Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-768/15-2/DJ
z 26 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2015 r. (data wpływu 19 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej od fundacji pomocy materialnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej od fundacji pomocy materialnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

We wrześniu 2013 r. Wnioskodawczyni przeszła na rentę chorobową zgodnie z orzeczeniem ZUS o całkowitej niezdolności do pracy (jest po autotransplantacji szpiku kostnego na skutek choroby nowotworowej). Ma umiarkowany stopień niepełnosprawności. Zainteresowana pracowała w koncernie, który pochodzi z Austrii i były pracodawca wiedząc, że znalazła się w ciężkiej sytuacji życiowej zaproponował, aby Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie do Fundacji Koncernu. Wniosek o dofinansowanie – dotację został pozytywnie rozpatrzony przez Zarząd Fundacji i Zainteresowanej przyznano comiesięczną, dobrowolną i odwołalną dotację dla każdej z dwóch córek po 110 Euro na okres do 2018 r. Fundacja ma siedzibę w Austrii, gdzie stosuje ulgę podatkową u źródła. Aby Fundacja zastosowała ulgę w podatku źródła, musi wysyłać do Wnioskodawczyni deklarację ZS-QU1, którą podpisuje i odsyła. Ostatniego dnia miesiąca Zainteresowana otrzymuje na swoje konto bankowe dwa przelewy w polskich złotych o równowartości 110 Euro na każdą z córek. Pierwszy przelew Wnioskodawczyni otrzymała w styczniu 2014 r. z wyrównaniem od listopada 2013 r. Celem fundacji jest wspieranie pracowników koncernu, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej takiej jak: wypadek, choroby, powódź czy burza. Dotacje przyznawane są przede wszystkim na dzieci wymagające opieki w formie płatności miesięcznych. O przyznaniu dotacji decyduje Zarząd Fundacji. Jest to prywatna fundacja powołana przez pracodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywany dochód należy wykazać w PIT, czy jest zwolniony z opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawczyni – na wniosek Wnioskodawczyni Fundacja przyznała Zainteresowanej pomoc finansową, co dalej kwalifikuje się do zwolnienia z podatku dochodowego, ponieważ jest to pomoc społeczna. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia społeczne. Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną, na rencie, po przeszczepie szpiku kostnego i chorobie nowotworowej, dlatego Fundacja pomogła Zainteresowanej, a konkretnie córkom Wnioskodawczyni w trudnej życiowej sytuacji, ponieważ ma rentę chorobową z całkowitą niezdolnością do pracy i nie może samodzielnie pracować. Dlatego też zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej identyfikuje się z zapisem: „przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są oni w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości”. Tym samym Wnioskodawczyni nie jest w stanie pokonać skutków choroby i wrócić do pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ust. 1 ww. ustawy, gdzie m.in. w pkt 9 wymienia się inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w tym przepisie słowa „w szczególności” oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie beneficjentowi przez Fundację świadczeń finansowej i rzeczowej pomocy będzie stanowiło dla beneficjenta przychód „z innych źródeł”.

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej” należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 163 ze zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi” (art. 25 ust. 1 ww. ustawy). Zlecenie realizacji zadania z zakresu pomocy społecznej odbywa się po uprzednim przeprowadzeniu konkursu ofert (art. 25 ust. 4 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, że również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Wobec tego wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje i pomoc ta realizowana jest w ramach zadań zleconych przez organy administracji rządowej i samorządowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie – comiesięczną dotację dla każdej z dwóch córek z Fundacji Koncernu, która ma siedzibę w Austrii. Jest to prywatna fundacja powołana przez pracodawcę.

Celem fundacji jest wspieranie pracowników koncernu, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej takiej jak: wypadek, choroby, powódź czy burza. Dotacje przyznawane są przede wszystkim na dzieci wymagające opieki w formie płatności miesięcznych.

Reasumując, należy stwierdzić, że otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja nie będzie objęta zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja jest prywatną fundacją zagraniczną powołaną przez pracodawcę. Wartość świadczenia nie może korzystać ze zwolnienia, ponieważ pomoc nie jest realizowana w ramach zadań zleconych przez polskie organy administracji rządowej i samorządowej podmiotom uprawnionym do wykonywania zadań z zakresu pomocy społecznej.

Wobec powyższego, ww. świadczenie należy zakwalifikować jako przychód „z innych źródeł” zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj