Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1472/11-4/JK
z 16 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1472/11-4/JK
Data
2012.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
badania naukowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
opodatkowanie zadania badawczego polegającego na wykonaniu badań EKG



Wniosek ORD-IN 525 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 08.11.2011 r. (data wpływu 14.11.2011 r.), uzupełnionym w dniu 02.02.2012 r. (data wpływu 06.02.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27.01.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 30.01.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadania badawczego polegającego na wykonaniu badań EKG – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.11.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadania badawczego polegającego na wykonaniu badań EKG.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 02.02.2012 r. złożonym w dniu 02.02.2012 r. (data wpływu 06.02.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1472/11-2/JK z dnia 27.01.2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Instytut jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje czynności zwolnione i opodatkowane. Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych i wdrożeniowych w sferze związanej z ochroną zdrowia, wdrażanie wyników badań do praktyki klinicznej oraz systemu ochrony zdrowia. Realizując zadania statutowe związane z prowadzonymi badaniami naukowymi oraz pracami badawczo- rozwojowymi Instytut zawarł umowę z Instytutem Badawczym na wykonanie jednego z zadań w ramach projektu badawczego zawartego pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Instytutem Badawczym zlecającym wykonanie zadania. Instytut Zleceniodawca zlecił wykonanie zadania polegającego na wykonaniu 2000 badań EKG. Do wykonania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy o zasadach finansowania nauki. Zgodnie z umową Instytut zobowiązał się wykonać zadanie opisane w projekcie umieszczonym we wniosku o jego finansowanie, oraz załączonym harmonogramem i kosztorysem projektu. Środki finansowe na realizację zadania nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w kosztorysie, tj. na wynagrodzenia z pochodnymi oraz koszty pośrednie. Instytut w ramach umowy zobowiązał się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla realizacji zadania. Na wykonanie zadania Zleceniodawca - Instytut Badawczy przekazuje środki płatne w ratach. W trakcie realizacji zadania Instytut zobowiązany jest sporządzać roczne raporty. Środki finansowe niewykorzystane na realizację projektu podlegają zwrotowi Zleceniodawcy.

Zleceniobiorca ma prawo do publikacji wyników prac, z zastrzeżeniem, że publikacje powinny być opatrzone informacją o projekcie badawczym. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wyniki prowadzonych badań w ramach zadania badawczego nie będą stanowiły wyłącznej własności Instytutu, prawo do przychodów przysługuje zleceniodawcy projektu, natomiast Instytut będzie zarządzać prawami do wykorzystywania wyników przedmiotowych badań i przysługuje Instytutowi prawo do publikacji wyników prac.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji co do zakresu sposobu zastosowania w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów usług zadań badawczych zleconych przez jednostkę badawczą w ramach projektu badawczego jednostki, którego Zleceniodawcą jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów. Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług, zatem należy wskazać, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia.

Umowa na realizację zadania w ramach projektu badawczego przewiduje, że Instytut jako wykonawca zadania będzie otrzymywał środki finansowe na realizację kolejnych etapów zadania badawczego. Środki te muszą być wykorzystane zgodnie z planem, a niewykorzystane środki bądź ich wykorzystanie niezgodnie z umową podlegają zwrotowi, tak więc przyznane środki finansowe mogą być wykorzystane tylko na pokrycie kosztów realizowanego projektu. Instytut ma również prawo do publikacji wyników badań. Zatem Instytut Badawczy będący Zleceniodawcą występuje jako strona przekazująca środki finansowe, Zleceniodawca będzie informowany o wynikach badań naukowych tylko poprzez składane raporty z wykonania etapów zadania badawczego. Przekazywane środki finansowe nie mają charakteru wynagrodzenia za wyświadczone usługi, lecz umożliwiają wykonanie czynności naukowych. Zdaniem Wnioskodawcy czynności w związku z realizacją zadania w ramach projektu badawczego nie mieszczą się w definicji dostawy towarów oraz świadczenia usług, a więc w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie dochodzi tutaj do sprzedaży w myśl przepisu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT dokumentujących dokonane czynności naukowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z wykonywaniem zadania badawczego stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy może być dokonane na podstawie analizy umów cywilnoprawnych. Jeśli z zawartych umów na wykonanie zadania badawczego wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy a czynności będące przedmiotem umowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w sytuacji, gdy zadanie badawcze jest realizowane na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i będzie ono podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z Instytutem Badawczym na wykonanie jednego z zadań w ramach projektu badawczego zawartego pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Instytutem Badawczym zlecającym wykonanie zadania. Instytut Badawczy zlecił Wnioskodawcy wykonanie zadania polegającego na wykonaniu 2000 badań EKG. Do wykonania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy o zasadach finansowania nauki. Zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązał się wykonać zadanie opisane w projekcie umieszczonym we wniosku o jego finansowanie, oraz załączonym harmonogramem i kosztorysem projektu. Środki finansowe na realizację zadania nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w kosztorysie, tj. na wynagrodzenia z pochodnymi oraz koszty pośrednie. Wnioskodawca w ramach umowy zobowiązał się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla realizacji zadania. Na wykonanie zadania Instytut Badawczy przekazuje środki płatne w ratach. W trakcie realizacji zadania Wnioskodawca zobowiązany jest sporządzać roczne raporty. Środki finansowe niewykorzystane na realizację projektu podlegają zwrotowi Instytutowi Badawczemu.

Instytut Badawczy ma prawo do publikacji wyników prac, z zastrzeżeniem, że publikacje powinny być opatrzone informacją o projekcie badawczym. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wyniki prowadzonych badań w ramach zadania badawczego nie będą stanowiły wyłącznej własności Wnioskodawcy, prawo do przychodów przysługuje zleceniodawcy projektu, natomiast Wnioskodawca będzie zarządzać prawami do wykorzystywania wyników przedmiotowych badań i przysługuje Wnioskodawcy prawo do publikacji wyników prac.

Mając na uwadze powyższe należy podnieść, iż wykonywane przez Wnioskodawcę zadanie badawcze, a ściślej wyniki prowadzonych badań w ramach zadania badawczego nie będą stanowiły wyłącznej własności Wnioskodawcy lecz dla potrzeb swojej działalności korzystać z nich będzie także zleceniodawca projektu, którym, jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku, jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca „wyniki prowadzonych badań w ramach zadania badawczego nie będą stanowiły wyłącznej własności Wnioskodawcy, prawo do przychodów przysługuje zleceniodawcy projektu”. A zatem z uwagi na to, że zleceniodawca projektu, tj. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego dysponować będzie prawem do wykorzystania wyników badań - pomimo, iż jak wynika z wniosku prawami do wykorzystywania wyników przedmiotowych badań będzie zarządzać Wnioskodawca - wskazać należy, że świadczone czynności będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym bowiem wypadku otrzymane od Instytutu Badawczego środki finansowe stanowią w istocie wynagrodzenie za świadczoną na rzecz osoby trzeciej (Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego) czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w postaci możliwości udostępniania wyników z przeprowadzonego przez Wnioskodawcę zadania badawczego.

Tym samym w konsekwencji, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, wykonanie przedmiotowego zadania badawczego polegającego na wykonaniu badań EKG należy udokumentować fakturą VAT. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Tymczasem jak wyżej wskazano w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj