Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-54/16-2/MC
z 14 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2016 r. (data wpływu 18 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 138f ust. 1 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 138f ust. 1 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej także: „Spółka”) jest podmiotem posiadającym koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej. Wnioskodawca nie jest ponadto:

  • pośredniczącym podmiotem gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy o akcyzie (w szczególności, nie używa wyrobów gazowych jednocześnie do celów objętych i nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ani nie używa wyrobów gazowych jednocześnie do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy);
  • zarejestrowanym odbiorcą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy o akcyzie.


Działalność Spółki koncentruje się na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. W związku z powyższym Spółka wydobywa gaz ziemny (dalej: „Gaz”) w kopalni gazu ziemnego Uników na podstawie koncesji udzielonej przez Ministra Środowiska oraz prowadzi postępowania zmierzające do uzyskania kolejnych analogicznych koncesji. Gaz ziemny pozyskiwany przez Wnioskodawcę klasyfikowany jest pod kodem CN 2711 21 00.

Wydobywany przez Spółkę Gaz jest używany w procesie produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła. W konsekwencji, Spółka zużywając Gaz korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 2 lub ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie, co potwierdza interpretacja indywidualna wydana dnia 13 października 2014 r. na wniosek Spółki (nr IPPP3/443-671/14-2/KB).


Jednocześnie, proces produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła wymaga zużycia części energii elektrycznej wyprodukowanej przez Spółkę. W konsekwencji, Spółka zużywa część wytworzonej przez siebie energii elektrycznej:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej, lub
  2. w celu podtrzymania ww. procesów produkcyjnych, lub
  3. w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

W odniesieniu do powyższego zużycia energii elektrycznej Spółka korzysta ze zwolnień od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 6 i ust. 7 ustawy o akcyzie.


Jednocześnie, Spółka nie zużywa wyrobów akcyzowych na cele, o których mowa w art. 32 ustawy o akcyzie - z zastrzeżeniem, że do podgrzania Gazu w procesach produkcyjnych Spółka wykorzystuje propan (CN 2711 19 00) oraz propan - butan (CN 2711 12 11) zakupione od krajowego dystrybutora (są wykorzystywane do celów opałowych). Spółka nabywa jednak propan oraz propan-butan już po jego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym przez dostawcę lub inny podmiot trzeci. Spółka nie korzysta z żadnego ze zwolnień uregulowanych w art. 32 ustawy o akcyzie.

Stosownie do art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie Spółka prowadzi ewidencję ilościową energii elektrycznej. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że Spółka nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym, nie prowadzi ona ewidencji wyrobów gazowych na podstawie art. 138j ust. 1 ustawy o akcyzie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka w związku z opisanym zużyciem Gazu i energii elektrycznej powinna prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy o akcyzie?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji na podstawie art. 138f ustawy o akcyzie, z uwagi na fakt, że zużycie energii elektrycznej oraz Gazu opisane w niniejszym wniosku nie jest zużyciem, którego dotyczy ten przepis.


Uzasadnienie


  1. Stosownie do art. 32 ust. 1 i 1a ustawy o akcyzie zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:
    1. używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3;
    2. używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3;
    3. używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3;
    4. używane do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1, wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00 w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3;
    5. używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, w przypadkach, o których mowa w ust. 3;
    6. olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1, wykorzystywany do prowadzenia prób zdawczych u producentów silników dla morskich jednostek pływających, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3, 4 lub 7.


Zgodnie natomiast z art. 32 ust. 4 ustawy o akcyzie, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również:

  1. wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej, jednak wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5;
  2. alkohol etylowy skażony środkami skażającymi i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 8;
  3. napoje alkoholowe używane do produkcji określonych wyrobów - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8;
  4. alkohol etylowy, dla którego podmiot zużywający udowodni zużycie zgodnie z przeznaczeniem - w przypadku przekroczenia norm zużycia alkoholu etylowego, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 2 pkt 3 ustawy o akcyzie.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka nie zużywa wyrobów akcyzowych na cele, o których mowa w art. 32 ustawy o akcyzie (z zastrzeżeniem wykorzystywanego propanu i propanu - butanu, które jednak nie mają znaczenia w niniejszej sprawie z uwagi na ich uprzednie opodatkowanie podatkiem akcyzowym). Spółka nie korzysta z żadnego ze zwolnień wynikających z art. 32 ustawy o akcyzie. W szczególności, Spółka nie korzysta ze zwolnienia na postawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o akcyzie (w działalności Spółki nie występują przypadki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5).


  1. Jak stanowi art. 138f ust. 1 ustawy o akcyzie, do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zobowiązani są:
    1. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
    2. podmiot pośredniczący;
    3. podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.


  1. W omawianym stanie faktycznym nie występują wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Ponadto, Spółka nie jest ani zarejestrowanym odbiorcą, ani podmiotem pośredniczącym. Spółka nie jest także podmiotem zużywającym prowadzącym działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Prowadzi ona bowiem działalność z wykorzystaniem Gazu oraz energii elektrycznej.

Przez podmiot prowadzący działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie należy rozumieć podmiot, który zużywa wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32, regulującym zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Pojęcie „wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie” jest pojęciem jednoznacznie zdefiniowanym w ustawie o akcyzie - są to wyroby, które po spełnieniu określonych warunków korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ustawy o akcyzie.

Art. 138f ust. 1 nie dotyczy w konsekwencji podatników akcyzy, którzy prowadzą działalność z wykorzystaniem innych wyrobów akcyzowych (w przypadku Spółki - Gazu i energii elektrycznej), korzystających ze zwolnień od akcyzy na innej podstawie niż art. 32 ustawy o akcyzie. Należy podkreślić, że zwolnienia, z których korzysta Spółka nie są zwolnieniami od akcyzy ze względu na przeznaczenie w rozumieniu art. 32, a tym samym - w rozumieniu art. 138f ustawy o akcyzie.


  1. Nadto, do dnia 31 grudnia 2015 r. obowiązek prowadzenia przedmiotowej ewidencji wynikał z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o akcyzie. Przepis ten stanowił wówczas część regulacji art. 32, w całości dotyczącego określonych zwolnień od podatku akcyzowego. Nie ulega wątpliwości, że zarówno wykładnia językowa, jak i wykładnia systemowa ówczesnego art. 32 ust. 5 pkt 3 prowadzi do wniosku, że przepis ten dotyczył wyłącznie ewidencjonowania wyrobów akcyzowych, które kwalifikowały się do zwolnienia na podstawie przepisów art. 32 ustawy o akcyzie.

Począwszy od 1 stycznia 2016 r. art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o akcyzie został przez ustawodawcę przeniesiony do nowego Działu VIa, jako art. 138f. Jego treść nie uległa co do zasady zmianie. W dalszym ciągu przepis ten odnosi się do wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Wobec powyższego, nowelizację ustawy o akcyzie należy uznać w tym zakresie za porządkującą, a nie wprowadzającą merytoryczne modyfikacje obowiązków podatkowych podatników. Począwszy od 1 stycznia 2016 r. obowiązek prowadzenia ewidencji wynikający z art. 138f ustawy o akcyzie w dalszym ciągu dotyczy wyłącznie wyrobów zwolnionych na gruncie art. 32 ustawy o akcyzie.


  1. Wykładni przepisów ustawy o akcyzie należy dokonywać z uwzględnieniem zasady „racjonalnego ustawodawcy”. Dział VIa wprowadzony do ustawy o akcyzie od 1 stycznia 2016 r. reguluje różnego rodzaju ewidencje, do których prowadzenia zobowiązani są podatnicy podatku akcyzowego. W szczególności, art. 138j oraz art. 138h ustawy o akcyzie wprowadzają obowiązek prowadzenia odpowiednio ewidencji wyrobów gazowych oraz ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Ustawodawca przewidział zatem określone przypadki, w których konieczne jest prowadzenie ewidencji w zakresie energii elektrycznej i Gazu. Jednocześnie, racjonalny ustawodawca nie wprowadzałby obowiązków, które co do zasady powielałyby obowiązki wynikające z art. 138j oraz art. 138h ustawy o akcyzie.

  1. Należy w tym miejscu także zwrócić uwagę na:
    • § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ewidencji - zgodnie z którym wpisów do ewidencji należy dokonywać niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego, podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego. Oznacza to, że Spółka, wydobywając oraz zużywając wydobyty Gaz, musiałaby uzupełniać ewidencję prowadzoną na podstawie art. 138f ustawy o akcyzie stale, a przynajmniej każdego dnia. Tego rodzaju obciążenie formalne jest nieproporcjonalne i całkowicie nieuzasadnione, ponieważ nie chroni w żaden sposób interesów skarbu państwa oraz nie jest adekwatne do charakteru działalności Spółki.
    • § 38 ust. 1-6 rozporządzenia w sprawie ewidencji - który określa dane, które powinny znaleźć się w ewidencji prowadzonej na podstawie art. 138f. Zgodnie z ust. 1, przedmiotowa ewidencja składa się z odrębnych części, które zawierają dane dotyczące wyrobów akcyzowych:
      1. wysłanych przez podmiot prowadzący ewidencję;
      2. otrzymanych przez podmiot prowadzący ewidencję;
      3. zużytych na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy przez podmiot prowadzący ewidencję;
      4. magazynowanych przez podmiot prowadzący ewidencję;
      5. magazynowanych przez podmiot pośredniczący w jednym zbiorniku z wyrobami akcyzowymi, które nie są zwolnione od akcyzy.


Zakres danych, które należy wprowadzać do ewidencji prowadzonej na podstawie art. 138f ustawy o akcyzie jest w ocenie Spółki nieadekwatny do działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem Gazu wydobywanego we własnym zakresie - trudno bowiem mówić w takim przypadku o wyrobach wysłanych, otrzymanych, czy magazynowanych przez Spółkę. W konsekwencji, wykładnia funkcjonalna § 38 rozporządzenia w sprawie ewidencji jednoznacznie wskazuje, że przepis ten oraz art. 138f ustawy o akcyzie nie dotyczą zużycia energii elektrycznej i Gazu opisanego w niniejszym wniosku.

  • § 38 ust. 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji, który referuje wprost do części zwolnień z art. 32 ustawy o akcyzie. Wskazuje to jednoznacznie, że uregulowana w § 38 rozporządzenia w sprawie ewidencji oraz w art. 138f ustawy o akcyzie ewidencja dotyczy wyłącznie wyrobów, o których mowa w art. 32 ustawy o akcyzie.


Reasumując, Spółka nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy o akcyzie. Ewentualne obowiązki formalne Spółki należy wywodzić z art. 138j oraz 138h ustawy o akcyzie, dotyczących wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przez Spółkę w jej działalności gospodarczej – tj. energii elektrycznej i Gazu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

  1. używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  2. używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  3. używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  4. używane do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1, wyroby energetyczne o kodzie CN 2901 10 00 w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  5. używane do napędu stacjonarnych urządzeń w procesie łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W myśl art. 32 ust. 1a ustawy zwalnia się od akcyzy olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1, wykorzystywany do prowadzenia prób zdawczych u producentów silników dla morskich jednostek pływających, w przypadkach o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3, 4 lub 7, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.


Zgodnie z art. 32 ust. 4 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również:

  1. wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  2. alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 103), i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3;
  3. napoje alkoholowe używane:
    1. do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,
    2. do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,
    3. do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,
    4. bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

- wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3;

  1. alkohol etylowy, dla którego podmiot zużywający udowodni zużycie zgodnie z przeznaczeniem - w przypadku przekroczenia norm zużycia alkoholu etylowego, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 2 pkt 3.

Na podstawie art. 138f ust. 1 ustawy ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

  1. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
  2. podmiot pośredniczący;
  3. podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

W myśl art. 138f ust. 2 ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o dokumentach dostawy.

Z okoliczności przedmiotowej spawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej. Wnioskodawca nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy (w szczególności, nie używa wyrobów gazowych jednocześnie do celów objętych i nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ani nie używa wyrobów gazowych jednocześnie do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy) ani zarejestrowanym odbiorcą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy. Działalność Spółki koncentruje się na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. W związku z powyższym Spółka wydobywa gaz ziemny (Gaz) w kopalni gazu ziemnego Uników na podstawie koncesji udzielonej przez Ministra Środowiska oraz prowadzi postępowania zmierzające do uzyskania kolejnych analogicznych koncesji. Gaz ziemny pozyskiwany przez Wnioskodawcę klasyfikowany jest pod kodem CN 2711 21 00. Wydobywany przez Spółkę Gaz jest używany w procesie produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła. W konsekwencji, Spółka zużywając Gaz korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 2 lub ust. 1 pkt 2 ustawy. Jednocześnie, proces produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła wymaga zużycia części energii elektrycznej wyprodukowanej przez Spółkę. W konsekwencji, Spółka zużywa część wytworzonej przez siebie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej lub w celu podtrzymania ww. procesów produkcyjnych, lub w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. W odniesieniu do powyższego zużycia energii elektrycznej Spółka korzysta ze zwolnień od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 6 i ust. 7 ustawy. Jednocześnie, Spółka nie zużywa wyrobów akcyzowych na cele, o których mowa w art. 32 ustawy - z zastrzeżeniem, że do podgrzania Gazu w procesach produkcyjnych Spółka wykorzystuje propan (CN 2711 19 00) oraz propan-butan (CN 2711 12 11) zakupione od krajowego dystrybutora (są wykorzystywane do celów opałowych). Spółka nabywa jednak propan oraz propan-butan już po jego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym przez dostawcę lub inny podmiot trzeci. Spółka nie korzysta z żadnego ze zwolnień uregulowanych w art. 32 ustawy. Stosownie do art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie Spółka prowadzi ewidencję ilościową energii elektrycznej. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że Spółka nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym, nie prowadzi ewidencji wyrobów gazowych na podstawie art. 138j ust. 1 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w związku z opisanym zużyciem Gazu i energii elektrycznej Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy. Wskazać bowiem należy, że na podstawie niniejszego przepisu ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie zobowiązani są prowadzić zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00. Wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie, o których mowa w art. 138f ust. 1 ustawy to wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ustawy. W analizowanym przypadku, jak wskazuje Wnioskodawca, Spółka nie korzysta z żadnego ze zwolnień uregulowanych w art. 32 ustawy. Zatem w niniejszej spawie Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie.


Tym samym Wnioskodawca w związku zużyciem Gazu i energii elektrycznej nie powinien prowadzić ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać na prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 138f ust. 1 ustawy. Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga natomiast w zakresie pozostałych kwestii przedstawionych w analizowanym wniosku, w szczególności w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138h ustawy oraz art. 138j ustawy, gdyż kwestie te nie były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj