Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-275/16-4/JK
z 2 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 615, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2016 r. (data wpływu 10 marca 2016 r.) uzupełnione pismem złożonym osobiście w dniu 14 kwietnia 2016 r. (data wpływu 14 kwietnia 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 7 kwietnia 2016 r. Nr IPPB4/4511-275/16-2/JK (data nadania 8 kwietnia 2016 r., data doręczenia 11 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odprawy wypłaconej w związku z wypowiedzeniem kontraktu menedżerskiego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odprawy wypłaconej w związku z wypowiedzeniem kontraktu menedżerskiego.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. Nr IPPB4/4511-275/16-2/JK (data nadania 8 kwietnia 2016 r., data doręczenia 11 kwietnia 2016 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.


Pismem złożonym osobiście w dniu 14 kwietnia 2016 r. (data wpływu 14 kwietnia 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej – Kontrakt Menadżerski. W ramach zleconych obowiązków Wnioskodawca zarządza Zespołem Baz Paliw zajmując stanowisko – Kierownik Zespołu Baz Paliw. Spółka zatrudnia 4 osoby na stanowisku Kierownika Zespołu Baz Paliw, którzy zarządzają odrębnymi bazami. Szczegółowy zakres obowiązków stanowi załącznik do umowy.


Do zadań menadżera należy:

  1. zapewnienie warunków realizacji umów handlowych zawartych przez Spółkę,
  2. trzymanie infrastruktury i zapewnienie gotowości technicznej Zaspołu Baz Paliw,
  3. zapewnienie funkcjonowania Zespołu Baz Paliw zgodnie z przepisami i regulacjami wewnętrznymi (BHP Ochrona Środowiska, Prawo pracy),
  4. efektywne wykorzystanie potencjału Baz Paliw.
  5. tworzenie i zatwierdzanie raportów, sprawozdań i innych dokumentów,
  6. zarządzanie zasobami ludzkimi w Zespole Baz Paliw.

Praca wykonywana na podstawie Kontraktu Menadżerskiego stanowi jedyne źródło dochodu podatnika. Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatnik nie jest członkiem zarządu zatrudniającej go Spółki. Zgodnie ze schematem organizacyjnym z wykonywanych czynności odpowiedzialny jest bezpośrednio przed dyrektorem właściwym ds. baz paliw, który również nie jest członkiem zarządu spółki. Kontrakt menadżerski zawarty jest na czas nieokreślony, przewiduje on możliwość rozwiązania go bez podania przyczyny przez każdą ze stron, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Kontrakt przewiduje również odprawę za rozwiązanie umowy we wskazanym wyżej trybie, w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Zlecająca spółka wypowiedziała Wnioskodawcy Kontrakt Menadżerski z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia i zamierza wypłacić mu należną odprawę po zakończeniu okresu wypowiedzenia.

W uzupełnieniu złożonym osobiście w dniu 14 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca doprecyzował, że kontrakt menadżerski został zawarty ze spółką, w której Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego, państwowa osoba prawna lub komunalna osoba prawna dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, w tym także na podstawie porozumień z innymi osobami. Odprawa będzie wypłacona jednorazowo, a nie w miesięcznych ratach. Ponadto Wnioskodawca poinformował, że w Jego ocenie Menadżer w okresie 6 miesięcy przed wypłatą odprawy wykonywał usługi w ramach Kontraktu Menadżerskiego, a nie umowy o świadczenie usług zarządzania.

W § 1 ust. 1 Kontraktu znajduje się zapis, że Spółka zleca a Menadżer zobowiązuje się zarządzać Zespołem Baz Paliw zajmując stanowisko Kierownika Zespołu Baz Paliw. Natomiast § 1 ust. 2 stanowi, że: „Szczegółowy zakres obowiązków, o których mowa w ust. 1 określa Zestawienie zadań i odpowiedzialności, stanowiące Załącznik Nr 1 i integralną część niniejszej Umowy („Usługa”)”. Załącznik Nr 1 nie wyczerpuje pełnego zakresu obowiązku Menadżera. W § 1 ust. 3 strony ustaliły, że „Obowiązki i uprawnienia Menadżera określają ponadto Regulamin Organizacyjny Spółki, Regulamin Organizacyjny Zespołu Baz Paliw Nr V („Regulamin Organizacyjny ZBP”), powszechnie obowiązujące przepisy prawa, postanowienia Aktu Założycielskiego Spółki oraz inne postanowienia prawa wewnętrznego Spółki, których znajomość Menadżer niniejszym potwierdza. Regulamin organizacyjny ZBP stosuje się w możliwie najszerszym zakresie, z uwzględnieniem specyfiki stosunku prawnego łączącego Strony W § 1 ust. 4 Kontraktu zamieszczono natomiast zapis „W szczególności Menadżer zobowiązany jest do realizowania ustalonej ze Spółką strategii działania, należytego współdziałania z innymi osobami w celu prawidłowego świadczenia Usług, w tym z Zarządem oraz dyrektorem właściwym ds. nadzoru organizacyjnego nad zespołami baz paliw, terminowego wykonywania usług zleconych przez Spółkę, dbania o dobre imię i interesy Spółki, wykazywania twórczej inicjatywy w związku ze świadczeniem Usług.”


Zestawienie zadań i odpowiedzialności stanowiące załącznik Nr 1 do kontraktu obejmuje takie czynności jak:


Zapewnienie warunków do realizacji umów handlowych zawartych przez Spółkę poprzez:

  • nadzór i koordynowanie procesu składowania i przeładowywania produktów.
  • kontakty z klientami i podmiotami działającymi w ich imieniu w zakresie pełnomocnictw udzielonego przez Zarząd Spółki.
  • zarządzanie środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji ZBP zgodnie z Planem rzeczowo finansowym i Budżetem Baz Paliw.
  • prowadzenie postępowań przetargowych będących w kompetencjach Kierownika Zespołu Baz Paliw (dalej ZBP).
  • zawieranie umów cywilnoprawnych związanych z prawidłowym i bieżącym funkcjonowanie ZBP.
  • kontrola prawidłowości wykonywania przez podległych pracowników obowiązków służbowych.
  • egzekwowania dyscypliny pracy,
  • przestrzeganie tajemnicy służbowej i handlowej.
  • zapewnienie działalności ZBP zgodnie z Zintegrowanym Systemem Zarządzania.

Utrzymanie infrastruktury i zapewnienie gotowości technicznej ZBP poprzez:

  • współpraca z centralą Spółki w zakresie utrzymania odpowiedniego stanu infrastruktury oraz zapewnienie bezpieczeństwa technicznego i gotowości technicznej ZBP zgodnie z potrzebami operacyjnymi i strategicznymi Spółki w tym udział w opracowywaniu planów remontowych i inwestycyjnych.
  • nadzór nad pracami serwisowymi, konserwacyjnymi remontowymi i inwestycyjnymi.
  • reprezentowanie Spółki wobec organów i instytucji państwowych w szczególności: TDT, UDT, UTK.
  • nadzór nad prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji technicznej wykonywanych pracowników.

Zapewnienie funkcjonowania ZBP zgodnie z przepisami prawa i regulacji wewnętrznych (w szczególności ochrony ppoż, BHP, ochrony środowiska, prawa pracy):

  • zapewnienie prawidłowej organizacji pracy Zespołu Baz Paliw w zakresie ratownictwa, bhp, ochrony środowiska.
  • zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i osobom przebywającym na terenie baz paliw
  • nadzór nad usługami ochrony ppoż i ochrony mienia świadczonych przez podmioty zewnętrzne.
  • egzekwowanie przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów ppoż.
  • reprezentowanie Spółki wobec organów administracji rządowej i samorządowej w szczególności Straży Pożarnej, Policji i innych.
  • współpraca przy przygotowywaniu Zespołu Baz Paliw do działań w sytuacjach nagłych (procedury szkolenia ćwiczenia).

Efektywne wykorzystywanie potencjału Zespołu Baz Paliw:

  • optymalizacja kosztów,
  • efektywne wykorzystywanie zasobów w tym majątku.
  • przedstawienie propozycji rozwiązań mających na celu poprawę wykorzystywania potencjału ZBP.

Tworzenie i zatwierdzanie raportów, sprawozdań i innych dokumentów:

  • współpraca przy tworzeniu i aktualizacji:
    • Raportu Bezpieczeństwa
    • Planu Zapobiegania Awariom
    • Raport Oddziaływania na Środowisko
    • Wewnętrznego Planu Operacyjno – Ratowniczego
  • zatwierdzanie protokołu inwentaryzacyjnego.
  • zatwierdzanie wszystkich dokumentów wychodzących z ZBP.

Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Zespole Baz Paliw poprzez:

  • optymalizacja zasobów ludzkich.
  • współpraca z Centralą Spółki i Bazami Baz Paliw należącymi do Zespołu Baz Paliw w zakresie zapewnienia kadr o odpowiednich do potrzeb Spółki kwalifikacjach i kompetencjach (identyfikowanie potrzeb kadrowych, szkoleniowo – rozwojowych pracowników.
  • współpraca z Centralą Spółki w zakresie obsługi kadrowo – płacowej.
  • motywowanie i ocenianie pracowników.

W ocenie Wnioskodawcy wskazany wyżej zakres obowiązków oraz źródło ich pochodzenia, tj. umowa oraz dokumenty wewnętrzne Spółki, wskazują na fakt, że wolą Spółki było zatrudnienie konkretnego Menadżera na stanowisku Kierownika Zespołu Baz Paliw, nie zaś zlecenie usług zarządzania osobie fizycznej lub prawnej jak to ma miejsce w umowie o świadczenie usług zarządzania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przychód uzyskany z odprawy wypłaconej w związku z wypowiedzeniem Kontraktu Menadżerskiego zawartego na czas nieokreślony podlega opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm. – dalej ustawa) – tj. według stawki 70%?

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. przychód nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z dwóch przyczyn. Podatnik zawarł umowę cywilnoprawną – Kontrakt Menadżerski niewymienioną w art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy oraz powyższy kontrakt został zawarty na czas nieokreślony, natomiast zapisy ww. artykułu odnoszące się do przychodu z odpraw z tytułu rozwiązania umowy (o pracę i umowy o świadczenie usług zarządzania) dotyczą umów terminowych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 16 przytoczonej wyżej ustawy, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 70% objęte zostały przychody uzyskane „z tytułu określonych w umowie o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub umowie o świadczenie usług zarządzania zawartej ze spółką, o której mowa w pkt 15, odpraw lub odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub umowy o świadczenie usług zarządzania lub rozwiązania jej przed upływem terminu, na który została zawarta, w części, w której ich wysokość przekracza trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia otrzymanego przez podatnika z tytułu umowy o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub umowy o świadczenie usług zarządzania wiążącej go ze spółką – w wysokości 70% należnej odprawy lub odszkodowania.”

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje źródła przychodów, które są obciążone zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 70%. Podatkiem tym obciążone są przychody osób zatrudnionych na umowę o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem oraz na umowę o świadczenie usług zarządzania.

Podatnik zawarł ze spółką Kontrakt Menadżerski, który nie jest wymieniony w art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego jego przychód z odprawy wypłaconej z tytułu wypowiedzenia Kontraktu Menadżerskiego nie podlega opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 70%. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, źródłem przychodu podatnika jest działalność wykonywana osobiście. W art. 13 pkt 9 ustawy ustawodawca wskazał, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznać należy m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Ustawodawca wyraźnie wskazał w tym przepisie trzy rodzaje umów z których przychód traktowany jest jak przychód z działalności wykonywanej osobiście. Są to umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowa o podobnym charakterze. Biorąc pod uwagę terminologię stosowaną w ustawie, należy przyjąć że gdyby ustawodawca chciał obciążyć zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 16 również przychody z odpraw i odszkodowań wypłaconych z związku z rozwiązaniem kontraktu menadżerskiego wskazałby to wyraźnie w ustawie. Tymczasem ustawodawca posłużył się sformułowaniem umowa o świadczenie usług zarządzania, która co najwyżej może zostać zaliczona do umów o podobnym charakterze o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy.

Gdyby nawet uznać, że Kontrakt Menadżerski podatnika wypełnia definicję umowy o świadczenie usług zarządzania, to mając na uwadze zapisy art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy, które wskazują na rodzaje umów i tytuły wypłaty odszkodowań i odpraw, które stanowią podstawę do objęcia przychodów z nich uzyskanych 70% zryczałtowanym podatkiem, to odprawa wypłacona podatnikowi nie będzie objęta zryczałtowanym podatkiem w wysokości 70%. Podkreślenia wymaga fakt, że rodzaj posiadanej przez podatnika umowy nie jest objęty art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik posiada bowiem Kontrakt Menadżerski zawarty na czas nieokreślony. Zlecająca spółka wypowiedziała mu umowę z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, nie zaś jak stanowi przepis „przed upływem terminu na który została zawarta”. Wypowiedzenie umowy przed upływem terminu na który zastała zawarta dotyczy jedynie umowy terminowej. Umowy na czas nieokreślony są rozwiązywane, przy spełnieniu warunków umownych, bez odniesienia do czasu ich trwania. Termin w prawie cywilnym można rozumieć dwojako – jako pewną konkretną chwilę, datę lub okres wyrażany liczbą dni, tygodni, miesięcy. Umowa na czas nieokreślony nie zawiera takiego terminu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów, określonym w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jest działalność wykonywana osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu określonych w umowie o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub umowie o świadczenie usług zarządzania zawartej ze spółką, o której mowa w pkt 15, odpraw lub odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub umowy o świadczenie usług zarządzania lub rozwiązania jej przed upływem terminu, na który została zawarta, w części, w której ich wysokość przekracza trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia otrzymanego przez podatnika z tytułu umowy o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub umowy o świadczenie usług zarządzania wiążącej go ze spółką – w wysokości 70% należnej odprawy lub odszkodowania.


Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30 ust. 3 cytowanej ustawy).


Analiza przepisu art. 30 ust. 1 pkt 16 wskazuje na obowiązek odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 70% od tej części odprawy, która przekracza trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia otrzymanego przez podatnika z tytułu umowy o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, lub umowy o świadczenie usług zarządzania wiążącej go ze spółką w sytuacji, gdy podatnik otrzymuje odprawę lub odszkodowanie, które były określone w umowie o pracę, której przedmiotem były czynności związane z zarządzaniem od spółki, o której mowa w pkt 15 (tj. spółką, w której Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne państwowe osoby prawne albo komunalne osoby prawne dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, w tym także na podstawie porozumień z innymi osobami).

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 16 cytowanej ustawy, podstawowym warunkiem objęcia odpraw lub odszkodowań zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 70%, jest to, że prawo do odprawy i odszkodowania musi być określone w umowie o pracę lub umowie o świadczenie usług zarządzania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej – Kontrakt Menadżerski. Kontrakt menadżerski został zawarty ze spółką, w której Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego, państwowa osoba prawna lub komunalna osoba prawna dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, w tym także na podstawie porozumień z innymi osobami. W ramach zleconych obowiązków Wnioskodawca zarządza Zespołem Baz Paliw zajmując stanowisko – Kierownik Zespołu Baz Paliw. W § 1 ust. 1 Kontraktu znajduje się bowiem zapis, że Spółka zleca a Menadżer zobowiązuje się zarządzać Zespołem Baz Paliw zajmując stanowisko Kierownika Zespołu Baz Paliw. Podatnik nie jest członkiem zarządu zatrudniającej go Spółki. Kontrakt menadżerski zawarty jest na czas nieokreślony, przewiduje on możliwość rozwiązania go bez podania przyczyny przez każdą ze stron, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Kontrakt przewiduje również odprawę za rozwiązanie umowy we wskazanym wyżej trybie, w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Zlecająca spółka wypowiedziała Wnioskodawcy Kontrakt Menadżerski z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia i zamierza wypłacić mu należną odprawę po zakończeniu okresu wypowiedzenia.

Zatem z powyższego wynika, że Wnioskodawca spełnia przesłanki do objęcia go 70% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Kontrakt menadżerski został zawarty ze spółką, w której Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego, państwowa osoba prawna lub komunalna osoba prawna dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, w tym także na podstawie porozumień z innymi osobami. Ponadto, jak sam Wnioskodawca wskazał w przedstawionym stanie faktycznym, w zawartym kontrakcie menedżerskim został zawarty zapis o zobowiązaniu Wnioskodawcy do zarządzania Zespołem Baz Paliw, tym samym zawarty kontrakt jest umową o świadczenie usług zarządzania. Kontrakt przewiduje również odprawę za rozwiązanie umowy we wskazanym wyżej trybie, w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

Przy czym podkreślić należy, że nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że rodzaj posiadanej przez Wnioskodawcę umowy nie jest objęty art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tego względu, że Wnioskodawca posiada Kontrakt Menadżerski zawarty na czas nieokreślony.

Należy zauważyć, że warunek wypłaty w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia lub rozwiązania umowy przed upływem terminu, na który została zawarta dotyczy wyłącznie odszkodowań. Gdyby wolą ustawodawcy było, aby powyższy warunek dotyczący skrócenia okresu wypowiedzenia lub rozwiązania umowy dotyczył również odpraw, to po wyrazach „odpraw lub odszkodowań” umieściłby przecinek. W takim bowiem przypadku dalsza cześć zdania, tj. „z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę…” odnosiłaby się do obydwu rodzajów świadczeń, czyli zarówno do odpraw, jak i do odszkodowań. W obecnym jednak brzmieniu przepisu warunek skrócenia okresu wypowiedzenia dotyczy tylko odszkodowań.

W przedmiotowej sprawie – jak wskazał Wnioskodawca – kontrakt menadżerski zawarty jest na czas nieokreślony, przewiduje on możliwość rozwiązania go bez podania przyczyny przez każdą ze stron, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Kontrakt przewiduje również odprawę za rozwiązanie umowy we wskazanym wyżej trybie, w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

Wobec powyższego, należy wskazać, że w opisanym powyżej stanie faktycznym odprawa wypłacona przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy z tytułu wygaśnięcia kontraktu menadżerskiego w części, w której wysokość odprawy przekracza trzykrotność jego miesięcznego wynagrodzenia będą podlegać opodatkowaniu stawką 70% zgodnie ze znowelizowanym art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj