Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4511.479.2016.2.BK
z 1 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 18 sierpnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 22 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym 25 i 27 października 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie:

-możliwości opodatkowania 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży wirtualnej waluty i wirtualnych przedmiotów wykorzystywanych w grach:

  • zdobytych lub zakupionych w grze przez Wnioskodawcę, jako gracza (uczestnika gry) od producenta gry komputerowej oraz od innych graczy (uczestników gry) za wirtualną walutę – jest nieprawidłowe,
  • zakupionych od innych osób poza tą grą, za które należności zostaną uiszczone przez internetowe systemy płatności – jest prawidłowe,

-sposobu udokumentowania transakcji dot. nabycia ww. wirtualnych przedmiotów wykorzystywanych w grach – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie możliwości opodatkowania 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży wirtualnej waluty i wirtualnych przedmiotów wykorzystywanych w grach oraz sposobu udokumentowania transakcji dot. nabycia ww. wirtualnych przedmiotów wykorzystywanych w grach. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 18 października 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-1.4511.479.2016.1.BK, 2461-IBPB-1-1.4511.480.2016.1.BK, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 25 i 27 października 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje prowadzić indywidualnie działalność gospodarczą, określoną symbolem PKD 47.91.Z. Działalność polegać będzie na:

  1. Wykorzystaniu posiadanego sprzętu komputerowego w celu zdobywania przedmiotów wykorzystywanych przez graczy w różnych sieciowych grach komputerowych;
  2. Zakupie od producenta sieciowej gry komputerowej wirtualnych dóbr w postaci tzw. „waluty premium” w taki sposób, że Wnioskodawca wybiera sumę „waluty premium” w grze online, którą chce nabyć i naciska przycisk „Kup teraz” lub inny przycisk z odpowiednim napisem. W ten sposób zostaje zawarta umowa o tym, że producent gry dokona przesłania „waluty premium” na konto użytkownika;
  3. Zakupie w grze wirtualnych dóbr za „walutę premium” („waluta premium” nie ulega przetworzeniu);
  4. Skupowaniu przedmiotów posiadanych przez innych graczy za wirtualną walutę gry i ich odsprzedaży za wirtualną walutę gry w stanie nieprzetworzonym;
  5. Sprzedaży wirtualnej waluty gry lub innych przedmiotów za pośrednictwem serwisów aukcyjnych innym uczestnikom sieciowej gry komputerowej.

„Waluta premium”, waluta gry oraz przedmioty, o których napisano powyżej mają charakter wyłącznie wirtualny i wykorzystywane są wyłącznie w świecie gry.

Z chwilą zakupu od producenta gry „waluty premium” Wnioskodawca nabywa jednorazowe, tymczasowe, ograniczone do okresu obowiązywania umowy i nieprzenoszalne prawo nabywania wirtualnych dóbr oferowanych w dowolnej chwili przez producenta gry i tam szczegółowo opisanych, o ile wysokość „waluty premium”, która wpłynęła na konto Wnioskodawcy jest wystarczająca, aby takiego nabycia dokonać. „Waluta premium” zostanie odpisana z konta Wnioskodawcy w wysokości, która odpowiada wartości egzemplarza wirtualnych dóbr.

Jako potwierdzenie dokonania zakupu od producenta gry „waluty premium” Wnioskodawca otrzymuje dokument nazwany przez producenta gry fakturą, który zawiera następujące informacje:

  • dane producenta gry (nazwę, adres, europejski identyfikator VAT),
  • datę wystawienia faktury,
  • datę sprzedaży,
  • numer faktury,
  • dane nabywcy (Wnioskodawcy) zawierające jedynie login Wnioskodawcy z sieciowej gry komputerowej oraz powiązany z tym loginem adres e-mail,
  • wskazanie nazwy sieciowej gry komputerowej,
  • opis wskazujący na nazwę „waluty premium” oraz jej ilość,
  • cenę zakupu wyrażoną w PLN.

Sprzedaż wirtualnej waluty gry lub innych przedmiotów polegać będzie na transferze określonej ilości wirtualnej waluty gry lub innych przedmiotów z postaci posiadanych przez Wnioskodawcę na postacie klienta za wynagrodzeniem. Wirtualna waluta gry lub inne przedmioty będzie sprzedawana w stanie nieprzetworzonym, niezmodyfikowane w żaden sposób. Płatności dokonywane będą przelewem bankowym oraz za pomocą internetowych systemów płatności (PAYU, PAYPAL). Kontrahenci sprzedający przedmioty Wnioskodawcy to osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, które nie wystawiają rachunku oraz nie podają swoich danych osobowych. Zwyczajem na tym rynku jest dokonywanie transakcji anonimowo - strony występują pod pseudonimem - i nie ma możliwości ani otrzymania rachunku, ani ustalenia danych kontrahenta. Kontrahenci odnajdują się przez fora internetowe, gdzie Wnioskodawcy znany będzie najczęściej pseudonim kontrahenta z forum internetowego oraz jego adres e-mail. 

Istotne elementy opisu zdarzenia przyszłego przedstawiono również we własnym stanowisku Wnioskodawcy w sprawie oraz postawionym pytaniu, w których wskazano, że Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości uzyskania innych dowodów, ani przymuszenia kontrahentów do wystawienia rachunku, jak również, że zamierza dokumentować nabycie towaru opisem zawierającym: ilość jednostek, opis, cenę i podpisany przez Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 24 października 2016 r. wskazano, że wszystkie czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku sklasyfikowane będą pod symbolem PKWiU 47.00.89.0. – Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy opisana sprzedaż wirtualnej waluty gry i przedmiotów może podlegać opodatkowaniu 3% stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  2. Zakładając, że działalność może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie wskazanych przepisów, czy w sytuacji skupowania i odsprzedaży przedmiotów wykorzystywanych w grach komputerowych za dowód zakupu, którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 pkt 6 tej ustawy wystarczy opis otrzymanego towaru zawierający: ilość jednostek, opis, cenę i podpisany przez Wnioskodawcę.

(pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dojdzie do przetworzenia nabytych przez niego rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary - odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, działalność polegającą na sprzedaży wirtualnej waluty gry i wirtualnych przedmiotów z gier należy zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy przychody uzyskane z tej sprzedaży prowadzonej przez internetowe serwisy aukcyjne, jako stanowiące przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, mogą podlegać opodatkowaniu 3% stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy dowodem zakupu będzie opis zakupionych towarów wraz z dowodem zapłaty za nie (potwierdzenie wykonania przelewu bankowego lub potwierdzenie wykonania płatności za pomocą internetowych systemów płatności (PAYU, PAYPAL)). Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości uzyskania innych dowodów, ani przymuszenia kontrahentów do wystawienia rachunku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Na wstępie zauważyć należy, że w kontekście zadanego pytania wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej była wyłącznie kwestia dot. możliwości opodatkowania 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży wirtualnej waluty i wirtualnych przedmiotów wykorzystywanych w grach oraz sposobu udokumentowania transakcji dot. nabycia ww. wirtualnych przedmiotów wykorzystywanych w grach. Nie była tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia dotycząca sposobu udokumentowania transakcji dot. nabycia wirtualnej waluty.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Przy czym, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ww. ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie wymieniono usług, sklasyfikowanych pod wskazanym we wniosku symbolem PKWiU 47.00.89.0 – sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów. Wyjaśnienia wymaga, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są urzędy statystyczne. Urząd statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika,

w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej lub wykonywanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik. W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) i pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 5,5% - przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,
  • 3% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.


Przy czym, przez działalność usługową w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy należy rozumieć - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Dla uściślenia powyższej definicji należy wskazać, że w rozumieniu z art. 4 ust 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym. Natomiast „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu czy ich modyfikacji, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Z definicji określonej w art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika natomiast, że działalnością wytwórczą jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Ponieważ w ww. ustawia nie zawiera definicji pojęcia „wyrób”, przyjmuje się więc, za wykładnią językową, że „wyrób”, to przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu, natomiast produkt to m.in. to, co zostało wyprodukowane i jest przeznaczone na sprzedaż lub wytwór czyjejś działalności artystycznej, społecznej, czyjegoś umysłu itp. (internetowy Słownik Języka Polskiego PWN). W świetle powyższego działalnością wytwórczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu w celu dalszej sprzedaży produktów (w tym wirtualnych) posiadających określone cechy (w tym artystyczne), zarówno w wyniku procesu produkcyjnego, jak również będące wytworem czyjegoś umysłu, czy zręczności.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika m.in., że w ramach działalności gospodarczej, jaką zamierza prowadzić Wnioskodawca planuje:

  • wykorzystywać posiadany sprzęt komputerowy w celu zdobywania przedmiotów wykorzystywanych przez graczy w różnych sieciowych grach komputerowych, dokonywać zakupu od producenta sieciowej gry komputerowej wirtualnych dóbr w postaci „waluty premium”,
  • dokonywać w grze zakupu wirtualnych dóbr za „walutę premium”,
  • skupować przedmioty posiadane przez innych graczy za wirtualną walutę gry i je odsprzedawać za tę walutę w stanie nieprzetworzonym i niezmodyfikowanym,
  • sprzedawać wirtualną walutę gry lub inne przedmioty za pośrednictwem serwisów aukcyjnych innym uczestnikom sieciowej gry komputerowej.

Jednocześnie jak wskazano we wniosku wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej czynności zgodnie z PKWiU sklasyfikowane są pod symbolem 47.00.89.0 - sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Płatności dokonywane będą przelewem bankowym oraz za pomocą internetowych systemów płatności.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, pomimo, iż jak wskazano we wniosku - wirtualna waluta i przedmioty wirtualne zbywane będą przez Wnioskodawcę w stanie nieprzetworzonym i niezmodyfikowanym, nie jest możliwe opodatkowanie całości uzyskiwanych z tego tytułu przychodów 3 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Możliwość opodatkowania zbycia wirtualnej waluty oraz wirtualnych przedmiotów ww. 3% stawką ryczałtu, przysługiwać będzie Wnioskodawcy jedynie w sytuacji, gdy do nabycia tych przedmiotów, czy waluty dojdzie poza samą grą, tj. np. na aukcjach internetowych, lub bezpośrednio od innych osób (np. poznanych na forach internetowych), a płatności za te przedmioty/walutę zostaną uiszczone za pośrednictwem internetowych systemów płatności. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca wejdzie w posiadanie ww. przedmiotów biorąc udział w grze (jako gracz), albowiem jak sam wskazał będzie dokonywać w grze zakupu wirtualnych dóbr oraz zdobywać przedmioty wykorzystywane przez graczy w różnych sieciowych grach komputerowych to przychody uzyskane ze zbycia wirtualnych przedmiotów i wirtualnej waluty winien opodatkować 5,5% stawką tego podatku, właściwą dla działalności wytwórczej. Podkreślenia bowiem wymaga, że aby Wnioskodawca jak twierdzi zdobył wirtualne przedmioty wykorzystywane w grach musi w tej grze uczestniczyć jako gracz, przy czym faktu zdobycia wirtualnych przedmiotów w grze za wirtualną walutę nie sposób utożsamiać z nabyciem produktów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, co tym samym wyklucza w tej części możliwość uznania dokonanego obrotu za działalność usługową w zakresie handlu a tym samym opodatkowania uzyskanych z tego tytułu przychodów stawką 3 %.

Mając powyższe na względzie, o ile Wnioskodawca wybierze ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jako formę opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej, to winien przychody z tej działalności w zakresie wskazanym we wniosku, opodatkować wg dwóch stawek 3% oraz 5,5% w zależności od sposobu nabycia „przedmiotów” będących przedmiotem późniejszego zbycia.

Odnosząc się natomiast do kwestii sposobu dokumentowania transakcji nabycia wskazanych we wniosku wirtualnych przedmiotów zauważyć należy, że w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej "ewidencją", z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a. Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, dowodami zakupu są otrzymane faktury, rachunki, paragony, dowody wewnętrzne oraz opis otrzymanego towaru.

Jednocześnie w myśl art. 4 ust. 3 ww. ustawy, do udokumentowania zakupu towarów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W odniesieniu do udokumentowania zakupu towarów ustawodawca wprowadził zatem szczególne zasady (stanowiące lex specialis w stosunku do zapisów zawartych w cytowanym powyżej art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy), dokumentowania poniesionych w tym zakresie wydatków odsyłając do przepisów rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Szczegółowe warunki jakie musi spełniać dokument, aby mógł stanowić podstawę wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1037 ze zm.).

Stosownie do treści § 12 ust. 3 powołanego rozporządzenia podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:

  1. faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej "fakturami", wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami, lub
  2. inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
    1. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
    2. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
    3. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
      podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych
  3. -oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Natomiast § 13 ww. rozporządzenia stanowi, iż za dowody księgowe uważa się również:

  1. dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem;
  2. noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi;
  3. dowody przesunięć;
  4. dowody opłat pocztowych i bankowych;
  5. inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2. Ponadto, zgodnie z § 14 ww. rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków) mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające przy zakupie: nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku) ograniczając jednak tę możliwość do enumeratywnie wskazanych wydatków.

W myśl § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku).

Zauważyć jednakże należy, że zgodnie z § 14 ust. 2 tego rozporządzenia, dowody, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć wyłącznie:

1.zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;

2.zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0);

3.wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika;

4.zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;

5.kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących;

6.zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych;

7.wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;

8.opłat sądowych i notarialnych;

8a)opłaty skarbowej uiszczanej znakami tej opłaty do dnia 31 grudnia 2008 r.;

9.wydatków związanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika w szczególności, że prowadząc w przyszłości działalność gospodarczą, polegającą m.in. na obrocie wirtualnymi przedmiotami wykorzystywanymi w grach, Wnioskodawca zamierza dokumentować ich nabycie opisem otrzymanego towaru, zawierającym ilość jednostek, opis, cenę i podpis Wnioskodawcy. Jednocześnie, jako potwierdzenie dokonania zakupu od producenta gry „waluty premium” Wnioskodawca otrzyma dokument nazwany przez producenta gry fakturą, który zawiera następujące informacje:

  • dane producenta gry (nazwę, adres, europejski identyfikator VAT),
  • datę wystawienia faktury,
  • datę sprzedaży,
  • numer faktury,
  • dane nabywcy (Wnioskodawcy) zawierające jedynie login Wnioskodawcy z sieciowej gry komputerowej oraz powiązany z tym loginem adres e-mail,
  • wskazanie nazwy sieciowej gry komputerowej,
  • opis wskazujący na nazwę „waluty premium” oraz jej ilość,
  • cenę zakupu wyrażoną w PLN.

Kontrahenci sprzedający przedmioty Wnioskodawcy to osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, które nie wystawiają rachunku oraz nie podają swoich danych osobowych. Zwyczajem na tym rynku jest dokonywanie transakcji anonimowo - strony występują pod pseudonimem - i nie ma możliwości ani otrzymania rachunku ani ustalenia danych kontrahenta. Kontrahenci odnajdują się przez fora internetowe, gdzie Wnioskodawcy znany będzie najczęściej pseudonim kontrahenta z forum internetowego oraz jego adres e-mail. 

Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości uzyskania innych dowodów, ani przymuszenia kontrahentów do wystawienia rachunku. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza dokumentować nabycie tych towarów handlowych opisem zawierającym: ilość jednostek, opis, cenę i jego podpis oraz potwierdzeniem przelewu.

Mając na uwadze, iż w sprawie udokumentowania zakupu towarów handlowych przepisy ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne odsyłają do odpowiednich uregulowań zawartych w cyt. powyżej rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a w zamkniętym katalogu zakupów, których udokumentowanie może odbyć się na zasadzie wskazanej w § 14 ust. 1 cyt. rozporządzenia, nie ujęto zakupu towarów handlowych, stwierdzić należy, że opis otrzymanego towaru, o którym mowa we wniosku, nawet zawierający podpis Wnioskodawcy, czy też ilość jednostek, ich cenę i opis transakcji oraz potwierdzenie przelewu, nie są dokumentami wystarczającymi na udokumentowanie nabycia towarów handlowych, o których mowa we wniosku. Dowody te nie spełniają bowiem warunków określonych w art. 4 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 4 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Końcowo zaznaczyć należy, że tut. Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, tym samym dokonał wyłącznie analizy okoliczności faktycznych podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

-możliwości opodatkowania 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży wirtualnej waluty i wirtualnych przedmiotów wykorzystywanych w grach:

  • zdobytych lub zakupionych w grze przez Wnioskodawcę, jako gracza (uczestnika gry) od producenta gry komputerowej oraz od innych graczy (uczestników gry) za wirtualną walutę – jest nieprawidłowe,
  • zakupionych od innych osób poza tą grą, za które należności zostaną uiszczone przez internetowe systemy płatności – jest prawidłowe,

-sposobu udokumentowania transakcji dot. nabycia ww. wirtualnych przedmiotów wykorzystywanych w grach – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienić należy, że w pozostałym zakresie będącym przedmiotem wniosku wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj