Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-110/12/JP
z 27 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-110/12/JP
Data
2012.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012r. (data wpływu 2 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2012r. (data wpływu 26 kwietnia 2012r.) oraz pismem z dnia 25 kwietnia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. "…" jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, należących do prywatnych właścicieli oraz Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy.


UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2012r. (data wpływu 26 kwietnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 kwietnia 2012r. nr IBPP3/443-110/12/JP oraz pismem z dnia 25 kwietnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest aktualnie na etapie końcowym realizacji projektu pn. „…”, współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz w 15% ze środków własnych gminy.

Projekt realizowany w latach 2011-2012 będzie miał swoje rzeczowe zakończenie w ostatnim dniu marca br. Projekt pn. „…” polega na podjęciu działań promujących ofertę inwestycyjną Miasta i przyciągnięciu inwestorów.

Celem ogólnym projektu jest podjęcie działań promujących tereny Gminy. W ramach projektu przeprowadzona została kampania promocyjna (bilbordy, spoty w stacji).

Miasto wzięło również udział w targach inwestycyjnych: ... Monachium oraz ... w P. W marcu 2012r. przedstawicieli czeka wyjazd na targi ... we Francji.

Przedmiotowy projekt przyczyni się do realizacji wyżej wymienionych celów poprzez zachęcenie przedsiębiorców, deweloperów (szczególnie zagranicznych) do podejmowania działalności gospodarczej na terenie Gminy, a tym samym na terenie Województwa. Wzrost inwestycji przełoży się bezpośrednio na wzrost konkurencyjności gospodarki w regionie. Walory miejskie, aby zostały wykorzystane i przyczyniły się do osiągnięcia lokalnych celów, muszą zostać odpowiednio zaprezentowane. Potencjalny nabywca musi wiedzieć gdzie, co, za ile i na jakich warunkach może nabyć. Prowadzona kampania powinna poprzez rozpowszechnienie pozytywnego wizerunku miasta w oczach inwestorów oraz mieszkańców wpłynąć na znaczne zmniejszenie, a nawet likwidację podstawowych problemów miasta

Wnioskodawcą i beneficjentem w tym projekcie jest Gmina, która samodzielnie zapewnia wykonalność techniczną, instytucjonalną i finansową przedsięwzięcia oraz jest odpowiedzialna za wdrożenie, monitorowanie i zachowanie trwałości projektu.

Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, są wystawiane na Gminę jako beneficjenta projektu.

Ponadto w piśmie z dnia 24 kwietnia 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż Gmina w ramach działań promocyjnych oferty inwestycyjnej opracowała koncepcję urbanistyczno-architektoniczną dla terenów zlokalizowanych w Strefie Aktywności Gospodarczej oraz wykonała wizualizację 3D wraz z makietami tych terenów. Ponadto zostały wykonane niezbędne materiały promocyjne w postaci teczki, folderu inwestycyjnego, broszury płyty DVD oraz zakupiono gadżety promocyjne a także materiały niezbędne do prezentacji oferty. W ramach promocji wizerunkowej zakupiono powierzchnię reklamową, w określonym czasie, na której prowadzono kampanię informacyjno-wizerunkową. Kampania była prowadzona zarówno w prasie, TV, jak i internecie a także na billbordach czy w ogólnodostępnych środkach transportu. Gmina również brała udział w targach inwestycyjnych i w związku z tym zakupiono powierzchnie pod stoisko na czas trwania targów a także wybudowano stoisko promocyjne.

W ramach promocji wizerunkowej oferta zaprezentowana będzie w prasie (m.in. ...), na billbordach oraz w ogólnodostępnych środkach transportu (np. ...) i nie pobierane są żadne opłaty od pozostałych właścicieli działek należących do Strefy Aktywności Gospodarczej. Wszystkie materiały promocyjne udostępniane są nieodpłatnie.

Kampania promująca tereny inwestycyjne ma na celu zachęcenie inwestorów do zakupu działek należących do Strefy Aktywności Gospodarczej, na których to zostaną wybudowane nowe zakłady pracy, a dzięki którym powstaną nowe miejsca pracy.

Promowane tereny inwestycyjne będą sprzedawane i w związku z tym Gmina będzie osiągała obrót ze sprzedaży.

Tereny inwestycyjne promowane przez Gminę, które znajdują się w Strefie Aktywności Gospodarczej, należą do Gminy, Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej, a także do prywatnych właścicieli. Gmina nie pobiera żadnych opłat od pozostałych podmiotów za promocje tych terenów a także te podmioty nie wnoszą żadnego wkładu finansowego w projekt. Wszystkim zależy na atrakcyjności Gminy i dzięki temu powstała wspólna strefa, która nazywa się Strefą Aktywności Gospodarczej.

Zainteresowanym inwestorom Gmina zamierza sprzedać swoje tereny na własność na podstawie aktu własności. Inwestorzy będą zobowiązani wybudować zakład pracy a tym samym zwiększyć nowe miejsca pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją wyżej opisanego projektu współfinansowanego z EFRR...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja przedsięwzięcia odbywać się będzie w zakresie zadań własnych Gminy. Według przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., § 13 ust.1 pkt l1, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 8 ww. ustawy - wykonując zadania w zakresie promocji Miasta, a więc zadania zwolnione z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 18 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. - Gmina nie posiada prawa do obniżenia podatku należytego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za

  • prawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, należących do prywatnych właścicieli oraz Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pn. „…”, współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz w 15% ze środków własnych gminy.

Projekt realizowany jest w latach 2011-2012. Projekt polega na podjęciu działań promujących ofertę inwestycyjną Miasta i przyciągnięciu inwestorów. Celem ogólnym projektu jest podjęcie działań promujących tereny Gminy.

Przedmiotowy projekt przyczyni się do zachęcenia przedsiębiorców, deweloperów (szczególnie zagranicznych) do podejmowania działalności gospodarczej na terenie Gminy, a tym samym na terenie Województwa. Wzrost inwestycji przełoży się bezpośrednio na wzrost konkurencyjności gospodarki w regionie.

Wnioskodawcą i beneficjentem w tym projekcie jest Gmina, która samodzielnie zapewnia wykonalność techniczną, instytucjonalną i finansową przedsięwzięcia oraz jest odpowiedzialna za wdrożenie, monitorowanie i zachowanie trwałości projektu.

Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, są wystawiane na Gminę jako beneficjenta projektu.

Gmina w ramach działań promocyjnych oferty inwestycyjnej opracowała koncepcję urbanistyczno-architektoniczną dla terenów zlokalizowanych w Strefie Aktywności Gospodarczej oraz wykonana wizualizację 3D wraz z makietami tych terenów. Ponadto zostały wykonane niezbędne materiały promocyjne w postaci teczki, folderu inwestycyjnego, broszury płyty DVD oraz zakupiono gadżety promocyjne a także materiały niezbędne do prezentacji oferty. W ramach promocji wizerunkowej zakupiono powierzchnię reklamową, w określonym czasie, na której prowadzono kampanie informacyjno-wizerunkową. Kampania była prowadzona zarówno w prasie, TV, jak i internecie a także na billbordach czy w ogólnodostępnych środkach transportu. Gmina również brała udział w targach inwestycyjnych i w związku z tym zakupiono powierzchnie pod stoisko na cza trwania targów a także wybudowano stoisko promocyjne. W ramach promocji wizerunkowej oferta zaprezentowana będzie w prasie (m.in. ...), na billbordach oraz w ogólnodostępnych środkach transportu (np. ...) i nie pobierane są żadne opłaty od pozostałych właścicieli działek należących do Strefy Aktywności Gospodarczej. Wszystkie materiały promocyjne udostępniane są nieodpłatnie.

Kampania promująca tereny inwestycyjne ma na celu zachęcenie inwestorów do zakupu działek należących do Strefy Aktywności Gospodarczej, na których to zostaną wybudowane nowe zakłady pracy, a dzięki którym powstaną nowe miejsca pracy.

Promowane tereny inwestycyjne będą sprzedawane i w związku z tym Gmina będzie osiągała obrót ze sprzedaży.

Tereny inwestycyjne promowane przez Gminę, które znajdują się w Strefie Aktywności Gospodarczej, należą do Gminy, Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej, a także do prywatnych właścicieli. Gmina nie pobiera żadnych opłat od pozostałych podmiotów za promocje tych terenów a także te podmioty nie wnoszą żadnego wkładu finansowego w projekt. Zainteresowanym inwestorom Gmina zamierza sprzedać swoje tereny na własność na podstawie aktu własności.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu Wnioskodawca prowadzi promocję terenów inwestycyjnych należących do Gminy, Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej oraz do prywatnych właścicieli, którzy nie wnoszą żadnych opłat z tytułu promocji terenów inwestycyjnych ani nie wnoszą żadnego wkładu finansowego w projekt.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, należących do Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej oraz prywatnych właścicieli

W odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy. Wnioskodawca już w momencie rozpoczęcia kampanii promocyjnej przewiduje, że celem działań promujących tereny inwestycyjne jest ich późniejsza sprzedaż. Zatem zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach inwestycyjnych czy reklamę w prasie, TV, internecie, na billbordach czy w ogólnodostępnych środkach transportu, wykonaną wizualizację 3D, foldery inwestycyjne, broszury płyty DVD, gadżety promocyjne, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży.

Sprzedaż gruntów jest niewątpliwie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy. Realizacja projektu jest wsparciem statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami (…).

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku bowiem jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca wprost wskazał bowiem, że „promowane tereny inwestycyjne będą sprzedawane i w związku z tym Gmina będzie osiągała obrót ze sprzedaży.” Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do Gminy tereny inwestycyjne.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej oraz prywatnych właścicieli, od których nie będą pobierane opłaty za promocję terenów inwestycyjnych, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wśród zadań nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym ustawodawca wymienia między innymi zadania z zakresu promocji gminy.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu promocji gminy tj. w tym przypadku promocja terenów należących do Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej oraz prywatnych właścicieli znajdujących się na terenie Gminy, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej oraz prywatnych właścicieli.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, należących do prywatnych właścicieli oraz Skarbu Państwa/Agencji Nieruchomości Rolnej;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj