Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-326/16-1/MD
z 8 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 9 maja 2016 r. (data wpływu 20 maja 2016 r.) uzupełnionym pismem z 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnej – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z przeprowadzeniem audytu finansowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnej, oraz audytu finansowego.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 2 sierpnia 2016 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat S. (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym z tytułu świadczenia usług najmu i dzierżawy pomieszczeń i mediów, składa deklarację VAT-7. (Zgłoszenie z dnia 10 grudnia 2002 r.)

Powiat realizuje „...” w ramach którego, między innymi zamontowano 2349 instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, które są wykorzystywane jedynie na potrzeby własnego gospodarstwa domowego w zakresie przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Pomiędzy Powiatem S., a osobami fizycznymi, uczestniczącymi w realizacji programu, zostały zawarte umowy, zgodnie z którymi, osoby fizyczne zobowiązały się do współfinansowania realizacji projektu w wysokości do 15% wartości kosztorysowej montowanych instalacji solarnych w obrębie ich nieruchomości. Zestawy solarne zostały zamontowane na budynkach osób fizycznych i oddane w użyczenie poszczególnym osobom fizycznym na podstawie umów. Zapłatą za użyczenie jest wpłata własna uczestników programu poniesiona w formie zaliczki w wysokości do 15% wartości kosztorysowej montowanych instalacji solarnych w obrębie ich nieruchomości, od której został odprowadzony podatek VAT do Urzędu Skarbowego.

Instalacje solarne przez okres trwałości inwestycji (tj. 5 lat od daty zakończenia realizacji Projektu) będą wykorzystane w ramach realizacji celu publicznego jakim jest ochrona środowiska.

Korzystający mają prawo wykorzystania instalacji do przygotowania ciepłej wody użytkowej, ale także obowiązek utrzymania urządzeń w należytym stanie, gwarantującym uzyskanie zakładanego efektu ekologicznego w zakresie redukcji zanieczyszczeń oraz ponoszenia kosztów ich eksploatacji, ubezpieczenia zestawu solarnego, napraw (poza okresem gwarancji). Instalacje solarne na budynkach osób fizycznych nie są wykorzystywane do celów związanych z działalnością gospodarczą.

Jako nabywca na fakturach dotyczących projektu figuruje Powiat umowy z wykonawcami zawiera Powiat. Równocześnie instalacje solarne będą zaewidencjonowane w ewidencji środków trwałych Powiatu i będą własnością Powiatu przez 5 lat. Po 5 latach, po zakończeniu inwestycji, najprawdopodobniej zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz osób fizycznych, biorących udział w realizacji Programu. Ostateczna decyzja w tej sprawie obecnie jeszcze nie została podjęta przez Instytucję współfinansującą projekt.

Zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP4/443-1928/10/AŚ z dnia 18 marca 2011 r. Powiat ma prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją Programu na budynkach osób fizycznych, stosownie do treści art. 86 ust 1 ustawy o VAT.

W ramach realizacji Programu przewidziano wydatkowanie środków finansowych na:

  1. roboty związane z zakupem i montażem instalacji solarnych
  2. nadzór inwestorski
  3. promocję projektu tj. między innymi: gadżety, ulotki, plakaty, strona internetowa, roll-up
  4. koszty zarządzania

W ramach programu „...” będą prowadzone działania w zakresie:

  • zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnej,
  • audytu finansowego.

Monitoring obejmował będzie 40 reprezentatywnie wybranych instalacji solarnych, celem potwierdzenia właściwego działania (ustawień) oraz wykrycia systematycznych problemów. Umożliwi to optymalizację pracy i zagwarantuje osiąganie maksymalnych uzysków energetycznych przez instalację solarną oraz potwierdzenie trwałości inwestycji.

Audyt finansowy będzie wykonywany przez zewnętrzną firmę. Celem audytu będzie uzyskanie racjonalnego zapewnienia i wydanie:

  • opinii w zakresie wiarygodności danych, zarówno liczbowych, jak i opisowych, zawartych w dokumentach związanych z prowadzonym przez Powiat programem,
  • opinii na temat czy sprawozdania finansowe zostały przygotowane zgodnie z obowiązującymi ramami sprawozdawczości finansowej (ISA 200, punkt 3)
  • racjonalnego zapewnienia, że wydatki poniesione w ramach projektu są kwalifikowalne, projekt jest realizowany zgodnie z umową,
  • pewności instytucji realizującej projekt oraz instytucji nadrzędnych (KIK, IP, Darczyńcy), że projekt realizowany jest prawidłowo.

Zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu są wykorzystywane przez Powiat wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Zakupy w ramach działania tj. w zakresie zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnych oraz audytu finansowego będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca będzie figurował Powiat.

Audyt finansowy podzielony został na dwie części. Pierwsza część została przeprowadzona w miesiącu 06/2016, natomiast druga część audytu planowana jest na miesiąc 12/2016 (planowany termin zakończenia projektu).

Montaż urządzeń monitoringu instalacji solarnych wykonywany jest w chwili obecnej wraz z montażem instalacji solarnych, gdyż wiąże się on z nieodłączną modyfikacją montowanych zestawów solarnych.

Powiat zakupuje instalacje solarne, które są elementem sprzedaży na podstawie umów zawartych z Narodowym Funduszem Ochrony i Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkim Funduszem Ochrony i Środowiska i Gospodarki Wodnej, Szwajcarsko-Polskim Programem Współpracy zwanymi dalej Darczyńcami z których wynika obowiązek zapewnienia trwałości inwestycji w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń. Tworzony system monitoringu ma określać, w jakim stopniu doszło do ograniczenia zanieczyszczeń w związku z zakupem instalacji, dlatego też wydatek ten jest niezbędny i ściśle związany z zakupem samych instalacji. Gdyby Powiat nie zapewnił trwałości projektu nie otrzymałby środków na ten cel, a tym samym nie doszłoby do sprzedaży.

Zakup i montaż monitoringu instalacji solarnej stanowi nieodłączny, niezbędny i konieczny element kończący etap montażu instalacji solarnych mający na celu określenie trwałości i poprawności inwestycji, co wynika wprost z umów z Darczyńcami. System monitoringu jest niezbędny dla określenia efektów ekologicznych, które są głównym celem realizacji programu.

W umowach z Funduszami (Darczyńcami) określono konkretne wartości wskaźników produktu czyli ilości wykonanych instalacji, wskaźniki rezultatów, czyli wskaźniki ograniczenia emisji zanieczyszczeń w związku z montowanymi instalacjami solarnymi na potrzeby określenia trwałości projektu i zapewnienia efektu ekologicznego związanego z montażem instalacjami co warunkuje udzielenie dotacji. Tak więc wyniki monitoringu muszą być dokładne i wiarygodne aby móc udokumentować w sposób rzetelny realizację zapisów umów z Darczyńcami. Powiat jest zobowiązany do corocznego składania Darczyńcom raportu w zakresie zapewnienia uzyskania efektów ekologicznych oraz trwałości inwestycji. Dane do raportu otrzymywane będą na podstawie odczytów z systemu monitoringu. Wskazana opinia dotycząca wyników monitoringu, ich wiarygodności jest niezbędna i konieczna na każdym etapie rozliczenia projektu.

Wydanie opinii w zakresie audytu opisanej we wniosku nie jest bezpośrednio związane ze sprzedażą instalacji solarnej. Audyt ma na celu weryfikację poprawności danych merytorycznych i finansowych zawartych w dokumentach związanych z prowadzonym przez Powiat Programem.

Warunkiem poprawnego zakończenia projektu jest przeprowadzenie audytu i przedstawienie jego wyników Funduszom (Darczyńcom).

Bez audytu merytorycznego i finansowego oraz opinii wynikającej z jego przeprowadzenia projekt nie może być zakończony i rozliczony z Funduszami (Darczyńcami).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Powiat prosi o odpowiedź dotyczącą możliwości zwrotu podatku VAT w zakresie działań dotyczących zakupu monitoringu i audytu finansowego realizowanych w ramach Programu zwiększenia wykorzystania odnawialnych źródeł energii i poprawy jakości powietrza w obrębie obszarów Natura 2000 Powiatu S.

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnej, który zostanie zafakturowany?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od audytu finansowego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT. Z przepisu tego wynika, iż najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczania podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W ocenie Powiatu czynności związane z zakupem i montażem monitoringu instalacji solarnej są bezpośrednio związane ze sprzedażą instalacji solarnych. Wykonanie przez Powiat montażu instalacji solarnej dla budynków mieszkańców – osób fizycznych jest opodatkowane podatkiem VAT. Podejmowane działania dotyczące monitoringu będą czynnościami związanymi obligatoryjne z całością projektu. Montaż i zakup instalacji monitoringu stanowi nieodłączny, niezbędny i konieczny element kończący projekt instalacji solarnych mających korzystny wpływ na środowisko. System monitoringu jest technologicznie i funkcjonalnie zgrany z instalacjami solarnymi i jest niezbędny dla określenia efektów ekologicznych, które są głównym celem realizacji programu. Powiat, jeżeli nie dokonałby zakupu i montażu monitoringu nie miałby możliwości potwierdzenia właściwego działania instalacji solarnej. Zdaniem Powiatu można skorzystać z prawa do odliczenie podatku VAT w zakresie zakupu i montażu monitoringu. Audyt finansowy nie wpływa na cenę kolektorów słonecznych, nie jest bezpośrednio z nimi związany, wobec tego zdaniem Powiatu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnej – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z przeprowadzeniem audytu finansowego – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions ). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc), TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika

W świetle powyższych regulacji, w ocenie tutejszego organu, nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezsporność tego powiązania z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dawać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z okoliczności dotyczących sprawy wynika, że w ramach programu „...” zamontowano instalacje solarne na budynkach mieszkalnych osób fizycznych. W ramach programu będą prowadzone działania w zakresie zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnej oraz audytu finansowego.

Odnosząc się to wątpliwości Wnioskodawcy, w kwestii prawa do odliczenia, podatku naliczonego, z tytułu nabycia w ramach programu monitoringu instalacji solarnych oraz przeprowadzenia audytu finansowego należy jeszcze raz podkreślić, że niezbędnym warunkiem odliczenia podatku VAT jest istnienie bezspornego związku pomiędzy zakupami, a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Jak wskazano w opisie sprawy, monitoring obejmował będzie 40 reprezentatywnie wybranych instalacji solarnych. celem potwierdzenia właściwego działania (ustawień) oraz wykrycia systematycznych problemów. Umożliwi to optymalizację pracy i zagwarantuje osiąganie maksymalnych uzysków energetycznych przez instalację solarną oraz potwierdzenie trwałości inwestycji. Montaż urządzeń monitoringu instalacji solarnych wykonywany jest w chwili obecnej wraz z montażem instalacji solarnych, gdyż wiąże się on z nieodłączną modyfikacją montowanych zestawów solarnych. Zakup i montaż monitoringu instalacji solarnej stanowi nieodłączny, niezbędny i konieczny element kończący etap montażu instalacji solarnych mający na celu określenie trwałości i poprawności inwestycji, co wynika wprost z umów z Darczyńcami. Tworzony system monitoringu ma określać, w jakim stopniu doszło do ograniczenia zanieczyszczeń w związku z zakupem instalacji, dlatego też wydatek ten jest niezbędny i ściśle związany z zakupem samych instalacji.

Natomiast celem przeprowadzenia audytu będzie uzyskanie racjonalnego zapewnienia i wydanie:

  • opinii w zakresie wiarygodności danych, zarówno liczbowych, jak i opisowych, zawartych w dokumentach związanych z prowadzonym przez Powiat programem,
  • opinii na temat czy sprawozdania finansowe zostały przygotowane zgodnie z obowiązującymi ramami sprawozdawczości finansowej (ISA 200, punkt 3),
  • racjonalnego zapewnienia, że wydatki poniesione w7 ramach projektu są kwalifikowane, projekt jest realizowany zgodnie z umową,
  • pewności instytucji realizującej projekt oraz instytucji nadrzędnych (KIK, IP, Darczyńcy), że projekt realizowany jest prawidłowo.

Powiat jest zobowiązany do corocznego składania Darczyńcom raportu w zakresie zapewnienia uzyskania efektów ekologicznych oraz trwałości inwestycji. Wskazana opinia dotycząca wyników monitoringu, ich wiarygodności jest niezbędna i konieczna na każdym etapie rozliczenia projektu. Wnioskodawca wskazał, że przeprowadzenie audytu i przedstawienie jego wyników Funduszom (Darczyńcom) jest warunkiem poprawnego zakończenia projektu oraz, że bez audytu merytorycznego i finansowego oraz opinii wynikającej z jego przeprowadzenia projekt nie może być zakończony i rozliczony z Funduszami (Darczyńcami). Jednakże wskazał również, że wydanie opinii w zakresie audytu opisanej we wniosku nie jest bezpośrednio związane ze sprzedażą instalacji solarnej. Audyt ma na celu weryfikację poprawności danych merytorycznych i finansowych zawartych w: dokumentach związanych z prowadzonym przez Powiat Programem.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem i montażem monitoringu instalacji solarnej oraz przeprowadzeniem audytu finansowego w ocenie Organu – nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, pomiędzy wydatkami, które Powiat ponosi w związku z prowadzeniem tych działań, a sprzedażą opodatkowaną. Ponadto wydatki te nie stanowią części składowej kosztów świadczenia, które uwzględnione są w cenie instalacji solarnych.

Należy zauważyć, że z opisu sprawy wynika, że wydatki związane z zakupem i montażem monitoringu instalacji solarnej oraz przeprowadzeniem audytu finansowego nie spełniają przesłanek uprawniających do odliczenia podatku naliczonego, jako że nie mają one związku z czynnościami opodatkowanymi tj. służą przede wszystkim optymalizacji pracy i zagwarantowaniu osiągnięcia maksymalnych uzysków energetycznych przez instalację solarną oraz potwierdzenie trwałości inwestycji, a także uzyskaniu racjonalnego zapewnienia i wydaniu opinii, co jak wyjaśnił Wnioskodawca nie jest bezpośrednio związane ze sprzedażą instalacji solarnej.

Należy też zauważyć, że ww. inwestycja dotyczyć będzie majątku własnego Wnioskodawcy bowiem instalacje solarne 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu będą wykorzystywane w ramach realizacji celu publicznego jakim jest ochrona środowiska. Zatem poniesione wydatki mają bezpośredni związek właśnie z tym celem publicznym.

W okolicznościach niniejszej sprawy należy stwierdzić, że podatek naliczony z tytułu ponoszonych wydatków związanych z zakupem i montażem monitoringu instalacji solarnej oraz przeprowadzeniem audytu finansowego w żadnej części nie jest związany ze sferą działalności gospodarczej Powiatu i tym samym z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem skoro zakupione towary i usługi nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą instalacji solarnej oraz nie stanowią elementu cenotwórczego tych instalacji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dotyczących realizacji wskazanych .w opisie działań tj. zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnej oraz przeprowadzenia audytu finansowego w ramach projektu pn. „ ...”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od zakupu i montażu monitoringu instalacji solarnej – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z przeprowadzeniem audytu finansowego – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj