Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-153/15-2/WM
z 12 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 3 stycznia 2015 r. (data wpływu: 12 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osoba fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zainteresowana 23 stycznia 2015 r. nabyła (w formie darowizny):

  1. nieruchomość gruntową zabudowaną, położoną we wsi A., dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy – Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Jak wynika z wypisu z rejestru gruntów wydanego dnia 19 grudnia 2014 r. działka gruntu o numerze … oznaczona jest symbolem Bi – jako inne tereny zabudowane;
  2. nieruchomość gruntową niezabudowaną położoną w B. o powierzchni 1,65 ha, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy –Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Jak wynika z rejestru gruntów wydanego w dniu 19 grudnia 2014 r., działka ta jest oznaczona symbolem użytków RIVa (1,06 ha) oraz RIVb (0,59 ha) – jako grunty rolne.

Zainteresowana zamierza uruchomić wynajem 5 pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz uzyskiwać dochody z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Budynek mieszkalny, w którym znajdują się przedmiotowe pokoje posadowiony jest na terenie wiejskim, na działce wyżej wymienionej w punkcie, 1 tj. oznaczonej w ewidencji gruntów jako inne tereny zabudowane. Zainteresowana jest rolnikiem i posiada gospodarstwo rolne składające się z obu ww. gruntów.

Wnioskodawczyni zauważa, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji gospodarstwa rolnego. Stosownie zaś do art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Z kolei, stosownie do art. 1 i art. 2 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zainteresowana podała, że zgodnie z art. 2 ust. 1, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W myśl ust. 2, za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Wnioskodawczyni prowadzi więc gospodarstwo rolne wykorzystując do niego obie wyżej wymienione działki gruntu:

  1. zabudowaną budynkiem mieszkalnym działkę nr …, położoną we wsi , oznaczoną jako Bi inne tereny zabudowane, w którym znajdują się pokoje gościnne;
  2. niezabudowaną położoną we wsi, oznaczoną jako grunty orne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z położeniem pokoi gościnnych na terenach wiejskich w budynku położonym w gospodarstwie rolnym, ale na terenie działki oznaczonej symbolem Bi (inne tereny zabudowane) Wnioskodawczyni, po uruchomieniu działalności w zakresie agroturystyki, będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, że Zainteresowana jest rolnikiem, posiada gospodarstwo rolne na terenie wiejskim, obie działki stanowiące Jej własność i współwłasność z mężem, a ponadto są położone na terenie wiejskim i wykorzystywane w gospodarstwie rolnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże, po myśli art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Literalne brzmienie ww. przepisu wskazuje, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych skorzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:

  • najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
  • budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,
  • przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku,
  • liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.

Z analizy wniosku wynika, że 23 stycznia 2015 r. Zainteresowana nabyła w drodze darowizny dwie nieruchomości, położone na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym. Jedna z nieruchomości oznaczona jest symbolem Bi (inne tereny zabudowane), a druga symbolem użytków RIVa (1,06 ha) oraz RIVb (0,59 ha) – jako grunty rolne.

Wnioskodawczyni zamierza wynająć pięć pokoi gościnnych, w budynku mieszkalnym posadowionym na terenie wiejskim, na działce oznaczonej symbolem – Bi (inne tereny zabudowane), osobom przebywającym na wypoczynku, jak również pozyskiwać dochody z tytułu wyżywienia tych osób.

Należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawczyni, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji gospodarstwa rolnego, lecz – stosownie do art. 2 ust. 4 ww. ustawy – odsyłają do definicji gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Po myśli art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z przywołanym wyżej artykułem 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego – co ma kluczowe znaczenie dla wnioskowanego przez Zainteresowaną zwolnienia przedmiotowego – wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (tj. z dnia 27 lutego 2015 r.; Dz. U. z 2015 r. poz. 542) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia – użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery „E” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony)
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem -Tr.

Zgodnie zaś z § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
    2. sady, oznaczone symbolem - S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr;
  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Z kolei, w myśl ustępu 3 paragrafu 68 ww. rozporządzenia, grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na:

  1. tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem - B;
  2. tereny przemysłowe, oznaczone symbolem - Ba;
  3. inne tereny zabudowane, oznaczone symbolem - Bi;
  4. zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy, oznaczone symbolem - Bp;
  5. tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem - Bz;
  6. użytki kopalne, oznaczone symbolem - K;
  7. tereny komunikacyjne, w tym:
    1. drogi, oznaczone symbolem - dr,
    2. tereny kolejowe, oznaczone symbolem - Tk,
    3. inne tereny komunikacyjne, oznaczone symbolem - Ti,
    4. grunty przeznaczone pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych, oznaczone symbolem - Tp.

Z przedstawionej powyżej klasyfikacji gruntów wynika, że inne tereny zabudowane, oznaczone symbolem – Bi, stanowią odrębny od użytków rolnych oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych rodzaj gruntów. Skoro zatem za gospodarstwo rolne uznaje się wyłącznie grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, to stwierdzić należy, że inne tereny zabudowane, oznaczone symbolem – Bi nie stanowią gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Reasumując, stwierdzić należy, że dochody uzyskiwane przez Zainteresowaną z tytułu wynajmu osobom przebywającym na wypoczynku nie więcej niż pięciu pokoi – w budynku posadowionym na działce oznaczonej symbolem Bi jako inne tereny zabudowane – nie będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powtórzyć bowiem należy, że zwolnienie od podatku dotyczy dochodów uzyskanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych w gospodarstwie rolnym, zaś w realiach badanej sprawy Zainteresowana zamierza wynająć pokoje znajdujące się na gruncie niestanowiącym gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W konsekwencji, stanowisko Zainteresowanej w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj