Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-208/16/LSz
z 1 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 marca 2016 r. (data wpływu 15 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 23 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania czy wypłacane Wykonawcom przez Spółkę rabaty będą stanowiły opusty i obniżki cen w sytuacji, w której środki pieniężne zostaną wypłacone Wykonawcom wyłącznie po spełnieniu przez nich warunku dotyczącego zakupu określonej ilości i rodzaju produktów - jest prawidłowe,
  • uznania czy wypłacane Wykonawcom przez Spółkę rabaty będą stanowiły opusty i obniżki cen w sytuacji, w której warunkiem wypłacenia środków pieniężnych Wykonawcom będzie udzielenie przez nich zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową – jest nieprawidłowe,
  • sposobu i terminu dokumentowania udzielonych rabatów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wypłacane Wykonawcom przez Spółkę rabaty będą stanowiły opusty i obniżki cen oraz w zakresie sposobu i terminu ich dokumentowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 maja 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

I. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest zarejestrowaną w Polsce spółką dla celów podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) w myśl art. 96 ustawy podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowego koncernu i prowadzi w Polsce działalność w zakresie produkcji i sprzedaży systemów stosowanych w szeroko pojętej hydraulice, w szczególności w obszarze regulacji i równoważenia, termostatyki oraz utrzymania ciśnienia i odgazowania (m.in. produkcja zaworów równoważących, regulacyjnych, odcinających, siłowników, systemów do utrzymania ciśnienia i odgazowania).

Wnioskodawca produkuje produkty jw. (jako elementy systemów instalacji grzewczych i chłodniczych) i sprzedaje je na lokalnym i zagranicznym rynku.

Sprzedaż odbywa się według różnych schematów; zarówno bezpośrednio do kontrahentów Spółki oraz do partnerów handlowych - hurtowni instalacyjnych (dalej: Dystrybutorów).

Sprzedaż produktów na inwestycje odbywa się za pośrednictwem Dystrybutorów, którzy zgodnie ze swoimi ofertami handlowymi dokonują dalszej odsprzedaży na rzecz finalnych odbiorców (Wykonawców).

W ramach działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności cenowej oferowanych produktów, Spółka ma zamiar wprowadzić system bonusowy (dalej: system rabatowy).

System rabatowy będzie przeznaczony dla Wykonawców tj. odbiorców, którzy kupią produkt za pośrednictwem Dystrybutora na lokalnym rynku.

Zgodnie z założeniem Spółka będzie wypłacała Wykonawcom określone sumy pieniężne, po spełnieniu ustalonych każdorazowo dla danej inwestycji warunków. System rabatowy będzie łączony lub nie na podstawie poniższych warunków m.in.:

  • zakupu na potrzeby tej inwestycji produktów Spółki od Dystrybutorów,
  • zakupu produktów minimum 2 marek będących w ofercie Spółki (tj. I., P.) w mixie udziałów % wartości danej marki ustalonym indywidualnie dla danej inwestycji,
  • współpracy Wykonawcy ze Spółką przy dokonywaniu specyfikacji produktów i rozwiązań na etapie realizacji i/lub projektowania i optymalizowania inwestycji, mającej na celu podniesienie jakości stosowanych systemów, eliminację błędów projektowych jak wprowadzenie nowych produktów do oferty których nie było w sprzedaży na etapie tworzenia dokumentacji projektowej.

Rabat będzie wypłacany jednorazowo, po dostarczeniu przez Wykonawcę faktur zakupowych od Dystrybutora i ich weryfikacji przez pracownika Spółki, indywidualnie na każdą inwestycję. Z wytypowanymi Wykonawcami będą podpisane odrębne umowy określające zasady kalkulacji rabatu i warunki jego przyznania.

Zauważyć należy, że wykonawcy nie są bezpośrednimi kontrahentami Spółki. Spółka nie dostarcza produktów na rzecz Wykonawców.

Jednocześnie Spółka pragnie zaznaczyć, iż wypłacenie rabatów nie wiąże się z wykonywaniem jakichkolwiek świadczeń na rzecz Spółki przez Wykonawcę, nie zachodzi do świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz Spółki przez Wykonawcę. Taka formuła współpracy stanowi według opinii Spółki system rabatów pośrednich.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał w zakresie:

  1. warunków każdorazowo niezbędnych do uzyskania przez Wykonawcę rabatu.

Warunki niezbędne do uzyskania dodatkowego rabatu są wyszczególnione w załączniku nr 1.
Spełnienie każdego z tych warunków daje podstawę do uzyskania rabatu dodatkowego. Każdy z tych warunków jest niezbędny do uzyskania rabatu.
Wykonawca każdorazowo będzie miał do spełnienia 3 wymienione warunki. Każdy z nich jest inny i ma swoją własną wartość rabatu dodatkowego. Spełnienie jednego z warunków z załącznika nr 1 daje podstawę do naliczenia rabatu dodatkowego, według załącznika nr 1.
Nie spełnienie któregoś z warunków z załącznika nr 1 nie wyklucza naliczenia rabatu dodatkowego, w przypadku spełnienia innego z warunków z załącznika nr 1. Całość inwestycji będzie rabatowana (bonusowana) za każdy z warunków - przy spełnieniu jednego - rabat dodatkowy według załącznika nr 1.
Przy spełnieniu dwóch lub trzech warunków rabat dodatkowy będzie sumą składowych rabatów dodatkowych według równania Rabat za warunek 1 + rabat za warunek 2 + rabat za warunek 3. Rabaty będą więc sumowane w przypadku spełnienia więcej niż jednego warunku.


  1. ewentualnych innych czynności do których zobowiązany jest Wykonawca na rzecz podatnika i dodatkowych informacji dotyczących współpracy, przy dokonywaniu specyfikacji produktów.

Firma wykonawcza nie będzie świadczyć żadnych usług dla podatnika. Wykonawca ma jedynie udzielić zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową w celu poprawienia jakości rozwiązań dla użytkownika końcowego proponowanych przez I. Sp. z o.o.
Ani firma wykonawcza ani I. Sp. z o.o. nie świadczy drugiej stronie żadnych usług. Firma wykonawcza wyraża tylko zgodę na wprowadzenie przez I. Sp. z o.o. modyfikacji rozwiązań w projekcie.

  1. okresu, za który będzie udzielany rabat/bonus.

Rabat dodatkowy będzie naliczany po zakończeniu danej inwestycji. Nie ma możliwości określenia okresu obowiązywania rabatu dodatkowego dla danej inwestycji, ponieważ to zależy od okresu trwania danej inwestycji. Może być to okres miesiąca, a może być to okres kilku lat.
Umowa ma charakter ramowy, określający zasady naliczania rabatu dodatkowego. Szczegółowe ustalenia rabatu dodatkowego (które warunki dotyczą danej inwestycji) będą ustalane indywidualnie dla każdej inwestycji.


  1. warunków uprawniających do otrzymania bonusu.

Rozliczenie bonusu nastąpi na podstawie faktur zakupu dotyczących dostaw dla danej inwestycji przez dystrybutora - każda faktura wystawiana przez dystrybutora dla firmy instalacyjnej dotyczy danej inwestycji i jest z nią związana, co potwierdza nazewnictwo faktur. Dystrybutor oznacza, że faktura xx dotyczy inwestycji yy.

  1. wysokości wypłacanego bonusu.

Rabat dodatkowy wypłacany będzie w przypadku spełnienia przez Wykonawcę 1 lub 2 lub 3 z warunków z załącznika nr 1.

  1. uzależnienia bonusu od innych działań wykonywanych ze strony Wykonawcy.

Udzielenie bonusu nie jest uzależnione od takich działań jak: odpowiednie eksponowanie, posiadanie pełnego asortymentu, reklamy towarów lub innych.

Załącznik nr 1 (dla klientów z grupy „A”)

  1. Kwota bonusu będzie stanowiła sumę kwot, do których uprawniony będzie Wykonawca po spełnieniu poszczególnych warunków określonych poniżej i obliczonych zgodnie z poniższymi wzorami.
  2. Wykonawca pod warunkiem dokonania zakupów Towarów minimum jednej z Marek I. będzie uprawniony do otrzymania bonusu w wysokości obliczonej zgodnie z poniższym wzorem: (4%) x (łączna cena Towarów określona zgodnie z § 3 ust 6 Umowy).
  3. Wykonawca pod warunkiem dokonania zakupu Towarów więcej niż jednej z Marek I. będzie uprawniony do otrzymania bonusu w wysokości obliczonej zgodnie z poniższym wzorem, pod warunkiem, że:
    1. w przypadku zakupu dla potrzeb realizacji jednej Inwestycji Towarów dwóch Marek I. - suma cen zakupów Towarów każdej z Marek I. będzie stanowiła minimum 30% łącznej ceny kupionych Towarów, z zastrzeżeniem, że procentowy udział poszczególnych Marek I. będzie określany indywidualnie dla każdej Inwestycji i będzie zawarty w kolejnych załącznikach do Umowy:
      (2%) x (łączna cena Towarów określona zgodnie z § 3 ust 6 Umowy).
    2. w przypadku zakupu Towarów z trzech Marek I. - suma cen zakupów Towarów dwóch z Marek I. (z wyłączeniem Marki I. o największym udziale wartościowym w Towarach zakupionych dla potrzeb Inwestycji) będzie stanowiła minimum 20% łącznej ceny kupionych Towarów, z zastrzeżeniem, że procentowy udział poszczególnych Marek I. będzie określany indywidualnie dla każdej Inwestycji i będzie zawarty w kolejnych załącznikach do Umowy:
      (3%) x (łączna cena Towarów określona zgodnie z § 3 ust. 6 Umowy).
  4. Wykonawca pod warunkiem dokonania zakupów Nowych Towarów będzie uprawniony do otrzymania bonusu w wysokości obliczonej zgodnie z poniższym wzorem:
    (6%) x (łączna cena Towarów określona zgodnie z § 3 ust. 6 Umowy).


Załącznik nr 1 (dla klientów z grupy „B”)

  1. Kwota bonusu będzie stanowiła sumę kwot, do których uprawniony będzie Wykonawca po spełnieniu poszczególnych warunków określonych poniżej i obliczonych zgodnie z poniższymi wzorami.
  2. Wykonawca pod warunkiem dokonania zakupów Towarów minimum jednej z Marek I. będzie uprawniony do otrzymania bonusu w wysokości obliczonej zgodnie z poniższym wzorem: (4%) x (łączna cena Towarów określona zgodnie z § 3 ust. 6 Umowy).
  3. Wykonawca pod warunkiem dokonania zakupu Towarów więcej niż jednej z Marek I. będzie uprawniony do otrzymania bonusu w wysokości obliczonej zgodnie z poniższym wzorem, pod warunkiem, że w przypadku zakupu dla potrzeb realizacji jednej Inwestycji Towarów dwóch Marek I. - suma cen zakupów Towarów każdej z Marek I. będzie stanowiła minimum 30% łącznej ceny kupionych Towarów z zastrzeżeniem, że procentowy udział poszczególnych Marek I. będzie określany indywidualnie dla każdej Inwestycji i będzie zawarty w kolejnych załącznikach do Umowy:
    (1%) x (łączna cena Towarów określona zgodnie z § 3 ust. 6 Umowy).
  4. Wykonawca pod warunkiem dokonania zakupów Nowych Towarów będzie uprawniony do otrzymania bonusu w wysokości obliczonej zgodnie z poniższym wzorem:
    (5%) x (łączna cena Towarów określona zgodnie z § 3 ust. 6 Umowy).


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy rabaty wypłacane Wykonawcom przez Spółkę będą stanowiły opusty i obniżki cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy o VAT i w konsekwencji Spółka, w związku z ich udzieleniem będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania o kwoty udzielonych Wykonawcy rabatów?
  2. Czy udzielane rabaty mogą być udokumentowane dokumentami innymi, niż faktura korygująca/faktura VAT? Czy właściwym dokumentem jest nota uznaniowa wystawiana przez Spółkę na rzecz Wykonawców?
  3. W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, czy prawo do obniżenia podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT powstanie za okres, w którym nastąpiło faktyczne wypłacenie kwoty udzielonego rabatu na rzecz Wykonawcy?
  4. Czy prawidłowe będzie wyszczególnienie na nocie uznaniowej kwoty podstawy opodatkowania i kwoty podatku VAT- w celu prawidłowego rozliczenia rabatu na gruncie VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W opinii Spółki rabaty udzielane Wykonawcom będą stanowiły upusty i obniżki ceny, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r. Rabaty bowiem, w chwili ich faktycznego wypłacenia, powodują zmniejszenie ceny nabycia produktów dla Wykonawców, powodując jednocześnie zmniejszenie wartości obrotu Spółki - kwoty jaką ostatecznie otrzymała z tytułu dostaw produktów objętych systemem rabatowym. W konsekwencji spółka z tytułu ich udzielenie nabędzie prawo do obniżenia kwoty podstawy opodatkowania o kwoty udzielonych rabatów i pomniejszenia wartości podatku należnego.
    Reasumując po obniżeniu ceny transakcyjnej, powinno nastąpić obniżenie podstawy opodatkowania - co wynika z zasady neutralności podatku VAT, co potwierdza Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawia C-317/94.
  2. Przesłanką do wystawienia faktury korygującej zgodnie z art. 106j ust. 1 jest wcześniejsze wystawienie faktury VAT (między innymi z tytułu dokonanej dostawy towarów). W ocenie Spółki brak jest podstaw do udokumentowania rabatu fakturą korygującą, ponieważ między Spółką a Wykonawcą nie doszło do bezpośredniej transakcji handlowej - dostawy towarów. Nie istnieje faktura pierwotna, do której mogłaby się odnosić faktura korygująca. Ustawa o VAT nie wskazuje jakim dokumentem należy dokumentować przyznawane rabaty pośrednie. Nie wskazuje również, że nie może to być nota uznaniowa wystawiona przez Spółkę na rzecz Wykonawcy. W opinii Spółki nota uznaniowa uwzględniająca takie informacje jak m.in. dane identyfikujące Spółkę, Wykonawcę, przedmiot transakcji i kwotę udzielonego rabatu, jest odpowiednim dokumentem dokumentującym przyznany rabat.
  3. W ocenie Spółki, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania jak i wartości podatku należnego powstanie w momencie faktycznego obniżenia obrotu Spółki - zmniejszenia ceny nabycia produktów przez Wykonawców, tj. w momencie dokonania faktycznej wypłaty udzielonego rabatu. Zasadnicze znaczenie zatem ma nie data wystawienia dokumentu, a data dokonania zapłaty na rzecz Wykonawcy.
  4. Zdaniem Spółki biorąc pod uwagę fakt, iż przepisy nie regulują danych, które powinny znajdować się na dokumentach jakimi są notach uznaniowa bądź nota obciążeniowa, dopuszczalne powinno być wykazanie na nich podstawy opodatkowania (kwoty netto) i kwoty podatku VAT. Taka informacja zapewni prawidłowe rozliczenie udzielonego rabatu na gruncie podatku VAT, tj. pomniejszenie wysokości podatku należnego z tytułu sprzedaży towarów objętych systemem bonusowym o konkretne kwoty. Brak takiego wyszczególnienia mogłoby zwiększyć ryzyko wystąpienia rozbieżności pomiędzy rozliczeniem rabatu na gruncie podatku VAT przez Spółkę i Wykonawcę.

Tożsame stanowisko w sprawie dot. podatku VAT:

  • IPPP3/4512-711/15-2/IG z 16 października 2015 r.,
  • IPP3/443-837/14-2/ISZ z 24 września 2014 r.,
  • IBPP/443-1269/WN z 25 marca 2015 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe - w zakresie uznania czy wypłacane Wykonawcom przez Spółkę rabaty będą stanowiły opusty i obniżki cen w sytuacji, w której środki pieniężne zostaną wypłacone Wykonawcom wyłącznie po spełnieniu przez nich warunku dotyczącego zakupu określonej ilości i rodzaju produktów,
  • za nieprawidłowe - w zakresie uznania czy wypłacane Wykonawcom przez Spółkę rabaty będą stanowiły opusty i obniżki cen w sytuacji, w której warunkiem wypłacenia środków pieniężnych Wykonawcom będzie udzielenie przez nich zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową,
  • za prawidłowe - w zakresie sposobu i terminu dokumentowania udzielonych rabatów.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347 s. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne, bonusy, rabaty. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych, bonusów, rabatów nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie kwoty te zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za wypłacenie konkretnych kwot ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta lub też podejmowanie lub zaniechanie innych działań określonych przez strony w umowie. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona kwota związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką kwotę, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że ani w Dyrektywie 2006/112/WE Rady ani też w ustawie o VAT prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna”, „bonus” czy też „rabat”. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji wypłacanych kwot w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca - zarejestrowany podatnik VAT - prowadzący działalność w zakresie produkcji i sprzedaży systemów stosowanych w szeroko pojętej hydraulice (m.in. produkcja zaworów równoważących, regulacyjnych, odcinających, siłowników, systemów do utrzymania ciśnienia i odgazowania) produkuje ww. produkty (jako elementy systemów instalacji grzewczych i chłodniczych) i sprzedaje je na lokalnym i zagranicznym rynku. Sprzedaż produktów odbywa się według różnych schematów zarówno bezpośrednio do kontrahentów Spółki oraz do partnerów handlowych - hurtowni instalacyjnych (dalej: Dystrybutorów). Dystrybutorzy zgodnie ze swoimi ofertami handlowymi dokonują dalszej odsprzedaży na rzecz finalnych odbiorców (Wykonawców).

W ramach działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności cenowej oferowanych produktów, Spółka ma zamiar wprowadzić system bonusowy (system rabatowy), który będzie przeznaczony dla Wykonawców tj. odbiorców, którzy kupią produkt za pośrednictwem Dystrybutora na lokalnym rynku. Zgodnie z założeniem Spółka będzie wypłacała Wykonawcom określone sumy pieniężne, po spełnieniu ustalonych każdorazowo dla danej inwestycji warunków. System rabatowy będzie łączony lub nie na podstawie poniższych warunków m.in.:

  • zakupu na potrzeby tej inwestycji produktów Spółki od Dystrybutorów,
  • zakupu produktów minimum 2 marek będących w ofercie Spółki (tj. I., P.) w mixie udziałów % wartości danej marki ustalonym indywidualnie dla danej inwestycji,
  • współpracy Wykonawcy ze Spółką przy dokonywaniu specyfikacji produktów i rozwiązań na etapie realizacji i/lub projektowania i optymalizowania inwestycji, mającej na celu podniesienie jakości stosowanych systemów, eliminację błędów projektowych jak wprowadzenie nowych produktów do oferty których nie było w sprzedaży na etapie tworzenia dokumentacji projektowej.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacenie rabatów nie wiąże się z wykonywaniem jakichkolwiek świadczeń na rzecz Spółki przez Wykonawcę, nie dochodzi do świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz Spółki przez Wykonawcę.

Wykonawca ma jedynie udzielić zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową w celu poprawienia jakości rozwiązań dla użytkownika końcowego proponowanych przez Spółkę.

Rabat będzie wypłacany jednorazowo, po dostarczeniu przez Wykonawcę faktur zakupowych od Dystrybutora i ich weryfikacji przez pracownika Spółki, indywidualnie na każdą inwestycję. Z wytypowanymi Wykonawcami będą podpisane odrębne umowy określające zasady kalkulacji rabatu i warunki jego przyznania. Wykonawcy nie są bezpośrednimi kontrahentami Spółki. Spółka nie dostarcza produktów na rzecz Wykonawców.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy rabaty udzielane Wykonawcom stanowią rabaty, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT a Wnioskodawca w związku z ich udzieleniem będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania dla celów podatku VAT o wartość rabatów udzielonych Wykonawcom oraz czy właściwym sposobem ich udokumentowania będzie wystawienie noty uznaniowej, a także czy Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT za okres rozliczeniowy, w którym rabat został faktycznie udzielony danemu Wykonawcy.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ww. ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Wnioskodawca wskazał we wniosku sytuacje, w których będzie wypłacał Wykonawcom określone sumy pieniężne, po spełnieniu ustalonych każdorazowo dla danej inwestycji warunków. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że system rabatowy będzie łączony lub nie na podstawie poniższych warunków m.in.:

  • zakupu na potrzeby tej inwestycji produktów Spółki od Dystrybutorów,
  • zakupu produktów minimum 2 marek będących w ofercie Spółki (tj. I., P.) w mixie udziałów % wartości danej marki ustalonym indywidualnie dla danej inwestycji,
  • współpracy Wykonawcy ze Spółką przy dokonywaniu specyfikacji produktów i rozwiązań na etapie realizacji i/lub projektowania i optymalizowania inwestycji, mającej na celu podniesienie jakości stosowanych systemów, eliminację błędów projektowych jak wprowadzenie nowych produktów do oferty których nie było w sprzedaży na etapie tworzenia dokumentacji projektowej.

Wnioskodawca wyjaśnił, że rabat będzie wypłacany jednorazowo, po dostarczeniu przez Wykonawcę faktur zakupowych od Dystrybutora i ich weryfikacji przez pracownika Spółki, indywidualnie na każdą inwestycję. Z wytypowanymi Wykonawcami będą podpisane odrębne umowy określające zasady kalkulacji rabatu i warunki jego przyznania.

Warunki niezbędne do uzyskania rabatu są wyszczególnione w załączniku nr 1 do umowy.

Spełnienie każdego z tych warunków daje podstawę do uzyskania rabatu. Każdy z tych warunków jest niezbędny do uzyskania rabatu.

Wykonawca każdorazowo będzie miał do spełnienia 3 wymienione warunki. Każdy z nich jest inny i ma swoją własną wartość rabatu dodatkowego. Spełnienie jednego z warunków z załącznika nr 1 daje podstawę do naliczenia rabatu dodatkowego, według załącznika nr 1.

Nie spełnienie któregoś z warunków z załącznika nr 1 nie wyklucza naliczenia rabatu dodatkowego, w przypadku spełnienia innego z warunków z załącznika nr 1. Całość inwestycji będzie rabatowana (bonusowana) za każdy z warunków - przy spełnieniu jednego - rabat dodatkowy według załącznika nr 1.

Przy spełnieniu dwóch lub trzech warunków rabat dodatkowy będzie sumą składowych rabatów dodatkowych według równania Rabat za warunek 1 + rabat za warunek 2 + rabat za warunek 3. Rabaty będą więc sumowane w przypadku spełnienia więcej niż jednego warunku.

Ponadto, odnosząc się do pytania tut. Organu o inne czynności do których wykonawca jest zobowiązany, Wnioskodawca wskazał z jednej strony, że Wykonawca nie będzie świadczyć żadnych usług dla Wnioskodawcy, natomiast z drugiej strony podał, że Wykonawca ma udzielić zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową w celu poprawienia jakości rozwiązań dla użytkownika końcowego proponowanych przez I. Sp. z o.o.

Firma wykonawcza wyraża tylko zgodę na wprowadzenie przez I. Sp. z o.o. modyfikacji rozwiązań w projekcie.

W ocenie tut. Organu wyrażenie zgody, o którym mowa wyżej stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z tą ustawą świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów, w tym wiec wszelkie działanie, zaniechanie czy tolerowanie określonego stanu rzeczy mieści się w pojęciu usługi.

Jeżeli zatem warunkiem niezbędnym do wypłacenia przez Wnioskodawcę rabatu będzie ww. działanie Wykonawcy to należy uznać, że przyznany rabat jest w istocie zapłatą za świadczoną na rzecz Wnioskodawcy usługę.

Podsumowując należy stwierdzić, że z opisu sprawy wynika, że u Wnioskodawcy występują dwie sytuacje, tj. pierwsza, gdzie rabaty są przyznawane wyłącznie za zakup określonej ilości określonych towarów, oraz druga, gdzie warunkiem uzyskania rabatu jest także udzielenie przez Wykonawcę Wnioskodawcy zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie zmian w projekcie.

Odnosząc się do pierwszego przypadku w, którym środki pieniężne zostaną wypłacone przez Wnioskodawcę Wykonawcom wyłącznie po spełnieniu przez nich warunku dotyczącego zakupu określonej ilości i rodzaju produktów bez spełnienia dodatkowych czynności, należy zauważyć, co już wskazano w niniejszej interpretacji, że przepisy ustawy nie definiuje pojęcia „rabat” zatem, pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. I tak, zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi.

W świetle powołanej wyżej definicji „rabatu” należy uznać, że w opisanym przypadku mamy do czynienia z pomniejszeniem, czyli odstępstwem od ustalonej ceny towarów przez Wnioskodawcę, który co prawda nie sprzedaje bezpośrednio towarów na rzecz Wykonawców, ale na podstawie odpowiednich indywidualnych ustaleń udziela im upustu w formie przyznawanych rabatów. Powoduje to w istocie zwrot dla Wykonawcy części ceny towarów.

W przypadku kiedy dany Wykonawca, któremu Wnioskodawca przyzna rabat, otrzyma zwrot części ceny zakupionego produktu, wówczas dla Wnioskodawcy i dla Wykonawcy nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny produktu. Takie obniżenie ceny nie dotyczy Dystrybutora (pośrednika), który zgodnie ze swoimi ofertami handlowymi dokonuje odsprzedaży na rzecz finalnego odbiorcy (Wykonawcy). Podmiotem uprawnionym do obniżenia kwoty podatku należnego będzie w tym przypadku Wnioskodawca, który dokona sprzedaży ostatecznie po obniżonej cenie, tj. udzieli rabatu.

Zatem otrzymywane przez Wykonawców bonusy z tytułu spełnienia warunków ustalonych każdorazowo dla danej inwestycji m.in.:

  • zakupu na potrzeby tej inwestycji produktów Spółki od Dystrybutorów,
  • zakupu produktów określonych w umowie marek będących w ofercie Spółki (tj. I., P.) w mixie udziałów % wartości danej marki ustalonym indywidualnie dla danej inwestycji,

które nie są związane z żadnym świadczeniem wzajemnym (Firma wykonawcza nie będzie świadczyć żadnych usług dla Spółki), stanowią rabat pośredni.

We wniosku wskazano bowiem, że wypłacenie rabatów we wskazanych wyżej przypadkach nie będzie wiązało się z wykonywaniem jakichkolwiek świadczeń na rzecz Spółki przez Wykonawcę, nie dojdzie do świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz Spółki przez Wykonawcę.

Zauważyć należy, że obniżka ceny, upust - rabat udzielony w momencie sprzedaży (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota zapłaty należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast, jeżeli obniżenie ceny/udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wówczas czynność ta wymaga wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość towarów i usług, zgodnie art. 106j ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-6 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 106j ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z kolei art. 106j ust. 2 ustawy o VAT stwierdza, że faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Wystawienie faktury korygującej jest możliwe wyłącznie w sytuacji udzielenia opustu/obniżki ceny bezpośredniemu nabywcy towarów lub usług. W rozpatrywanej sprawie ze względu na brak bezpośredniej transakcji pomiędzy Wnioskodawcą a Wykonawcą udokumentowanej fakturą, faktu przyznania przez Wnioskodawcę rabatu pośredniego nie można potwierdzić fakturą korygującą, o której mowa w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT.

Niemniej jednak treść art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, wyraźnie wskazuje, że obrót zmniejsza się o:

  • kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen,
  • wartość zwrotów towarów,
  • zwrotu całości lub część zapłaty otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży (zaliczek), jeśli do sprzedaży nie doszło,
  • wartość zwrotu kwot dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym charakterze.

Zatem każda z tych pozycji stanowi odrębną podstawę zmniejszenia podstawy opodatkowania i każda z wymienionych wyżej czynności powoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania.

Powyższe stanowisko jest zgodne z ww. Dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która w art. 73 oraz art. 90 ust. 1 określa podstawę opodatkowania, przewidując uprawnienia do jej obniżenia w przypadku każdorazowego, faktycznego zmniejszenia obrotu. Przesłanką wystarczającą dla ustalenia podstawy opodatkowania jest zaistnienie samego faktu zmniejszenia obrotu, bez konieczności wykazywania go w jeden konkretny sposób. Jednocześnie przepisy ustawy jak i dyrektywy wyraźnie wskazują, że rzeczywiste kwoty rabatów mają być udokumentowane – podatnik winien przedstawić dowód rzeczywistej kwoty poniesionych kosztów.

Konstrukcja podstawy opodatkowania w ustawie o VAT, odpowiadająca w swej istocie konstrukcji określonej w ww. Dyrektywie 2006/112/WE Rady, oparta jest na założeniu proporcjonalności VAT do ceny towarów i usług. Każda bowiem transakcja podlega podatkowi od towarów i usług obliczonemu w sposób proporcjonalny do ceny otrzymanej przez podatnika jako świadczenie wzajemne za dostarczone towary lub usługi z uwzględnieniem stawki, jaka ma zastosowanie do dostawy lub świadczenia takich towarów i usług.

Należy mieć na uwadze, że konstrukcja podstawy opodatkowania pozwala zrealizować fundamentalną zasadę neutralności podatku VAT. Ekonomiczny ciężar podatku VAT, co do zasady, powinien bowiem ponosić konsument, a nie podatnik. W ślad zatem za obniżeniem ceny transakcyjnej w formie rabatu powinno następować obniżenie podstawy opodatkowania tej transakcji, aby zachowana została zasada proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. Jeśli podstawa opodatkowania przewyższa kwotę wynagrodzenia należnego podatnikowi, przynajmniej w części poniesie on ekonomiczny ciężar podatku, co naruszałoby zasadę neutralności tego podatku.

Zwrócił na to uwagę Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-317/94 Elida Gibbs, stwierdzając, że podstawą opodatkowania dla producenta jako podatnika musi być kwota odpowiadająca cenie, po jakiej sprzedał on towary hurtownikom lub detalistom, pomniejszona o wartość rabatów na podstawie których wypłacone zostało wynagrodzenie ostatecznym nabywcom towarów.

Również w sprawie C-427/98 Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec, Trybunał dopuścił możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania w wyniku udzielenia przez podatnika rabatu potransakcyjnego nie bezpośredniemu nabywcy towaru, bez konieczności wystawienia faktury korygującej.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt omawianej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca, który zwróci danemu Wykonawcy wartość przyznanego rabatu pośredniego, otrzyma po zakończeniu transakcji, kwotę odpowiadającą cenie sprzedaży, pomniejszoną o wartość ww. rabatu. Nie byłoby zatem zgodne z Dyrektywą 2006/112/WE, że podstawa opodatkowania służąca do wyliczenia VAT Wnioskodawcy jako podatnika, jest wyższa niż kwota ostatecznie przez niego otrzymana. Stanowiłoby to naruszenie zasady proporcjonalności podatku.

W opisanej sprawie w przypadku otrzymania przez Wykonawców bezpośrednio od Wnioskodawcy zwrotu części ceny zakupionych produktów, dla Wykonawców nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny tych produktów.

W tej sytuacji podmiotem uprawnionym do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży nie będzie Dystrybutor, ale Wnioskodawca, który dokona sprzedaży ostatecznie po obniżonej cenie, tj. udzieli rabatu. Zatem u Wnioskodawcy nastąpi obniżenie podstawy opodatkowania.

W związku z tym Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z prawa do korekty podstawy opodatkowania i należnego podatku VAT. W takim kształcie sprawy udzielany rabat pośredni stanie się upustem - obniżką (rabatem), o którym mowa w art. 29a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustosunkowując się natomiast do drugiej sytuacji wskazanej we wniosku, w której pieniądze zostaną wypłacone przez Wnioskodawcę po spełnieniu przez Wykonawcę warunku jakim jest udzielenie zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową w celu poprawienia jakości rozwiązań dla użytkownika końcowego proponowanych przez Wnioskodawcę należy wskazać, że opisane powyżej działania Wykonawcy wskazują, że wynagrodzenie wypłacone Wykonawcy przez Wnioskodawcę stanowić będzie zapłatę za świadczone przez Wykonawcę usługi (tj. za określone zachowanie Wykonawcy w stosunku do Spółki).

W zaistniałych okolicznościach dojdzie bowiem do zaistnienia stosunku zobowiązaniowego, w którym Wykonawca za wyrażenie zgody na wprowadzenie przez Wnioskodawcę modyfikacji rozwiań w projekcie umożliwi Spółce podniesienie jakości stosowanych systemów, eliminację błędów projektowych jak wprowadzenie nowych produktów do oferty, których nie było w sprzedaży na etapie tworzenia dokumentacji projektowej. W zamian Wykonawca otrzyma wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę.

W takiej sytuacji, tj. jeśli warunkiem otrzymania rabatu będzie wyrażenie przez Wykonawcę zgody na ingerencję Wnioskodawcy w projekt, to należy uznać, że wystąpi wyraźny związek wypłaconego przez Spółkę wynagrodzenia za określone zachowanie Wykonawcy – udzielenie zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową w celu poprawienia jakości rozwiązań dla użytkownika końcowego proponowanych przez Wnioskodawcę.

Tak więc otrzymana przez Wykonawcę kwota będzie związana z określonym zachowaniem Wykonawcy, a zatem świadczeniem przez niego usługi. W przedmiotowej sprawie wystąpi zatem konieczny element wzajemności, wystarczający do uznania, że płatność (rabat, bonus) będzie wynagrodzeniem za świadczoną usługę, tj. określone zachowanie Wykonawcy (tolerowanie, znoszenie określonego stanu rzeczy) polegające na współpracy Wykonawcy ze Spółką przy dokonywaniu specyfikacji produktów i rozwiązań na etapie realizacji i/lub projektowania i optymalizowania inwestycji poprzez udzielenie zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową.

Należy zauważyć, że w konsekwencji powyższego skonkretyzowanego świadczenia ze strony Wykonawcy, Spółka odniesie istotne korzyści, gdyż poprzez współpracę z Wykonawcą i jego zgodę Spółka wprowadzi nowe rozwiązania i produkty w dokumentację projektową.

Tym samym z uwagi na powyższe okoliczności należy uznać, że w tym konkretnym przypadku, kwota wypłacona przez Spółkę będzie w rzeczywistości stanowiła wynagrodzenie przyznawane za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczoną przez Wykonawców na rzecz Spółki.

Zatem na podstawie powyższych okoliczności nie sposób uznać za Wnioskodawcą, że w analizowanym przypadku wypłacona kwota na rzecz Wykonawcy będzie stanowiła upust - obniżkę, o którym mowa w art. 29a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania, że wypłacane Wykonawcom przez Spółkę rabaty będą stanowiły opusty i obniżki cen należało uznać za prawidłowe wyłącznie w odniesieniu do sytuacji, w której środki pieniężne zostaną wypłacone przez Wnioskodawcę Wykonawcom wyłącznie po spełnieniu przez nich warunku dotyczącego zakupu określonej ilości i rodzaju produktów. Natomiast za nieprawidłowe należało uznać stanowisko w odniesieniu do sytuacji, w której warunkiem wypłacenia pieniędzy przez Wnioskodawcę będzie udzielenie przez Wykonawcę zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzanie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową.

Odnośnie kwestii momentu i sposobu dokumentowania udzielonych rabatów należy wskazać, że rzeczywisty obrót gospodarczy winien mieć odzwierciedlenie w prowadzonej dokumentacji. Do obowiązków uczestników obrotu gospodarczego należy uwiarygodnienie dokonanych transakcji. Wnioskodawca udzielający rabatu powinien posiadać dla celów dowodowych dokumenty świadczące o udzielonym rabacie na rzecz finalnego odbiorcy – w tym przypadku Wykonawców. Posiadanie takich dokumentów jest warunkiem potwierdzającym prawo do obniżenia podatku należnego po stronie sprzedawcy.

Jeżeli rabat został przyznany przez podatnika stojącego na początku łańcucha dostaw ostatecznemu odbiorcy, nie zaś przez podmioty transakcji pośrednich lub też tym podmiotom, to podmioty te nie będą mogły wystawiać lub przyjmować faktur korygujących, bowiem w transakcjach przez nie wykonywanych nie dojdzie do zmiany ceny. Nie będzie również możliwe wystawienie faktury korygującej ostatecznemu odbiorcy, ponieważ między pierwszym sprzedawcą a tym odbiorcą nie dojdzie do żadnej dostawy, zatem pierwszy sprzedawca nie wystawił temu odbiorcy żadnej faktury.

Tym samym przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają dokumentu, na podstawie którego podatnik udzielający rabatu może ten rabat udokumentować. Nie jest tym dokumentem faktura korygująca, jednak nic nie wskazuje, że nie może nim być np. nota księgowa (uznaniowa/obciążeniowa). W konsekwencji, wystawiona nota, może być dokumentem, który umożliwi udokumentowanie rabatu ponieważ na podstawie wystawionych not księgowych, Wnioskodawca będzie w stanie określić m.in. podmiot, któremu udziela rabatu i kwotę udzielonego Wykonawcy rabatu. Skoro Wnioskodawca udziela rabatu obniżając tym samym swoje wynagrodzenie z tytułu dokonanej przez niego sprzedaży to będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu udzielonego Wykonawcom rabatu.

Wnioskodawca nabędzie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania z momentem udzielenia rabatu danemu Wykonawcy, udokumentowanego wystawioną przez Wnioskodawcę notą na tego Wykonawcę.

Jednakże, jak wykazano wyżej Wnioskodawca winien posiadać stosowne dokumenty, które umożliwią precyzyjne określenie, w jakim okresie rozliczeniowym dokonano przekazania Wykonawcy należnego rabatu, ponieważ w momencie udzielenia rabatu tj. wypłaty środków pieniężnych Wnioskodawca nabędzie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.

W przypadku, gdy wystawienie noty dokumentującej udzielenie rabatu pośredniego nastąpi w innym okresie rozliczeniowym niż wypłata wynikającej z tej noty kwoty, Spółka będzie miała prawo obniżyć obrót (i w konsekwencji podatek VAT należny) za okres, w którym rabat został faktycznie udzielony. Innymi słowy, zasadnicze znaczenie dla rozliczenia przyznanego rabatu pośredniego dla celów podatku VAT będzie miał moment faktycznej wypłaty udzielonego rabatu.

Moment wystawienia noty nie może być więc decydujący dla momentu rozliczenia rabatu dla celów podatku VAT przez Wnioskodawcę. Istotny jest sam fakt fizycznego udzielenia rabatu, czyli np. dokonania transferu środków pieniężnych na konto Wykonawcy.

Mając na uwadze fakt, że obowiązujące przepisy ustawy o VAT nie określają danych, które powinna zawierać nota uznaniowa czy nota obciążeniowa, wyszczególnienie na nocie kwoty podstawy opodatkowania (kwoty netto) oraz kwoty podatku VAT powinno zostać uznane za poprawne i dopuszczalne.

Wyszczególnienie tych kwot zarówno na notach obciążeniowych, jak i na notach uznaniowych będzie pozwalało Spółce, poprawnie obniżyć kwotę podatku należnego w przygotowywanych przez nich rozliczeniach podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie momentu i sposobu dokumentowania udzielonych rabatów należało uznać za prawidłowe.

W przypadku natomiast gdy wypłacona kwota będzie stanowiła zapłatę za usługi wykonane przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy, tj. w sytuacji gdy warunkiem udzielenia rabatu będzie określone zachowanie Wykonawcy, tj. wyrażenie zgody na optymalizowanie rozwiązań i wprowadzenie nowych rozwiązań i produktów w dokumentację projektową w celu poprawienia jakości rozwiązań dla użytkownika końcowego proponowanych przez Wnioskodawcę, transakcja wymaga odpowiedniego udokumentowania przez Wykonawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie należy też zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie, zwłaszcza, gdy nie dotyczą identycznych stanów faktycznych.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj