Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/4512-68/15-5/MK
z 12 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2015 r. (data wpływu 3 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2015 r. (data wpływu 10 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na zakup i instalację kolektorów słonecznych, opracowanie dokumentacji technicznej, usługi nadzoru inwestorskiego, promocję projektu oraz innych wydatków związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budynków mieszkalnych osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach montażu instalacji solarnych wg stawki podatku VAT 8%,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na zakup i instalację kolektorów słonecznych, opracowanie dokumentacji technicznej, usługi nadzoru inwestorskiego, promocję projektu oraz innych wydatków związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budynków mieszkalnych osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT od 18 kwietnia 2005 roku. Projekt Gminy pn.: „...” został wybrany do dofinansowania w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Oś priorytetowa V) Środowisko i czysta energia, działanie 6.2 energia przyjazna środowisku. Niniejsza inwestycja będzie finansowana ze środków własnych Gminy i w 85% kosztów kwalifikowanych ze środków Unii Europejskiej przyznanych Gminie. Ponadto budowa instalacji solarnych ma być współfinansowana ze środków finansowych mieszkańców na podstawie zawartych pomiędzy Gminą a konkretnymi mieszkańcami Gminy umowami cywilnoprawnymi o dofinansowanie ww. inwestycji. Na realizację zadania inwestycyjnego realizowanego przez Gminę mieszkańcy Gminy zobowiązali się do poniesienia kosztów w określonej wysokości, która będzie uzależniona od wielkości indywidualnej instalacji solarnej montowanej w gospodarstwie mieszkańca. Z mieszkańcami zostaną zawarte umowy użyczenia nieruchomości oraz umowa o warunkach organizacyjno- finansowych montażu instalacji solarnych. Pełne treści umów brzmią następująco:

UMOWA

o warunkach organizacyjno-finansowych montażu instalacji solarnych

zawarta w dniu pomiędzy:

Gminą …

reprezentowaną przez:

M.K.-Wójta Gminy …

przy kontrasygnacie A.D. - Skarbnika Gminy …

zwaną w dalszej treści umowy „Gminą”

a

Panią/Panem zam.; PESEL:

zwanym/zwanymi w dalszej treści umowy Właścicielem,

o następującej treści:

§ 1

Przedmiot umowy. Przedmiotem niniejszej umowy jest ustalenie wzajemnych zobowiązań stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikają z montażu i eksploatacji zestawu solarnego składającego się z systemu kolektorów słonecznych, zasobnika c.w.u, osprzętu instalacyjnego w budynku będącym własnością/współwłasnością Właściciela dla potrzeb ciepłej wody użytkowej, w ramach projektu o nazwie „...” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Osi Priorytetowej VI Działania 6.2 Energia przyjazna środowisku.

§ 2

Postanowienia ogólne

  1. Właściciel oświadcza, że:
    1. jest mieszkańcem Gminy …,
    2. działka oznaczona nr ewidencyjnym położona w miejscowości oraz znajdujący się na niej budynek mieszkalny o nr jest jego własnością/współwłasnością/posiada inny tytuł prawny/do dysponowania tym budynkiem,
    3. w przypadku nowobudowanego budynku zostanie on oddany do użytkowania i będzie zamieszkały najpóźniej w terminie zakończenia projektu, o którym mowa w § 1 tj. do 15 sierpnia 2015 roku.
    4. wyraża zgodę na zakup i montaż zestawów solarnych w budynku będącego jego własnością/współwłasnością w ramach projektu, o którym mowa w § 1,
    5. w budynku wymienionym w pkt 2 nie jest prowadzona agroturystyka ani żadna działalność gospodarcza, jest prowadzona agroturystyka lub działalność gospodarcza,
    6. efekty projektu o którym mowa w § 1 będą:
    7. wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej lub agroturystycznej, nie będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej lub agroturystycznej,
    8. budynek, o którym mowa w pkt 2, posiada warunki techniczne spełniające odpowiednie przepisy, które umożliwiają montaż zestawów solarnych tj.: posiada instalację elektryczną, instalację ciepłej i zimnej wody wolną powierzchnię wewnątrz budynku umożliwiająca montaż urządzeń, wolną powierzchnię dachu lub elewacji lub gruntu umożliwiającą montaż luster solarnych itp.
    9. jest świadomy wszelkich niedogodności związanych z prowadzeniem robót w budynku mieszkalnym, o którym mowa w pkt 2 i z tego tytułu nie będzie dochodził żadnych roszczeń i odszkodowań.
  2. Właściciel upoważnia Gminę, do występowania w jego imieniu przed właściwymi organami administracyjnymi, przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami prawa niezbędnych opinii, decyzji, zezwoleń i innych dokumentów niezbędnych dla prawidłowej realizacji projektu, o którym mowa w § 1, dotyczących nieruchomości Właściciela określonej w ust. 1 pkt 2.
  3. Gmina zobowiązuje się do prowadzenia wszelkich spraw związanych z rzeczową realizacją projektu, o którym mowa w § 1, w tym jego rozliczenie i promocję.
  4. W budynku Właściciela zostanie zamontowany zestaw solarny.

§ 3 Określenie warunków organizacyjnych

  1. Gmina zobowiązuje się do zabezpieczenia rzeczowej realizacji projektu na którą się składa: wyłonienie wykonawcy montażu zestawów solarnych oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustalenie dla niego harmonogramu realizacji dokumentacji technicznej i montażu zestawów solarnych, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe przedmiotowego projektu.
  2. Właściciel wyraża zgodę, aby wykonawca instalacji solarnej wyłoniony przez Gminę zamontował zestaw solarny i przeprowadził niezbędne do jego funkcjonowania roboty w budynku będącego jego własnością.
  3. Wykonawca zestawu solarnego dokona montażu i uruchomienia zestawu solarnego w budynku Właściciela na co składa się montaż urządzeń i włączenie ich do wodnej instalacji wewnętrznej oraz włączenie go do instalacji centralnego ogrzewania budynku.
  4. Właściciel zobowiązuje się do wykonania na własny koszt prac remontowych będących wynikiem prac montażowych zestawu solarnego typu: uzupełnienie okładzin podłóg, uzupełnienia tynku, malowanie, naprawa elewacji i innych prac przywracających poprzedni wygląd i estetykę budynku.

§ 4 Określenie warunków własnościowych i eksploatacyjnych

  1. Po zakończeniu prac montażowych zamontowane w budynku Właściciela wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego pozostaną własnością Gminy przez 5 lat od dnia finansowego zakończenia projektu, o którym mowa w § 1.
  2. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku będącym własnością Właściciela, Gmina w ramach dokonanej wpłaty wynikającej z § 5 ust. 2 wydzierżawi Właścicielowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego zgodnie z jego przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania urnowy, o którym mowa w § 6.
  3. Po upływie okresu trwania umowy o którym mowa w § 6. kompletny zestaw solarny zostanie przekazany Właścicielowi na własność. Ustala się, że Właściciel za przekazanie kompletnego zestawu solarnego zapłaci 0,01 % wartości brutto instalacji w chwili przekazania, pomniejszonej o wartość amortyzacji.
  4. W trakcie trwania umowy Właściciel zobowiązuje się do właściwej eksploatacji wszystkich urządzeń wchodzących w skład kompletnego zestawu solarnego zgodnie z wytycznymi w tym zakresie.
  5. W przypadku uszkodzenia zestawu solarnego nie objętego gwarancją (np. celowego lub nieumyślnego uszkodzenia, uszkodzenia powstałego w wyniku niewłaściwej eksploatacji) Właściciel zobowiązany jest do pokrycia kosztów jego naprawy.
  6. Przez cały okres trwania umowy Właściciel zobowiązuje się do zapewnienia Gminie, a także osobom przez nią wskazanym, bezpłatnego dostępu do zainstalowanych zestawów solarnych, po uprzednim zawiadomieniu przez Gminę.
  7. Dokładny termin rozpoczęcia prac związanych z montażem zestawów solarnych zostanie ustalony po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i zawarciu umowy z wykonawcą robót o czym Właściciel zostanie poinformowany. W uzasadnionych przypadkach Właściciel może wnieść o wyznaczenie innego terminu.

§ 5 Określenie warunków finansowych i czynszu dzierżawnego

  1. Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego, którego wartość stanowić będzie część kosztów kwalifikowanych, przez które rozumie się wartość netto indywidualnego zestawu solarnego objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej, powiększona o obowiązującą stawkę podatku VAT.
  2. Szacunkowa wysokość czynszu dzierżawnego określona na podstawie złożonego projektu o dofinansowanie zadania ze środków Unii Europejskiej wynosi:
    1. zestawu 1 solarnego - 2 100,00 zł
    2. zestawu 2 solarnego - 2 400,00 zł
    3. zestawu 3 solarnego i większego - 2 700,00 zł
  3. Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego w II ratach:
    1. I rata w wysokości brutto 1 500,00 zł słownie: jeden tysiąc pięćset złotych brutto, w tym podatek VAT, płatna w terminie do 30 kwietnia 2015 r. na konto Gminy Nr …. (z dopiskiem SOLARY) na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę po podpisaniu niniejszej umowy.
    2. II rata stanowiąca różnicę wartości czynszu określonego w pkt 2 dla zestawu solarnego i wartości pierwszej raty, skorygowana do wartości faktycznie poniesionych kosztów, płatna w terminie 14 dni od dnia zakończenia wykonania instalacji solarnej i podpisania protokołu odbioru na konto Gminy Nr …. (z dopiskiem SOLARY) na podstawie faktury VAT wystawionej przez Gminę, co nie wymaga formy aneksu do niniejszej umowy.
    3. W przypadku wystąpienia kosztów niekwalifikowanych projektu (koszt nie objęty refundacją z środków Unii Europejskiej) Właściciel zobowiązuje się do sfinansowania tych kosztów we własnym zakresie.
    4. W przypadku dokonania wpłaty przez Właściciela kwoty, o której mowa w § 5 ust. 3 pkt 1 i niezrealizowania projektu cała kwota zostanie przez Gminę zwrócona na konto Właściciela.
    5. Nie dokonanie przez Właściciela wpłaty w terminie i wysokości określonej w § 5 ust. 3 pkt 1 będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem niniejszej umowy.
    6. W przypadku zmiany procentowego udziału środków Unii Europejskiej w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu, wysokość czynszu dzierżawnego może ulec zmianie. W sytuacji zmniejszenia czynszu dzierżawnego – nie wymaga to aneksu do niniejszej umowy, w sytuacji zwiększenia czynszu dzierżawnego wymaga to zgody Właściciela i będzie regulowane aneksem do niniejszej umowy, a w przypadku braku zgody umowa ulega rozwiązaniu, a wpłata czynszu podlega zwrotowi na rzecz Właściciela w wartości nominalnej bez naliczania odsetek.
    7. Ostateczna wartość czynszu dzierżawnego zostanie określona po przeprowadzeniu postępowań przetargowych na wybór wykonawcy/wykonawców.
    8. Jeżeli z przyczyn technicznych stwierdzonych przez Wykonawcę i potwierdzonych przez Inspektora Nadzoru nie ma możliwości instalacji w budynku Właściciela instalacji solarnych Gmina odstąpi od umowy. Uiszczona wpłata czynszu podlega zwrotowi na rzecz Właściciela w wartości nominalnej bez naliczania odsetek.
    9. Właściciel zwróci Gminie 100 % poniesionych kosztów na wykonanie instalacji solarnej pomniejszoną o wpłatę o której mowa § 5 ust. 2 w terminie 30 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania warunku, o którym mowa w § 2 ust 1 pkt 3 umowy. § 6


§ 6 Okres umowy

  1. Umowa zostaje zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do upływu 5 lat od dnia finansowego zakończenia projektu określonego § 1, który według harmonogramu upływa 15 sierpnia 2015 r.
  2. W przypadku zmiany harmonogramu realizacji projektu niniejsza umowa ulega automatycznemu przedłużeniu do upływu 5 lat od dnia finansowego zakończenia projektu określonego § 1.

§ 7 Rozwiązanie umowy

  1. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:
    1. gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
    2. Właściciel nie realizuje zobowiązań wynikających z niniejszej umowy.
    3. rozwiązania umowy użyczenia zawartej pomiędzy tymi samymi stronami.
  2. W przypadku rozwiązania umowy z powodów o których mowa w ust 1 pkt 2 i 3 z przyczyn leżących po stronie Właściciela, Właściciel zobowiązuje się do:
    1. sfinansowania w 100% poniesionych kosztów związanych z objęciem budynku Właściciela projektem, o którym mowa w § 1, do dnia rezygnacji,
    2. sfinansowania kosztów związanych z objęciem projektem budynku innego właściciela, które stanie się konieczne dla prawidłowej realizacji i rozliczenia projektu z instytucją współfinansującą oraz zachowania jego trwałości (warunek konieczny przy współfinansowaniu projektów ze środków Unii Europejskiej).
    3. Postanowienia § 7 ust. 2 mają zastosowanie w przypadku, zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa Właściciela jako strony niniejszej umowy.


§ 8 Postanowienia końcowe

  1. Właściciel oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych, dla potrzeb niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.) oraz na zamieszczanie materiałów ilustrujących realizowany projekt, włącznie z fotografiami, w zbiorze materiałów promocyjnych.
  2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia treści niniejszej umowy, wymagają aneksu sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Wszelkie spory wynikłe na tle realizacji niniejszej umowy, rozstrzygać będzie sąd właściwy miejscowo dla siedziby Gminy.
  4. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
  5. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden dla Właściciela i jeden dla Gminy.

Właściciel: Gmina:

UMOWA UŻYCZENIA

Instalacje solarne

zawarta w dniu pomiędzy:

Gminą …

reprezentowaną przez:

M.K. - Wójta Gminy …

przy kontrasygnacie A.P. - Skarbnika Gminy …

zwaną w dalszej treści umowy „Biorącym w użyczenie”

a

Panią PESEL:

Panem PESEL:

zwanym/zwanymi w dalsze] treści umowy „Użyczającym” o treści następującej:

§ 1. Przedmiot umowy. Przedmiotem umowy jest użyczenie nieruchomości zabudowanej i określenie warunków użyczenia nieruchomości dla i potrzeb realizacji projektu „..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku, który swoim zakresem obejmuje zakup i montaż zestawu solarnego (składającego się z systemu kolektorów słonecznych, zasobnika CWU, osprzętu instalacyjnego) dla potrzeb ciepłej wody użytkowej Użyczającego.

§ 2. Przedmiot użyczenia

  1. Użyczający oświadcza, że jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej oznaczone; jako działka geodezyjna Nr położonej w miejscowości oraz budynku mieszkalnego oznaczonego numerem porządkowym oraz posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością, a w tym także prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie naruszy interesu osób trzecich.
  2. Użyczający użycza i oddaje Biorącemu w użyczenie do bezpłatnego używania część dachu/ściany/gruntu oraz część wewnętrzną budynku mieszkalnego o powierzchni niezbędnej do zainstalowania zestawu solarnego i jego prawidłowego funkcjonowania, o którym mowa w ust. 1, z przeznaczeniem na realizację projektu określonego w § 1.
  3. Użyczający ponadto wyraża zgodę na udostępnienie Biorącemu w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym, nieruchomości określonej w ust. 1 w celu przeprowadzenia niezbędnych prac związanych z montażem zestawu solarnego. Przez cały okres trwania umowy zapewni dostęp Biorącemu w użyczenie lub osobom przez niego wskazanym, do zainstalowanych urządzeń po wcześniejszym zawiadomieniu.
  4. Wydanie przedmiotu użyczenia nastąpi z dniem podpisania niniejszej umowy. Stan określający przedmiot użyczenia zostanie opisany protokołem przekazania spisanym pomiędzy Użyczającym, a wykonawcą zestawu solarnego przed jego montażem.
  5. Użyczający oświadcza, że ww. nieruchomość zamieszkuje 3 osób.

§ 3. Cel użyczenia

Biorący w użyczenie zapewnia, że:

  1. będzie używał użyczonej rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem,
  2. bez zgody Użyczającego nie odda jej w użyczenie osobie trzeciej.

§ 4. Okres użyczenia

  1. Umowa zostaje zawarta na czas określony od dnia podpisania umowy do upływu 5 lat, od dnia finansowego zakończenia projektu określonego § 1.
  2. W przypadku zmiany harmonogramu realizacji projektu niniejsza umowa ulega automatycznemu przedłużeniu do upływu 5 lat od dnia finansowego zakończenia realizacji projektu określonego §

§ 5. Warunki rozwiązania umowy

  1. Umowa użyczenia ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:
    1. gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie projektu określonego w § 1,
    2. rozwiązania umowy dotyczącej zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego zawartej pomiędzy tymi samymi stronami.
  2. W przypadku rozwiązania niniejszej umowy przez Użyczającego, dokona on zwrotu nakładów poniesionych przez Biorącego w użyczenie wg zasad określonych w umowie dotyczącej zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego zawartej pomiędzy tymi samymi stronami.
  3. Postanowienia ust. 2 mają zastosowanie w przypadku, zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa strony niniejszej umowy.

§ 6. Zwrot przedmiotu użyczenia

  1. Po zakończeniu okresu użyczenia, Biorący w użyczenie zwróci przedmiot umowy co zostanie stwierdzone protokołem odbioru podpisanym przez obie strony.
  2. Biorący w użyczenie nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem używania przez Użyczającego lub czynników niezależnych od Biorącego w użyczenie.
  3. Wraz ze zwrotem przedmiotu umowy Biorący w użyczenie dokona przekazania Użyczającemu zamontowanej instalacji solarnej.

§ 7. Zmiana umowy

Wszelkie zmiany umowy mogą być dokonywane przez strony w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 8. Postanowienia końcowe

  1. Użyczający oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych na potrzeby niezbędne do realizacji przedmiotowego projektu, zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r., o ochronie danych osobowych oraz na zamieszczanie materiałów ilustrujących realizowany projekt, włącznie z fotografiami, w zbiorze materiałów promocyjnych projektu.
  2. Do spraw nieuregulowanych niniejszą umową zastosowane mają właściwe przepisy Kodeksu Cywilnego.
  3. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Użyczający: Biorący w użyczenie:

Celem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie robót polegających na zakupie i montażu instalacji solarnych dla potrzeb przygotowania cieplej wody użytkowej na 264 budynkach mieszkalnych oraz 3 obiektach użyteczności publicznej na terenie gminy …/dopuszcza się montaż: bezpośrednio na dachu, na dachu na konstrukcji, na stelażach wolnostojących, montowanych na gruncie/. W skład budynków użyteczności publicznej wchodzą 1 budynek Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w …, 1 budynek Gimnazjum Publicznego w …, 1 budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w …. Wnioskodawca będzie ponosił wydatki założenia instalacji solarnych w części dotyczącej budynków użyteczności publicznej. Działalność w budynkach użyteczności publicznej jest prowadzona w zakresie zadań publicznych gminy określonymi w ustawie o samorządzie gminnym i służy czynnościom nieopodatkowanym. Inwestycja w zakresie budynków użyteczności publicznej nie będzie wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Właścicielem instalacji solarnych zamontowanych na obiektach użyteczności publicznej będzie Gmina. Instalacje solarne zostaną przekazane na rzecz jednostek budżetowych w trwały zarząd decyzją Wójta /tj. Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w … oraz Gimnazjum Publiczne w …/. Wykorzystywanie instalacji solarnych na budynkach użyteczności publicznej nie będzie następować na zasadzie odpłatności na rzecz Gminy. Zamontowane instalacje solarne będą na budynkach, które są zaliczane do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Po wykonaniu projektu instalacja solarna będzie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu tj. przez okres 5 lat licząc od dnia zakończenia realizacji projektu. Po tym terminie kompletny zestaw solarny zostanie przekazany Właścicielowi na własność. Ustala się, że Właściciel za przekazanie kompletnego zestawu solarnego zapłaci 0,01 % wartości brutto instalacji w chwili przekazania, pomniejszonej o wartość amortyzacji.

Faktury i umowy będą wystawiane na Gminę.

Realizowana inwestycja jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594).

W piśmie z dnia 2 kwietnia 2015 r. Wnioskodawca wskazał, że kolektory słoneczne będą montowane na budynkach objętych programem mieszkaniowym (budynki jednorodzinne, dwu i wielomieszkaniowe), a także na budynkach nieobjętych programem mieszkaniowym to są budynki użyteczności publicznej (budynek Ochotniczej Straży Pożarnej, szkoły podstawowej i gimnazjum). Wykonawca wystawi dwie odrębne faktury dokumentujące montaż instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych oraz niemieszkalnych. Odzyskanie VAT będzie możliwe tylko w przypadku faktur wystawionych na montaż instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych.

Kolektory słoneczne będą montowane na budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania objętych społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 11 budynki mieszkalne grupie 111 jako budynki mieszkalne jednorodzinne klasie 1110 oraz grupie 112 budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe klasie 1121 budynki o dwóch mieszkaniach i 1122 budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Kolektory słoneczne będą montowane na budynkach użyteczności publicznej ww. budynki nie są objęte społecznym programem mieszkaniowym, natomiast zostały sklasyfikowane wg PKOB w dziale 12 jako budynki niemieszkalne w grupie 126, klasie 1261 ogólnodostępne obiekty kulturalne oraz 1263 budynki szkół i instytucji badawczych.

Gmina przyjmuje, że wszystkie wykonane czynności oraz wykorzystane materiały wchodzą w zakres jednej kompleksowej usługi montażu instalacji kolektorów słonecznych składających się na usługę termomodernizacji budynku.

Na pokrycie wkładu własnego Gmina zawarła umowy cywilno-prawne z których wynika, że właścicieli budynków mieszkalnych zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego, którego wartość stanowić będzie część kosztów kwalifikowanych, przez które rozumie się wartość netto indywidualnego zestawu solarnego objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej (jest to partycypacja w kosztach). Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego w II transzach. Czynsz dzierżawny to nic innego jak wkład własny do projektu stanowiący 15% środków własnych Gminy. Mieszkańcy wpłacają tak zwany czynsz dzierżawny na konto bankowe Gminy. Świadczenie dokonane na rzecz mieszkańców, w oparciu o umowę na montaż zestawu solarnego wraz z dostawą urządzeń oraz uruchomienie tego zestawu, ma charakter usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.); nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Gmina podpisując umowę z wykonawcą na montaż zestawu solarnego z materiałów i urządzeń wykonawcy, oraz umowy z mieszkańcami na montaż zestawu solarnego wraz z dostawą urządzeń oraz uruchomieniem tego zestawu wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę wykonywaną w ramach termomodernizacji budynków mieszkalnych. W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty (tzw. czynsz dzierżawny) z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi termomodernizacyjnej wykonywanej w budynkach mieszkalnych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Środki z dofinansowania Unijnego w wysokości 85 % - całkowitych wydatków kwalifikowalnych wpłyną na konto Gminy.

Dokonane wpłaty mieszkańców (tzw. czynsz dzierżawny) będą miały charakter obowiązkowy. Realizacja inwestycji tj. montaż instalacji solarnych będzie uzależniony od wpłat dokonywanych przez poszczególnych mieszkańców. Montaż instalacji solarnych nastąpi na budynkach tj. jego dachu bądź ścianie i bezpośrednio na gruncie przy budynku. Klasyfikacja budynków prywatnych wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - 111. Powierzchnia budynków prywatnych na których będą zamontowane Instalacje solarne nie przekracza 300 m2.

Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu - montaż instalacji solarnych będą wystawione i zapłacone przez Gminę. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. l pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej zakupu i instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, promocji projektu oraz innych wydatków związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Gmina uważa, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w części dotyczącej budynków mieszkalnych osób fizycznych oraz lokali mieszkalnych. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. Z brzmienia powołanego wyżej art. 86 ust.1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Biorąc pod uwagę opisany stan przyszły, zdaniem Gminy warunki do istnienia prawa do odliczenia VAT zostaną spełnione. Czynności Gminy, które podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT dają więc prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z wykonaniem tych czynności.

Stanowisko Gminy w zakresie przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarowi usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z instalacją kolektorów słonecznych na budynkach mieszkańców podziela Minister Finansów w szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP1/443-945/14/AJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, będzie realizować projekt pn.: „...”. Inwestycja będzie finansowana ze środków własnych Gminy i w 85% kosztów kwalifikowanych ze środków Unii Europejskiej przyznanych Gminie. Ponadto budowa instalacji solarnych ma być współfinansowana ze środków finansowych mieszkańców na podstawie zawartych pomiędzy Gminą, a konkretnymi mieszkańcami Gminy umowami cywilnoprawnymi o dofinansowanie ww. inwestycji. Na realizację zadania inwestycyjnego realizowanego przez Gminę mieszkańcy Gminy zobowiązali się do poniesienia kosztów w określonej wysokości, która będzie uzależniona od wielkości indywidualnej instalacji solarnej montowanej w gospodarstwie mieszkańca. Z mieszkańcami zostaną zawarte umowy użyczenia nieruchomości oraz umowa o warunkach organizacyjno- finansowych montażu instalacji solarnych. Celem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie robót polegających na zakupie i montażu instalacji solarnych dla potrzeb przygotowania cieplej wody użytkowej na 264 budynkach mieszkalnych. Zamontowane instalacje solarne będą na budynkach, które są zaliczane do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Po wykonaniu projektu instalacja solarna będzie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu tj. przez okres 5 lat licząc od dnia zakończenia realizacji projektu. Po tym terminie kompletny zestaw solarny zostanie przekazany Właścicielowi na własność. Ustala się, że Właściciel za przekazanie kompletnego zestawu solarnego zapłaci 0,01 % wartości brutto instalacji w chwili przekazania, pomniejszonej o wartość amortyzacji. Faktury i umowy będą wystawiane na Gminę. Realizowana inwestycja jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594). Kolektory słoneczne będą montowane na budynkach objętych programem mieszkaniowym (budynki jednorodzinne, dwu i wielomieszkaniowe). Odzyskanie VAT będzie możliwe tylko w przypadku faktur wystawionych na montaż instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych. Kolektory słoneczne będą montowane na budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania objętych społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 11 budynki mieszkalne grupie 111 jako budynki mieszkalne jednorodzinne klasie 1110 oraz grupie 112 budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe klasie 1121 budynki o dwóch mieszkaniach i 1122 budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Gmina przyjmuje, że wszystkie wykonane czynności oraz wykorzystane materiały wchodzą w zakres jednej kompleksowej usługi montażu instalacji kolektorów słonecznych składających się na usługę termomodernizacji budynku. Na pokrycie wkładu własnego Gmina zawarła umowy cywilno-prawne z których wynika, że właścicieli budynków mieszkalnych zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego, którego wartość stanowić będzie część kosztów kwalifikowanych, przez które rozumie się wartość netto indywidualnego zestawu solarnego objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej (jest to partycypacja w kosztach). Właściciel zobowiązuje się do zapłaty czynszu dzierżawnego w II transzach. Czynsz dzierżawny to nic innego jak wkład własny do projektu stanowiący 15% środków własnych Gminy. Mieszkańcy wpłacają tak zwany czynsz dzierżawny na konto bankowe Gminy. Świadczenie dokonane na rzecz mieszkańców, w oparciu o umowę na montaż zestawu solarnego wraz z dostawą urządzeń oraz uruchomienie tego zestawu, ma charakter usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.); nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Gmina podpisując umowę z wykonawcą na montaż zestawu solarnego z materiałów i urządzeń wykonawcy, oraz umowy z mieszkańcami na montaż zestawu solarnego wraz z dostawą urządzeń oraz uruchomieniem tego zestawu wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę wykonywaną w ramach termomodernizacji budynków mieszkalnych. W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty (tzw. czynsz dzierżawny) z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi termomodernizacyjnej wykonywanej w budynkach mieszkalnych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Środki z dofinansowania Unijnego w wysokości 85 % - całkowitych wydatków kwalifikowalnych wpłyną na konto Gminy. Dokonane wpłaty mieszkańców (tzw. czynsz dzierżawny) będą miały charakter obowiązkowy. Realizacja inwestycji tj. montaż instalacji solarnych będzie uzależniony od wpłat dokonywanych przez poszczególnych mieszkańców. Montaż instalacji solarnych nastąpi na budynkach tj. jego dachu bądź ścianie i bezpośrednio na gruncie przy budynku. Klasyfikacja budynków prywatnych wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - 111. Powierzchnia budynków prywatnych na których będą zamontowane Instalacje solarne nie przekracza 300 m2. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu - montaż instalacji solarnych będą wystawione i zapłacone przez Gminę. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. l pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.).

W tym miejscu wskazać należy, iż w interpretacji indywidualnej nr IPTPP4/4512-68/15-4/MK stwierdzono, że dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi montażu zestawów solarnych na rzecz mieszkańców (osób fizycznych), co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu i instalacji kolektorów słonecznych, opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, promocji projektu oraz innych wydatków związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budynków mieszkalnych osób fizycznych, spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki dotyczące zakupu i instalacji kolektorów słonecznych, opracowania dokumentacji technicznej, usług nadzoru inwestorskiego, promocji projektu oraz innych wydatków związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budynków mieszkalnych osób fizycznych będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2014 r. weszły w życie przepisy dotyczące m.in. podstawy opodatkowania wprowadzone ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35). Art. 1 pkt 23 ww. ustawy zmieniającej, z dniem 1 stycznia 2014 r. uchyla art. 29 ustawy i art. 1 pkt 24 wprowadza do obecnie obowiązującej ustawy art. 29a.

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na zakup i instalację kolektorów słonecznych, opracowanie dokumentacji technicznej, usługi nadzoru inwestorskiego, promocję projektu oraz innych wydatków związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budynków mieszkalnych osób fizycznych. Natomiast, w zakresie opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach montażu instalacji solarnych wg stawki podatku VAT 8% wydano odrębne rozstrzygniecie.

Odnośnie natomiast powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacja przepisów prawa podatkowego wydawana jest w indywidualnej sprawie podatnika i niewątpliwie kształtuje sytuację prawną tego podatnika w sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczy konkretnego stanu faktycznego i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy ją traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj