Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-44/16-5/RR
z 27 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony  przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2016 r. (data wpływu 21 stycznia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 25 marca 2016 r. nr IPPP2/4512-44/16-3/RR (skutecznie doręczone w dniu 11 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania zwolnienia od podatku dla organizowanych szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 stycznia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania zwolnienia od podatku dla organizowanych szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 25 marca 2016 r. nr IPPP2/4512-44/16-3/RR (skutecznie doręczone w dniu 11 kwietnia 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca świadczy usługi polegające na kompleksowej organizacji szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty. Do szkoleń Wnioskodawcy znajdują zastosowanie przepisy Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz. U. z dnia 27 listopada 2013 r.). Chodzi tu o określenie kwalifikacji osób uprawnionych do wykonywania świadczeń, o których mowa w tym rozporządzeniu (załącznik nr 1: (...) ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzone metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii psychodynamicznej, poznawczo-behawioralnej lub systemowej, w wymiarze co najmniej 1200 godzin (...)”.

Wnioskodawca organizuje szkolenia, które muszą spełniać standardy określone przez poszczególne Towarzystwa, co potwierdzane jest przez nie w postaci atestacji kursu wydawanej na określony czas. Obecnie Wnioskodawca uzyskał atestację kursu do 2018 r. od Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej i Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.


Na usługę Wnioskodawcy składają się, m.in., opieka naukowo-dydaktyczna, obsługa administracyjna, zapewnienie pomocy naukowych uczestnikom.


Wynagrodzeniem Wnioskodawcy są opłaty wnoszone przez uczestników szkolenia.


Wnioskodawca, po przeprowadzeniu egzaminu wydaje zaświadczenie o ukończeniu kursu, co stanowi podstawę do starania się przez uczestnika szkolenia po spełnieniu wszystkich określonych warunków o certyfikat terapeuty poznawczo - behawioralnego wydawany jedynie przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej i / lub wydaje zaświadczenie o ukończeniu kursu dla Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, wydającego certyfikat psychoterapeuty. Oba towarzystwa działają w Polskiej Radzie Psychoterapii - dobrowolnym porozumieniu stowarzyszeń lub ich sekcji oraz ośrodków akademickich prowadzących całościowe szkolenia i / lub certyfikowanie psychoterapeutów w Polsce.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona dodatkowo wskazała, że w związku z opisanymi we wniosku usługami Wnioskodawca nie otrzymał dotacji ani innego rodzaju finansowania ze środków publicznych. Brak jest też tzw. akredytacji w zakresie świadczonych usług w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wniosek z dnia 18 stycznia 2016 r. dotyczył treści art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) Ustawy VAT („...prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”). Stanowisko Wnioskodawcy zawierało uzasadnienie: dlaczego warunek ten należy uważać za spełniony, w tym przywoływało regulacje prawne, którym podlega organizowany przez Wnioskodawcę kurs.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy usługi Wnioskodawcy opisane powyżej podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa VAT”)?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, o których mowa wyżej, należy zakwalifikować jako zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) Ustawy VAT.


Przepis ten odnosi się do: „Usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienionych w pkt 26 (...) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”.


Zwolnienie obowiązuje zatem przy łącznym spełnieniu dwóch warunków:

  1. Kształcenie ma charakter zawodowy,
  2. Szkolenie (kurs, studia, seminarium itp.) nie jest prowadzone w sposób dowolny, lecz w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

To, że pierwszy warunek został spełniony, jest oczywiste. Uczestnikami są wyłącznie osoby zainteresowane wykonywaniem zawodu psychoterapeuty, a szkolenie polega na przekazywaniu wiedzy o metodach psychoterapii.


Szczegółowej analizy wymaga warunek drugi. Czy szkolenie odbywa się w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


Ramy prawne dla prowadzonego przez Wnioskodawcę szkolenia wyznacza rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień z dnia 6 listopada 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1386).


W § 1 tego rozporządzenia zdefiniowany został zakres regulacji:


Rozporządzenie określa:

  1. wykaz oraz warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, zwanych dalej „świadczeniami gwarantowanymi”;
  2. poziom finansowania przejazdu środkami transportu sanitarnego w przypadkach niewymienionych w art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej „ustawą”.

Pojęcie: „warunki realizacji świadczeń” należy rozumieć w sposób szeroki. Obejmuje ono także kwalifikacje osób, realizujących te świadczenia.


Znajduje to potwierdzenie w kolumnie 2 załącznika nr 1 ww. rozporządzenia. Została ona nazwana: „Warunki realizacji świadczenia gwarantowanego”, a wśród zapisów w tej kolumnie pojawia się odniesienie do kwalifikacji (osób realizujących świadczenie z zakresu opieki psychiatrycznej), tj.: „(...) ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzone metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii psychodynamicznej, poznawczo-behawioralnej lub systemowej, w wymiarze co najmniej 1200 godzin”.


Szkolenie organizowane przez Wnioskodawcę spełnia powyższe warunki: te odnoszące się do metod, jak również do wymiaru czasowego.


To, że szkolenie Wnioskodawcy spełnia warunki określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, zostało potwierdzone m.in. w piśmie Ministerstwa Zdrowia (Departament Zdrowia Publicznego) z dnia 10 lutego 2012 r. (MZ-ZP-P-0213-22746-1/AJ/12). Ministerstwo Zdrowia odniosło się w tym piśmie do ww. kryteriów (zawartych w obowiązującym wtedy rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień z dnia 30 sierpnia 2009 r.), w związku podobnym kursem prowadzonym przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej.

Należy zwrócić uwagę na to, że brak jest wątpliwości co do stosowania zwolnienia w przypadku usług szkoleniowych, dotyczących doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2015 r., IPPP3/4512-692/15-2/KP; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 lipca 2011 r., IPPP2/443- 539/11-2/KOM; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 czerwca 2012 r., IBPP1/443-309/12/LSz).

Różnica między oboma przypadkami jest taka, że szkolenia dla lekarzy są przeprowadzane po to, aby ich wiedza była wciąż uaktualniana (co dokumentuje system punktacyjny). Natomiast ukończenie szkolenia prowadzonego przez Wnioskodawcę stanowi de facto jeden z warunków, aby móc rozpocząć wykonywanie zawodu psychoterapeuty. Oba typy szkoleń regulowane są rozporządzeniami Ministra Zdrowia.


Reasumując, należy uznać, że oba warunki, wymienione we wstępie (charakter zawodowy kształcenia, prowadzenie szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach) zostały spełnione.


W konsekwencji usługa Wnioskodawcy, polegająca na kompleksowej organizacji szkolenia (m.in.: opieka naukowo-dydaktyczna, obsługa administracyjna, zapewnienie pomocy naukowych) podlega zwolnieniu VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Art. 146a pkt 1 ustawy stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


W świetle art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Natomiast na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy – zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W tym miejscu wskazać należy, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1 z późn. zm.). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć należy, że definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu (282/2011) kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi polegające na kompleksowej organizacji szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty. Do szkoleń Wnioskodawcy znajdują zastosowanie przepisy Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz. U. z dnia 27 listopada 2013 r.). Chodzi tu o określenie kwalifikacji osób uprawnionych do wykonywania świadczeń, o których mowa w tym rozporządzeniu (załącznik nr. 1: (...) ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzone metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii psychodynamicznej, poznawczo-behawioralnej lub systemowej, w wymiarze co najmniej 1200 godzin (...)”. Wnioskodawca organizuje szkolenie, które muszą spełniać standardy określone przez poszczególne Towarzystwa, co potwierdzane jest przez nie w postaci atestacji kursu wydawanej na określony czas. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy są opłaty wnoszone przez uczestników szkolenia. Wnioskodawca, po przeprowadzeniu egzaminu wydaje zaświadczenie o ukończeniu kursu, co stanowi podstawę do starania się przez uczestnika szkolenia po spełnieniu wszystkich określonych warunków o certyfikat terapeuty poznawczo - behawioralnego wydawany jedynie przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej i / lub wydaje zaświadczenie o ukończeniu kursu dla Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, wydającego certyfikat psychoterapeuty. Oba towarzystwa działają w Polskiej Radzie Psychoterapii - dobrowolnym porozumieniu stowarzyszeń lub ich sekcji oraz ośrodków akademickich prowadzących całościowe szkolenia i / lub certyfikowanie psychoterapeutów w Polsce.


Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą wskazania, czy usługi opisane powyżej podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.


Wskazać należy, że przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Aby zatem dane usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, muszą być one uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a – c tego przepisu.

Podkreślić należy, że szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty stanowią usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, tj. ww. szkolenia obejmować będą nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem, a także będą miały na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych uczestników szkoleń, gdyż szkolenie polega na przekazywaniu wiedzy o metodach psychoterapii. Dlatego też przedmiotowe usługi świadczone w ramach organizowanych przez Stronę szkoleń należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.


A zatem zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniający do zwolnienia od podatku VAT usług będących przedmiotem wniosku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.


Jednak dla oceny czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


Spełnienie ww. warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy o VAT jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego.


Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, że do szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę znajdują zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz. U. z dnia 27 listopada 2013 r.), w których określono kwalifikacje osób uprawnionych do wykonywania świadczeń, o których mowa w tym rozporządzeniu (załącznik nr 1: (...) ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzone metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii psychodynamicznej, poznawczo-behawioralnej lub systemowej, w wymiarze co najmniej 1200 godzin (...)”.

Należy jednak zauważyć, że przepisy ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, nie regulują form ani zasad kształcenia osób wykonujących zawód psychoterapeuty. Samo określenie jakie kwalifikacje powinny posiadać osoby uprawnione do wykonywania świadczeń, o których mowa w tym rozporządzeniu, nie pozwala uznać za spełnionej przesłanki, określonej w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, tzn. aby usługi kształcenia zawodowego prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Aby można było mówić o tym, że warunki zostały określone w odrębnych przepisach, przepisy te, np. rozporządzenie, muszą regulować formy kształcenia, czyli określać sposoby prowadzenia szkoleń oraz precyzować zasady prowadzenia takich szkoleń. Natomiast jak już wskazano, ww. rozporządzenie Ministra Zdrowia określa wyłącznie jakie kwalifikacje powinny posiadać osoby wykonujące m.in. świadczenia z zakresu opieki psychiatrycznej.


Zatem, nie został spełniony drugi warunek uprawniający do zwolnienia świadczonych usług organizowania szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.


Dodać przy tym należy, że w omawianej sprawie pytanie Wnioskodawcy nie ograniczyło się tylko art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, lecz dotyczyła wskazania czy usługi opisane powyżej podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego też w przedmiotowej sprawie Organ podatkowy jest zobowiązany poza art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a przeanalizować pozostałe regulacje wynikające z tego przepisu tj. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b-c.

W niniejszej sprawie Strona wskazała, że brak jest tzw. akredytacji w zakresie świadczonych usług w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Dlatego też uznać należy, że usługi o których mowa w niniejszej sprawie nie korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, gdyż nie został spełniony ww. warunek uprawniający do zwolnienia świadczonych usług organizowania szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty wskazany w tym zapisie.

Świadczone przez Zainteresowanego usługi organizowania szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty, nie korzystają również ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, gdyż z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie otrzymał dotacji ani innego rodzaju finansowania ze środków publicznych, a wynagrodzeniem Wnioskodawcy są opłaty wnoszone przez uczestników szkolenia. A zatem usługi te nie są finansowane w całości ze środków publicznych.

W związku z tym należy stwierdzić, że usługi organizowania szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty, które świadczy Wnioskodawca, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowany organizując szkolenia dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty nie spełnia również pozostałych warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 pkt b-c ustawy o VAT. Zatem świadczone przez Stronę usługi organizowania szkoleń dla osób zamierzających wykonywać zawód psychoterapeuty, opodatkowane są 23% stawką podatku VAT – zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj