Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-820/13-4/JK2
z 25 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 lutego 2014 r. (data nadania 6 lutego 2014 r., data wpływu 10 lutego 2014 r.) na wezwanie z dnia 29 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-820/13-2/JK2 (data nadania 29 stycznia 2014 r., data doręczenia 31 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych osobom zatrudnionym na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno-prawnych w związku z realizacją projektu badawczego finansowanego w ramach 7 Programu Ramowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych osobom zatrudnionym na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno - prawnych w związku z realizacją projektu badawczego finansowanego w ramach 7 Programu Ramowego oraz znaczenia funkcji w zespole projektowym przy ewentualnym naliczeniu podatku i zwolnieniu z niego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 29 stycznia 2014 r. (data nadania 29 stycznia 2014 r., data doręczenia 31 stycznia 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przeformułowanie pytania Nr 2, które winno być związane z przepisami prawa podatkowego i odnosić się do przedstawionego zdarzenia przyszłego i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przeformułowanego pytania Nr 2.


Pismem z dnia 4 lutego 2014 r. (data nadania 6 lutego 2014 r., data wpływu 10 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca podpisał kontrakt z Komisją Europejską w ramach realizacji projektu badawczego finansowanego w ramach 7 Programu Ramowego UE „Elicit to learn crucial post-crisis lessons”. Okres realizacji projektu 1 stycznia 2013 r. - 30 czerwca 2013 r. Głównym założeniem projektu ELITE jest usprawnienie zarządzania kryzysowego w Europie. Będzie to realizowane poprzez analizę wiedzy i doświadczenia decydentów różnego szczebla, nabytego podczas powodzi, pożarów lasów oraz trzęsień ziemi. Te trzy rodzaje zdarzeń powodują rokrocznie ogromne straty finansowe w Europie. Produktem końcowym projektu ELITE będzie „żywa” baza danych, złożona przede wszystkim z gotowych analiz procesów zarządzania minionymi kryzysami oraz opracowanych wytycznych przeznaczonych dla decydentów. Produktami końcowymi wielu dotychczasowych projektów były różnego rodzaju bazy danych, w obrębie których gromadzono i analizowano informacje dotyczące różnych typów zdarzeń. Ponieważ nie przewidziano możliwości dyskusji nad opublikowanymi treściami, udostępnione materiały nabrały dość surowej formy. Ponadto po zakończeniu prac nad wspomnianymi projektami, treści nie były aktualizowane. Wyróżnikiem ELITE w odniesieniu do istniejących baz danych jest zamiar ustanowienia Community of Practice, czyli społeczności złożonej z ekspertów z całej Europy, którzy poprzez wymianę doświadczeń, opinii i prowadzenie otwartych dyskusji zapewnią stały rozwój produktu ELITE, także po zakończeniu prowadzonych nad nim prac.

Dołączając do społeczności Community of Practice, z jednej strony członkowie uzyskają dostęp do szerokiego grona ekspertów z dziedziny zarządzania kryzysowego, najbardziej doświadczonych strażaków i ratowników, a także naukowców, specjalistów z dziedziny ochrony cywilnej, wolontariuszy oraz pracowników organizacji pozarządowych z różnych krajów. Z drugiej strony samo członkostwo poszerzy budowaną sieć specjalistów. Ponadto możliwa będzie bezpośrednia wymiana doświadczeń podczas zaplanowanych warsztatów oraz ćwiczeń. Choć badane rodzaje zdarzeń różnią się między sobą, istnieje pewna problematyka, która jest właściwa każdemu z nich. Decydenci, podczas kryzysu, będą zatem rozwiązywać te same kwestie podczas planowania, reagowania, czy odbudowy gotowości. Projekt ELITE ma na celu wspieranie procesu transferu wiedzy pomiędzy różnymi rodzajami zdarzeń. W celu osiągnięcia jak największej użyteczności oraz intuicyjności obsługi, interfejs produktu końcowego wykorzysta pewne rozwiązania zastosowane w powszechnie znanym projekcie o nazwie Wikipedia. Serwis ten z powodzeniem użytkowany jest przez miliony ludzi na całym świecie. Zebrane podczas trwania projektu dane zostaną skategoryzowane, przeanalizowane i udostępnione dla użytkowników ELITE w formie przejrzystych opracowań. Po zakończeniu prac nad projektem zorganizowana zostanie konferencja, podczas której omówione zostaną wyniki prac, funkcjonalność i możliwości produktu, a także zaprezentowana zostanie wizja rozwoju ELITE na dalsze lata. Środki finansowe dotyczące Projektu są przekazywane z UE na wyodrębniony rachunek bankowy służący do prowadzenia rozliczeń finansowych dotyczących realizacji wyłącznie tego projektu. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników merytorycznych bezpośrednio realizujących cele badawcze Projektu. Dofinansowanie ze środków KE jest ustalone na poziomie 90%, 10%, kosztów kwalifikowanych. Pracownicy będą zatrudnieni do projektu na podstawie aneksów do umów etatowych (wynagrodzenia osobowe) oraz umów cywilno-prawnych (wynagrodzenia bezosobowe) i będą bezpośrednio realizować zadania badawcze projektu. Będą oni rozliczani na podstawie miesięcznych kart pracy w na rzecz projektu, wypełnianych przez pracowników. Na podstawie tak udokumentowanego wykorzystania godzin na realizację zadań merytorycznych obliczane będzie wynagrodzenie. Wynagrodzenie będzie wypłacane bezpośrednio ze środków pomocowych z wyodrębnionego rachunku bankowego w części objętej dofinansowaniem, na które zostały przekazane środki przez Komisję Europejską. Z własnych środków będą wypłacane wynagrodzenia stanowiące wkład własny w projekt.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez S. na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno-prawnych, bezpośrednio wykonujących zadania merytoryczne w ramach realizacji 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, w części finansowanej bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli beneficjentem tych środków jest Wnioskodawca?
  2. Czy funkcja w zespole projektowym ma znaczenie przy ewentualnym naliczeniu podatku lub zwolnienia z niego?

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych osobom zatrudnionym na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno-prawnych w związku z realizacją projektu badawczego finansowanego w ramach 7 Programu Ramowego (pytanie Nr 1).

Natomiast wniosek w zakresie znaczenia funkcji w zespole projektowym przy ewentualnym naliczeniu podatku i zwolnieniu z niego (pytanie Nr 2) zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia opisane we wniosku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46, gdyż dochody te pochodzą ze środków Programów Ramowych Badań, Rozwoju Technicznego i prezentacji Unii Europejskiej oraz osoby te bezpośrednio realizują zadania 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.


W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał kontrakt z Komisją Europejską w ramach realizacji projektu badawczego finansowanego w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej „ELITE”. Okres realizacji projektu 1 stycznia 2013-30 czerwca 2013 r. Głównym założeniem projektu ELITE jest usprawnienie zarządzania kryzysowego w Europie. Po zakończeniu prac nad projektem zorganizowana zostanie konferencja, podczas której omówione zostaną wyniki prac, funkcjonalność i możliwości produktu, a także zaprezentowana zostanie wizja rozwoju ELITE na dalsze lata. Środki finansowe dotyczące Projektu są przekazywane z UE na wyodrębniony rachunek bankowy służący do prowadzenia rozliczeń finansowych dotyczących realizacji wyłącznie tego projektu. Dofinansowanie projektu obejmuje m.in. koszty wynagrodzeń pracowników merytorycznych bezpośrednio realizujących cele badawcze Projektu.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności (np. w oparciu o umowy cywilno-prawne).

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Jak już wyżej wskazano, z wniosku wynika, że Wnioskodawca zatrudnienia pracowników do projektu na podstawie aneksów do umów etatowych (wynagrodzenia osobowe) oraz umów cywilno-prawnych (wynagrodzenia bezosobowe) i będą bezpośrednio realizować zadania badawcze projektu. Będą oni rozliczani na podstawie miesięcznych kart pracy w na rzecz projektu, wypełnianych przez pracowników. Na podstawie tak udokumentowanego wykorzystania godzin na realizację zadań merytorycznych obliczane będzie wynagrodzenie. Wynagrodzenie będzie wypłacane bezpośrednio ze środków pomocowych z wyodrębnionego rachunku bankowego w części objętej dofinansowaniem, na które zostały przekazane środki przez Komisję Europejską.

W świetle powyższego, osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę wykonywać będą jedynie czynności związane z realizacją zadań na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).

Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, m.in. umowę o pracę czy umowę cywilno - prawną. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie nie są osoby zatrudnione do realizacji projektu na podstawie umów o pracę i umów cywilno - prawnych.

Wobec powyższej analizy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b) ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwrócić należy uwagę, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę lub umów cywilno - prawnych tychże podmiotów. Osoba taka otrzymuje zapłatę za pracę, która z natury swej jest uzależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie, pracownicy zatrudnieni na podstawie umów o pracę oraz osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umów cywilno - prawnych w ramach wykonywania swych zadań będą otrzymywać wynagrodzenie. Pokreślić należy, że zapłatę za wykonanie zadań otrzymywać będą od pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartych umów, które jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, zaciągniętego kredytu, otrzymanych dotacji).

Skoro w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca ściśle wskazał krąg podmiotów mogących udzielić bezzwrotnej pomocy, niedopuszczalne jest obejmowanie zwolnieniem dochodów podatników, do których środki pomocowe trafiają w inny sposób, np. jako wynagrodzenia za pracę. Ważne jest, aby dochody te zostały uzyskane w sposób określony w tym przepisie, nie tylko pochodziły od podmiotu, który otrzymuje bezzwrotną pomoc. Stanowisko odmienne skutkowałoby nieuprawnionym poszerzeniem kręgu osób, których dochody podlegają zwolnieniu.

Organ wyjaśnia zatem, że wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie aneksów do umów etatowych oraz umów cywilno - prawnych, wykonujących zadania merytoryczne w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, w części finansowanej ze środków przekazanych przez Komisję Europejską nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie – 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj