Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-728/11-2/KT
z 22 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-728/11-2/KT
Data
2011.08.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
konserwacja
podatek od towarów i usług
remonty
roboty
usługi kominiarskie


Istota interpretacji
Zastosowanie obniżonej stawki podatku dla usług kominiarskich świadczonych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.



Wniosek ORD-IN 771 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20.05.2011r. (data wpływu 23.05.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki podatku dla usług kominiarskich świadczonych w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.05.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki podatku dla usług kominiarskich świadczonych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi zakład usług kominiarskich. Wykonuje usługi kominiarskie polegające na utrzymaniu sprawności technicznej elementów budynków, na bieżącej konserwacji i naprawie pieców i kominów, tj:

  • czyszczenie, sprawdzanie i wydawanie opinii o stanie: przewodów kominowych, dymowych, spalinowych i wentylacyjnych, kanałów łączących paleniska z przewodami kominowymi, kanałów przełazowych i nasad kominowych,
  • badanie przewodów kominowych, kominowo- grzewczych i wentylacyjnych, kanałów oraz połączeń paleniskowych w budynkach przed oddaniem ich do użytku, wyszukiwanie przerw w ścianach przewodów kominowych i wentylacyjnych oraz sprawdzanie połączeń paleniskowych w budynkach już użytkowanych,
  • badanie przyczyn wadliwego działania przewodów kominowych i kanałów, wydawanie opinii dotyczących połączeń palenisk i wentylacji na podstawie przeprowadzonej kontroli przewodów kominowych,
  • czyszczenie i sprawdzanie kominów wolnostojących,
  • czyszczenie i konserwacja wszelkiego rodzaju palenisk i urządzeń grzewczych oraz pieców i rur, a także kotłów niskoprężnych i wysokoprężnych oraz kanałów spalinowych,
  • czyszczenie wędzarni,
  • odgruzowywanie przewodów kominowych i wentylacyjnych,
  • wypalanie sadzy w przewodach kominowych,
  • montaż i demontaż ław kominowych oraz naprawa głowic kominowych,
  • udrożnienie pieców i kominów.

Są to typowe roboty konserwacyjne.

Konserwacja pieców polega na oczyszczeniu pieców z naturalnych związków (sadzy), powstałych na skutek naturalnego spalania paliwa (np. węgla, drzewa), a następnie usunięcia tej sadzy z pieca.

Konserwacja pieców i kominów pozwala:

  • na bezpieczną eksploatację elementów i konstrukcji budynków,
  • zapewnia bezpieczeństwo przeciwpożarowe budynkom, a co za tym idzie ich użytkownikom, zapobiega emisji do pomieszczeń szkodliwych gazów powstałych w procesie spalania paliwa - tlenku siarki, tlenków azotu, dwutlenku węgla, pyłu sadzy oraz pary wodnej (nagromadzenie tych gazów w pomieszczeniach grozi zatruciem), na usunięcie - odprowadzenie poprzez drożne oczyszczone kominy spalin od palenisk na zewnątrz budynku do atmosfery. Udrożnione kominy wentylacyjno - nawiewne pozwalają na dostarczenie do lokalu czystego powietrza potrzebnego do oddychania i usunięcie z lokalu zużytego powietrza.

Udrożnienie jest robotą budowlaną i mieści się w katalogu norm rzeczowych budownictwa 4.01 pod poz.0310/06, zaś sprawdzenie przewodów kominowych pod poz. 0310/05.

Ogólna kontrola sprawności technicznej elementów budynku polega na utrzymaniu sprawności technicznej pieców i kominów stanowiących integralną część budowli. Bez wydanej opinii o stanie technicznym budynku obiekt nie może być oddany do użytkowania. Jest to praca budowlana wykończeniowa.

W/w usługi związane są głównie z obsługą obiektów budownictwa mieszkaniowego, a po części świadczone są też w budynkach (lokalach, mieszkaniach) i lokalach użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

W zakresie swojej działalności Wnioskodawca świadczy usługi kominiarskie, w ramach których dokonuje konserwacji, tj. kontroli stanu technicznego przewodów kominowych dymowych, spalinowych i wentylacyjnych, równocześnie dokonując w niektórych przypadkach usługi czyszczenia tych przewodów, ale również świadczy usługi konserwacyjne polegające tylko i wyłącznie na kontroli stanu technicznego przewodów kominowych bez ich czyszczenia i udrożnienia w celu wydania opinii o stanie technicznym budynku.

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) działalność Wnioskodawcy sklasyfikowano pod symbolem 81.22.Z - specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych.

W celu sklasyfikowania wykonywanych usług Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o sklasyfikowanie świadczonych usług. W odpowiedzi Wnioskodawca uzyskał informację, iż wymienione usługi mieszczą się w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

  • okresowe przeglądy przewodów kominowych bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem - PKWiU 71.20.19.0 - pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,
  • udrażnianie i czyszczenie przewodów kominowych i ich palenisk - PKWiU 81.22.13.00 - usługi czyszczenia pieców i kominów,
  • remonty, naprawa przewodów kominowych i palenisk – PKWiU 43.29.19.0 pozostałe roboty instalacyjne gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl przepisów: art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT (Dz.U. Nr 54 z późn. zm) oraz § 7 Rozporządzenia MF z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca może stosować stawkę podatku VAT 8% do robót konserwacyjnych polegających na:

  • okresowych przeglądach przewodów kominowych bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem,
  • udrażnianiu i czyszczeniu przewodów kominowych i ich palenisk - usługi czyszczenia pieców i kominów,
  • remontach, naprawie przewodów kominowych

- jeżeli dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisami art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się, w myśl ust. 12 wskazanego artykułu, do dostawy, budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepisy w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, dlatego należy odwalać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartych w art. 3 pkt 6,7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo Budowlane (Dz.U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016):

  • budowa - należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
  • roboty budowlane - należy rozumieć, budowę a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
  • remont - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Mając na uwadze powyższe przepisy, pytanie oraz przedstawiony faktyczny Wnioskodawca uważa, że usługi kominiarskie polegające na: remontach, naprawie przewodów kominowych (wykonywanie robót murarskich zabezpieczających pęknięcia przewodów kominowych) - są to roboty budowlane, toteż są one objęte stawką VAT 8%, jeżeli dotyczą obiektów budowlanych.

Zgodnie z treścią § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług:

  1. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 8% dla:
  2. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
  3. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
  4. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2

  1. przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust.1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont;
  2. przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Pojęcie obiektów budownictwa mieszkaniowego zdefiniowane było w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty te rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11;

111 - budynki mieszkalne jednorodzinne,

112 - budynki o dwóch mieszkaniach,

ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Stawka 8% ma zastosowanie - na mocy § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010r. - do robót konserwacyjnych dotyczących:

  1. budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, lub ich części (dotyczy budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11), z wyłączeniem lokali użytkowych,
  3. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12.

Stawka 8% do robót konserwacyjnych wykonywanych w obiektach budowlanych, o których mowa powyżej w pkt 2 i 3, ma zastosowanie w zakresie, w jakim w/wymienione obiekty nie stanowią obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Z uwagi na to, iż zawarta w w/w rozporządzeniu Ministra Finansów definicja robót konserwacyjnych jest bardzo ogólna oraz na brak w ustawie o podatku od towarów i usług definicji pojęcia robót konserwacyjnych, a także wobec braku przepisów wykonawczych do w/w ustawy, które określałyby jakie czynności wchodzą w zakres powyższego określenia, należy przyjąć wykładnię gramatyczną.

Zgodnie z w/w wykładnią „konserwacja” oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem (zgodnie ze słownikiem jęz. Polskiego PWN z 1995r. pod redakcją prof. M. Szymczaka).

W klasyfikacji statystycznej PKWiU nie występuje pojęcie robót konserwacyjnych, a usługi kominiarskie sklasyfikowane są w grupie 81.22.13.00 - usługi czyszczenia pieców i kominów” i PKWiU 71.20.19.0 - pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Przy ustalaniu stawki podatku VAT na usługi kominiarskie - usługi konserwacyjne, tj. okresowe przeglądy przewodów kominowych bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem, udrażnianie i czyszczenie przewodów kominowych i ich palenisk, usługi czyszczenia pieców i kominów, nie należy jednak sugerować się tym, że opisane wyżej usługi konserwacyjne nie stanowią robót budowlanych wg PKWiU - ustawodawca w ogóle nie podał żadnych symboli statystycznych dla tych usług. Cytowany przepis nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych, ale do potocznego znaczenia zastosowanych tam zwrotów.

Przytaczając słownikowe znaczenie pojęcia „konserwacji” jako utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem, zniszczeniem lub zepsuciem oraz powołując się na par 3 pkt 4 wydanego na podstawie przepisów ustawy Prawo Budowlane rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 16.08.1999r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych, w którym to przepisie zdefiniowano „konserwację” jako wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku – Wnioskodawca uważa, iż opisany przez Niego zespół czynności należy uznać za „roboty konserwacyjne” w rozumieniu § 7 rozporządzenia MF.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. Zatem wykonywane przez Wnioskodawcę czynności:

  • okresowe przeglądy przewodów kominowych bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem,
  • udrażnianie i czyszczenie przewodów kominowych i ich palenisk - usługi czyszczenia pieców i kominów należy uznać za „roboty konserwacyjne” w rozumieniu § 7 rozporządzenia MF.

Aby rozstrzygnąć problem usługi okresowej kontroli przewodów kominowych jako usługi konserwacyjnej i uzasadnić przytoczone przez Wnioskodawcę fakty, należy dokonać analizy charakteru tej usługi pod kątem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zawartej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), co pozwoli oznaczyć usługę stosowną stawką podatkową. Należy również, stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, odwołując się do pojęć prawa budowlanego, dokonać analizy właściwych przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r., Prawo Budowlane (Dz.U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118). Zgodnie bowiem z art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. c oraz ust. 6 pkt 1 i 2 Prawa Budowlanego, istnieje ustawowy obowiązek corocznej okresowej kontroli polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego, przez osoby posiadające stosowne uprawnienia, instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych). Wprawdzie wykonywanie tych kontroli nie stanowi samo w sobie wykonywania robót konserwacyjnych, niemniej wyniki tych kontroli stanowią właśnie o konieczności ich przeprowadzenia. Jeżeli zatem miarodajnym kryterium zaliczenia określonych robót konserwacyjnych w budownictwie do zakresu stosowania § 7 cyt. rozporządzenia MF, miałoby być istnienie ścisłego, czy też bezpośredniego związku z robotami budowlanymi, a dokładnie rzecz biorąc z obiektami budownictwa mieszkaniowego, to w pierwszej kolejności istnienia takiego związku należałoby upatrywać w tych robotach konserwacyjnych, które wpływają na bezpieczeństwo funkcjonowania tych obiektów, i których konieczność wykonania wynika z realizacji ustawowych obowiązków.

Należy wskazać, że § 7 cyt. rozporządzenia MF, a zatem przepis określający zakres przedmiotowy usług robót konserwacyjnych opodatkowany według stawki w wysokości 8%, jak i wyżej cyt. art. 41 ust 12 ustawy o VAT, nie odwołują się do klasyfikacji statystycznych. W tym stanie rzeczy Wnioskodawca uważa, iż nie ma jednoznacznych wskazań, które nakazywałyby odczytywać znaczenie użytych w § 7 cyt. rozporządzenia MF pojęć „robót konserwacyjnych” w kontekście PKWiU i za decydujące kryterium przy określeniu zakresu zastosowania powyższego przepisu uznać umiejscowienie tych robót (usług) w tej klasyfikacji.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, chcąc wyjaśnić znaczenie tych pojęć należy, biorąc pod uwagę, iż należą one do sfery budownictwa, sięgnąć w pierwszej kolejności do przepisów prawa budowlanego oraz w razie konieczności posłużyć się wykładnią językową, a więc znaczeniem tych pojęć na gruncie języka polskiego.

Usługa okresowej kontroli przewodów kominowych jest robotą konserwacyjną, ponieważ jest to czynność, która wpływa na utrzymanie sprawności technicznej elementów budynków. Zatem nie ulega wątpliwości, iż czynności wykonywane przeze Wnioskodawcę i polegające m.in. na okresowych przeglądach przewodów kominowych bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem, kontroli stanu technicznego przewodów kominowych bez ich czyszczenia i udrożnienia w celu wydania opinii o stanie technicznym budynku, udrażnianiu i czyszczenie przewodów kominowych i ich palenisk (usługi czyszczenia pieców i kominów), należy uznać za roboty konserwacyjne, którym to pojęciem posłużono się w § 7 cyt. rozporządzenia MF, i należy stosować stawkę VAT 8%, jeżeli dotyczą budownictwa mieszkaniowego. Natomiast z punktu widzenia zakresu zastosowania powyższego przepisu niezbędne jest poza tym, aby roboty te dotyczyły obiektów budownictwa mieszkaniowego zdefiniowanych w art. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie świadczenie usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 146a ustawy, obowiązującym od dnia 01.01.2011r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast przepis art. 146a pkt 2 ustawy stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu 41 - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - PKOB (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. Ponadto, zgodnie z treścią § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (§ 7 ust. 3 rozporządzenia).

Nadmienić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 6 kwietnia 2011r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), które straciło moc obowiązującą z dniem 5 kwietnia 2011r. Natomiast ww. przepis § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. jest odpowiednikiem tego samego przepisu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r.

Należy zauważyć, iż zgodnie z treścią art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Natomiast w treści powołanych wyżej przepisów ustawodawca użył pojęć: roboty konserwacyjne oraz budowa, remont, modernizacja, nie podając konkretnych symboli statystycznych dla tych usług.

Na podstawie § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Treść ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do niej nie definiuje natomiast pojęć budowa, remont, modernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja zaś oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Podkreślić należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę, a także, czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) oraz w § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. (roboty konserwacyjne). Ponadto, dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku znaczenie ma nie tylko zakres wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu, którego dotyczą te prace, do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Powołane wyżej przepisy wskazują, iż tylko część usług kominiarskich wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11) podlega opodatkowaniu obniżoną stawką 8%. Stawką tą bowiem opodatkowane są jedynie te usługi, które mają charakter prac budowlanych, modernizacyjnych, remontów oraz robót konserwacyjnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w zakresie swojej działalności Wnioskodawca świadczy różnego rodzaju usługi kominiarskie, w ramach których dokonuje m.in. kontroli stanu technicznego przewodów kominowych dymowych, spalinowych i wentylacyjnych, równocześnie wykonując, w niektórych przypadkach, usługi czyszczenia tych przewodów. Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi polegające wyłącznie na kontroli stanu technicznego przewodów kominowych - bez ich czyszczenia i udrożnienia - w celu wydania opinii o stanie technicznym budynku. Wykonywane czynności Podatnik klasyfikuje następująco:

  • okresowe przeglądy przewodów kominowych bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem (PKWiU 71.20.19.0 - pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych),
  • udrażnianie i czyszczenie przewodów kominowych i ich palenisk (PKWiU 81.22.13.00 - usługi czyszczenia pieców i kominów) oraz
  • remonty, naprawa przewodów kominowych i palenisk (PKWiU 43.29.19.0 - pozostałe roboty instalacyjne gdzie indziej niesklasyfikowane).

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy ww. usług świadczonych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi kominiarskie, polegające na udrażnianiu i czyszczeniu przewodów kominowych i ich palenisk, tj. usługi czyszczenia pieców i kominów, a także remonty, naprawa przewodów kominowych i ich palenisk (według opisanego zakresu prac), wykonywane w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – w zakresie, w jakim stanowią one roboty konserwacyjne lub remontowe - podlegają opodatkowaniu według obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług, na mocy powołanych przepisów art. 41 ust. 12 ustawy oraz § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi kominiarskie, polegające na okresowych przeglądach, kontroli przewodów kominowych, wykonywanych w celu wydania opinii o stanie technicznym przewodów kominowych dymowych, spalinowych i wentylacyjnych - bez dokonywania napraw i czynności związanych z czyszczeniem - podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niezależnie od tego, w jakich obiektach budowlanych są świadczone. Nie mieszczą się one bowiem w definicji robót budowlanych, remontowych, modernizacyjnych ani konserwacyjnych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj