Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1438/11/SD
z 6 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1438/11/SD
Data
2012.03.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
działalność rolnicza
hodowla
hodowla (chów) zwierząt
obowiązek podatkowy
przychód


Istota interpretacji
Czy przychód ze sprzedaży mięsa uzyskanego z koni przetrzymywanych w Spółce powyżej 2 miesięcy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?



Wniosek ORD-IN 877 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 06 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód ze sprzedaży mięsa uzyskanego z koni przetrzymywanych w Spółce powyżej 2 miesięcy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 grudnia 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód ze sprzedaży mięsa uzyskanego z koni przetrzymywanych w Spółce powyżej 2 miesięcy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni ma zamiar utworzyć spółkę z o.o., która będzie się zajmowała skupem koni i sprzedażą mięsa końskiego. Spółka będzie w posiadaniu ponad 3ha użytków rolnych, zatem będzie prowadziła gospodarstwo rolne w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym. Część zakupionych koni będzie od razu ubijana, a część będzie hodowana powyżej 2 miesięcy. Ubój będzie wykonywany przez firmę zewnętrzną, tj. ubojnię. Przedmiotem sprzedaży będzie mięso końskie (ćwierci).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód ze sprzedaży mięsa uzyskanego z koni przetrzymywanych w Spółce powyżej 2 miesięcy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym...

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód ze sprzedaży mięsa końskiego uzyskanego z koni przetrzymywanych (hodowanych) w spółce powyżej 2 miesięcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Mięso końskie jest produktem zwierzęcym nieprzetworzonym, uzyskiwanym z działalności w której okres przetrzymywania zakupionych zwierząt, w którym następuje ich biologiczny wzrost wynosi co najmniej 2 miesiące. Zatem, spełniona jest definicja działalności rolniczej w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o pdop. Działalność ta nie może być traktowana jako działy specjalne produkcji rolnej, gdyż jest wykonywana w gospodarstwie rolnym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o pdop, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o pdop, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o pdop).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej. Stosownie do art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zauważyć również należy, iż zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy o pdop, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2. Załącznik nr 2, tj. Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiar mogą stanowić działy specjalne produkcji rolnej. Tabela ta stanowi tym samym zamknięty katalog rodzajów działalności, które można uznać za działy specjalne produkcji rolnej. Z przedmiotowego załącznika z poz. 14 lit. h wynika, iż podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych hodowla i chów koni rzeźnych poza gospodarstwem rolnym w ilości co najmniej 1 sztuki.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż spółka będzie się zajmowała skupem koni i sprzedażą mięsa końskiego. Spółka będzie w posiadaniu ponad 3ha użytków rolnych, czyli gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym. Część zakupionych koni będzie od razu ubijana, a część będzie hodowana powyżej 2 miesięcy. Ubój będzie wykonywany przez firmę zewnętrzną, tj. ubojnię. Przedmiotem sprzedaży będzie mięso końskie (ćwierci).

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż ponieważ hodowla koni odbywać się będzie w ramach gospodarstwa rolnego, działalność ta nie będzie stanowić działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie z cytowanego powyżej przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o pdop, wynika, iż ustawa ta wyraźnie rozróżnia działalność rolniczą od pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym przepisów tej ustawy nie stosuje się, co do zasady, do przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej. Zauważyć jednak należy, iż ustawodawca precyzuje wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób prawnych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w art. 2 ust. 2 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Definicja ta określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej. W zakresie ww. definicji działalności rolniczej nie mieści się sprzedaż mięsa końskiego (ćwierci), uzyskiwanego w ramach uboju koni hodowanych w prowadzonym gospodarstwie rolnym, dlatego też do przychodu uzyskanego z tego tytułu zastosowanie znajdą przepisy ustawy o pdop.

Wskazać w tym miejscu należy, iż stanowisko tut. Organu dot. kwalifikowania przychodów ze sprzedaży mięsa uzyskanego w ramach uboju koni hodowanych przez Spółkę powyżej 2 miesięcy, jako przychodów nie objętych definicją działalności rolniczej znajduje swoje uzasadnienie również w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). Przepisy obu ustaw zawierają bowiem identyczne definicje działalności rolniczej, a zatem zasadne jest tożsame rozumienie tych przepisów na gruncie obu ustaw. W ustawie o pdof tego rodzaju przychody są zwolnione z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 71, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania oznacza, iż przychody te stanowią przychód podatkowy (a więc nie mogą być objęte definicją działalności rolniczej, do której w ogóle nie stosuje się przepisów ustawy o pdof), lecz na mocy cytowanego przepisu dochody z tego tytułu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Przyjęcie stanowiska Wnioskodawczyni oznaczałoby w istocie, iż przepis ten byłby w tym zakresie zbędny (nie można bowiem zwalniać dochody podatkowego który nie powstaje), co pozostaje w sprzeczności z zasadą racjonalnego ustawodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj