Interpretacja Ministra Finansów
DD3.8222.2.396.2015.IMD
z 27 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 03 sierpnia 2015 r. Nr ITPB2/4511-565/15/MU wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko ... S.A. (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 5 maja 2015 r., uzupełnionym w dniu 21 lipca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń na rzecz osób bezrobotnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Dnia 03 sierpnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając – na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych.


We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełnionym w dniu 21 lipca 2015 r., przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.


W dniu 16 marca 2015 r. w wyniku przetargu publicznego w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, Wnioskodawca zawarł umowę z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy (zwanym dalej WUP), przedmiotem której jest świadczenie przez Wnioskodawcę jako Realizatora/Wykonawcę na rzecz WUP jako Zamawiającego usług w postaci działań aktywizacyjnych dla 1000 osób długotrwale bezrobotnych z terenu województwa pomorskiego, dla których jest ustalony II lub III profil pomocy mającej na celu doprowadzenie i utrzymanie zatrudnienia zgodnie z określonym w Umowie wskaźnikiem skuteczności zatrudnieniowej i wskaźnikiem utrzymania w zatrudnieniu (vide § 2 w/w umowy). Podstawą zawarcia w/w umowy są przepisy art. 66d-66j ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.


Usługi polegające na w/w działaniach aktywizacyjnych zostały szczegółowo określone w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i polegać mają na świadczeniach w naturze, tj.:


  1. zwrotu kosztów/zakup usług na rzecz bezrobotnych:


    1. z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną,
    2. przejazdu do miejsca pracy- „tam" i „ z powrotem",
    3. przejazdu na badania lekarskie i psychologiczne,
    4. przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
    5. zakwaterowania w miejscu pracy lub w miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych,
    6. przejazdu na egzamin,
    7. szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych,
    8. egzaminów lub licencji,
    9. badania lekarskie lub psychologiczne,
    10. ubezpieczenie od NNW,
    11. wyprawki dla dzieci do szkoły,
    12. za usługi związane z przygotowaniem do podjęcia pracy np. fryzjera, kosmetyczka, lekarz internista, okulista, stomatolog,
    13. zakupu garderoby (rzeczy związane z przygotowaniem i podjęciem zatrudnienia - ogólnie odzież),
    14. zakupu odzieży roboczej,


  2. przyznanie bezzwrotnego dodatku motywacyjnego dla bezrobotnych w postaci środków finansowych (dodatkowo dopłacony do wynagrodzenia) - podejmujących zatrudnienie, lub którzy przepracowali od 3 do 6 miesięcy.


Umowa została zawarta na czas określony do 30.11.2016 r. Wnioskodawca przystępuje do realizacji projektu zatem chodzi o zdarzenie przyszłe. Zgodnie z zapisami § 8 pkt 1 umowy, wszystkie działania aktywizacyjne, świadczone na rzecz bezrobotnych przez Wnioskodawcę, mają być w pierwszej kolejności finansowane ze środków Wnioskodawcy jako Realizatora/Wykonawcę, a następnie wynagrodzenie dla Wnioskodawcy za realizację umowy, uzależnione od ilości bezrobotnych oraz osiągniętych przez Wnioskodawcę wskaźników efektywności zatrudnieniowej oraz wskaźnika utrzymania zatrudnienia, ma być wypłacane z Funduszu Pracy na warunkach szczegółowo określonych umową (vide § 8 pkt 2-40 i § 9 umowy). Wynagrodzenie Wnioskodawcy obejmuje wszystkie koszty realizacji usługi objętej umową (vide § 8 pkt 11). Jak wynika z § 20 pkt 5 umowy w sprawach w niej nieuregulowanych stosuje się między innymi przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i ustawy o finansach publicznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w/w świadczenia w naturze, jak i bezzwrotne dodatki motywacyjne jakie mają uzyskać od Wnioskodawcy osoby będące beneficjentami w/w umowy tj. osoby długotrwale bezrobotne będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust 1 pkt 26b, pkt 102 lit.a-f, pkt 118 lit.a-e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia tym osobom bezrobotnym, korzystającym z w/w świadczeń informacji PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia jakie mają uzyskać od Wnioskodawcy osoby będące beneficjentami w/w umowy tj. osoby długotrwale bezrobotne, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

(1) art. 21 ust 1 pkt 26b - zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną,

(2) art. 21 ust. 1 pkt 102 lit.a, b, c, e, f – zwrot kosztów z tytułu przejazdu do miejsca pracy (tam i z powrotem), przejazdu na badania lekarskie i psychologiczne, przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy, zakwaterowania w miejscu pracy lub w miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych, przejazdu na egzamin,

(3) art. 21 ust. 1 pkt 118 lit.b, c, d, e – z tytułu szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych, egzaminów lub licencji, badań lekarskich lub psychologicznych, ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.

W związku z tym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania informacji PIT-8C osobom bezrobotnym, które otrzymają ww. świadczenia.


Natomiast Wnioskodawca będzie miał obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób bezrobotnych, które otrzymają świadczenia w postaci:


  • wyprawki dla dzieci do szkoły,
  • za usługi związane z przygotowaniem do podjęcia pracy np. fryzjer, kosmetyczka, lekarz internista, okulista, stomatolog,
  • zakupu garderoby (rzeczy związane z przygotowaniem i podjęciem zatrudnienia - ogólnie odzież),
  • zakupu odzieży roboczej,
  • przyznanego bezzwrotnego dodatku motywacyjnego dla bezrobotnych w formie środków finansowych (dodatkowo dopłacony do wynagrodzenia) - podejmujących zatrudnienie, lub którzy przepracowali od 3 do 6 miesięcy


    ponieważ katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 UPDOF nie wymienia wartości w/w świadczeń. Stąd też, co do zasady, wartość takiego nieodpłatnego świadczenia, stanowi dla otrzymującej osoby bezrobotnej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, uznał za nieprawidłowe.


Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie przedstawienia opisu zdarzenia przyszłego, Minister Finansów stwierdza co następuje.


Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) w art. 21 ust. 1 zwalnia od opodatkowania następujące elementy wspierające osoby bezrobotne i poszukujące pracy, przyznane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia, w zakresie:


  • kwot stanowiących zwrot kosztów z tytułu opieki nad dzieckiem lub osobą zależną, otrzymane na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw, finansowane z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Funduszu Pracy lub z budżetu Unii Europejskiej (pkt 26b);
  • zwrotu kosztów otrzymanych przez bezrobotnego z tytułu:


  1. przejazdu do miejsca pracy,
  2. przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne,
  3. przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
  4. przejazdu do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych,
  5. zakwaterowania w miejscu pracy lub miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych,
  6. przejazdu na egzamin

(pkt 102);


  • wartości nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartości świadczeń rzeczowych, z tytułu:


  1. studiów podyplomowych,
  2. szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,
  3. egzaminów lub licencji,
  4. badań lekarskich lub psychologicznych,
  5. ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków

(pkt 118).


Z kolei z postanowień art. 66d ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.), wynika, iż marszałek województwa w ramach środków Funduszu Pracy, może zlecić wykonanie działań aktywizacyjnych agencji zatrudnienia, realizującej usługę pośrednictwa pracy co najmniej przez poprzedni rok kalendarzowy, potwierdzoną w złożonej marszałkowi województwa informacji o działalności agencji zatrudnienia, zwanej dalej "realizatorem".

Marszałek województwa zawiera z wybranym realizatorem oraz z powiatowymi urzędami pracy umowę, zwaną dalej „umową o świadczenie działań aktywizacyjnych” (art. 66d ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia).

Na podstawie umów zawartych z realizatorami osoby bezrobotne otrzymują różnorakie świadczenia określone przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Stąd świadczenia otrzymane przez osoby uprawnione od Wnioskodawcy na podstawie umowy zawartej zgodnie z art. 66d-66j ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wymienione w pkt 1 lit.a-j wniosku korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26b, 102 i 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem spełniają warunki określone w tych przepisach.

Wnioskodawca udziela także innych niż usługi i instrumenty rynku pracy, świadczeń dostosowanych do indywidualnych potrzeb danej osoby długotrwale bezrobotnej. Są to świadczenia w postaci wyprawki dla dzieci do szkoły, zakupu usług związanych z przygotowaniem do podjęcia pracy np. fryzjer, kosmetyczka, lekarz internista, okulista, stomatolog, zakupu garderoby (rzeczy związane z przygotowaniem i podjęciem zatrudnienia - ogólnie odzież), zakupu odzieży roboczej, przyznania bezzwrotnego dodatku motywacyjnego dla bezrobotnych w formie środków finansowych (dodatkowo dopłacony do wynagrodzenia) - podejmujących zatrudnienie, lub którzy przepracowali od 3 do 6 miesięcy (wymienione w pkt 1 lit. k-m oraz pkt 2 wniosku).

Tego rodzaju świadczenia nie są wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Stąd za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż:


  • świadczone na rzecz bezrobotnych przez Wnioskodawcę świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26b, pkt 102 lit.a-c i e-f oraz pkt 118 lit.b-e nie podlegają opodatkowaniu,
  • wartość pozostałych świadczeń otrzymanych przez osoby bezrobotne Wnioskodawca będzie miał obowiązek wykazania w informacji PIT-8C, ponieważ katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymienia wartości tych świadczeń.


Z tych względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 03 sierpnia 2015 r. Nr ITPB2/4511-565/15/MU, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie przedstawienia opisu zdarzenia przyszłego.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj