Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-982/16-4/JK2
z 16 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) oraz w piśmie z dnia 19 października 2016 r. (data nadania 19 października 2016 r., data wpływu 21 października 2016 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 4 października 2016 r. Nr IPPB4/4511-982/16-2/JK2 (data nadania 4 października 2016 r., data doręczenia 17 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytur otrzymywanych z Australii (pyt. Nr 1) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytur otrzymywanych z Australii.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 4 października 2016 r. Nr IPPB4/4511-982/16-2/JK2 (data nadania 4 października 2016 r., data doręczenia 17 października 2016 r.), tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz sformułowanie pytania w formie pytającej, które winno być związane z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będące przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego odnośnie sformułowanego pytania.


Pismem z dnia 19 października 2016 r. (data nadania 19 października 2016 r., data wpływu 21 października 2016 r.) Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe oraz sformułował pytanie i przedstawił własne stanowisko do tego pytania. Ponadto Wnioskodawca zadał dodatkowe pytanie, do którego nie przedstawił do własnego stanowiska.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca posiada obywatelstwo polskie i australijskie. Ostatnie 31,5 roku Wnioskodawca mieszkał w Australii. W kwietniu tego roku Wnioskodawca przyjechał do Polski z planem pozostania w Polsce. Wnioskodawca jest emerytem od 2010 r. W Australii rok finansowy trwa od 1 lipca do 30 czerwca każdego roku.


Dochody wnioskodawcy są następujące:

  1. oszczędności będące na bankowych kontach w Polsce i Australii;
  2. polska emerytura (od 2010 r.) płacona na konto bankowe w Polsce;
  3. australijska emerytura płatna przez rząd australijski (Centr Link), która podlega opodatkowaniu według australijskiego prawa podatkowego (Taxable Income);
  4. emerytura płatna w Australii z pozarządowego źródła o nazwie Australia Post Super Scheme (APSS). W Super Scheme Wnioskodawca ma dwie polisy, na które były wpłacane środki finansowe jako gotówka, od której został wcześniej uiszczony należny podatek dochodowy lub jako gotówka przed podatkiem, tzn. brutto.

Każda polisa składa się z dwóch elementów:

  1. Tax Free Component, tzn. kwota netto (po odprowadzeniu należnego podatku);
  2. Taxed Component, zawierający kwotę brutto (przed odprowadzeniem podatku). W tym przypadku Super Scheme (APSS) odprowadzał należny podatek do Australiam TaXtion Office (Australijskie Biuro Podatkowe) a kwotę wpłacał na polisę jako Taxed Componet, czyli już opodatkowaną. Pensje płacone z tych polis nie podlegają opodatkowaniu w Australii, ponieważ sumy zgromadzone na tych kontach już były raz opodatkowane i w każdym roku wypracowują dochody lub straty. Super Scheme sporządza każdego roku finansowy raport odnośnie zysków lub strat (raport sporządzany we wrześniu).

Wnioskodawca rozumie, że jest zobowiązany do płacenia w Polsce podatku dochodowego od wypracowanego zysku przez Super Scheme, obecnie 19% podobnie jak podatek od odsetek wypracowanych przez oszczędnościowe konta bankowe.

  1. 1 Pensja (pension) Nr 1 - A$ 138.027, pensja płacona miesięcznie A$ 588.33
  1. 2 Pensja (pension ) Nr 2 - A$ 518.413, pensja płacona miesięcznie A$ 2.047


W uzupełnieniu z dnia z dnia 19 października 2016 r. (data nadania 19 października 2016 r., data wpływu 21 października 2016 r.) Wnioskodawca wskazał, że Australia Post Super Scheme (APSS) jest prywatnym funduszem emerytalnym. Finansowe środki zgromadzone w tym funduszu są kapitałem inwestycyjnym w rożne dziedziny inwestycji jak australijskie i międzynarodowe akcje, rynek nieruchomości, obligacje rzędowe, depozyty itp. Efekt tych inwestycji (zysk lub strata) jest przedstawiany w finansowych raportach sporządzanych raz do roku po zakończeniu finansowego roku w Australii obejmujący okres od 1 lipca do 30 czerwca każdego roku. Dla wyjaśnienia Wnioskodawca informował, że rok kalendarzowy nie pokrywa się w Australii z finansowym rokiem.

W Australii właściciel takiego funduszu emerytalnego jest zwolniony z płacenia podatku od wypracowanego zysku gdy on osiągnie wiek emerytalny (67 lat) i z funduszu tego jest płacona regularna emerytura jak to jest w przypadku Wnioskodawcy. Środki finansowe zgromadzone na obu polisach są funduszami emerytalnymi, od których podatek dochodowy został zapłacony w Australii zgodnie z australijskim prawem podatkowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca ma płacić podatek dochodowy od emerytur płaconych przez Australia Post Super Scheme (polisa numer 1 emerytura: A$ 588,33 płacona miesięcznie oraz polisa numer 2 emerytura: A$ 2047,15 płacona miesięcznie)?
    Dodatkowe pytanie:
  1. Czy Wnioskodawca ma płacić w Polsce podatek dochodowy od zysków wypracowanych przez fundusze emerytalne w każdym finansowym roku w Australii, dotyczy to: a) Polisa Nr 1; b) Polisa Nr 2?

Niniejsza interpretacja dotyczy opodatkowania emerytur otrzymywanych z Australii (pyt. Nr 1) Natomiast w zakresie opodatkowania zysków wypracowanych przez fundusze emerytalne (pyt. Nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania płaconych emerytur, płacone przez wyżej wymienione APSS fundusze emerytalne nie powinny podlegać opodatkowaniu w Polsce, ponieważ jest to zwrot środków zgromadzonych już po zapłaceniu podatku dochodowego w Australii w momencie dokonywania wpłat lub wpłacania środków już po wcześniejszym zapłaceniu podatku dochodowego od wpłacanych środków finansowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 4a powołanej wyżej ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania emerytur płaconych z Australia Post Super Scheme.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymuje z australijskiego prywatnego funduszu (Australia Post Super Scheme) regularną emeryturę. Ze względu na to, że Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymywane emerytury są wypłacane przez instytucję australijską zastosowanie w tej sprawie ma umowa między Rzecząpospolitą Polską a Australią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzona w Canberze dnia 7 maja 1991 r. (Dz. U. z 1992 r. Nr 41, poz. 177).


Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza osobę, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie w rozumieniu jego przepisów podatkowych.


Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsce zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.


Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. umowy emerytury (w tym emerytury rządowe) i renty, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw (w Polsce), podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).


Umowa nie definiuje co należy rozumieć poprzez sformułowanie „emerytury i podobne świadczenia”, jednakże należy przyjąć, że oznacza wynagrodzenie, które jest wypłacane po przejściu na emeryturę i które w pierwszej kolejności, aczkolwiek nie wyłącznie, ma na celu zabezpieczenie źródła utrzymania osobie je otrzymującej.


Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, z którego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje z prywatnego funduszu emerytalnego regularną emeryturę w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy uznać, że zgodnie z wyżej powołanym art. 18 ust. 1 ww. umowy, emerytury australijskie otrzymywane przez Wnioskodawcę jako osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce będą podlegały opodatkowaniu tylko w Polsce.


Do opodatkowania przedmiotowych emerytur stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.


W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwot emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.


Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy – od wypłacanych przez nie emerytur i rent.


W myśl art. 35 ust. 3 tej ustawy, zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.


Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika (art. 35 ust. 9 ww. ustawy).


Wobec powyższego, w sytuacji, gdy osoba mieszkająca w Polsce będzie otrzymywała emeryturę z Australii, a prawo do jej opodatkowania ma wyłącznie strona polska – co zostało wyżej wykazane na podstawie postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – to na polskim banku jako płatniku będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek, wynikający z art. 35 ust. 1 ustawy.


Natomiast podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników, z emerytur i rent z zagranicy, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a (art. 44 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy).


W myśl art. 44 ust. 3a ustawy, podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że uzyskiwanie dochodów z tytułu emerytur z Australii będzie rodziło obowiązek zapłaty w ciągu roku miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, w sytuacji gdy wypłata tych świadczeń nie będzie następowała za pośrednictwem płatnika.


Reasumując, należy stwierdzić, że w związku z tym, że Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce, to dochody z emerytur wypłacanych przez Australia Post Super Scheme z Australii (prywatnego funduszu emerytalnego) będą podlegały opodatkowaniu tylko w Polsce, czyli nie będą podlegały opodatkowaniu w Australii. W sytuacji, gdy emerytury będą otrzymywane za pośrednictwem płatnika (banku) w Polsce, to płatnik powinien od tych należności pieniężnych pobierać miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast w przypadku, gdy emerytury będą otrzymywane bez pośrednictwa płatnika, wówczas to Wnioskodawca będzie zobowiązany samodzielnie wpłacać w ciągu roku miesięczne zaliczki na podatek dochodowy. W związku z powyższym Wnioskodawca będzie zobowiązany do odprowadzania podatku z tytułu otrzymywanych świadczeń według wskazanych zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., Nr 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj