Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-125/12/JP
z 4 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-125/12/JP
Data
2012.05.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymania zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2012r. (data wpływu 8 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2012r. (data wpływu 30 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymania zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymania zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2012r. (data wpływu 30 kwietnia 2012r).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w okresie od 28 czerwca 2011r. do 31 marca 2013r. realizuje projekt pn. „…”. Nr wniosku o dofinansowanie projektu : …. Projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt pn. „…” realizowany jest w ramach działania 1.1 Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddzlałanle 1.1.2 Promocja inwestycyjna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest promocja inwestycyjna Miasta oparta na realizacji trzech podstawowych komponentów: udziale w targach zagranicznych o charakterze inwestycyjnym, organizacji spotkań i konferencji na temat atrakcyjności inwestycyjnej oraz kampanii promocyjnej w prasie i internecie.

Celem projektu pn. „…” jest wzrost zainteresowania obszarami inwestycyjnymi na terenie Miasta oraz pozyskanie nowych inwestorów poprzez przeprowadzenie kompleksowej kampanii promocyjnej.

W ramach projektu promowanych będzie 10 terenów inwestycyjnych położonych na terenie miasta tj.:

  1. nieruchomość przy ul. A,
  2. nieruchomość przy ul. B,
  3. nieruchomość przy ul. C,
  4. nieruchomość przy ul. D,
  5. Hotel,
  6. nieruchomość przy ul. E,
  7. nieruchomości zlokalizowae bezpośrednio przy skrzyżowaniu autostrad - działki w obrębie Q,
  8. nieruchomości niezabudowane przy ul. F,
  9. nieruchomości obejmujące działki w obrębie X,
  10. kompleks nieruchomości przy ul. G.

W ramach celów ogólnych projektu należy wymienić:

  • zwiększenie zainteresowania inwestorów dostępnymi w obrębie Gminy terenami,
  • zagospodarowanie wolnych terenów w Gminie,
  • wzrost konkurencyjności regionu,
  • ożywienie gospodarcze obszarów objętych promocją,
  • wzrost dochodów jednostki samorządu terytorialnego,
  • poprawa wizerunku Miasta i województwa.

Projekt składa się z następujących zadań:

  1. seminarium,
  2. promocja za pośrednictwem internetu,
  3. udział w targach inwestycyjnych,
  4. organizacja Y,
  5. przygotowanie tekstów - usługi copywritingu,
  6. kampania w prasie,
  7. przygotowanie jednolitej kreacji graficznej,
  8. wykonanie materiałów poligraficznych,
  9. wykonanie gadżetów reklamowych,
  10. zakup aparatu fotograficznego,
  11. wykonanie studium wykonalności,
  12. promocja projektu.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będą wypłacane jako refundacja poniesionych wydatków na wyodrębniony rachunek bankowy Miasta.

Wydatki w projekcie związane są z usługami dotyczącymi przygotowania materiałów promocyjnych, publikacjami prasowymi, delegacjami służbowymi, udziałem w targach, co zostanie udokumentowane fakturami VAT lub innymi równoważnymi dowodami księgowymi.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Dodatkowo pismem z dnia 23 kwietnia 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, iż w myśl art. 2 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W ramach realizacji projektu pn. „…” wykonując zadania publiczne, Miasto zamierza przeprowadzić kampanię promocyjną skierowaną do potencjalnych inwestorów oraz mieszkańców Miasta w celu zwiększenia liczby nowych inwestycji na terenie Miasta, wzrost których przełoży się bezpośrednio na wzrost konkurencyjności gospodarki w regionie. Długookresowym – pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż lub dzierżawę , ponieważ projekt obejmuje przeprowadzenie kampanii ukierunkowanej na promocję inwestycyjną realizowaną w kraju i zagranicą.

Istotne dla możliwości odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru.

W ocenie Wnioskodawcy do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego wystarczający jest zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiarem kampanii promocyjnej jest przedstawienie społeczeństwu, zwłaszcza inwestorom, oferty inwestycyjnej terenów Miasta. Bezpośrednim celem projektu nie jest sprzedaż lub dzierżawa promowanych nieruchomości inwestycyjnych ale realizacja przedmiotowego projektu może przyczynić się do wzrostu inwestycji, a w dalszej konsekwencji do wzrostu liczby dzierżawionych lub sprzedawanych terenów inwestycyjnych. Prowadzona promocja inwestycyjna ma na celu przyciągnięcie potencjalnych inwestorów krajowych i zagranicznych, co jest bezpośrednio związane z takimi działaniami jak sprzedaż i dzierżawa terenów inwestycyjnych przez Miasto.

Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z zapisem § 13 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami i wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko w odniesieniu do czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Zatem Miasto jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT dokonując sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilnoprawnych, osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Podjęte przez Wnioskodawcę działania mają na celu w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do czynności opodatkowanych - sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu w sposób pośredni służą czynnościom, których celem jest sprzedaż lub wynajem promowanych obiektów inwestycyjnych tzn. czynnościom opodatkowanym.

Promowane nieruchomości inwestycyjne stanowią własność Miasta lub Skarbu Państwa, których Miasto jest użytkownikiem wieczystym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązującego stanu prawnego Miasto ma prawo odliczyć podatek VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 kwietnia 2012r.):

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu bądź do zwrotu tego podatku, ponieważ jest spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w okresie od 28 czerwca 2011r. do 31 marca 2013r. realizuje projekt pn. „…”.

Przedmiotem projektu jest promocja inwestycyjna Miasta oparta na realizacji trzech podstawowych komponentów: udziale w targach zagranicznych o charakterze inwestycyjnym, organizacji spotkań i konferencji na temat atrakcyjności inwestycyjnej oraz kampanii promocyjnej w prasie i internecie.

Celem projektu jest wzrost zainteresowania obszarami inwestycyjnymi na terenie Miasta oraz pozyskanie nowych inwestorów poprzez przeprowadzenie kompleksowej kampanii promocyjnej.

Wydatki w projekcie związane są z usługami dotyczącymi przygotowania materiałów promocyjnych, publikacjami prasowymi, delegacjami służbowymi, udziałem w targach, co zostanie udokumentowane fakturami VAT lub innymi równoważnymi dowodami księgowymi.

Długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż lub dzierżawę, ponieważ projekt obejmuje przeprowadzenie kampanii ukierunkowanej na promocję inwestycyjną realizowaną w kraju i zagranicą. Zamiarem kampanii promocyjnej jest przedstawienie społeczeństwu, zwłaszcza inwestorom, oferty inwestycyjnej terenów Miasta.

Miasto jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT dokonując sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT. Promowane nieruchomości stanowią własność Miasta lub Skarbu Państwa, których Miasto jest użytkownikiem wieczystym.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Miasta, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy lub których użytkownikiem wieczystym jest Wnioskodawca. Wnioskodawca już w momencie rozpoczęcia kampanii promocyjnej przewiduje, że celem działań promujących tereny inwestycyjne jest ich późniejsza sprzedaż lub dzierżawa. Zatem zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Miasto celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach zagranicznych, organizację spotkań i konferencji oraz kampanię promocyjną w prasie i internecie Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał w opisie stanu faktycznego, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż lub dzierżawę, towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu w sposób pośredni służą czynnościom, których celem jest sprzedaż lub wynajem promowanych obiektów inwestycyjnych tzn. czynnościom opodatkowanym.

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku niewątpliwym jest, iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub wydzierżawienia terenów inwestycyjnych, na co wskazuje zresztą sam Wnioskodawca, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży lub dzierżawie.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy. Realizacja projektu jest wsparciem statutowych zadań Gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami (…).

Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przepisu art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba, że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. gospodarki nieruchomościami (art. 4 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości będą generować obrót opodatkowany VAT. W sytuacji gdy kwota podatku naliczonego w danym okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT, stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.)

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj