Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-532/16-4/MT
z 13 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 14 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 30 września 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organ z dnia 19 września 2016 r. nr IPPP2/4512-532/16-2/MT (skutecznie doręczone 22 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych rolnika ryczałtowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków podatkowych rolnika ryczałtowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W dniu 31 lipca 2015 r. Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość gruntową – gospodarstwo rolne o powierzchni 12,9022 ha. Jednocześnie, z tym dniem na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4, art. 7, art. 16 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników Wnioskodawczyni zaczęła podlegać ubezpieczeniu społecznemu jako rolnik. Od 20 sierpnia 2015 r. Wnioskodawczyni wykupiła także obowiązkowe ubezpieczenie OC z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Z wykształcenia również Wnioskodawczyni jest rolnikiem.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntu działka ta oznaczona jest symbolem LZR oraz R, a w studium zagospodarowania przestrzennego posiada ona status działki pod produkcję rolną oraz zieleń parkową. Na jej terenie znajduje się park o charakterze krajobrazowym, dlatego obiekt ten jest pod stałą opieką konserwatora zabytków. Celem Wnioskodawczyni jest przywrócenie dawnej świetności gospodarstwa rolnego oraz parku. Aby Wnioskodawczyni mogła zrealizować powyższe zamiary musi uporzadkować teren, w taki sposób, który umożliwi jej produkcję rolną i sadowniczą. Aby wykonywać niezbędne prace we wrześniu 2015 r. Wnioskodawczyni zakupiła traktor i do chwili obecnej go użytkuje. Ponadto Wnioskodawczynii wystąpiła o warunki zabudowy zagrodowej i je otrzymała. Uprawomocnia się one 30 czerwca 2016 r., wtedy też Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Niestety poprzedni właściciel nieruchomości rolnej nie interesował się nią, co doprowadziło do dewastacji obiektu oraz licznego wysiewu samosiejek drzew i krzewów na gruntach rolnych. Wnioskodawczyni dodaje, że na terenie nieruchomości gruntowej nie ma lasu w rozumieniu ustawy o lasach. Aby Wnioskodawczyni mogła przywrócić dawną świetność parku krajobrazowego oraz prowadzić produkcję rolną i sadowniczą Wnioskodawczyni musi dokonać wycinki drzew i krzewów z porzuconych pól ornych oraz usunąć martwe drzewa. Wnioskodawczyni posiada wszelkie zgody w tym zakresie z Urzędu Gminy oraz od konserwatora zabytków. Wnioskodawczyni przewiduje, że uporządkowanie terenu potrwa około dwóch lat. Ścięte drzewa Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać w formie nieprzerobionej, głównie jako drewno opałowe, kłody drzew na opał, metrowe odcinki drewna na opał, niepołupane ani niepocięte. Wnioskodawczyni rozważa, możliwość sprzedaży drewna przerobionego na drewno opałowe połupane i pocięte. Wnioskodawczyni zaznacza, że cała wycinka drzewostanu pochodzić będzie z gruntów rolnych. Sprzedaż drewna będzie trwać, aż do momentu uporządkowania gruntów rolnych, tak jak wyżej Wnioskodawczyni wspomniała ma nadzieję, że potrwa to około dwóch lat. Wnioskodawczyni sprzedaży dokonywać będzie na rzecz osób fizycznych, czy innych podmiotów, między innymi prowadzących działalność gospodarczą. Jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawczyni ma prawo do sprzedaży produktów rolnych oraz drewna z własnej działalaności rolnej. Działania Wnioskodawczyni dotyczyć będą tylko i wyłącznie działalności rolnej. Wnioskodawczyni nie prowadzi ani nie będzie prowadziła żadnej innej działalności zarobkowej o innym charakterze.


W piśmie uzupełniającym z dnia 26 września 2016 r. Zainteresowana wskazała, co następuje:


Zdaniem Wnioskodawczyni PKWiU będzie sklasyfikowane pod symbolem „Drewno opałowe” 02.20.14.0. Oznacza to, że przy sprzedaży drewna opałowego, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 02.20.14.0, należy zastosować stawkę podatku VAT – 8%. Na poodstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, w powiązaniu z załącznikiem nr 3 poz. 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy jako rolnik ryczałtowy dokonując sprzedaży drewna na rzecz podatnika VAT czynnego Wnioskodawczyni będzie podlegała art. 116 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawczyni:


Na podstawie art. 116 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług rolnik ryczałtowy dokonuje dostawy produktów rolnych dla podatnika, który rozlicza ten podatek. Kwota podatku zryczałtowego wypłacana jest przez nabywcę rolnikowi ryczałtowemu. Stawka zryczałtowana do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 7%. Fakturę VAT RR wystawia dla rolnika ryczałtowego podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne. Według Wnioskodawczyni sprzedając drewno z własnej nieruchomości rolnej zarówno w stanie nieprzerobionym, jak i przerobionym dla podatnika VAT czynnego, który nabywa produkty rolne, zobowiązany jest on do wystawienia faktury VAT RR. Wynika to z tego, że jako rolnik Wnioskodawczyni sprzedaje drewno z własnej działalności rolnej i nie prowadzi działalności gospodarczej według przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nie jest podatnikiem podatku VAT.


Jednocześnie jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do prowadzenia żadnej ewidencji sprzedaży i zakupu, składania deklaracji podatkowych, odprowadzenia VAT, zgłoszenia się do organu podatkowego jako podatnik czynny VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (...) a także świadczenie usług rolniczych.


Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy o VAT przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy o VAT przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.


Natomiast, jak wynika z art. 2 pkt 21 ustawy o VAT przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).


I tak, w załączniku nr 2 do ustawy o VAT stanowiącym „Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług” zostały wymienione w pozycji 18 - PKWiU ex 02 „Produkty gospodarki leśnej i usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0)”


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania wykazu towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług).”

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy o VAT rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Należy wskazać, że definicję działalności gospodarczej wypełnia również rolnik ryczałtowy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze. Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT korzysta tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy o VAT rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.


W myśl art. 115 ustawy o VAT stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.


Na mocy art. 146a pkt 3 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 7%.


Stosownie do art. 116 ust. 1 ustawy o VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Faktura stanowi dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży towarów lub usług, a w szczególności „Faktura VAT RR” potwierdza sprzedaż produktów rolnych dokonaną przez rolnika ryczałtowego na rzecz podatnika podatku od towarów i usług (dokumentuje nabycie produktów rolnych od rolnika ryczałtowego).


Stosownie do art. 116 ust. 2 ustawy o VAT, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.” (art. 116 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.


Jednocześnie należy wskazać, że w rozdziale ustawy o VAT odnoszącym się do szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych, w art. 117 ustawy o VAT zostało wskazane, że rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

  1. wystawiania faktur;
  2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
  3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1.
  4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy podkreślić, że przepisy dotyczące rolników ryczałtowych, określone w Dziale XII – Rozdział II ustawy o VAT, przewidują szczególne procedury dotyczące dokumentowania transakcji nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego oraz rozliczania podatku od towarów i usług w związku z taką transakcją. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 117 pkt 1 ustawy o VAT, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur VAT. To podmiot (zarejestrowany jako podatnik VAT czynny) nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Zatem, czytelny podpis osoby uprawnionej do otrzymania faktury lub podpis oraz imię i nazwisko tej osoby (rolnika ryczałtowego) stanowi akceptację treści faktury wystawianej przez nabywcę produktów rolnych, również w zakresie terminu płatności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w dniu 31 lipca 2015 r. Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość gruntową – gospodarstwo rolne. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntu działka ta oznaczona jest symbolem LZR oraz R, a w studium zagospodarowania przestrzennego posiada ona status działki pod produkcję rolną oraz zieleń parkową. Na jej terenie znajduje się park o charakterze krajobrazowym. Celem Wnioskodawczyni jest przywrócenie dawnej świetności gospodarstwa rolnego oraz parku. Wnioskodawczyni dodaje, że na terenie nieruchomości gruntowej nie ma lasu w rozumieniu ustawy o lasach. Aby Wnioskodawczyni mogła przywrócić dawną świetność parku krajobrazowego oraz prowadzić produkcję rolną i sadowniczą Wnioskodawczyni musi dokonać wycinki drzew i krzewów z porzuconych pól ornych oraz usunąć martwe drzewa. Wnioskodawczyni posiada wszelkie zgody w tym zakresie z Urzędu Gminy oraz od konserwatora zabytków. Wnioskodawczyni przewiduje, że uporządkowanie terenu potrwa około dwóch lat. Ścięte drzewa Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać w formie nieprzerobionej, głównie jako drewno opałowe, kłody drzew na opał, metrowe odcinki drewna na opał, niepołupane ani niepocięte. Wnioskodawczyni rozważa, możliwość sprzedaży drewna przerobionego na drewno opałowe połupane i pocięte. Wnioskodawczyni zaznacza, że cała wycinka drzewostanu pochodzić będzie z gruntów rolnych. Sprzedaż drewna będzie trwać, aż do momentu uporządkowania gruntów rolnych, tak jak wyżej Wnioskodawczyni wspomniała ma nadzieję, że potrwa to około dwóch lat. Wnioskodawczyni sprzedaży dokonywać będzie na rzecz osób fizycznych, czy innych podmiotów, między innymi prowadzącymi działalność gospodarczą. Jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawczyni ma prawo do sprzedaży produktów rolnych oraz drewna z własnej działalaności rolnej. Działania Wnioskodawczyni dotyczyć będą tylko i wyłącznie działalności rolnej. Wnioskodawczyni nie prowadzi ani nie będzie prowadziła żadnej innej działalności zarobkowej o innym charakterze. Wnioskodawczyni wskazała, że sprzedawane drewno będzie sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 02.20.14.0.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o VAT, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawczynię należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będąca rolnikiem ryczałtowym i dokonująca sprzedaży produktów rolnych (drewna), o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy o VAT sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 02.20.14.0, nie ma obowiązku dokumentowania dokonywanych dostaw fakturami VAT, do czego zobowiązują podatników podatku od towarów i usług przepisy art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Jak wynika bowiem z treści art. 116 ust. 1 ustawy o VAT, podmiotem, który jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej nabycie produktów rolnych od rolnika ryczałtowego jest podatnik VAT czynny dokonujący powyższego zakupu. Również treść art. 117 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT potwierdza, że rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w art. 106 ustawy o VAT, prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług oraz składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawczynią, że jako rolnik ryczałtowy nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży i zakupu, składania deklaracji podatkowych, odprowadzenia VAT oraz zgłoszenia się do organu podatkowego jako podatnik VAT czynny.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Należy podkreślić, że interpretacja dotyczy zakresu wyznaczonego pytaniem Wnioskodawczyni i przedstawionym odnośnie tego pytania stanowiskiem - inne kwestie poruszone przez Stronę w stanie faktycznym (w zakresie stawki podatku VAT na dostawę drewna opałowego) nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.


Jednocześnie należy podkreślić, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego PKWiU. Interpretację wydano na podstawie grupowania wskazanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku, gdyż to na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek i ryzyko prawidłowego określenia symbolu PKWiU dla dostarczanych towarów oraz świadczonych usług.


Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj