Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1171/14-4/AO
z 18 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni ‑ przedstawione we wniosku z 27 listopada 2014 r. (data wpływu 28 listopada 2014 r.) uzupełnionym pismem złożonym osobiście w dniu 18 grudnia 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji operacji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji operacji. Niniejszy wniosek uzupełniony został pismem złożonym osobiście w dniu 18 grudnia 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W dniu 9 września 2014 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę przyznania pomocy z Urzędem Marszałkowskim Województwa na realizację operacji w ramach małych projektów – działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach umowy Wnioskodawczyni realizuje projekt pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług turystycznych poprzez remont pomieszczeń i zagospodarowanie terenu wokół posesji i stworzenie pracowni warsztatowej oraz Kącika Biesiadnego”. Wnioskodawczyni została przyznana pomoc w wysokości 23 761,80 zł brutto. Przedmiot umowy został wykonany. Do dnia 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawczyni ma obowiązek wystąpienia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa z wnioskiem o płatność, do którego należy załączyć interpretację indywidualną.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) od listopada 2014 r. Wnioskodawczyni będzie się rozliczać na podstawie książki przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie figuruje w żadnej ewidencji podatników podatku VAT. Wnioskodawczyni nie zamierza się w tej ewidencji rejestrować w przyszłości.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 grudnia 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług turystycznych poprzez remont pomieszczeń, zagospodarowanie terenu wokół posesji i stworzenie pracowni warsztatowej oraz Kącika Biesiadnego” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT w zawiązku z korzystaniem przez Stronę ze zwolnienia na podstawie art. 113.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Usługi turystyczne jest podmiotem uprawnionym do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w ramach realizacji operacji pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług turystycznych poprzez remont pomieszczeń, zagospodarowanie terenu wokół posesji i stworzenie pracowni warsztatowej oraz Kącika Biesiadnego”?


Zdaniem Wnioskodawczyni,


usługi turystyczne nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – VAT. Zatem realizując operację „Podniesienie jakości świadczonych usług turystycznych poprzez remont pomieszczeń, zagospodarowanie terenu wokół posesji i stworzenie pracowni warsztatowej oraz Kącika Biesiadnego” w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast stosownie do art. 96 ust. 3 ww. ustawy podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą od listopada 2014 r. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. W dniu 9 września 2014 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę przyznania pomocy z Urzędem Marszałkowskim Województwa na realizację operacji w ramach małych projektów – działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach umowy Wnioskodawczyni realizuje projekt pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług turystycznych poprzez remont pomieszczeń, zagospodarowanie terenu wokół posesji i stworzenie pracowni warsztatowej oraz Kącika Biesiadnego”. Przedmiot umowy został wykonany. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu pn. nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Wątpliwości niniejszego wniosku dotyczą możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji ww. operacji.

Należy wskazać, że aby wystąpiło prawo do odliczenia VAT naliczonego musi być spełniony podstawowy warunek. Wynika on z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje tylko podatnikowi wykonującemu działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT (zdefiniowanemu w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług) i tylko w takim zakresie, w jakim nabywane przez tego podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków ponoszonych w związku ze zrealizowaną operacją, gdyż - jak wskazała Wnioskodawczyni – towary i usługi nabywane w związku z realizacją operacji pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług turystycznych poprzez remont pomieszczeń, zagospodarowanie terenu wokół posesji i stworzenie pracowni warsztatowej oraz Kącika Biesiadnego” nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, skoro brak jest związku nabywanych na potrzeby realizowanej operacji towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, jednakże - jak wskazuje – nie prowadzi działalności opodatkowanej korzystając ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny to Wnioskodawczyni nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z zrealizowaną operacją. Tym samym, Wnioskodawczyni nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w ramach realizacji operacji pn. „Podniesienie jakości świadczonych usług turystycznych poprzez remont pomieszczeń i zagospodarowanie terenu wokół posesji i stworzenie pracowni warsztatowej oraz Kącika Biesiadnego”.


Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj