Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-489/16/MU
z 14 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2016 r. (data wpływu 18 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego członkowi rady nadzorczej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego członkowi rady nadzorczej.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


U Wnioskodawcy działa rada nadzorcza. Członkowie rady nadzorczej wybierani są przez walne zgromadzenie wspólników. Swoją funkcję pełnią na podstawie powołania. Zgodnie z uchwałą zgromadzenia wspólników otrzymują wynagrodzenie miesięczne w wysokości 10 zł + 1% zysku netto za poprzedni rok obrotowy. Przychody członków rady nadzorczej są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 1% zysku netto Wnioskodawcy za poprzedni rok obrotowy wynosi 75,81 zł. Wyliczona kwota wynagrodzenia członka rady nadzorczej wynosi więc: 10 zł + 75,81 zł = 85,81 zł miesięcznie, bez względu na ilość posiedzeń. Zatem wynagrodzenie każdego członka rady nadzorczej nie przekracza 200 zł miesięcznie. Obliczając wynagrodzenie członków rady nadzorczej, Wnioskodawca potrąca koszty uzyskania przychodu i należne składki na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi zero. Jeden z członków rady nadzorczej nie jest pracownikiem Wnioskodawcy. Ustalając zaliczkę na podatek dochodowy od tej osoby Wnioskodawca również pobiera 18% podstawy obliczenia podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy od wypłaconego miesięcznie wynagrodzenia członka rady nadzorczej, który nie jest pracownikiem Wnioskodawcy, nie ma z nim zawartej żadnej umowy, a swoją funkcję pełni na podstawie stosownej uchwały zgromadzenia wspólników powinno pobierać się zaliczkę na podatek dochodowy według zasad ogólnych, określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mimo, że jego przychód nie przekracza 200 zł miesięcznie?


Przychody członków rady nadzorczej są przychodami z działalności wykonywanej osobiście - art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenie członka rady nadzorczej wynosi miesięcznie 10 zł + 1 % zysku netto Wnioskodawcy za poprzedni rok obrotowy. Wyliczona kwota wynagrodzenia wynosi 10 zł + 75,81 zł = 85,81 zł miesięcznie, bez względu na ilość posiedzeń. Zatem wynagrodzenie członka rady nadzorczej nie przekracza 200 zł miesięcznie. Wnioskodawca, obliczając wynagrodzenie członka rady nadzorczej, potrąca koszty uzyskania przychodu i należne składki na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tego wyliczenia wynosi zero. Jeden z członków rady nadzorczej nie jest pracownikiem Wnioskodawcy. W jego przypadku Wnioskodawca również stosuje wyliczenie podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma tu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi o poborze 18 % zryczałtowanego podatku dochodowego, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł. Wnioskodawca uważa, że uchwała zgromadzenia wspólników nie ustaliła wynagrodzenia członków rady nadzorczej wprost w postaci określonej kwoty, np. 80 zł za posiedzenie, ale w formie sposobu wyliczenia miesięcznego wynagrodzenia, tj. 10 zł + 1 % zysku netto za rok poprzedni.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że u Wnioskodawcy działa rada nadzorcza. Członkowie rady nadzorczej wybierani są przez walne zgromadzenie wspólników. Swoją funkcję pełnią na podstawie powołania. Zgodnie z uchwałą zgromadzenia wspólników otrzymują wynagrodzenie miesięczne w wysokości 10 zł + 1% zysku netto za poprzedni rok obrotowy. Przychody członków rady nadzorczej są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 1% zysku netto Wnioskodawcy za poprzedni rok obrotowy wynosi 75,81 zł. Wyliczona kwota wynagrodzenia członka rady nadzorczej wynosi więc: 10 zł + 75,81 zł = 85,81 zł miesięcznie, bez względu na ilość posiedzeń. Zatem wynagrodzenie każdego członka rady nadzorczej nie przekracza 200 zł miesięcznie. Obliczając wynagrodzenie członków rady nadzorczej, Wnioskodawca potrąca koszty uzyskania przychodu i należne składki na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi zero. Jeden z członków rady nadzorczej nie jest pracownikiem Wnioskodawcy. Ustalając zaliczkę na podatek dochodowy od tej osoby Wnioskodawca również pobiera 18% podstawy obliczenia podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące uregulowania prawne, stwierdzić należy, iż wypłatę wynagrodzenia przyznanego członkowi rady nadzorczej należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł – w wysokości 18% przychodu.

Z analizy powyższego przepisu wynika, że dla opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym istotne znaczenie ma kwota wynikająca z umowy (tzn. z danego tytułu prawnego). Nie jest natomiast istotne czy takich przychodów w miesiącu czy też w roku od tego samego płatnika jest więcej, czy nie. Decydująca jest tylko i wyłącznie kwota wynikająca z pojedynczej umowy (pojedynczego tytułu prawnego).

W związku z powyższym skoro uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy określa, że członkom rady nadzorczej przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 10 zł + 1% zysku netto, co oznacza, że z umów (aktów powołania) nie wynika kwota wynagrodzenia jaką otrzyma jej członek w związku z uczestnictwem w radzie nadzorczej, Wnioskodawca obowiązany jest od wypłaconych świadczeń do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj