Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-188/12-2/MZ
z 8 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-188/12-2/MZ
Data
2012.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Przedmiot podatku

Podatek od spadków i darowizn --> Wysokość podatku --> Nabycie budynku mieszkalnego


Słowa kluczowe
darowizna
obowiązek podatkowy
podatek od spadków i darowizn
przedmiot opodatkowania
ulga mieszkaniowa


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż w powyższej sprawie można uznać, iż zachodzi konieczność zmiany warunków mieszkaniowych. A zatem, jeżeli Wnioskodawca dokona zbycia mieszkania nabytego w drodze darowizny a następnie spełni warunki zawarte w art. 16 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowiązek podatkowy w powyższej sprawie nie wystąpi.



Wniosek ORD-IN 364 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26.04.2012 r. (data wpływu 30.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania ulgi zawartej w art. 16 ww. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania ulgi zawartej w art. 16 ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 10.11.2011 roku Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie od rodziców w ramach I grupy podatkowej nieruchomość mieszkalną w postaci mieszkania o powierzchni 72,42 m2 oraz pomieszczenia przynależnego w piwnicy o pow. 2,56 m2 w budynku przy ulicy K. W myśl art. 16 Ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia z płacenia podatku w ramach I grupy podatkowej spełniając warunki ustawy.

Niestety zważywszy na fakt, iż budynek darowany został wybudowany w 1978 roku przy ruchliwej ulicy G. i posiada jedynie wentylację grawitacyjną z zakazem stosowania wentylacji mechanicznej oraz instalacje nie wymieniane od początku istnienia, a żona Wnioskodawcy od kilku lat choruje na astmę oraz alergię (około 4-5 lat, w tym leczona odczulaniem i lekami antyhistaminowymi, oraz wziewnymi lekami na astmę na co Wnioskodawca może przedstawić kartę leczenia z przychodni co jest też związane z częstszym niż u zdrowego człowieka stosowaniem antybiotyków). Objawy te nasilają się w okresie zimowym z powodu złej wentylacji i suchości powietrza, oraz w okresie pylenia alergenów Wnioskodawca rozważa sprzedaż ww. lokalu i mieszkalnego i przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży w ciągu max 2 lat (realnie natychmiast po sprzedaży) na zakup (lub spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na ten cel) segmentu w W. w którym Wnioskodawca miałby możliwość zainstalowania wentylacji mechanicznej która standardowo wykorzystuje filtry. W domu takim, Wnioskodawca mógłby również w miarę możliwości pomyśleć o innych innowacyjnych sposobach polepszenia warunków do życia chorej na astmę i alergię zony a co za tem idzie zyskaliby zmniejszenie częstotliwości chorowania.

Zatem pytanie Wnioskodawcy dotyczy opisanego w art. 16 zwolnienia, a raczej nie powstania obowiązku podatkowego w przypadku zbycia nieruchomości i przeznaczenia środków uzyskanych na cele mieszkaniowe (w tym przypadku zakup nieruchomości budowanej przez spółdzielnię mieszkaniową/dewelopera) w okresie 2 lat związane z koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych. Wnioskodawca prosi o informację czy w związku z chorobą żony i potrzebą poprawy jakości powietrza US uzna zmianę mieszkania jako konieczność ze względu na dobro zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w myśl podanych informacji o stanie przyszłym w przypadku zbycia nieruchomości otrzymanej w darowiźnie nie powstanie obowiązek podatkowy... Czy zatem US uzna zmianę miejsca zamieszkania w związku z chorobą żony jako konieczność zmiany miejsca zamieszkania i w przypadku przeznaczenia środków na zakup nieruchomości zgodnie z ustawą w okresie 2 lat nie powstanie zobowiązanie podatkowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana miejsca zamieszkania jest w tym przypadku uzasadniona koniecznością związaną troską o zdrowie żony. Wnioskodawcy zależy na zdrowiu żony i umożliwieniu mieszkania w domu ze skuteczną wentylacją, a także z możliwością uniknięcia wdychania powietrza z 34 letniej wentylacji grawitacyjnej w której po wielu latach może być cała masa drobnoustrojów nie znanego pochodzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Powyższe oznacza więc, że w analizowanej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie bowiem z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2007 r., stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Z uwagi na to, iż mieszkanie zostało nabyte w 2011 r., w analizowanej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:

  1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

W myśl art. 16 ust. 2 analizowanej ustawy, ulga, o której wyżej mowa, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


W związku z powyższym stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat.

Jednakże, w myśl postanowień art. 16 ust. 7 omawianej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.

Pomimo nie sprecyzowania w akcie prawnym, co należy rozumieć przez „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” należy przyjąć, że może to być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika. Innymi słowy winna ona mieć charakter obiektywny i imperatywny. Dla spełnienia tej przesłanki nie wystarczy zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Będzie nią również zmiana miejsca pracy, choroba spadkobiercy/obdarowanego lub członków jego najbliższej rodziny z nim zamieszkujących. Innymi słowy każda sytuacja, która uniemożliwia dalszą egzystencję w nabytej nieruchomości. Wreszcie zakup nowej nieruchomości lub jej budowa zmierzają do poprawy niedostatecznych warunków mieszkaniowych nabywcy i jego rodziny.

Podkreślić należy, że powołane powyżej przykłady ilustrujące „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” nie wyczerpują wszystkich okoliczności mieszczących się w zakresie przedmiotowym użytego przez ustawodawcę zwrotu, bowiem każda sytuacja w jakiej znajduje się podatnik winna być rozpatrywana indywidualnie. Niemniej jednak wskazać należy, że konieczna zmiana warunków lub miejsca zamieszkania występuje wówczas, gdy korzystający z ulgi spadkobierca/obdarowany z uwagi na zaistniałą sytuację życiową nie może dłużej zamieszkiwać w nabytej w spadku nieruchomości.

Drugą konieczną przesłanką zachowania ulgi, wynikającą z art. 16 ust. 7 ww. ustawy, jest przeznaczenie – w okresie dwóch lat od dnia zbycia - środków uzyskanych ze sprzedaży w całości na jeden ze wskazanych w tym przepisie celów mieszkaniowych oraz aby łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzony był zameldowaniem na pobyt stały i wynosił 5 lat.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 10.11.2011 roku Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie od rodziców w ramach I grupy podatkowej nieruchomość mieszkalną w postaci mieszkania o powierzchni 72,42 m2 oraz pomieszczenia przynależnego w piwnicy o pow. 2,56 m2 w budynku przy ulicy K. W myśl art. 16 Ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia z płacenia podatku w ramach I grupy podatkowej spełniając warunki ustawy. Niestety zważywszy na fakt, iż budynek darowany został wybudowany w 1978 roku przy ruchliwej ulicy G. i posiada jedynie wentylację grawitacyjną z zakazem stosowania wentylacji mechanicznej oraz instalacje nie wymieniane od początku istnienia, a żona Wnioskodawcy od kilku lat choruje na astmę oraz alergię (około 4-5 lat, w tym leczona odczulaniem i lekami antyhistaminowymi, oraz wziewnymi lekami na astmę na co Wnioskodawca może przedstawić kartę leczenia z przychodni co jest też związane z częstszym niż u zdrowego człowieka stosowanie antybiotyków). Objawy te nasilają się w okresie zimowym z powodu złej wentylacji i suchości powietrza, oraz w okresie pylenia alergenów Wnioskodawca rozważa sprzedaż ww. lokalu i mieszkalnego i przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży w ciągu max 2 lat (realnie natychmiast po sprzedaży) na zakup (lub spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na ten cel) segmentu w W. w którym Wnioskodawca miałby możliwość zainstalowania wentylacji mechanicznej która standardowo wykorzystuje filtry. W domu taki, Wnioskodawca mógłby również w miarę możliwości pomyśleć o innych innowacyjnych sposobach polepszenia warunków do życia chorej na astmę i alergię zony a co za tem idzie zyskaliby zmniejszenie częstotliwości chorowania.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w powyższej sprawie można uznać, iż zachodzi konieczność zmiany warunków mieszkaniowych. A zatem, jeżeli Wnioskodawca dokona zbycia mieszkania nabytego w drodze darowizny a następnie spełni warunki zawarte w art. 16 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowiązek podatkowy w powyższej sprawie nie wystąpi.

Dodatkowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do treści pytania dotyczącego czy Urząd Skarbowy uzna zmianę miejsca zamieszkania (…) należy stwierdzić, iż tut. organ w ramach prowadzonego postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie jest uprawniony do oceny działania innych organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj