Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-66/12/BW
z 22 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-66/12/BW
Data
2012.03.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynki zbiorowego zamieszkania
rolety, żaluzje
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% do usługi montażu rolet zewnętrznych, obejmującej zarówno materiał i robociznę, wykonywanej w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% do usługi montażu rolet zewnętrznych, obejmującej zarówno materiał i robociznę, wykonywanej w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% do usługi montażu rolet zewnętrznych, obejmującej zarówno materiał i robociznę, wykonywanej w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Podstawową działalnością Wnioskodawcy (Spółki) jest produkcja i sprzedaż stolarki z tworzyw sztucznych - okien i drzwi. W swojej ofercie handlowej Wnioskodawca posiada także materiały budowlane - klamki, parapety, rolety, które zakupuje u dostawców zewnętrznych. Ponadto Wnioskodawca wykonuje roboty budowlano-montażowe, obejmujące wyprodukowanie stolarki oraz zamontowanie jej w obiekcie klienta.

Oczekiwania klientów odnośnie kompleksowości usługi instalacji stolarki budowlanej powodują, że coraz częściej zamówieniu na montaż okien i drzwi towarzyszy zamówienie na montaż rolet zewnętrznych. Zdarzają się również sytuacje, kiedy klient jest zainteresowany wyłącznie montażem rolet zewnętrznych.

Wnioskodawca oferuje różne rodzaje rolet w zależności od oczekiwań klienta i możliwości ich instalacji, tzn. czy będą montowane na etapie budowy czy już gotowym domu, mianowicie:

  • Rolety osadzane bezpośrednio na ścianie budynku lub we wnęce okiennej - stosowane najczęściej w już istniejących budynkach, ale także w nowobudowanych. Montowane są za pomocą kołków rozporowych i wymagają ingerencji w elewację budynku, istnieje możliwość podtynkowej zabudowy rolety.
  • Rolety zintegrowane z oknem - to rolety nakładane na okno, a następnie razem z nim montowane we wnęce okiennej.
  • Rolety do zabudowy - skrzynka rolety montowana jest w nadprożu okna podczas wznoszenia budynku. Na takie rozwiązanie trzeba się zdecydować już na etapie projektu budynku.

Wszystkie rolety zewnętrzne - niezależnie od rodzaju czy sposobu montażu, skutecznie chronią budynki przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych - słońcem, deszczem, wiatrem, śniegiem i mrozem. Poprawiają bilans energetyczny domu czy mieszkania. Rolety okienne wpływają dodatnio na izolację akustyczną, w odczuwalny sposób obniżając poziom hałasu w pomieszczeniach. Ponadto stanowią zabezpieczenie antywłamaniowe.

Wnioskodawca na okoliczność wykonywanych robót podpisuje umowy z klientami, w których określa m.in. miejsce wykonywania robót oraz pełny koszt świadczonych usług, obejmujący materiały jak i robociznę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% do usługi montażu rolet zewnętrznych, obejmującej zarówno materiał i robociznę, wykonywanej w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, rozstrzygnięcia powyższego problemu należy szukać w odpowiedzi na pytanie czy montaż rolet zewnętrznych mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym artykułem obniżoną stawkę podatku - obecnie w wysokości 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jak można zauważyć w przywołanym artykule ustawa nie posługuje się symbolami statystycznymi wyrobów i usług. Oznacza to, zgodnie z art. 5a ustawy, że przyporządkowanie usługi montażu rolet do odpowiedniego grupowania PKWiU nadal nie rozstrzyga jednoznacznie kwestii czy ta usługa mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12. Przepisy ustawy nie definiują także pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja czy przebudowa. W takiej sytuacji zasadne jest odwołanie się do definicji tych pojęć zawartych w przepisach prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 ustawy Prawo budowlane:

  • budowa to wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu a także odbudowa, rozbudowa, nadbudowa obiektu budowlanego;
  • przebudowa to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych i technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji;
  • remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W definicjach remontu i przebudowy ustawodawca posłużył się pojęciem robót budowlanych, które też mają swoją definicję. Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu i remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Zasadne wydaje się w tym miejscu odwołanie do zasad metodycznych PKWiU. Zgodnie z nimi budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w sekcji F - Obiekty budowlane i roboty budowlane, w dziale 43. W opisie sekcji F zostało określone m.in. jakie czynności obejmuje ona swoim zakresem. Określone są tu analogiczne czynności jak zdefiniowane w ramach robót budowlanych w Prawie Budowlanym, tzn. roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa polegające na budowie oraz prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego. Ta analogia pojęć przemawia za uwzględnieniem faktu, że montaż rolet mieści się właśnie w sekcji F, w dziale 43 PKWiU.

Pojecie „modernizacji” zostało wykreślone z Prawa budowlanego wraz ze zmianą ustawy z dniem 1 stycznia 1999r.

Zgodnie z komunikatem Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, zamieszczonym na stronie http://www.gunb.gov.pt/ dziala/pliki/GI-modernizacja.pdf, pojęcie „modernizacja" mieści się obecnie w zakresie pojęciowym „remontu", „przebudowy" albo „rozbudowy". Nie wyklucza to posłużenia się dodatkowo definicją słownikową, gdzie modernizacja to unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, Wolna Encyklopedia). Termomodernizacja zgodnie z definicją zawartą w przywołanym wyżej źródle to przedsięwzięcie mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w danym obiekcie budowlanym.

W oparciu o powyższe definicje należy stwierdzić, że montaż rolet zewnętrznych mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy tj. budowa, remont modernizacja, termomodernizacja czy przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Bez znaczenia pozostaje rodzaj rolety zewnętrznej i sposób jej montażu oraz fakt czy jest montowana razem ze stolarką czy niezależnie od niej. Natomiast w zależności od tego czy rolety zewnętrzne są montowane na etapie budowy czy też w już istniejącym obiekcie będziemy mieli do czynienia z budową albo remontem czy modernizacją. W zasadzie w każdym przypadku, w którym rolety są montowane w już istniejącym obiekcie, mamy do czynienia z termomodernizacją. Rolety zewnętrzne poprawiają energooszczędność domu, w znaczący sposób zmniejszając zapotrzebowanie budynku na energię cieplną, poprzez zmniejszenie przenikalności cieplnej okien. Montaż rolet zewnętrznych jest często proponowany w ramach przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Reasumując, jeżeli instalacja rolet zewnętrznych odbywa się w obiekcie budowlanym zaliczonym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie będzie miała obniżona stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8% do całości prac, obejmujących zarówno zużyte materiały jak i robociznę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 cyt. wyżej ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ww. ustawy).

Z kolei, pojęcie „modernizacja” – według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie jej elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że podstawową działalnością Wnioskodawcy jest produkcja i sprzedaż stolarki z tworzyw sztucznych - okien i drzwi. W swojej ofercie handlowej Wnioskodawca posiada także materiały budowlane - klamki, parapety, rolety, które zakupuje u dostawców zewnętrznych. Ponadto Wnioskodawca wykonuje roboty budowlano-montażowe, obejmujące wyprodukowanie stolarki oraz zamontowanie jej w obiekcie klienta.

Oczekiwania klientów odnośnie kompleksowości usługi instalacji stolarki budowlanej powodują, że coraz częściej zamówieniu na montaż okien i drzwi towarzyszy zamówienie na montaż rolet zewnętrznych. Zdarzają się również sytuacje, kiedy klient jest zainteresowany wyłącznie montażem rolet zewnętrznych.

Wnioskodawca oferuje różne rodzaje rolet w zależności od oczekiwań klienta i możliwości ich instalacji, tzn. czy będą montowane na etapie budowy czy już gotowym domu, mianowicie:

  • Rolety osadzane bezpośrednio na ścianie budynku lub we wnęce okiennej - stosowane najczęściej w już istniejących budynkach, ale także w nowobudowanych. Montowane są za pomocą kołków rozporowych i wymagają ingerencji w elewację budynku, istnieje możliwość podtynkowej zabudowy rolety.
  • Rolety zintegrowane z oknem - to rolety nakładane na okno, a następnie razem z nim montowane we wnęce okiennej.
  • Rolety do zabudowy - skrzynka rolety montowana jest w nadprożu okna podczas wznoszenia budynku. Na takie rozwiązanie trzeba się zdecydować już na etapie projektu budynku.

Wszystkie rolety zewnętrzne - niezależnie od rodzaju czy sposobu montażu, skutecznie chronią budynki przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych - słońcem, deszczem, wiatrem, śniegiem i mrozem. Poprawiają bilans energetyczny domu czy mieszkania. Rolety okienne wpływają dodatnio na izolację akustyczną, w odczuwalny sposób obniżając poziom hałasu w pomieszczeniach. Ponadto stanowią zabezpieczenie antywłamaniowe.

Wnioskodawca na okoliczność wykonywanych robót podpisuje umowy z klientami, w których określa m.in. miejsce wykonywania robót oraz pełny koszt świadczonych usług, obejmujący materiały jak i robociznę.

W przedmiotowej sprawie kwestią wymagającą wyjaśnienia jest możliwość zastosowania do ww. usług montażu rolet zewnętrznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym obniżonej stawki podatku VAT (tj. stawki podatku VAT 8%).

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja, czy termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności w wyniku których podnosi się bądź przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Zdaniem tut. organu, opisane przez Wnioskodawcę czynności (usługi) polegające na dostawie wraz z montażem rolet okiennych zewnętrznych można zaliczyć do usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Zatem, w sytuacji gdy przedmiotowe czynności montażu rolet zewnętrznych wykonywane są w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym podlegają one opodatkowaniu stawką podatku 8% (stawka ta ma zastosowanie do całości robót - koszt robocizny oraz materiału).

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj