Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-708/15-4/JŻ
z 30 listopada 2015 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr IPPP3/4512-708/15/17-5/S/JŻ w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2015 r. (data wpływu 24 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 17 listopada 2015 r. (data wpływu 20 listopada 2015 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 12 listopada 2015 r. (skutecznie doręczone dnia 16 listopada 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych na podstawie otrzymanych oświadczeń – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych na podstawie otrzymanych oświadczeń. Wniosek został uzupełniony w dniu 17 listopada 2015 r. (data wpływu 20 listopada 2015 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 12 listopada 2015 r. (skutecznie doręczone dnia 16 listopada 2015 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


S. S.A. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca], zarejestrowana dla celów VAT jako podatnik VAT czynny, prowadzi działalność gospodarczą obejmującą przede wszystkim świadczenie usług hotelarskich, w tym usług noclegowych oraz usług gastronomicznych, w ramach sieci hoteli.

Spółka, na podstawie zawartych w tym zakresie umów, często świadczy usługi hotelarskie na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, zarówno posiadających, jak i nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju [dalej: Klienci].

Klienci Spółki posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Klienci ci znaleźli się również na pierwszej liście sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2011 r. na okres od dnia 1 czerwca 2011 r. do 31 marca 2012 r. na podstawie danych o spełnieniu wymagań za rok 2010.

W stosunku do Klientów zagranicznych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju Spółka jest w posiadaniu (lub uzyska) dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Spółka dysponuje ponadto oświadczeniami Klientów potwierdzającymi, że w 2011 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywali głównie rejsy w transporcie międzynarodowym.


Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez Klientów działalności, w związku z warunkami wynikającymi z konwencji międzynarodowych i unijnych rozporządzeń lotniczych oraz innych stosownych przepisów, Klienci muszą zapewnić wybranym pracownikom (załogom lotów obsługiwanych przez Klientów) oraz pasażerom lotów wykonywanych przez Klientów określone świadczenia, często realizowane dopiero w przypadku wystąpienia pewnych szczególnych okoliczności.


W związku z tym, zgodnie z umowami zawieranymi pomiędzy Spółką a Klientami, Klienci nabywali (w latach poprzednich) i nabywają od Spółki m.in. wymienione poniżej usługi [dalej: Usługi]:

  • usługi zakwaterowania oraz wyżywienia pasażerów w sytuacjach zakłóceń w ruchu lotniczym, tj. usługi związane z obsługą tzw. „rejsów zakłóconych” (np. w przypadku awarii bądź trudnych warunków atmosferycznych itp.),
  • usługi zakwaterowania (wraz ze śniadaniem) oraz usługi transportu z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko wraz z bagażem członków załóg lotniczych, a także inne usługi dodatkowe świadczone na rzecz członków tych załóg.


Usługi nabywane były i są przez Klientów na podstawie podpisanych z Wnioskodawcą kontraktów handlowych, w określonych, specyficznych sytuacjach. Przykładowo, jeżeli dana załoga obsługuje lot do Warszawy z lądowaniem w godzinach wieczornych, a następnie ta sama załoga obsługuje lot z Warszawy w godzinach porannych, to Klienci muszą zapewnić, aby załoga ta była w pełni wypoczęta i zdolna do obsługi kolejnego lotu (stąd zapewniają zakwaterowanie, wyżywienie).


Podobnie, jeśli loty obsługiwane przez Klientów nie mogą być uruchomione (ze względu np. na warunki atmosferyczne czy awarię samolotu) wtedy Klienci muszą zapewnić swoim pasażerom zakwaterowanie i wyżywienie do momentu wylotu.


Z tytułu opisanych powyżej Usług Spółka wystawiała dotychczas na rzecz Klientów faktury z odpowiednią dla danej usługi stawką VAT (8% lub 23%).


Spółka jest w posiadaniu oświadczeń od Klientów, które potwierdzają, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w 2011 r. na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów „rejsów zakłóconych” lub pobytem członków załóg lotniczych.

Spółka może świadczyć również na rzecz Klientów (w zależności od danej umowy wiążącej Spółkę z konkretnym Klientem) m.in. usługi zakwaterowania podróżujących służbowo pracowników Klientów oraz gości poleconych przez Klientów. Ponadto Spółka zobowiązała się do stosowania określonych w w/w umowach warunków handlowych do podróżujących prywatnie pracowników Klientów, rodzin pracowników oraz pozostałych gości, którzy są zobowiązani do pokrywania kosztów świadczonych przez Spółkę na ich rzecz usług we własnym zakresie. Powyższe przypadki nie są przedmiotem zapytania Spółki.

Wniosek dotyczy wyłącznie opisanych powyżej Usług związanych z obsługa pasażerów „rejsów zakłóconych” oraz członków załóg lotniczych.


W odpowiedzi na wezwanie, Wnioskodawca poinformował, że Spółka posiada dwa oświadczenia otrzymane od polskiego przewoźnika lotniczego, posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju. Pierwsze z nich jest następującej treści: „Działając w imieniu [nazwa spółki] niniejszym oświadczam, że nasza firma - nabywca towarów i usług świadczonych przez S. S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w okresie 1 stycznia 2011 – 31 grudnia 2011 wykonywała głównie rejsy w transporcie międzynarodowym. Niniejsze oświadczenie jest niezbędne, w celu stosowania przez S. S.A. stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług. W oświadczeniu wskazano ponadto, że „dotyczy ono art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT”.

Z kolei drugie oświadczenie brzmi następująco: „Działając w imieniu spółki [nazwa spółki] będącej przewoźnikiem lotniczym wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu przepisów art. 83 ust. la-le ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) niniejszym oświadczam, że faktury wymienione w załączniku do niniejszego oświadczenia dokumentują usługi świadczone przez S. S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, które zostały wykonane rzecz pasażerów [nazwa spółki] z tzw. „rejsów zakłóconych” lub na rzecz członków załóg lotniczych obsługujących rejsy”. Do oświadczenia dołączono „Załącznik - lista faktur dokumentujących usługi świadczone na rzecz [nazwa spółki] przez S. S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonane na rzecz pasażerów [nazwa spółki] z tzw. „rejsów zakłóconych lub na rzecz członków załóg lotniczych obsługujących rejsy”. Załącznik zawiera tabelę, w której znajdują się następujące dane: numery faktur, daty ich wystawienia, kwoty brutto, numery dokumentów w SAP oraz nazwy hoteli, w których świadczone były przedmiotowe usługi.

Przewoźnik lotniczy, od którego Spółka otrzymała opisane wyżej oświadczenia był umieszczony na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przewoźnik ten był umieszczony również na pierwszej liście sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2011 r. na okres od dnia 1 czerwca 2011 r. do 31 marca 2012 r. na podstawie danych o spełnieniu wymagań za rok 2010.

Natomiast, w stosunku do zagranicznych przewoźników, którzy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, a na rzecz których Spółka świadczyła opisane we Wniosku Usługi w jakimkolwiek miesiącu 2011 r., należy przyjąć, że Spółka będzie w stanie zgromadzić dokumenty potwierdzające, iż w państwie siedziby byli/są uznani za przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, w szczególności:

  • oświadczenia przewoźnika o uznaniu go w kraju siedziby za wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, oraz
  • kopię listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, analogicznej do listy ULC (jeśli jest sporządzana w danym kraju), lub kopię koncesji bądź podobnych pozwoleń uprawniających do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do opisanych Usług świadczonych na rzecz Klientów w 2011 r. Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności wyłącznie na podstawie otrzymanych od Klientów oświadczeń potwierdzających, że:

  • w 2011 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywali głównie rejsy w transporcie międzynarodowym, oraz
  • wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w 2011 r. na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów „rejsów zakłóconych” lub pobytem członków załóg lotniczych?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki, w odniesieniu do opisanych Usług świadczonych na rzecz Klientów w 2011 r. Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w szczególności wyłącznie na podstawie otrzymanych od Klientów oświadczeń potwierdzających, że:

  • w 2011 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywali głównie rejsy w transporcie międzynarodowym, oraz
  • wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w 2011 r. na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów „rejsów zakłóconych” lub pobytem członków załóg lotniczych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się bowiem w katalogu czynności wymienionych w powyższym przepisie, są świadczone na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, a Spółka posiada w tym zakresie niezbędną dokumentację w postaci oświadczeń otrzymanych od Klientów.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.), 0% stawkę VAT stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Wedle natomiast brzmienia powyższego przepisu obowiązującego w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2011 r. stawka 0% VAT była stosowana do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Zdaniem Spółki, choć w tym okresie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT wspominał o świadczeniu usług „na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym”, to jednak nie ma to wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie. Zmiana bowiem sformułowania „przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów” na „przewoźników lotniczych” nie wpływa na zakres zastosowania stawki 0%.

Jednocześnie, stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W opinii Wnioskodawcy, z przytoczonych art. 83 ust. 1 pkt 8 oraz z art. 83 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że dla zastosowania 0% stawki VAT muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

    1. świadczone są usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków, bądź usługi o podobnym charakterze,
    2. nabywcą usługi jest przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
    3. usługodawca posiada stosowaną dokumentację potwierdzającą status przewoźnika.


Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie faktycznym opisanym we wniosku spełnione są wszystkie wymienione warunki, a szczegółowe uzasadnienie co do każdego z nich przedstawione jest poniżej.


Zakres usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, 0% stawkę VAT stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przepisy ustawy o VAT nie precyzują jednak, co należy rozumieć pod pojęciem usług „innych o podobnym charakterze”.

Stąd też, zdaniem Spółki, za tego typu usługi uznać należy wszystkie świadczenia, które mają charakter podobny do usług związanych z obsługą samolotów, pasażerów i ładunków, a wiec są niezbędne dla prowadzenia działalności w zakresie transportu lotniczego wykonywanej przez przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, za usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, a więc niezbędne do prowadzenia działalności w zakresie międzynarodowego transportu lotniczego, należy również uznać Usługi będące przedmiotem wniosku. Wszystkie bowiem Usługi są potrzebne Klientom Spółki dla zrealizowania obowiązków nałożonych na nich w konwencjach międzynarodowych, unijnych rozporządzeniach lotniczych oraz przepisach prawa polskiego.

W tym zakresie należy wyróżnić Usługi świadczone na rzecz pasażerów oraz na rzecz załóg statków powietrznych.


Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz pasażerów w związku z obsługą „rejsów zakłóconych” mieszczą się w ramach wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT kategorii usług związanych z obsługa pasażerów. W pewnych sytuacjach (odwołania lub opóźnienia lotu) przewoźnik lotniczy jest bowiem zobowiązany do zapewnienia określonych świadczeń na rzecz pasażerów, które to świadczenia w omawianym przypadku wykonuje na jego zlecenie Spółka.

Jako przykład przepisów dotyczących praw pasażerów można wymienić rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, które dotyczy lotów rozpoczynających się w państwach członkowskich lub rozpoczynających się w państwach trzecich i kończących się w państwach członkowskich. Rozporządzenie to wskazuje, pod jakimi szczególnymi warunkami i w jakim zakresie, przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerom lotów odwołanych i opóźnionych bezpłatne: posiłki i napoje, zakwaterowanie w hotelu, transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Ponadto, zapewnienie wspomnianych świadczeń pasażerom, oprócz obowiązku wynikającego z właściwych przepisów, jest również podyktowane względami wizerunkowymi i biznesowymi. Przykładowo, zapewnienie przez Klienta tych świadczeń w przypadku awarii samolotu do momentu jego naprawy pozytywnie wpływa na wizerunek Klienta, przez co pasażerowie mogą być zainteresowani nabyciem kolejnych biletów lotniczych od Klientów.

Natomiast w odniesieniu do usług świadczonych przez Spółkę w związku z obsługą załóg statków powietrznych, w określonych sytuacjach Klienci powinni, zgodnie z właściwymi regulacjami, a także przez względy bezpieczeństwa, zapewniać m.in. nocleg, opiekę medyczną, wyżywienie czy transport. Zapewnienie tych usług dla załogi samolotu jest podyktowane bezpieczeństwem lotów, ponieważ wypoczęta załoga jest oczywistym i niezbędnym warunkiem, aby odbył się obsługiwany przez nią lot.

Dlatego też Wnioskodawca uważa, że Usługi świadczone na rzecz Klientów mieszczą się w zakresie usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, które mogą być opodatkowane 0% stawką VAT, stanowiąc odpowiednio:

  • usługi związane z obsługą pasażerów - co dotyczy usług noclegowych, gastronomicznych i transportowych świadczonych na rzecz pasażerów Klientów,
  • inne usługi o podobnym charakterze - w odniesieniu do usług noclegowych, gastronomicznych i transportowych świadczonych na rzecz członków załóg samolotów.


Na możliwość stosowania 0% stawki VAT względem Usług świadczonych na rzecz Klientów wskazuje również praktyka organów podatkowych. Zgodnie z interpretacjami organów podatkowych, 0% stawkę VAT można na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT stosować do wielu różnych usług, takich jak np. usługi hotelowe, gastronomiczne i transportowe dla załóg statków powietrznych oraz dla ich pasażerów.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej z 24 grudnia 2014 r., sygn. IPPP3/443-1016/14-2/ISZ, wskazano, że: „Cytowany przepis art. 83 ust 1 pkt 8 ustawy umożliwia zatem zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia „oraz innych o podobnym charakterze”. Warunkiem jednak jest aby odbiorcą przedmiotowych usług był przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika - niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku - dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy”. Dlatego też w interpretacji tej uznano, że: „usługi w zakresie zakwaterowania oraz wyżywienia mogą być zaliczone do usług związanych z obsługą pasażerów oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych, które korzystają z preferencyjnej 0% stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust 1 pkt 8 ustawy”.

Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 października 2014 r., sygn. IPPP3/443-796/14-2/JK, wskazano, że: „usługi zakwaterowania świadczone dla załóg lotniczych oraz pasażerów, na które składają się usługi hotelarskie, gastronomiczne i towarzyszące (np. korzystanie z garażu lub pralni) mogą być zaliczone do usług związanych z obsługą pasażerów oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych, które korzystają z preferencyjnej 0% stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy”.

Podobne stanowisko zostało również wyrażone w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 grudnia 2013 r., sygn. IPPP3/443-878/13-2/JK - odnośnie do usług gastronomicznych na rzecz pasażerów międzynarodowych przewoźników lotniczych,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 grudnia 2013 r., sygn. IPPP3/443-822/13-2/JK - w stosunku do usług w zakresie zakwaterowania (noclegi), wyżywienia (usługi gastronomiczne), transportu na lotnisko dla załogi i pasażerów,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 czerwca 2013 r., sygn. IPPP3/443-252/13-2/JK - w zakresie usług zakwaterowania załogi (m.in. zapewnienie/utrzymywanie w gotowości miejsc noclegowych, opiekę medyczną, dentystyczną i rehabilitacyjną, czyszczenie i pranie odzieży), usług zakwaterowania pasażerów (m.in. zapewnienie miejsc noclegowych, opiekę medyczną, dentystyczną i rehabilitacyjną, czyszczenie i pranie odzieży), usług transportu załogi pomiędzy miejscem zakwaterowania a miejscem wylotu/przylotu, usług transportu pasażerów pomiędzy miejscem zakwaterowania a miejscem wylotu/przylotu, usług zapewnienia wyżywienia załodze (w miejscu zakwaterowania lub poza tym miejscem), usługi zapewnienia wyżywienia pasażerom (w miejscu zakwaterowania lub poza tym miejscem),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 listopada 2008 r., sygn. ITPP2/443-748/08/AK - w stosunku do usług transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera, hotelowe dla załóg statków powietrznych, transportu załóg statków powietrznych z lotniska do hotelu i z powrotem,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 kwietnia 2008 r., sygn. ITPP2/443-119/08/AP - odnośnie do usług cateringowych, noclegowych i transportowych dla pasażerów odwołanych lub opóźnionych lotów.

W związku z powyższym Spółka jest zdania, że świadczone przez nią Usługi stanowią czynności wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.


Status nabywcy i dokumentacja


Drugim warunkiem zastosowania stawki 0% VAT do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT jest ich świadczenie na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Należy wskazać, że w przepisach ustawy o VAT dopiero od 1 kwietnia 2011 r. wprowadzono kryteria pozwalające jednoznacznie ustalić, który z przewoźników lotniczych wykonuje głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Do art. 83 ustawy o VAT dodano wówczas przepisy ust. la-lf, w których podano kryteria jakie powinni spełniać przewoźnicy lotniczy dla uznania ich za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym oraz wprowadzono w tym zakresie zasadę ogłaszania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego listy przewoźników spełniających te kryteria.


Zgodnie z art. 82 ust. la ustawy o VAT, obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.


Stosownie natomiast do art. 83 ust. lc ustawy o VAT, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. la, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), w 2011 r. listę przewoźników lotniczych, o której mowa w art. 83 ust. lc ustawy o VAT, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi do 31 maja 2011 r., w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, na okres od 1 czerwca 2011 r. do 31 marca 2012 r. na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych za rok 2010.

Zdaniem Spółki, zacytowane przepisy oznaczają, że zastosowanie stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT w oparciu o listę ogłoszoną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego było możliwe względem tych Usług, które zostały wykonane od 1 czerwca 2011 r. do 31 grudnia 2011 r.

Należy jednak zauważyć, że Spółka świadczyła również Usługi na rzecz zagranicznych przewoźników lotniczych, którzy nie posiadali w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Regulacje w zakresie tych przewoźników zostały do ustawy o VAT wprowadzone od 1 kwietnia 2011 r., poprzez dodanie art. 83 ust. lf ustawy o VAT. W tym samym czasie zmienione zostały regulacje dotyczące krajowych przewoźników lotniczych. W związku z tym, Spółka poniżej przedstawia odrębne uzasadnienie stanowiska co do usług świadczonych na rzecz przewoźników krajowych i przewoźników zagranicznych w poszczególnych okresach w odniesieniu do obowiązującego wówczas stanu prawnego.

Usługi wykonane na rzecz przewoźników krajowych od 1 czerwca 2011 r.


Biorąc pod uwagę opisane powyżej zmiany stanu prawnego, zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do Usług wykonanych od 1 czerwca 2011 r. dla weryfikacji statusu przewoźnika lotniczego, który posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, dla Spółki wystarczające będzie umieszczenie danego przewoźnika na liście Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego obowiązującej od 1 czerwca 2011 r.

Dlatego też Spółka jest zdania, że sam fakt umieszczenia Klienta, posiadającego siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, na liście ogłoszonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego obowiązującej od 1 czerwca 2011 r., jest wystarczający do zastosowania względem Usług stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Usługi wykonane na rzecz przewoźników krajowych od 1 stycznia 2011 r. do 31 maja 2011 r.


W okresie od 1 stycznia do 31 marca 2011 r. regulacje art. 83 ust. la-lf ustawy o VAT nie obowiązywały. Brak było wówczas również listy Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego zawierającej wykaz przewoźników świadczących głównie usługi w transporcie międzynarodowym, która obowiązuje od 1 czerwca 2011 r.

Ze względu jednak na okoliczność, że zastosowanie stawki 0% w stosunku do usług na rzecz przewoźników lotniczych ma swoje źródło w przepisach wspólnotowych, a w szczególności w art. 148 lit. e)-g) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. Nr 347, s. 1 ze zm.) [dalej: Dyrektywa], powinno być interpretowane z uwzględnieniem tych przepisów oraz wydanego w tym zakresie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej [dalej: Trybunał]. Same przepisy Dyrektywy nie przewidują szczególnych wymagań dokumentacyjnych dla wymienionych w nich czynności.

Wobec braku definicji przewoźników świadczących głównie usługi w transporcie międzynarodowym zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne odwoływały się w tym zakresie do wyroku Trybunału w sprawie C-382/02 Cimber Air. Zgodnie z tym wyrokiem za towarzystwo lotnicze obsługujące odpłatnie głównie ruch międzynarodowy powinno być uważane każde takie towarzystwo, którego działalność w dziedzinie obsługi ruchu krajowego odgrywa widocznie mniejszą rolę aniżeli działalność międzynarodowa tego towarzystwa. W tej kwestii ocena zakresu działalności międzynarodowej i krajowej tego towarzystwa należy do sądów krajowych. W ramach tej oceny sądy mogą uwzględnić wszystkie czynniki, które wskazują na relatywne znaczenie danego rodzaju transportu, w szczególności przychód z działalności.

Bazując na powyższym wyroku Trybunału sądy administracyjne uznawały, że „ustalenie, że zrealizowana liczba przewozów w transporcie międzynarodowym stanowi ponad 50% wszystkich lotów, liczba faktycznych godzin wykonywanych w transporcie międzynarodowym przekracza 50% wszystkich godzin wykonywanych w transporcie, osiągnięty obrót (w tym wpływy z biletów) przekracza 50% całego osiągniętego obrotu oraz stwierdzenie powyżej 50% innych czynników - pozwala na obiektywną ocenę o wykonywanym głównie transporcie międzynarodowym”. Stanowisko takie zostało przedstawione np. w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 21 września 2010 r., sygn. I SA/Po 479/10 i wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lutego 2012 r., sygn. I FSK 1676/10.

Wobec takiego stanu rzeczy w orzecznictwie organów podatkowych oraz sądów administracyjnych przyjęto, że usługodawca świadczący usługi na rzecz przewoźników lotniczych w celu potwierdzenia możliwości zastosowania stawki 0% VAT może posłużyć się oświadczeniem otrzymanym od przewoźnika.

Przykładowo, w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 10 lutego 2010 r., sygn. I SA/Bd 883/09, sąd wskazał, że: „Okoliczność, że ustawodawca nie określił w ustawie o podatku od towarów i usług katalogu dokumentów, które mają jednoznacznie potwierdzać spełnienie warunków dla zastosowania 0% stawki VAT, nie oznacza, że art. 83 ust. 2 ustawy jest „martwym” przepisem, a podatnik jest zwolniony z jakiegokolwiek wykazania - dokumentami - prawa do zastosowania stawki 0%. Podobnie należy skonstatować odnośnie nie wydania rozporządzenia przez ministra na podstawie art. 83 ust. 16 tej ustawy. (...) Pomimo jednak, że minister nie wydał rozporządzenia, to i tak nadal obowiązuje podatnika obowiązek z art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym zgodne z prawem jest stanowisko organu w przedmiocie pobierania oświadczeń. Jest to również dowód-dokument mieszczący się w katalogu dowodów, o którym mowa w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej.”

Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 23 listopada 2011 r., sygn. III SA/Wa 686/11, podkreślił, że: „zaznaczyć należy, że Szósta Dyrektywa i Dyrektywa 2006/112 zezwalały na udokumentowanie wykonywania „głównie przewozów międzynarodowych” w każdy możliwy sposób. Wobec tego jeżeli dane posiadane przez Spółkę potwierdzają treść oświadczenia przewoźników, są one również właściwym dowodem na porównanie ilości wykonywanych lotów międzynarodowych i krajowych”.

Natomiast w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 lipca 2012 r., sygn. ILPP2/443-33/08/12-S/IM, wskazano, że „Wnioskodawca jednocześnie zadał pytanie związane z treścią art. 83 ust. 2 ustawy, dotyczące warunku posiadania dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności wykonane zostały przy zachowaniu warunków do stosowania stawki podatku w wysokości 0%. Ustawodawca nie określił katalogu tych dokumentów. Stąd uznać należy, że może nim być każdy dokument (np. oświadczenie), który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków dla zastosowania tej stawki podatku”.

Dlatego też Spółka uważa, że skoro w stanie prawnym obowiązującym do 31 marca 2011 r., a w praktyce do 1 czerwca 2011 r., kiedy to zaczęła obowiązywać lista ogłoszona przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, przepisy ustawy o VAT nie wskazywały w jaki sposób można wykazać fakt wykonywania przez przewoźnika lotniczego głównie przewozów w transporcie międzynarodowym, to okoliczność ta może być wykazana każdym dowodem, w tym oświadczeniem przewoźnika.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy może on zastosować względem Usług wykonanych od 1 stycznia 2011 r. do 31 maja 2011 r. stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, w sytuacji udokumentowania statusu przewoźnika lotniczego za pomocą otrzymanego do niego oświadczenia.

Usługi wykonane na rzecz przewoźników zagranicznych od 1 kwietnia 2011 r.


Od 1 kwietnia 2011 r. wprowadzono również art. 83 ust. lf ustawy o VAT, zgodnie z którym przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Natomiast od 1 lipca 2011 r. zmieniono ten przepis wskazując, że odnosi się on do przewoźników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zmiana ta, zdaniem Spółki, nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.

Wprowadzenie art. 83 ust. lf ustawy o VAT oznacza więc, że stawka 0% VAT znajdzie również zastosowanie na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT do usług świadczonych na rzecz zagranicznego przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, czyli takiego, który nie posiada w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak wskazano w wyjaśnieniach opublikowanych na stronach Ministerstwa Finansów: „Aby zatem przewoźnicy zagraniczni, którzy nie są umieszczeni na ww. liście ogłoszonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, mogli skorzystać ze stawki 0% od nabywanych w Polsce towarów i usług, zobowiązani są oni do przedstawienia swoim kontrahentom dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dokumentem tym może być wskazanie analogicznej, jak obowiązującej w Polsce listy przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (taka lista jest np. publikowana w Niemczech), na której dany przewoźnik jest umieszczony. W przypadku państw, w których nie ma takiej listy dokumentem tym może być np. koncesja lub odpowiedni akt właściwego organu państwa siedziby przewoźnika uprawniający do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych. W dalszej części tych wyjaśnień wskazano, że: „(...) zagraniczni przewoźnicy lotniczy nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, dla potrzeb stosowania stawki 0% przy nabywanych przez nich towarach i usługach, będą uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli przedłożą kontrahentowi stosowne dokumenty potwierdzające, iż w państwie siedziby są takimi przewoźnikami (przykładowo wskazane powyżej) lub są wpisani na listę ogłaszaną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (...)”

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych, np. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 lipca 2012 r., sygn. IPPP3/443-474/12-2/MPe oraz z 19 grudnia 2011 r., sygn. IPPP3/443-1376/11-4/MK.

Wnioskodawca uważa zatem, że w okresie od 1 kwietnia 2011 r. ma prawo do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT do usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych nieposiadających w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeśli przewoźnicy ci zostali uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym:

  • w państwie swojej siedziby - co dotyczy usług wykonanych od 1 kwietnia 2011 r.,

lub

  • zostali umieszczeni na liście ogłoszonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego - co dotyczy usług wykonanych od 1 czerwca 2011 r.


Ze względu na okoliczność, że przepisy ustawy o VAT obowiązujące od 1 kwietnia 2011 r. nie wskazywały jakimi dokumentami należy wykazać posiadanie przez przewoźnika statusu podmiotu wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, może to nastąpić za pomocą listy takich przewoźników obowiązującej w kraju jego siedziby, koncesji lub podobnego aktu organów państwa, jak również oświadczenia uzyskanego do przewoźnika.

W związku z powyższym Spółka uważa, że posiadając dokumenty (np. koncesja, podobny akt organów państwa, oświadczenie) potwierdzające, iż przewoźnicy nie posiadający w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, są w kraju ich siedziby uznawani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, może stosować do świadczonych na ich rzecz Usług (od 1 kwietnia 2011 r.) stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Usługi wykonane na rzecz przewoźników zagranicznych od 1 stycznia do 31 marca 2011 r.


Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, skoro w stanie prawnym obowiązującym do 31 marca 2011 r. przepisy ustawy o VAT nie wskazywały w jaki sposób można wykazać fakt wykonywania przez przewoźnika lotniczego, nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przewozów głównie w transporcie międzynarodowym, to okoliczność ta może być wykazana każdym dowodem. W szczególności można posłużyć się koncesją, podobnymi aktami organów państwa obcego, listą przewoźników świadczących głównie przewóz międzynarodowy obowiązującą w tym państwie, jak również można wykorzystać oświadczenie przewoźnika.

Podsumowując, zdaniem Spółki, skoro świadczone przez nią Usługi stanowią usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, a Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą status Klienta jako przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, to Spółka może stosować stawkę 0% VAT do Usług wykonanych w 2011 r., zarówno na rzecz Klientów krajowych, jak i zagranicznych.

W szczególności, dla zastosowania przez Spółkę 0% stawki VAT w odniesieniu do Usług świadczonych w 2011 r. wystarczające jest posiadanie oświadczeń Klientów potwierdzających, że:

  1. w 2011 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywali głównie rejsy w transporcie międzynarodowym, oraz
  2. wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w 2011 r. na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów „rejsów zakłóconych” lub pobytem członków załóg lotniczych.

W odniesieniu do oświadczenia wymienionego w pkt b) będzie ono stanowić potwierdzenie, że usługi objęte daną fakturą wystawiona przez Spółkę dla Klienta dotyczą Usług związanych z pobytem pasażerów „rejsów zakłóconych” oraz pobytem członków załóg lotniczych, gdyż nie wynika to z opisu samej faktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą przede wszystkim świadczenie usług hotelarskich, w tym usług noclegowych oraz usług gastronomicznych, w ramach sieci hoteli. Spółka, na podstawie zawartych w tym zakresie umów, często świadczy usługi hotelarskie na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, zarówno posiadających, jak i nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju. Z uwagi na specyfikę prowadzonej przez Klientów działalności, w związku z warunkami wynikającymi z konwencji międzynarodowych i unijnych rozporządzeń lotniczych oraz innych stosownych przepisów, Klienci muszą zapewnić wybranym pracownikom (załogom lotów obsługiwanych przez Klientów) oraz pasażerom lotów wykonywanych przez Klientów określone świadczenia, często realizowane dopiero w przypadku wystąpienia pewnych szczególnych okoliczności. W związku z tym, zgodnie z umowami zawieranymi pomiędzy Spółką a Klientami, Klienci nabywali (w latach poprzednich) i nabywają od Spółki m.in.

  • usługi zakwaterowania oraz wyżywienia pasażerów w sytuacjach zakłóceń w ruchu lotniczym, tj. usługi związane z obsługą tzw. „rejsów zakłóconych” (np. w przypadku awarii bądź trudnych warunków atmosferycznych itp.),
  • usługi zakwaterowania (wraz ze śniadaniem) oraz usługi transportu z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko wraz z bagażem członków załóg lotniczych, a także inne usługi dodatkowe świadczone na rzecz członków tych załóg.


Spółka jest w posiadaniu oświadczeń od Klientów, które potwierdzają, że wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w 2011 r. na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów „rejsów zakłóconych” lub pobytem członków załóg lotniczych.


Spółka dysponuje ponadto oświadczeniami Klientów potwierdzającymi, że w 2011 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywali głównie rejsy w transporcie międzynarodowym.

Wnioskodawca posiada oświadczenia otrzymane od polskiego przewoźnika lotniczego, posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju następującej treści: „Działając w imieniu [nazwa spółki] niniejszym oświadczam, że nasza firma - nabywca towarów i usług świadczonych przez S. S.A. w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w okresie 1 stycznia 2011 – 31 grudnia 2011 wykonywała głównie rejsy w transporcie międzynarodowym. Niniejsze oświadczenie jest niezbędne, w celu stosowania przez S. S.A. stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług. W oświadczeniu wskazano ponadto, że „dotyczy ono art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT”.

Przewoźnik lotniczy, od którego Spółka otrzymała opisane wyżej oświadczenia był umieszczony na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przewoźnik ten był umieszczony również na pierwszej liście sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2011 r. na okres od dnia 1 czerwca 2011 r. do 31 marca 2012 r. na podstawie danych o spełnieniu wymagań za rok 2010.

Natomiast, w stosunku do zagranicznych przewoźników, którzy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, a na rzecz których Spółka świadczyła Usługi w jakimkolwiek miesiącu 2011 r., należy przyjąć, że Spółka będzie w stanie zgromadzić dokumenty potwierdzające, iż w państwie siedziby byli/są uznani za przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, w szczególności:

  • oświadczenia przewoźnika o uznaniu go w kraju siedziby za wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, oraz
  • kopię listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, analogicznej do listy ULC (jeśli jest sporządzana w danym kraju), lub kopię koncesji bądź podobnych pozwoleń uprawniających do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz Klientów w 2011 r. Spółka ma prawo stosować stawkę 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, w szczególności wyłącznie na podstawie otrzymanych od Klientów oświadczeń potwierdzających, że:

  • w 2011 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywali głównie rejsy w transporcie międzynarodowym, oraz
  • wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują Usługi wyświadczone przez Spółkę w 2011 r. na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów „rejsów zakłóconych” lub pobytem członków załóg lotniczych.


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.


Jednym z wyjątków od stosowania podstawowej stawki podatku jest art. 83 ustawy, w którym wskazane zostały czynności, dla których stosuje się stawkę 0%.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przy tym art. 83 ust. 2 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia „oraz innych o podobnym charakterze”. Należy zatem przyjąć, że usługi wykonywane przez Spółkę będące przedmiotem pytania mieszczą się w dyspozycji tego przepisu. Warunkiem jednak jest aby odbiorcą przedmiotowych usług był przewoźnik powietrzny lub inny podmiot wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym a od 1 kwietnia 2011 r. przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika – niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku – dokumentacji, o której mowa w ust. 2 art. 83 ustawy.

Przy tym, na mocy ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) w ramach zmiany przepisów obowiązujących od 1 kwietnia 2011 r. dodano do ustawy art. 83 ust. 1a do 1f.

Stosownie do art. 83 ust. 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

– wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.


W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy (art. 83 ust. 1b ustawy).

Zgodnie z art. 83 ust. 1c ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

W myśl art. 83 ust. 1d ustawy, przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego.


Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego (art. 83 ust. 1e ustawy).

Jednocześnie na podstawie art. 83 ust. 1f ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2011 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zaś zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r. do 31 marca 2013 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

  1. uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub
  2. wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Zatem do dnia 31 marca 2011 r. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulowały kiedy podmiot należy uznać za wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Jednocześnie ustawodawca nie określił katalogu dokumentów jakimi powinien dysponować podatnik w celu potwierdzenia statusu przewoźnika.


Kwestią zdefiniowania terminu „głównie” zajął się Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 16 września 2004 r. w sprawie Cimber Air A/S przeciwko Skatteministeriet nr C-382/02. Spór dotyczył słuszności pobrania podatku VAT od dostaw dla statków powietrznych Cimber Air A/S, obsługującej głównie ruch międzynarodowy, gdy statki te wykonywały loty krajowe, w związku z brzmieniem art. 15 pkt 7 i 9 w związku z pkt 6 szóstej dyrektywy. Wiązał się również z rozbieżnościami wykładni literalnej przepisu, wynikającej z różnych wersji językowych Dyrektywy. Z niniejszego wyroku wynika, iż za przewoźnika powietrznego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, należy uznać przewoźnika, którego działalność w dziedzinie obsługi ruchu krajowego odgrywa widocznie mniejszą rolę aniżeli działalność międzynarodowa tego przewoźnika. W celu oceny zakresu działalności międzynarodowej i krajowej tego przewoźnika, należy uwzględnić wszystkie czynniki, które wskazują na relatywne znaczenie danego rodzaju transportu, w szczególności dochód z działalności.

Wobec powyższego aby uznać, że spełnione jest kryterium wykonywania przez przewoźnika głównie przewozów w transporcie międzynarodowym, konieczna jest widocznie większa rola transportu międzynarodowego. Jednocześnie przy określaniu widocznie większej roli transportu międzynarodowego należy uwzględnić różne czynniki nie tylko wysokość obrotu. W związku z tym zasadne jest uwzględnienie takich kryteriów, jak: po pierwsze - zrealizowana liczba przewozów w transporcie międzynarodowym, a zrealizowana liczba przewozów w transporcie krajowym; po drugie - wpływy ze sprzedaży biletów w transporcie międzynarodowym, a wpływy ze sprzedaży biletów w transporcie krajowym; po trzecie - liczba faktycznych godzin wykonywanych w transporcie międzynarodowym, a liczba faktycznych godzin wykonywanych w transporcie krajowym.

I tak, od 1 kwietnia 2011 r. z dodanych do ustawy przepisów art. 83 ust. 1a do 1f wynika, że przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju mogą być uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jeżeli udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem, udział zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem oraz udział liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%. Przy czym na podstawie danych otrzymanych od przewoźników Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza w drodze obwieszczenia listę przewoźników lotniczych, którzy spełniają powyższe kryteria.

Natomiast zagraniczni przewoźnicy lotniczy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogą być uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jeżeli są uznani w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przy czym od 1 kwietnia 2013 r. doprecyzowano, że przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, rozumie się przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa ich siedziby, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Zatem przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju którzy znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym są uprawnieni do korzystania ze stawki 0% w stosunku do usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Zaś aby przewoźnicy zagraniczni nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogli skorzystać ze stawki 0% względem nabywanych w Polsce usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, zobowiązani są do przedstawienia swoim kontrahentom dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dokumentem tym może być wskazanie analogicznej, jak obowiązującej w Polsce listy przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na której dany przewoźnik jest umieszczony bądź dokumentem tym może być np. koncesja lub odpowiedni akt właściwego organu państwa siedziby przewoźnika uprawniający do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Spółka względem będących przedmiotem wniosku usług świadczonych w 2011 r. nie ma prawa stosować stawki 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy wyłącznie na podstawie otrzymanych od Klientów oświadczeń potwierdzających, że:

  • w 2011 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywali głównie rejsy w transporcie międzynarodowym, oraz
  • wymienione w danym oświadczeniu faktury dokumentują usługi wyświadczone przez Spółkę w 2011 r. na rzecz Klienta związane z pobytem pasażerów „rejsów zakłóconych” lub pobytem członków załóg lotniczych.


Wskazać należy, że do dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności wykonane zostały przy zachowaniu warunków stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% określonej w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, nie można zaliczyć oświadczenia przewoźnika, w którym deklaruje on, że w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w okresie 1 stycznia 2011 – 31 grudnia 2011 wykonywał głównie rejsy w transporcie międzynarodowym. Przedmiotowe oświadczenie nie jest bowiem potwierdzeniem spełnienia warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, lecz zawiera deklarację samego przewoźnika. Niniejsze dotyczy zarówno przewoźników lotniczych posiadających, jak i nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju. Przy czym tut. Organ nie neguje, że dokumentem, o którym mowa w art. 83 ust. 2 ustawy w sytuacji gdy ustawodawca nie określił katalogu dokumentów jakimi powinien dysponować podatnik w celu potwierdzenia statusu przewoźnika może być oświadczenie. Należy jednak zauważyć, że z prowadzonej przez Spółkę dokumentacji w sposób jednoznaczny powinno wynikać, że świadczenie usług zostało wykonane dla podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wnioskodawca powinien być w posiadaniu dokumentów, z których wynika widocznie większe wykonywanie przez danego przewoźnika przewozów w transporcie międzynarodowym, aniżeli w transporcie krajowym, w odniesieniu do działalności podatnika. Ze składanego przez Klientów Spółki oświadczenia nie wynika, że dany Klient (przewoźnik) spełnia kryterium wykonywania głównie przewozów w transporcie międzynarodowym. Aby kryterium wykonywania głównie przewozów w transporcie międzynarodowym było spełnione konieczna jest widocznie większa rola transportu międzynarodowego w odniesieniu do działalności podatnika. Jednocześnie przy określaniu widocznie większej roli transportu międzynarodowego należy uwzględnić różne czynniki, np. zasadne jest uwzględnienie takich kryteriów, jak: przychody z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem, zrealizowana liczba przewozów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem; wpływy ze sprzedaży biletów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem; liczba faktycznych godzin wykonywanych w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem czy liczba pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem. Posiadane przez Wnioskodawcę oświadczenia nie pozwalają na stwierdzenie, że kryterium wykonywania głównie przewozów w transporcie międzynarodowym jest spełnione przez danego przewoźnika. Niniejsze oświadczenia zawierają jedynie deklarację, że 2011 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przewoźnicy wykonywali głównie rejsy w transporcie międzynarodowym.


Zatem Spółka wyłącznie na podstawie otrzymanych od Klientów oświadczeń względem świadczonych w 2011 r. usług nie ma prawa stosować stawki 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.


Niemniej jednak - jak wskazał Wnioskodawca - Klienci (przewoźnicy) posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Klienci ci znaleźli się również na pierwszej liście sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2011 r. na okres od dnia 1 czerwca 2011 r. do 31 marca 2012 r. na podstawie danych o spełnieniu wymagań za rok 2010.

Biorąc pod uwagę niniejsze należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy względem przedmiotowych usług świadczonych od dnia 1 czerwca 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. na rzecz Klientów posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy znaleźli się na pierwszej liście sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2011 r. na okres od dnia 1 czerwca 2011 r. do 31 marca 2012 r. na podstawie danych o spełnieniu wymagań za rok 2010.

Jak bowiem wskazano wyżej przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju którzy znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym są uprawnieni do korzystania ze stawki 0% w stosunku do usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Ponadto należy stwierdzić, że skoro Spółka posiada dokumenty potwierdzające, iż Klienci (przewoźnicy), którzy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju w państwie siedziby w 2011 r. byli uznani za przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, w postaci kopii listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, analogicznej do listy ULC (jeśli jest sporządzana w danym kraju), lub kopii koncesji bądź podobnych pozwoleń uprawniających do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy względem przedmiotowych usług świadczonych w całym 2011 r. na rzecz tych Klientów (przewoźników).

Jak wskazano wyżej do dnia 31 marca 2011 r. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulowały kiedy podmiot należy uznać za wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jednocześnie ustawodawca nie określił katalogu dokumentów jakimi powinien dysponować podatnik w celu potwierdzenia statusu przewoźnika. Natomiast w wyniku kolejnych zmian przepisów z zakresu podatku od towarów i usług aby przewoźnicy zagraniczni nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogli skorzystać ze stawki 0% względem nabywanych w Polsce usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, zobowiązani są do przedstawienia swoim kontrahentom dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dokumentem tym może być wskazanie analogicznej, jak obowiązującej w Polsce listy przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na której dany przewoźnik jest umieszczony bądź dokumentem tym może być np. koncesja lub odpowiedni akt właściwego organu państwa siedziby przewoźnika uprawniający do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych.

Zatem skoro Spółka posiada dokumenty potwierdzające, iż Klienci (przewoźnicy), którzy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju w państwie siedziby w 2011 r. byli uznani za przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, w postaci kopii listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, analogicznej do listy ULC (jeśli jest sporządzana w danym kraju), lub kopii koncesji bądź podobnych pozwoleń uprawniających do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych należy uznać, że spełnione są warunki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Tym samym, oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych na podstawie otrzymanych oświadczeń należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków oraz interpretacji indywidualnych należy zwrócić uwagę na fakt, iż zarówno wyroki jak i interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą innych organów wydających interpretacje indywidualne w sprawach innych podatników, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu. Również interpretacje powołane przez Spółkę na poparcie własnego stanowiska rozstrzygają w odmiennych stanach faktycznych od stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Niemniej jednak rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowej interpretacji jest analogiczne z rozstrzygnięciem w powołanym wyroku oraz powołanych interpretacjach. Tut. Organ podatkowy uznał bowiem, że można przyjąć, że usługi wykonywane przez Spółkę będące przedmiotem pytania mieszczą się w dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Jednocześnie tut. Organ nie zanegował, że dokumentem, o którym mowa w art. 83 ust. 2 ustawy w sytuacji gdy ustawodawca nie określił katalogu dokumentów jakimi powinien dysponować podatnik w celu potwierdzenia statusu przewoźnika może być oświadczenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z poźn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj