Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4510.360.2016.2.EN
z 29 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 października 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 8 listopada 2016 r.), uzupełnionym 9 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania Gminy w związku z otrzymaniem wskazanej we wniosku darowizny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2016 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania Gminy w związku z otrzymaniem wskazanej we wniosku darowizny. Wniosek powyższy za pismem z 7 listopada 2016 r., Znak: 1061-IPTPB3.4510.28.2016.1.PW Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi przekazał do tut. Biura, celem załatwienia zgodnie z właściwością. Ww. wniosek do tut. Biura wpłynął 8 listopada 2016 r. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 7 grudnia 2016 r., Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.360.2016.1.EN oraz Znak: 2461-IBPB-2-1.4515.464.2016.1.MPu wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 9 i 19 grudnia 2016 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z uchwałą podjętą przez Radę Gminy i przez Spółkę dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, Spółka nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług przekaże w formie darowizny na rzecz Gminy (dalej: „Wnioskodawcy”), nieruchomość o łącznej powierzchni 0,80 ha. Na działce znajduje się wybudowany w czynie społecznym w latach 60-tych budynek, wykorzystywany na potrzebny Ochotniczej Straży Pożarnej oraz Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Zarząd Ochotniczej Straży Pożarnej nie wnosi żadnych roszczeń, co do części wykorzystywanego dla ich potrzeb budynku. Działka znajduje się zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego częściowo w terenach

„U”- usługi, częściowo w terenie „ZLd”- dolesienia, fragmentem w terenie „KD-D 1/2”- drogi dojazdowe oraz fragmentem w terenie „KD-L 1/2”- drogi gminne. Przedmiotowa nieruchomość zostanie poddana remontowi. Zostaną wydzielone pomieszczenia dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej oraz pomieszczenia dla potrzeb Świetlicy Wiejskiej, która służyć będzie mieszkańcom wsi.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przy przyjęciu w formie darowizny przez Gminę ww. zabudowanej nieruchomości od Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, Gmina będzie zobowiązana do zapłacenia podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, źródłami dochodów własnych gminy są spadki zapisy i darowizny na rzecz gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 198 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego dochodami jednostek samorządu terytorialnego są:

  1. dochody własne,
  2. subwencja ogólna,
  3. dotacje celowe z budżetu państwa.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, źródłami dochodów własnych gminy są spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy. Zatem, majątek nabyty przez gminę w drodze umowy darowizny stanowi dochód własny gminy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z uchwałą podjętą przez Radę Gminy oraz przez Spółkę dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej, wskazana Spółka nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług przekaże formie darowizny na rzecz Gminy nieruchomość o łącznej powierzchni 0,80 ha. Na działce znajduje się wybudowany w czynie społecznym w latach 60-tych budynek, wykorzystywany na potrzebny Ochotniczej Straży Pożarnej oraz Spółki dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej. Zarząd Ochotniczej Straży Pożarnej nie wnosi żadnych roszczeń, co do części wykorzystywanego dla ich potrzeb budynku

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wartość nabytej w drodze darowizny nieruchomości generuje przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychód ten jednakże, jako objęty zakresem przedmiotowym art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwolniony jest od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zauważyć bowiem należy, że ustawodawca zwalnia Gminę od opodatkowania przychodów uzyskanych nieodpłatnie w wyniku darowizn.

Reasumując, dochód uzyskany przez Gminę w związku z nabyciem w drodze umowy darowizny wskazanej we wniosku nieruchomości, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj