Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-665/16-4/MR
z 29 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2016 r. (data wpływu 07 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia podatkowego do sprzedaży udziałów lub akcji, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 07 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia podatkowego do sprzedaży udziałów lub akcji, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka (dalej zwana „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) jest spółką kapitałową, która prowadzi w chwili obecnej i zamierza prowadzić faktyczną działalność jedynie w zakresie dokonywania inwestycji finansowych. Działalność inwestycyjna Spółki koncentruje i koncentrować się będzie na nabywaniu udziałów i akcji w innych spółkach. Spółka zamierza dokonać inwestycji w rozmiarze nie mniejszym niż 75% wartości bilansowej swoich aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokona zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż:

  1. papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że takie papiery wartościowe staną się przedmiotem publicznej oferty lub zostaną dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez Wnioskodawcę;
  2. instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostaną wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego Wnioskodawcy;
  3. nieruchomości.

Dodatkowo wskazać należy, że Spółka nie zamierza dokonywać inwestycji w aktywa inne niż wymienione w pkt 1-3 powyżej na łączną kwotę większą niż 50.000.000,00 euro według ceny nabycia przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów. Ponadto inwestycje przeprowadzane przez Spółkę polegać będą na nabywaniu instrumentów finansowych określonych w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.) oraz nabywaniu lub obejmowaniu udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, przy czym podmioty (spółki), w których akcje lub udziały inwestować będzie Wnioskodawca, będą spółkami podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej albo w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Poza tym, spółki te, w okresie dwóch lat przed dokonaniem sprzedaży ich udziałów lub akcji:

  • nie będą spełniać warunków określonych w art. 30f ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) albo w art. 24a ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.);
  • nie będą prowadziły działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;
  • nie będą prowadziły działalności handlowej; oraz
  • będą prowadziły działalność badawczo-rozwojową.


Wnioskodawca ponadto zamierza posiadać bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat przed dokonaniem sprzedaży objętej zwolnieniem, nie mniej niż 10% udziałów, czy też akcji w takich spółkach.


Jednakże Spółka w chwili obecnej ma zapisane w swoim statucie oraz ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym następujące przedmioty działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności:

  • PKD 66,19, Z, pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (jako działalność przeważająca);
  • PKD 70 działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związane z zarządzaniem;
  • PKD 64, 20, Z, działalność holdingów finansowych;
  • PKD 29,10, B, produkcja samochodów osobowych;


Posiada więc zapisane w statucie i ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym przedmioty działalności także inne, niż jedynie te, które są ściśle związane z wykonywaniem działalności inwestycyjnej, choć jak wskazano powyżej faktycznie wykonuje i zamierza wykonywać jedynie działalność o takim właśnie charakterze.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy do sprzedaży udziałów lub akcji, które zostaną przez Wnioskodawcę nabyte w latach 2016 i 2017, znajdzie zastosowanie zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, pod warunkiem spełnienia przez Wnioskodawcę wszystkich pozostałych, wskazanych w tej normie warunków jeżeli, jak wskazano, wyłącznym jej faktycznym (zarówno obecnie jak i w przyszłości) przedmiotem działalności jest i będzie dokonywanie inwestycji finansowych w opisanym zakresie, choć w czasie dokonywania zakupu akcji i udziałów oraz ich sprzedaży, która ma zostać objęta zwolnieniem, statut Spółki będzie zawierał także inne przedmioty działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności, niż te związane z działalnością inwestycyjną, w szczególności takie jak PKD 29,10, B, produkcja samochodów osobowych oraz PKD 70 działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związane z zarządzaniem, a te przedmioty działalności będą ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, na postawione wyżej pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) nie definiuje działalności, ani tym bardziej przedmiotu działalności, nie reguluje w żaden sposób tego jak należy rozumieć działalność, czy też jej przedmiot - pojęcia, którego używa art. 14 ust. 1, pkt 1) ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, dla określenia jednego z warunków zakwalifikowania się do zwolnienia podatkowego regulowanego przez ten przepis („Zwalnia się z podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, dochód z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w 2016 r. albo 2017 r. przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której:


  1. wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych (...)”

W związku z powyższym należałoby odwołać się w tej sytuacji do powszechnego znaczenia słowa działalność, które jak to wskazuje słownik języka polskiego, oznacza „zespół działań podejmowanych w jakimś celu” lub „funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”. Jednoznacznie należałoby wskazać, że definicja językowa i powszechne rozumienie słowa działalność odnosi się do jego praktycznej - faktycznej strony, to jest, na gruncie niniejszej sprawy, odnosi się do faktycznie wykonywanej przez daną jednostkę działalności, a nie do działalności wynikającej z danych formalnie ujawnionych w odpowiednim rejestrze.

W związku z powyższym, przydatne także może być odwołanie do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 3 pkt 9) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ordynacja podatkowa oraz literatury związanej z tą definicją. Przepis ten stanowi, iż gdy mowa o działalności gospodarczej, „rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców”, na marginesie jedynie wskazać należy, iż przepisy, do których odsyła powołana norma - to jest art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej definiują tę działalność jako zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

W powyższym zestawieniu zwraca uwagę przede wszystkim istotna okoliczność, iż przepisy ordynacji podatkowej, stanowiącej podstawę dla określenia w systemie prawa podatkowego tego, czym jest działalność gospodarcza, nie wspominają w żaden sposób o tym, aby działalność ta musiała w ogóle zostać ujawniona w jakimkolwiek rejestrze, czy też czynności prawnej (jakimi są umowy, akty założycielskie, czy też statuty spółek kapitałowych).

Z drugiej strony nie uzależniają/warunkują także „powstania”, czy też trwania działalności gospodarczej ze względu na jej ujawnienie w jakimkolwiek rejestrze. Co więcej powołany przepis ordynacji podatkowej, w swoim literalnym brzmieniu wskazuje na to, iż podstawowym dla stwierdzenia istnienia działalności gospodarczej, a co za tym idzie także jej przedmiotu, jest jej faktyczne wykonywanie przez podatnika, czego dowodzą użyte przez ustawodawcę zwroty takie jak „w tym wykonywanie wolnego zawodu”, „działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek”, czy też „osoby wykonującej taką działalność”. W świetle powyższego okoliczność ujawnienia (bądź nieujawnienia) danego przedmiotu działalności w odpowiednim rejestrze, czy też zawarcie go w statucie Wnioskodawcy powinno pozostać bez znaczenia dla oceny kwalifikacji Spółki do skorzystania ze zwolnienia podatkowego opisanego w art. 14 ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności.

Stanowisko Wnioskodawcy nie jest odosobnione. Podobne konkluzje na tym tle wywodzi doktryna prawa podatkowego, w której podkreślane jest, iż na skutek tak sformułowanego przepisu w ordynacji podatnikiem staje się nie tylko przedsiębiorca w znaczeniu przypisywanym przez inne przepisy (w tym administracyjne, związane z działalnością odpowiednich rejestrów i ewidencji), ale każda osoba, która faktycznie wykonuje działalność, którą ordynacja uznaje za działalność gospodarczą (zob. na przykład C. Kosikowski, komentarz do art. 3 ustawy - Ordynacja podatkowa w: „Ordynacja Podatkowa. Komentarz”, wyd. LEX 2013). Akcentowany też jest fakt, iż działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów prawa podatkowego mogą prowadzić podmioty niepodlegające rejestracji w CEIDG lub rejestrze przedsiębiorców (zob. na przykład B. Rogalska „Pojęcie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników” w: „Podatkowe rejestry podmiotowe w polskim systemie prawnym”, wyd. LEX 2015). Wskazuje się także na to, iż przejawem autonomii prawa podatkowego jest zastosowanie w definiowaniu takich pojęć jak działalność gospodarcza zasady „treść przed formą”, która oznacza położenie akcentu na rzeczywisty przebieg zjawisk obrotu gospodarczego, przy przesunięciu na dalszy plan zagadnień formalnych związanych z tymi zjawiskami (zob. na przykład P. Borszowski „Związek opodatkowania z obrotem gospodarczym” w: „Działalność gospodarcza w konstrukcji prawnej podatku”, wyd. Oficyna 2010).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż niezależnie od przedmiotów działalności gospodarczej wedle Polskiej Klasyfikacji Działalności wskazanej w statucie Wnioskodawcy, jak i ujawnionych we wpisie Wnioskodawcy do Krajowego Rejestru Sądowego, dla klasyfikacji przedmiotu działalności gospodarczej na potrzeby skorzystania ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 14 ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, powinna być brana pod uwagę jedynie faktycznie wykonywana przez Wnioskodawcę działalność, a nie przedmiot działalności ujawniony w rejestrze, czy zawarty w jego statucie. Co za tym idzie, Spółka po spełnieniu wszystkich pozostałych warunków przewidzianych we wspomnianym przepisie, będzie mogła skorzystać z wprowadzanego nim zwolnienia podatkowego, pomimo posiadania w swoim statucie przedmiotów działalności innych niż dokonywanie inwestycji finansowych, o ile jedyną faktycznie wykonywaną przez nią działalnością będzie działalność jedynie w zakresie dokonywania inwestycji finansowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zastosowania zwolnienia podatkowego do sprzedaży udziałów lub akcji, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności - jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz. U z 2015 r., poz. 1767) zwalnia się z podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, dochód z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w 2016 r. albo 2017 r. przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której:

  1. wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych i która zainwestowała co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokonała zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż:
    1. papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę,
    2. instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki,
    3. nieruchomości, oraz
  2. wartość aktywów, innych niż określone w pkt 1 lit. a-c, nie przekracza 50 000 000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

Stosownie do art. 14 ust. 2 ww. ustawy przez inwestycje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się inwestycje w instrumenty finansowe określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94 z późn. zm.) oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 i pkt 2 lit. b ustawy instrumentami finansowymi, w rozumieniu ustawy są:

  • papiery wartościowe i
  • niebędące papierami wartościowymi instrumenty rynku pieniężnego.


Ponadto, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 3 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności zwalnia się z podatku dochodowego od osób prawnych dochód spółki kapitałowej lub spółki komandytowo – akcyjnej z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w latach 2016 – 2017, jeżeli zostały spełnione następujące warunki:

  1. spółka, której udziały (akcje) są zbywane, jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz w okresie, o którym mowa w pkt 2, spółka ta:
    1. nie spełnia warunków, o których mowa w art. 30f ust. 3 ww. ustawy albo w art. 24a ust. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,
    2. nie prowadziła działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
    3. nie prowadziła działalności handlowej,
    4. prowadziła działalność badawczo-rozwojową;
  2. spółka dokonująca zbycia udziałów (akcji) posiada bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w spółce kapitałowej lub komandytowo-akcyjnej.

Podsumowując, art. 14 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności zawiera preferencje podatkowe dla spółki kapitałowej lub spółki komandytowo-akcyjnej, której wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych. Ponadto spółka, która inwestuje w roku podatkowym 75% wartości bilansowej aktywów w innej niż „bezpieczne” aktywa, zostanie zwolniona od podatku dochodowego z tytułu zbycia udziałów (akcji) nabytych w 2016 r. albo w 2017 r. W tym miejscu należy również zaznaczyć, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia zostało ograniczone do spółek które nie stanowią zagranicznej spółki kontrolowanej, spółki wytwarzającej wyroby akcyzowe oraz spółki prowadzącej działalność handlową. Co istotne, aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego ustawą, spółka będzie musiała prowadzić działalność badawczo-rozwojową.

Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu zbycia udziałów (akcji) jest więc więc obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Podnieść należy, że obejmuje tylko tą część dochodów z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w latach 2016-2017 r. przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.) nie definiuje działalności, ani przedmiotu działalności, nie reguluje również w jaki sposób należy rozumieć pojęcie „działalność”, czy też „przedmiot działalności”. Należy zatem odwołać się do powszechnego znaczenia słowa działalność, które jak to wskazuje „Słownik języka polskiego PWN” (http://sjp.pwn.pl) - „działalność oznacza zespół działań podejmowanych w jakimś celu, funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”.

W związku z powyższym, przydatne może być także odwołanie się do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej – rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.

Ponadto, wskazać należy, że ustawa z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584) reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania organów w tym zakresie. Zgodnie z art. 2 ww. ustawy ilekroć w ustawie mowa jest o działalności gospodarczej to pod tym pojęciem należy rozumieć każdą zarobkową działalność wytwórczą, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Określenie przedmiotu działalności spółki handlowej należy więc do elementów przedmiotowo istotnych umowy spółki (statutu), wyznaczających minimalną treść tego dokumentu. Jakkolwiek Kodeks spółek handlowych nie definiuje tego pojęcia, można przyjąć, że przedmiot działalności ma z jednej strony informować innych uczestników obrotu o zakresie działania spółki, z drugiej zaś służyć zakreśleniu ram, w których powinni poruszać się wspólnicy (spółki osobowej) lub zarząd (spółki kapitałowej), realizując cel spółki.

Przedmiot działalności spółki jest więc jedną z informacji o spółce, które podlegają ujawnieniu w rejestrze przedsiębiorców „Krajowy Rejestr Sądowy”. O ile kwestię wyboru przedmiotu działalności ustawodawca pozostawił nieuregulowaną, to sposób ujawniania tego przedmiotu został szczegółowo określony. Art. 40 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Z 1997 r. nr 121 poz. 769 z późn. zm.) o Krajowym Rejestrze Sadowym stanowi, że przedmiot działalności należy wpisywać w rejestrze „według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)”. Klasyfikacja ta przyporządkowuje opisowi słownemu poszczególnych rodzajów działalności tzw. kody PKD. Kody te są zgodne z europejską klasyfikacją NACE, co pozwala porównać przedmiot działalności spółek utworzonych w różnych państwach.

W związku z powyższym należy zwrócić uwagę przede wszystkim na istotną okoliczność, że spółka dokonując rejestracji swojej działalności gospodarczej musi podać we wniosku o wpis do KRS kod PKD zgodny z treścią Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 listopada 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego rejestru Sadowego oraz szczegółowej treści wpisów w rejestrach, który stanowi, że wpis słowny przedmiotu działalności podmiotu musi pokrywać się z opisem przedmiotu w PKD.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, Spółka (dalej zwana „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) jest spółką kapitałową, która prowadzi w chwili obecnej i zamierza prowadzić faktyczną działalność jedynie w zakresie dokonywania inwestycji finansowych.


Jednakże Spółka w chwili obecnej ma zapisane w swoim statucie oraz ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym następujące przedmioty działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności:

  • PKD 66,19, Z, pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (jako działalność przeważająca);
  • PKD 70 działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związane z zarządzaniem;
  • PKD 64, 20, Z, działalność holdingów finansowych;
  • PKD 29,10, B, produkcja samochodów osobowych;


Posiada więc zapisane w statucie i ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym przedmioty działalności także inne, niż te, które są ściśle związane z wykonywaniem działalności inwestycyjnej, choć jak wskazano faktycznie wykonuje i zamierza wykonywać jedynie działalność o takim właśnie charakterze.

Na tle powyższego, spółka zwróciła się z pytaniem, czy do sprzedaży udziałów lub akcji, które zostaną przez nią nabyte w latach 2016 i 2017, znajdzie zastosowanie zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, pod warunkiem spełnienia przez Wnioskodawcę wszystkich pozostałych, wskazanych w tej normie warunków jeżeli, jak wskazano, wyłącznym jej faktycznym (zarówno obecnie jak i w przyszłości) przedmiotem działalności jest i będzie dokonywanie inwestycji finansowych w opisanym zakresie, choć w czasie dokonywania zakupu akcji i udziałów oraz ich sprzedaży, która ma zostać objęta zwolnieniem, statut Spółki będzie zawierał także inne przedmioty działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności, niż te związane z działalnością inwestycyjną.

W ocenie tut. organu, należy odwołać się do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. Przepis ten stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej – rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.

Podkreślić należy, że na skutek tak sformułowanego ww. przepisu w Ordynacji, podatnikiem staje się nie tylko przedsiębiorca w znaczeniu przypisywanym przez inne przepisy (w tym administracyjne, związane z działalnością odpowiednich rejestrów i ewidencji), ale każda osoba, która faktycznie wykonuje działalność, którą ordynacja uznaje za działalność gospodarczą. Tym samym, możliwość zastosowania powyższego zwolnienia powinna wynikać z faktycznego przedmiotu działalności spółki, polegającego na dokonywaniu inwestycji finansowych, z tytułu których następuje zwolnienie z opodatkowania osiągniętego dochodu.

W konsekwencji - mając na uwadze podmiotowo-przedmiotowy charakter zwolnienia – pod uwagę należy wziąć zatem faktyczny przedmiot działalności spółki, a nie ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym przedmioty działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności.

W praktyce gospodarczej formalnie wskazany przedmiot działalności zgodnie z PKD może bowiem nie odzwierciedlać rzeczywistej działalności prowadzonej aktualnie przez podatnika. Opieranie więc prawa do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 14 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, na działalności wyznaczanej w PKD mogłoby doprowadzić do nieuprawnionego zastosowania zwolnienia, przez spółki rzeczywiście wykonujące również inną działalność, mimo formalnego ujęcia w PKD wyłącznie działalności inwestycyjnej. Z drugiej strony podatnicy w praktyce prowadzący działalność polegającą wyłącznie na dokonywaniu inwestycji finansowych, lecz uwzględniający w PKD również inne pozycje, zostaliby wykluczeni z prawa do zwolnienia.

Podsumowując, Spółka po spełnieniu wszystkich pozostałych warunków przewidzianych we wspomnianym przepisie, będzie mogła skorzystać z wprowadzanego nim zwolnienia podatkowego, pomimo posiadania w swoim statucie przedmiotów działalności innych niż dokonywanie inwestycji finansowych, o ile jedyną faktycznie wykonywaną przez nią działalnością będzie działalność jedynie w zakresie dokonywania inwestycji finansowych.


Dodatkowo na uwadze należy mieć, iż jednoznaczne określenie wyłącznego przedmiotu działalności podatnika opierać się powinno na wynikach badania (kontroli) ksiąg rachunkowych danego podmiotu.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj