniając argumenty przytoczone w powyższej interpretacji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przebudowa i zmiana rodzaju samochodu ciężarowego na osobowy, która nastąpiła po pierwszej rejestracji w Polsce nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego również w przypadku jego dalszej odsprzedaży, co znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji nr ITPP3/443-132a/10/ZG: „Analiza przytoczonych przepisów wskazuje, iż zarejestrowane samochody ciężarowe nie są przedmiotem opodatkowania akcyzą. Ponadto usługa wykonywana przez Wnioskodawcę polegająca na przerobieniu dostarczonego przez kontrahenta zarejestrowanego samochodu ciężarowego na ambulans (nawet jeżeli w wyniku dokonanej zmiany mógł powstać samochód osobowy) również nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym", podobnie w interpretacji nr 351000-RPA-91103-22/05 oraz interpretacji nr ITPP3/443-132b/10/ZG: „przerobienie niezarejestrowanego na terytorium kraju samochodu ciężarowego na ambulans spowoduje opodatkowanie akcyzą pierwszej sprzedaży wyprodukowanego na terytorium kraju samochodu osobowego”.

Zdaniem Wnioskodawcy, przywołane interpretacje są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa, niemniej jednak jeżeli przepisy prawa nie wskazują wprost jak w przedmiotowej sprawie podatnik powinien się zachować, to właśnie na przywołanych interpretacjach kształtuje swoją opinię.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, podlegają m.in. samochody osobowe.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).


Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:


    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony – art. 100 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zatem, w myśl powyższego, samochody klasyfikowane do kodu CN 8704, co do zasady, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisu wniosku (zdarzeń przyszłych) wynika, że Wnioskodawca nabył wewnątrzwspólnotowo samochód VW T5 Transporter. W ocenie Wnioskodawcy, wskazane we wniosku pojazdy, to samochody ciężarowe klasyfikowane do kodu CN 8704. Pojazd został zarejestrowany zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym jako samochód ciężarowy. Następnie pojazd został przebudowany na samochód osobowy. Wnioskodawca zamierza zarejestrować auto zgodnie z nowym przeznaczeniem.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą powstania obowiązku zapłaty akcyzy w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdów, niebędących samochodami osobowymi w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy, zostaną dokonane w tych pojazdach przeróbki prowadzące do zmiany przeznaczenia na samochód osobowy.

Mając na uwadze wskazane przepisy i opis zdarzeń przyszłych, stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca po nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu ciężarowego klasyfikowanego do kodu CN 8704 dokona jego rejestracji, w tym charakterze zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a następnie dokona przebudowy tego pojazdu na samochód osobowy, to czynność ta nie mieści się w przedmiocie opodatkowania określonym w art. 100 ust. 1 ustawy. W tym przypadku nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty akcyzy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Wskazać należy przy klasyfikowaniu danego pojazdu do określonej kategorii samochodów bez znaczenia jest to, w jaki sposób w praktyce pojazd będzie wykorzystywany. Kluczowe znaczenie ma bowiem ustalenie zasadniczego, właściwego, podstawowego przeznaczenia pojazdu. W tym zakresie, elementem mającym determinujący wpływ na ustalenie jego przeznaczenia są posiadane przez niego cechy świadczące o pełnieniu funkcji użytkowej, np. polegającej w głównej mierze na przewozie osób (por. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 22 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 1337/10). Podkreślenia wymaga fakt, iż klasyfikację pojazdów dla celów ustalenia, czy dany samochód podlega opodatkowaniu akcyzą nie ustala się na podstawie przepisów z zakresu prawa o ruchu drogowym. Wskazane przepisy odnoszą się jedynie dla potrzeb rejestracji pojazdu i nie mają zastosowania do powstania obowiązku w podatku akcyzowym. Przepisy podatkowe są przepisami autonomicznymi względem innych przepisów niepodatkowych. Ustawa o podatku akcyzowym jednoznacznie wskazuje, że do celów podatku akcyzowego należy stosować przepisy i definicje zawarte w tej ustawie. A zatem w kontekście ustawy podatkowej należy dokonywać oceny rodzaju nabytego pojazdu i skutków tego nabycia dla powstania obowiązku w podatku akcyzowym (por. WSA w Gdańsku w orzeczeniu z dnia 4 października 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 685/11).

Odnosząc się z kolei do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że tutejszy organ nie jest związany rozstrzygnięciem wydanym w innej sprawie. Interpretacje indywidualne są bowiem rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonymi w określonym stanie faktycznym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla rozstrzygnięć Dyrektora Izby Skarbowej, jako organu upoważnionego do wydawania interpretacji indywidualnych w imieniu Ministra Finansów.

Należy także zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia podanego przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ ustali, inne przeznaczenie i klasyfikację przedmiotowego pojazdu, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa – art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj