Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1202/11/AP
z 30 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1202/11/AP
Data
2011.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bezpieczeństwo i higiena pracy
stawka podstawowa podatku
szkolenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy usługi edukacyjne świadczone przez Spółkę jako placówkę oświatową objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, w całości będą korzystały ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej zwolnienia od podatku usług szkoleniowych wykonywanych przez jednostkę działającą w ramach systemu oświaty – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych wykonywanych przez jednostkę działającą w ramach systemu oświaty.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą „K.” s.c., na podstawie wpisów do ewidencji działalności gospodarczej wspólników. Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest m.in. działalność sklasyfikowana zgodnie z PKD pod nr 85.59B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W dniu 12 listopada 2009 r., na podstawie art. 82 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) placówka o nazwie „K.” s.c. została wpisana do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Organem założycielskim i prowadzącym placówkę jest „K” s.c.. Placówka może prowadzić kursy, seminaria, konferencje w formach pozaszkolnych. Powyższe dane potwierdza zaświadczenie Urzędu Miejskiego. W praktyce placówka oświatowa prowadzi kursy w zakresie: bhp dla pracowników i pracodawców oraz szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ochrony przeciwpożarowej. Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz czynności przeciwpożarowych skierowane są do pracowników wszystkich grup zawodowych oraz do pracodawców. Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz czynności przeciwpożarowych ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w pracy oraz umożliwia uzyskanie odpowiednich kwalifikacji pracownikom wyznaczonym przez pracodawcę w zakładzie pracy do udzielenia pierwszej pomocy oraz do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Do wyżej wymienionego zadania pracodawca jest obowiązany na podstawie art. 209 § 1, 2, 3, 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy. W celu zapewnienia prawidłowego wykonywania czynności udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników przez wyznaczonego pracownika lub pracodawcę, niezbędne jest przeszkolenie w ww. zakresie. Przy wystawianiu faktur sprzedaży na szkolenia bhp Spółka stosuje zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast na szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz szkolenia przeciwpożarowe Spółka stosuje stawkę podatku w wysokości 23% VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy usługi edukacyjne świadczone przez Spółkę jako placówkę oświatową objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, w całości będą korzystały ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, po zapoznaniu się z interpretacjami indywidualnymi dotyczącymi możliwości zwolnienia od podatku usług świadczonych przez placówkę, dotychczasowa praktyka, polegająca na opodatkowaniu szkoleń z zakresu pierwszej pomocy i przeciwpożarowych stawką podatku 23% VAT jest nieprawidłowa. Natomiast szkolenia bhp podlegają zwolnieniu od podatku zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, jak i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie szkolenia bhp dla pracowników i pracodawców oraz szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ochrony przeciwpożarowej prowadzone w formie kursów i seminariów przez placówkę oświatową „K.” s.c. od dnia 1 stycznia 2011 r. są zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Dla oceny, czy wskazane usługi są zwolnione, na podstawie wyżej powołanego przepisu konieczne jest ustalenie, kto je świadczy i czy spełnia określone warunki. Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 17 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Wnioskodawca wskazuje, iż jako placówka wpisana do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej prowadzi kursy oraz seminaria z zakresu bhp dla pracowników i pracodawców oraz szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy i ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem Wnioskodawcy wpis do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej Miasta, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka oświaty pozaszkolnej, świadczy usługę w zakresie kształcenia i wychowania. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ) opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej zasadnicze znaczenie ma dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku w tym zakresie.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 06. 347. 1 ze zm.).

Przy określaniu zakresu zwolnień od podatku usług kształcenia, uwzględniony został m.in. przepis art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie,


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W art. 3 pkt 16 tej ustawy wskazano, że przez formy pozaszkolne należy rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny (pkt 17 ww. artykułu).

W myśl postanowień art. 82 ust. 1 cyt. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy z dnia 7 września 1991 r. i realizował usługi kształcenia. Zaznaczenia wymaga, iż do jednostek objętych systemem oświaty zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.


W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi placówkę oświatową objętą systemem oświaty. Wykonuje usługi o charakterze edukacyjnym, zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej oraz wpisem do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej, prowadzonej przez Prezydenta Miasta (wpis z 2009 r. uzyskany na podstawie art. 82 ustawy systemie oświaty). Przedmiotem działalności placówki jest realizowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników i pracodawców, ochrony przeciwpożarowej oraz z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz brzmienie powołanych wyżej przepisów uznać należy, iż w związku z posiadaniem przez Spółkę statusu placówki kształcenia objętej systemem oświaty, świadczone usługi, jeżeli dotyczą kształcenia i prowadzone są w ramach wpisu do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej prowadzonej przez Prezydenta Miasta, spełniają przesłanki zarówno podmiotowe, jak i przedmiotowe, wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem korzystają ze zwolnienia od podatku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj