Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1375/11/WN
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1375/11/WN
Data
2012.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
stawki podatku
świadczenie usług


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla usług polegających na udostępnianiu toru do gry w kręgle.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011r. (data wpływu 29 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 6 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na udostępnianiu toru do gry w kręgle – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na udostępnianiu toru do gry w kręgle.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 6 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 lutego 2012r. znak: IBPP2/443-1375/11/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Hotel, który prowadzi Wnioskodawca realizuje usługi noclegowe, gastronomiczne i rekreacyjne.

W ramach usług rekreacyjnych prowadzona jest kręgielnia.

Opłaty za korzystanie z kręgielni pobierane są w formie wstępu ze stawką godzinową. Usługi te opodatkowane są stawką podatku VAT 8% w roku 2011. Wszystkie usługi realizowane są w obiekcie ze statusem hotelu. Zgodnie w wpisem do ewidencji działalności gospodarczej Hotel posiada m.in. wykonywanie usług wg PKD:

93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej

93.29. Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

93.11.Z Działalność obiektów sportowych

56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne

55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania

90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych

Opłaty za korzystanie z kręgielni pobierane są w formie wstępu wg PKWiU 93.29.19.0

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług, polegających na udostępnianiu (po opłaceniu wstępu) toru do gry w kręgle jest prawidłowo opodatkowane stawką 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku 3 stawka podatku na niektóre usługi wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust 12 i art. 114 ust 1.

W pozycji 186 tego załącznika wymienia się "Pozostało usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu" – bez względu na symbol PKWiU. Do końca 2010r. stawkę preferencyjną dla "Pozostałych usług rekreacyjnych – w zakresie wstępu" dodatkowo wskazywała symbol PKWiU (z 1997r) ex 92.72. Obecnie takiego zastrzeżenia nie ma.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że usługi związane z rekreacją takie jak korzystanie z kręgielni wyłącznie w zakresie wstępu należy opodatkować stawką 8%.

W pozycji 179 tego załącznika również ustala się stawkę preferowaną dla " Usług związanych z działalnością obiektów sportowych" – PKWiU 93.11.10.0

Zgodnie z PKWiU podklasa ta obejmuje:

  • działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych, halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez, tj.:
    • stadiony do gry w piłkę nożną,
    • stadiony do gry w krykieta, rugby,
    • tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni,baseny,
    • stadiony lekkoatletyczne,
    • hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja,
    • hale bokserskie,
    • pola golfowe,
    • tory do gry w kręgle,
    • pozostałe obiekty sportowe
    • organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych,
    • zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów.

Zgodnie z usługami, które Wnioskodawca świadczy w ramach prowadzonej przez niego działalności, które zakwalifikował do grupy zgodnie z PKD (93.11.Z): "Działalność obiektów sportowych" gdzie wymieniono tory do gry w kręgle uważa, iż korzystanie z kręgielni w jego hotelu opodatkowane jest w oparciu także o pozycję 179 załącznika 3 ustawy o VAT stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z treści wniosku wynika, iż Hotel, który prowadzi Wnioskodawca realizuje usługi noclegowe, gastronomiczne i rekreacyjne.

W ramach usług rekreacyjnych prowadzona jest kręgielnia.

Opłaty za korzystanie z kręgielni pobierane są w formie wstępu ze stawką godzinową. Wszystkie usługi realizowane są w obiekcie ze statusem hotelu.

Opłaty za korzystanie z kręgielni pobierane są w formie wstępu wg PKWiU 93.29.19.0.

W przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 41 ust. 2 ustawy w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z ww. przepisami w okresie od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

Pod poz. 179 ww. załącznika nr 3, zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Z kolei, pod poz. 186 wspomnianego załącznika nr 3, figurują „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” – bez względu na symbol PKWiU.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych.

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007r. (Dz. U. Nr 251, poz.1885) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) w sekcji R: „Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją” wymieniono dział 93 oznaczony jako „Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna”, obejmujący grupy:

  • 93.1 – Działalność związana ze sportem
  • 93.2 – Działalność rozrywkowa i rekreacyjna
    • 93.21.Z – Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki
    • 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Natomiast w wyjaśnieniach do PKD – 2007 wskazano, iż podklasa oznaczona jako 93.11.Z –Działalność obiektów sportowych obejmuje:

  • działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.:
    • stadiony do gry w piłkę nożną,
    • stadiony do gry w krykieta, rugby,
    • tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni,
    • baseny,
    • stadiony lekkoatletyczne,
    • hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja,
    • hale bokserskie,
    • pola golfowe,
    • tory do gry w kręgle,
    • pozostałe obiekty sportowe
  • organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych,
  • zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów.

Podklasa ta nie obejmuje natomiast m. in.

  • działalności obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanej w 93.13.Z,
  • działalności związanej z prowadzeniem parków i plaż, sklasyfikowanej w 93.29.Z.


Natomiast, podklasa oznaczona – 93.29.Z „Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna” obejmuje:

  • pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną gdzie indziej niesklasyfikowaną (z wyłączeniem działalności wesołych miasteczek i parków rozrywki), taką jak:
    • eksploatacja automatów do gier zręcznościowych, nawet na monety,
    • działalność parków rekreacyjnych (bez zakwaterowania),
    • transport rekreacyjny, np. działalność przystani jachtowych,
    • obsługa stoków narciarskich,
    • wypożyczanie sprzętu rekreacyjnego stanowiącego integralną część obiektu rekreacyjnego,
    • działalność jarmarków i widowisk o charakterze rekreacyjnym,
    • działalność plaż, włączając wynajmowanie przebieralni, szafek na ubrania, wypożyczanie leżaków itd.,
    • działalność miejsc do tańczenia (np. dyskoteki, sale taneczne),
    • działalność producentów i sponsorów przedstawień na żywo, innych niż artystyczne lub sportowe, w obiektach lub poza nimi.

Odzwierciedleniem Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W dziale 93 „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały:

  1. 93.1 Usługi związane ze sportem
    • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
    • 93.12. Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
    • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
    • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.
  2. 93.2 Usługi związane z rozrywką i rekreacją
    • 93.21 Usługi świadczone przez wesołe miasteczka i parki rozrywki,
    • 93.29 Pozostałe usługi związane z rozrywką i rekreacją
      • 93.29.1 Pozostałe usługi związane z rekreacją
      • 93.29.11 Usługi związane z działalnością parków rekreacyjnych i plaż.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011r. stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) oraz usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu.

Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął 8% stawką podatku. Pod pojęciem „wstępu” określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa – www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś.

Natomiast obowiązujący od 1 lipca 2011r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, iż:

  1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
  2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
    • prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
    • prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
    • prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.
  3. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

Zatem pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem „biletu wstępu” uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. Wstęp na kręgielnię nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce np. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz poprzez udostępnienie toru do gry w kręgle obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo – rekreacyjnych.

Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na udostępnianiu toru do gry w kręgle, po opłaceniu wstępu, a zatem wstęp upoważnia osobę do czynnego uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, a także do korzystania z „urządzeń” znajdujących się w pomieszczeniach kręgielni. Z tych też względów opłaty pobierane za udostępnianie toru do gry w kręgle, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych „urządzeń”, poprzez czynny udział w zajęciach sportowo – rekreacyjnych.

W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Uprawnienie to nie przysługuje Wnioskodawcy również w związku z pozycją 179 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w której zostały wymienione usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Jak wynika bowiem z treści wniosku obiekt prowadzony przez Wnioskodawcę jest hotelem, który odpłatnie w ramach usług rekreacyjnych prowadzi kręgielnię.

Wnioskodawca wywodzi we własnym stanowisku prawo do stawki 8% dla świadczonych usług (kręgielnia) z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. W pozycji tej zostały wymienione usługi związane z działalnością obiektów sportowych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Tymczasem w uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał dla świadczonych usług opisanych we wniosku symbol PKWiU 93.29.19.0. Zatem należy stwierdzić, że usługi o wskazanym przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU nie są objęte stawką 8% w oparciu o poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, które zostały przez niego zaklasyfikowane PKWiU– 93.29.19.0 „Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane” nie zostały wymienione w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, jako czynności podlegające opodatkowaniu stawkami obniżonymi lub zwolnione od podatku, a zatem podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania świadczonych usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj