Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-26/12/KG
z 23 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-26/12/KG
Data
2012.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
dom pomocy społecznej
rachunek bankowy
stowarzyszenia
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2012r. (data wpływu 3 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2012r. (data wpływu 3 lutego 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na rzecz osób starszych, niepełnosprawnych i oczekujących wsparcia. Celem Stowarzyszenia jest niesienie pomocy osobom oczekującym wsparcia, a w szczególności starszym, niepełnosprawnym, bezdomnym i rodzinom dysfunkcyjnym poprzez aktywizację społeczną, zwiększanie integracji ze środowiskiem lokalnym oraz burzenie negatywnych stereotypów dotyczących wymienionych grup społecznych.

Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. W ramach swojej działalności Stowarzyszenie prowadzi pięć Dziennych Domów Pomocy Społecznej, które zapewniają swoim pensjonariuszom zaspokojenie potrzeb bytowych w tym: całodzienne wyżywienie od poniedziałku do piątku i suchy prowiant na sobotę, usługi higieniczne i pralnicze, podstawowe świadczenia opiekuńcze, terapię zajęciową, pomoc psychologiczną, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i korzystaniu z opieki zdrowotnej, imprezy kulturalno-rozrywkowe i rekreacyjne oraz inne usługi dostosowane do zgłaszanych potrzeb.

Działalność Stowarzyszenia sklasyfikowana jest jako PKD 88.10.Z oraz PKD 94.99 Z.

Za korzystanie z usług dziennego domu od podopiecznych pobierane są opłaty zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 24 września 2007r.

Usługi świadczone przez Stowarzyszenie korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054). Opłaty przyjmowane do końca roku 2011 były w formie gotówkowej i ewidencjonowane za pomocą tzw. kwitariusza lub wpływały na konto bankowe. O utracie zwolnienia z dniem 1 maja 2011r. i konieczności posiadania kasy rejestrującej, Wnioskodawca dowiedział się w ostatnich dniach grudnia 2011r.

Kwota obrotu z działalności o której mowa w art. 111 ust 1 ustawy o VAT przekroczyła w poprzednim roku podatkowym tj. 2011 kwotę 40 000,00 PLN.

Od 1 stycznia 2012r. wszelkie odpłatności wpływają tylko na rachunek bankowy, a z ewidencji i z dowodu dokumentującego transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Powodem braku kasy był brak świadomości obowiązku jej posiadania, gdyż Stowarzyszenie świadczy tylko i wyłącznie usługi zwolnione z VAT, a do 30 kwietnia usługi te były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Przed dniem 1 stycznia 2012r. Stowarzyszenie nie ewidencjonowało obrotu przy użyciu kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2012r. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy rejestrującej zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1, poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930) mimo utraty zwolnienia z dniem 1 maja 2011r. i braku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej w okresie 1 maja do 31 grudnia 2011r....

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Stowarzyszenie zmieniło od 1 stycznia 2012r. procedurę pobierania opłat – od tej pory wszystkie odpłatności wpływają na rachunek bankowy, a każda transakcja jest identyfikowalna. W przedstawionej we wniosku sytuacji możliwe będzie zastosowanie w roku 2012 zwolnienia i nie wystąpi konieczność instalacji kasy rejestrującej. Przepisy ww. rozporządzenia wyłączają wprawdzie możliwość skorzystania ze zwolnienia w sytuacji, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie tych czynności, lecz w opisanym we wniosku przypadku owo rozpoczęcie fizycznie nie nastąpiło ani przed 1 stycznia 2011r. ani w trakcie roku 2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszło w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła, przy czym przepis ten nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego, w ramach swojej działalności prowadzi pięć Dziennych Domów Pomocy Społecznej.

Do końca 2011r. opłaty za pobyt w Domach przyjmowane były w formie gotówkowej. Od 1 stycznia 2012r. wszelkie odpłatności wpływają tylko na rachunek bankowy, a z ewidencji i z dowodu dokumentującego transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy. Przed dniem 1 stycznia 2012r. Wnioskodawca nie ewidencjonował obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Istotne jest, aby było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Podkreślić również należy, iż na powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie ma wpływu fakt, czy podatnik jest objęty zwolnieniem przedmiotowym od podatku od towarów i usług, bowiem jak wynika z powołanych przepisów, ewidencję tą są zobowiązani prowadzić wszyscy podatnicy (także korzystający ze zwolnienia przedmiotowego od podatku), których obroty z tytułu sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 40.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy osiągnięty przez Wnioskodawcę obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczył w ubiegłym roku kwotę 40.000 zł, to ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej mógł korzystać do dnia 30 kwietnia 2011r., stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a.

Należy w tym miejscu zauważyć, że jeśli Wnioskodawca przyjmował należności wyłącznie w formie gotówkowej, a od 1 stycznia 2012r. będzie przyjmował wyłącznie za pośrednictwem banku, może skorzystać ze zwolnienia. Wobec powyższego należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca świadcząc usługi opieki społecznej, za które otrzymuje w całości zapłatę bezpośrednio na rachunek bankowy, i będąc w stanie przyporządkować, której konkretnej usługi dotyczy dana wpłata, ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia tych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2011r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie pomocy społecznej, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj