Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1242/11/WN
z 21 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1242/11/WN
Data
2012.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
korekta podatku
podatek naliczony
samochód ciężarowy
zmiana przeznaczenia


Istota interpretacji
Konsekwencje podatkowe związane z demontażem kratki w samochodzie ciężarowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011r. (data wpływu 23 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 16 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z demontażem kratki w samochodach ciężarowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 16 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z demontażem kratki w samochodach ciężarowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 16 lutego 2012r.):

Wnioskodawca prowadzi działalność w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2010r. zakupił w salonie dwa nowe samochody. Obydwa samochody spełniają następujące warunki:

  • rok produkcji 2010
  • masa całkowita nie przekraczała 3,5 tony
  • ładowność przekracza 500 kg
  • zarejestrowane do przewodu 4 osób
  • posiadają dwa rzędy siedzeń (2 fotele w pierwszym rzędzie, 2 fotele w drugim rzędzie)
  • za drugim rzędem siedzeń znajduje się kratka oddzielająca część załadunkową
  • posiadają świadectwo homologacji ciężarowej.

Samochody nie posiadają zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzającego spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 2 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010r. jak również dla pojazdów samochodowych określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym obowiązującej od 1 stycznia 2011r. Samochody zostały zakupione dla potrzeb prowadzonej w ramach spółki działalności opodatkowanej podatkiem VAT i są w tej działalności wykorzystywane. Przy zakupie samochodów Wnioskodawca dokonał pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup. Obniżenia podatku należnego o podatek naliczony obejmujący 100% podatku wynikającego z faktur dokumentujących nabycie pojazdów dokonaliśmy w oparciu o wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2008 roku w sprawie Magoora (C-414/07).

Obecnie w 2011r. bądź w 2012r. Wnioskodawca zamierza zdemontować kratkę w zakupionych samochodach, przegrodę na tylnych siedzeniach i przerejestrować samochody do przewozu 5 osób – w konsekwencji przekwalifikować zakupione samochody na osobowe. Samochody byłyby nadal wykorzystywane do potrzeb wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanej wyżej sytuacji Wnioskodawca będzie zobowiązany do skorygowania kwot podatku naliczonego VAT od zakupionych samochodów...

Zadaniem Wnioskodawcy, demontaż tzw. kratki w samochodzie ciężarowym zakupionym w 2010r., przerejestrowanie go na samochód 5-osobowy i przekwalifikowanie na samochód osobowy z jednoczesnym dalszym jego wykorzystywaniem dla celów opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej w roku 2011 bądź 2012 nie wywołuje żadnych skutków w zakresie podatku od towarów i usług. Przepisy ustawy z dnia 11 kwietnia 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w art. 86 ust. 5c obowiązującym do 31 grudnia 2010r. przewidywały obowiązek skorygowania kwoty podatku naliczonego w przypadku dokonania zmian w zakupionym pojeździe w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę.

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) uchyliła ten przepis i jednocześnie na okres 2 lat tj. 2011-2012 wprowadziła nowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego przy zakupie pojazdów samochodowych i paliwa. Cytowana ustawa nie reguluje sytuacji demontażu tzw. kratki. Uregulowano jedynie sprawę zmian w samochodach, które z uwagi na szczególne właściwości korzystają z pełnego odliczenia VAT (art. 3 ust. 4 cyt. ustawy) – dotyczy to samochodów, które na podstawie dodatkowego badania technicznego na stacji okręgowej kontroli pojazdów uzyskały zaświadczenie o spełnieniu warunków określonych w ustawie.

Wobec braku wyraźnego uregulowania i pominięcia w przepisach przejściowych sprawy zmian w tzw. samochodach z kratką Wnioskodawca uważa, iż zmiany w takich samochodach nie wywołują skutków podatkowych w zakresie VAT w sytuacji przekwalifikowania samochodu ciężarowego na osobowy, przy jednoczesnym dalszym wykorzystywaniu pojazdu dla celów opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej. Przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2010r. przewidywały skutki podatkowe w sytuacji demontażu tzw. kratki przed upływem 12 miesięcy od otrzymania faktury. Uchylenie tego przepisu spowodowało brak obowiązku korekty kwoty podatku naliczonego nie tylko w przypadku zmian dokonanych przed upływem 12 miesięcy ale w ogóle.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Kwestia korekty podatku naliczonego odliczonego, w związku z nabyciem pojazdu samochodowego, na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, została uregulowana w art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej wskazano, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    • odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    • oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 3 ust. 3).

Natomiast w świetle art. 3 ust. 4 ustawy nowelizującej, w przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2010r. zakupił w salonie dwa nowe samochody. Obydwa samochody spełniają następujące warunki:

  • rok produkcji 2010
  • masa całkowita nie przekraczała 3,5 tony
  • ładowność przekracza 500 kg
  • zarejestrowane do przewodu 4 osób
  • posiadają dwa rzędy siedzeń (2 fotele w pierwszym rzędzie, 2 fotele w drugim rzędzie)
  • za drugim rzędem siedzeń znajduje się kratka oddzielająca część załadunkową
  • posiadają świadectwo homologacji ciężarowej.

Samochody nie posiadają zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzającego spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 2 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010r. jak również dla pojazdów samochodowych określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym obowiązującej od 1 stycznia 2011r. Samochody zostały zakupione dla potrzeb prowadzonej w ramach spółki działalności opodatkowanej podatkiem VAT i są w tej działalności wykorzystywane. Przy zakupie samochodów Wnioskodawca dokonał pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup. Obniżenia podatku należnego o podatek naliczony obejmujący 100% podatku wynikającego z faktur dokumentujących nabycie pojazdów Wnioskodawca dokonał w oparciu o wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2008 roku w sprawie Magoora (C-414/07).

Obecnie w 2011r. bądź w 2012r. Wnioskodawca zamierza zdemontować kratkę w zakupionych samochodach, przegrodę na tylnych siedzeniach i przerejestrować samochody do przewozu 5 osób - w konsekwencji przekwalifikować zakupione samochody na osobowe. Samochody byłyby nadal wykorzystywane do potrzeb wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca, prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu ww. samochodu, wywiódł z podjętego przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości rozstrzygnięcia w sprawie, którego tezy umożliwiały odliczenie podatku wg zasad obowiązujących w dniu 30 kwietnia 2004r. Zgodnie z tymi przepisami, w przypadku nabycia pojazdów samochodowych, w odniesieniu do których na podstawie homologacji producenta lub importera dla danego typu pojazdu samochodowego bezspornie wynika, że nie jest to samochód osobowy i dopuszczalna ładowność tego pojazdu wynosi powyżej 500 kg, przysługiwało odliczenie pełnej kwoty podatku.

Należy zauważyć, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące do dnia 30 kwietnia 2004r. nie formułowały obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji takiej, jak przedstawiona w przedmiotowej sprawie. Wskazać też trzeba, że treść przywołanych wyżej przepisów art. 3 ust. 4 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, wskazuje, iż mają one zastosowanie w odniesieniu do pojazdów samochodowych, dla których uprzednio wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3 tego artykułu.

Ogólną zasadą prawa podatkowego jest, że podatnik dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie przepisów obowiązujących w dacie rozliczania podatku Oznacza to, że późniejsza zmiana przepisów w danym zakresie nie powoduje utraty prawa do dokonanego już obniżenia kwoty podatku należnego, a zatem nie powoduje konieczności dokonywania korekty podatku, chyba że przepisy stanowią inaczej.

Zatem należy przyjąć, że powołane przepisy nie mają zastosowania do pojazdów samochodowych, dla których ww. zaświadczenie nie zostało wydane, jak ma to miejsce w niniejszej sprawie.

Reasumując, przerobienie samochodu ciężarowego (demontaż „kratki”), dla którego nie wydano zaświadczenia, o którym mowa wyżej, nie spowoduje u Wnioskodawcy obowiązku skorygowania podatku naliczonego VAT od zakupu tego samochodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj