Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-238/15/BK
z 7 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2015 r., (data wpływu 2 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług prowadzenia pensjonatu konnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 marca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług prowadzenia pensjonatu konnego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W ramach działalności gospodarczej prowadzi Pan Ośrodek ... i w związku z tym jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Oferuje Pan kompleksowe czynności związane z chowem i hodowlą koni zróżnicowane pod względem charakteru i metodyki prowadzenia. Posiada Pan wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z którym, działalność Pana jest klasyfikowana pod kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności 01.62.Z Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Świadczone przez Pana usługi obejmują czynności, które składają się na usługę prowadzenia pensjonatu dla koni, która polega na opiece, żywieniu i pielęgnacji koni, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, kowalskich i schroniskowych. W celu odpłatnego świadczenia usługi pensjonatu konnego, zawiera Pan z właścicielem danego konia umowę o przyjęciu konia do utrzymania. Do Pana obowiązków wynikających z umowy należy m.in.: zachowanie należytej staranności przy świadczeniu usługi pensjonatu konnego, przeprowadzenie bieżących konsultacji z właścicielem i okresowych akcji odrobaczenia (w ramach standardowego bezpieczeństwa pensjonatu dla koni, w szczególności po pobycie danego konia w innym ośrodku). Natomiast właściciel konia zobowiązany jest m.in. do przedstawienia do wglądu paszportu konia, okresowego zaszczepienia konia, dodatkowych akcji odrobaczeń. Świadczone przez Pana usługi obejmują w szczególności przyjęcie pod opiekę sportowego konia od jego właściciela i zapewnienie przyjętemu zwierzęciu kompleksowej obsługi z zakresu chowu i hodowli (wyłączając czynności weterynaryjne, kowalskie i schroniskowe) na co składają się m.in.:


  • boksy dla koni – zróżnicowane boksy ze względu na przeznaczenie (np. dla klaczy ze źrebakami), każdy z odpowiednimi zabezpieczeniami, automatycznym poidłem i żłobem obrotowym umożliwiającymi zachowanie prawidłowego rozmnażania i rozwoju koni,
  • obiekty higieniczno-sanitarne, myjki wewnętrzne i zewnętrzne, paszarnia, solarium dla koni pozwalające na utrzymanie koni w dobrej kondycji i higienie,
  • obiekty rekreacyjne dla koni – karuzela dla koni, ogrzewana siodlarnia z węzłem sanitarnym, szafkami i pralką automatyczną, czworobok, parceur, wygrodzone zielone padoki, inne obiekty pomocnicze pozwalające osiągnąć i utrzymać najlepszą dla danego konia motorykę i fizyczny rozwój ogólny,
  • wyżywienie – dostarczanie odpowiedniego pokarmu (owies, siano itp.) w celu realizacji właściwej diety przeznaczonej dla koni, w tym woda,
  • konsultacje w sprawie właściwej diety konia i opieki nad nim z wyznaczonym trenerem,
  • całodobowa opieka nad koniem.


Usługa pensjonatu konnego prowadzona jest w zróżnicowanych trybach, tj. w zależności od okoliczności, warunków fizycznych koni i oczekiwań ich właścicieli. Właściciele podpisują z Panem umowy o przyjęciu konia do utrzymania w zakresie i na warunkach wskazanych powyżej. Ze względu na czasochłonność i koszty indywidualnej opieki i utrzymania pojedynczego konia, właściciele decydują się na przeniesienie ciężaru czynności z zakresu chowu i hodowli koni na wyspecjalizowane podmioty. W tym celu, korzystają z usługi pensjonatu dla koni prowadzonego przez osoby posiadające odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje. Z powyższych powodów właściciele koni powierzają Panu zadania z zakresu chowu i hodowli koni, które są wykonywane przez fachowców pracujących w pensjonacie dla koni prowadzonym w ramach Pana działalności gospodarczej. W celu prawidłowej klasyfikacji świadczonych przez Pana usług pensjonatu konnego wystąpił Pan do Dyrektora Urzędu Sadystycznego w Łodzi z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej. Zgodnie z tą klasyfikacją z dnia ……….(kopia załączona do niniejszego wniosku) powyżej opisana usługa pensjonatu konnego mieści się w następujących grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - 01.62.10. – Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy właściwą stawką VAT, dotyczącą świadczenia opisanej w stanie faktycznym usługi pensjonatu konnego jest stawka podatku VAT w wysokości 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na art. 5 ust. 1 , art. 8 ust. 1, art. 5a art. 41 ust. 1, art. 146 a ustawy o podatku od towarów i usług oraz ust. 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Sadystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w spawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, usługi pensjonatu konnego sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 01.62.10.0 - Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich - opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%. W pozycji 135 załącznika nr do ustawy o VAT, który to załącznik określa usługi opodatkowane stawką VAT w wysokości 8% wymieniono usługi sklasyfikowane w „grupowaniu PKWiU” ex 01.6 usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem: usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0). Przy czym oznaczenie ex oznacza zawężenie zastosowania preferencyjnej stawki VAT wyłącznie do wskazanej usługi z danego grupowania. W dniu ……uzyskał Pan klasyfikację statystyczną, zgodnie z którą usługi pensjonatu konnego zostały sklasyfikowane na podstawie PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. jako PKWiU 01.62.10.0 usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Dla porządku należy rozróżnić świadczenie usług pensjonatu konnego od schroniska dla zwierząt gospodarskich. W ramach usług pensjonatu konnego, odpłatnie przyjmuje Pan wyłącznie konie sportowe od ich właścicieli do swojej stajni, zapewniając im wyżywienie, miejsce w boksie, wyprowadzanie na pastwiska, korzystanie z karuzeli i innych obiektów, niezbędnych dla prawidłowego utrzymania konia w dobrej kondycji. Natomiast przez schronisko dla zwierząt gospodarskich należy rozumieć obiekt utrzymywany przez miasto/gminę/skarb państwa, do którego przyjmowane i trzymane razem są nie tylko konie, ale i inne zwierzęta gospodarskie. Schronisko takie przeznaczone jest dla bezdomnych zwierząt nieposiadających swoich właścicieli. Według Słownika Języka Polskiego, wydawnictwo Naukowe PWN, wydawnictwo podatkowe GOFIN 2008, schronisko to przytulisko dla bezdomnych zwierząt, zaś stajnia to pomieszczenie dla koni, grupa koni trenowanych do wyścigów reprezentujących barwy jednej stadniny. Powyższe implikuje, że świadczona usługa pensjonatu konnego nie jest tożsama z prowadzeniem schroniska dl zwierząt gospodarskich. W konsekwencji, należy uznać, że przedmiotowa usługa stanowi usługę wchodzącą w zakres poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdzają interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 czerwca 2011 r. (znak IBPP1/443-373/11/MS) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 marca 2013 r. (znak IPPP1/43-166/13-2/MP). W konsekwencji, w świetle wskazanych powyżej przepisów i praktyki, uzyskanej klasyfikacji statystycznej, a przede wszystkim charakteru opisanej w stanie faktycznym usługi pensjonatu konnego, zasadnym jest, aby odpłatne świadczenie usługi pensjonatu konnego zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art.. 146a pkt 2 ustawy o VAT podlegało opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT równą 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod poz. 135 wymieniono ex 01.6, tj. „Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem: usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)”.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż świadczy Pan usługi pensjonatu konnego. Usługi te klasyfikuje Pan w PKWiU w grupowaniu 01.62.10.0 - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. A zatem, świadczenie usług polegających na prowadzeniu pensjonatu dla koni - o ile faktycznie mieszczą się one w grupowaniu PKWiU 01.62.10.0 a podana klasyfikacja jest prawidłowa - opodatkowana jest wg stawki podatku od towarów i usług 8%, zgodnie z poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy.

Wskazać należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj