Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-383/12-4/JM
z 29 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-383/12-4/JM
Data
2012.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
pojazdy specjalne
samochód


Istota interpretacji
Wnioskodawcy wykorzystującemu ten pojazd w działalności gospodarczej, tj. do usług leśnych polegających na pozyskiwaniu drewna, zagospodarowaniu terenów leśnych, w tym likwidacji zadrzewień pod liniami energetycznymi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości.



Wniosek ORD-IN 418 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2012 (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem bankowozu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem bankowozu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi leśne polegające na pozyskiwaniu drewna, zagospodarowaniu terenów leśnych, w tym likwidacja zadrzewień pod liniami energetycznymi. Sprzedaż usług Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, który jest rozliczany deklaracjami VAT-7.

Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży zwolnionej oraz niepodlegającej VAT. Głównymi odbiorcami usług Wnioskodawcy są. Teren wykonywania prac obejmuje dwa województwa tj.

Wnioskodawca zatrudnia siedmiu pracowników oraz zleca wykonywanie niektórych prac podwykonawcom, których jest czterech wiodących, lecz bywają okresy gdy jest ich kilku więcej. Kilkakrotnie w ciągu miesiąca, za wykonanie poszczególnych zleceń Wnioskodawca wypłaca podwykonawcom oraz pracownikom wynagrodzenia. Zgodnie z umowami płatności wynagrodzeń następują w formie gotówkowej (z zachowaniem limitu jednorazowej wartości transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności tj. 15.000 euro zgodnie z ustawą o swobodzie dział. gospodarczej i w miejscu wykonywania prac). Ponieważ wykonywane prace oddalone są od siebie niejednokrotnie kilkadziesiąt kilometrów to ze względów organizacyjnych Wnioskodawca łączy odbiór prac z momentem wypłaty wynagrodzeń. Ponieważ przewożone wynagrodzenia w formie gotówkowej stanowią znaczne kwoty (jednorazowo 50.000 do 70.000 zł), to ze względów bezpieczeństwa Wnioskodawca powinien dokonywać przewozów specjalnym pojazdem – bankowozem. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza zakupić pojazd samochodowy będący pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniu wymienionym w załączniku do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (poz. l652) – bankowóz. Będzie to bankowóz typu C i będzie wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej VAT.

Bankowóz typu C zostanie udokumentowany fakturą VAT wystawioną na rzecz Wnioskodawcy.

Przewóz gotówki nie jest przedmiotem działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie zamierza rozszerzać działalności o usługi przewozu gotówki.

Pojazd, który zamierza nabyć Wnioskodawca będzie spełniał wymagania techniczne dla bankowozu określne w załączniku do rozp. Min. Spraw Wewn. i Administr. z dnia 7.09.2010 r.

Pojazd będzie wyposażony w pojemniki specjalistyczne co najmniej klasy „D” w stojakach umożliwiających mocowanie i wyjmowanie ich przez osoby uprawnione.

Pojazd będzie wyposażony w immobiliser spełniający wymagania dyrektyw Rady nr 74/61 EWG z dnia 17.12.1973 r. lub regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gosp. ONZ.

Pojazd będzie wyposażony w modułowy samochodowy system alarmowy spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu 116 EKG ONZ, który posiada właściwości: funkcję „panika” włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dod. wyłącznik wewnątrz przedziału osobowego, rezerwowe zasilania, dodatkową syrenę alarmową czujniki ochrony wnętrza blokadę pracy silnika, tryb serwisowy oraz sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów.

Pojazd będzie posiadał monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu.

Pojazd będzie posiadał system transmisji alarmu w którym zawarte będą informacje o położeniu i prędkości pojazdu, otwarcia i zamknięcia drzwi przedziału ładunkowego i osobowego stanie alarmowania syst. alarmowego, włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu. Pojazd będzie wyposażony w oświetlenie przedziału z pojemnikami.

Zamontowane w pojeździe urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe będą spełniać warunki określone w dyr. 72/245/EWG z dnia 20 06 1972 r.

Dodatkowa instalacja elektryczna po zabudowie będzie spełniać wymagania normy PN-S76021.

W pojeździe nie będzie instalacji gazowej.

Pojazd nie będzie spełniał kryteriów o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 i 6 ustawy z 16.12.2010 r. o zmianie ustawy o pod. od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kupując pojazd samochodowy, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, który będzie wykorzystywany do przewozu gotówki w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a który będzie pojazdem specjalnym – bankowozem typu C, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia VAT naliczonego w całości czy tylko do wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze zakupowej nie więcej jednak jak 6.000 zł....

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jednak w przypadku nabycia samochodów osobowych i pojazdów samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony ustawodawca zastosował pewne ograniczenia, które zawarł w art. 86a ust. l. Natomiast w ust. 2 przytoczonego artykułu zawarte są wyłączenia z ograniczeń odliczania. I tak zgodnie z pkt 5 ust. 2 art. 86a ustawy ograniczenie w odliczaniu VAT naliczonego nie dotyczy pojazdów specjalnych, jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji, wydanego zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny. Natomiast na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym pojazdami specjalnymi są pojazdy o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do tej ustawy. W załączniku tym pod poz. 2 wymieniony został bankowóz. Na podstawie powyższego Wnioskodawca uważa, że od zakupu pojazdu specjalnego – bankowozu Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia 100% VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy ponadto zauważyć, iż w art. 88 ustawy o VAT wskazane zostały sytuacje, w przypadku wystąpienia których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu, regulują odpowiednio przepisy art. 3 oraz art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 ze zm.) - zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W ust. 2 ww. art. 3 wskazano, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej).

Z powyższych regulacji wynika, że obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia wynikające z art. 3 ustawy nowelizującej nie mają zastosowania m.in. do pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do tej ustawy.

Ww. załącznik zawiera następujący wykaz przeznaczeń pojazdów specjalnych, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 5:

  1. Agregat elektryczny/spawalniczy
  2. Bankowóz
  3. Do prac wiertniczych
  4. Koparka, koparkospycharka
  5. Ładowarka
  6. Do oczyszczania dróg
  7. Podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych
  8. Pomoc drogowa
  9. Do zimowego utrzymania dróg
  10. Żuraw samochodowy
  11. Pogrzebowy

W objaśnieniu do ww. załącznika wskazano, że wykaz ten dotyczy pojazdów specjalnych, które spełniają warunki i wymagania techniczne określone dla przeznaczeń tych pojazdów, zawartych w odrębnych przepisach.

Na mocy art. 1 pkt 12 i 14 ustawy nowelizującej dodano m.in.:

  • przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o VAT, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,
  • przepis art. 88a ustawy o VAT, określający zasady odliczenia podatku od nabywanego paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 oraz art. 88a wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 w przypadku nabycia:

  1. samochodów osobowych,
  2. innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,

- kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Natomiast stosownie do art. 88a obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 1.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), przez „pojazd specjalny” należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

W świetle § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 września 2010 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. Nr 166, poz. 1128) - dalej rozporządzenie - użyte w rozporządzeniu określenia wartości pieniężne oznaczają:

  1. krajowe i zagraniczne znaki pieniężne,
  2. czeki, z wyjątkiem czeków zakreślonych, skasowanych lub opatrzonych indosem pełnomocniczym, zawierającym wzmiankę „wartość do inkasa”, „należność do inkasa” lub inną o podobnym charakterze,
  3. weksle, z wyjątkiem weksli opatrzonych indosem pełnomocniczym zawierającym wzmiankę „wartość do inkasa” lub inną o podobnym charakterze,
  4. inne dokumenty zastępujące w obrocie gotówkę,
  5. złoto, srebro i wyroby z tych metali, kamienie szlachetne i perły, a także platynę i inne metale z grupy platynowców, z wyjątkiem przedmiotów będących muzealiami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.).

W świetle § 1 pkt 15 rozporządzenia, bankowozy to pojazdy samochodowe przeznaczone do transportu wartości pieniężnych, oznaczone w zależności od konstrukcji i zabezpieczenia technicznego jako typy: A, B i C.

Według § 10 ust.1 ww. rozporządzenia, wymagania techniczne bankowozów określają załączniki do rozporządzenia:

  1. załącznik nr 3 - wymagania techniczne dla bankowozu typu A;
  2. załącznik nr 4 - wymagania techniczne dla bankowozu typu B;
  3. załącznik nr 5 - wymagania techniczne dla bankowozu typu C.

Ze złożonego wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi leśne polegające na pozyskiwaniu drewna, zagospodarowaniu terenów leśnych, w tym likwidacja zadrzewień pod liniami energetycznymi. Wnioskodawca zatrudnia siedmiu pracowników oraz zleca wykonywanie niektórych prac podwykonawcom, których jest czterech wiodących, lecz bywają okresy gdy jest ich kilku więcej. Kilkakrotnie w ciągu miesiąca, za wykonanie poszczególnych zleceń Wnioskodawca wypłaca podwykonawcom oraz pracownikom wynagrodzenia. Zgodnie z umowami płatności wynagrodzeń następują w formie gotówkowej (z zachowaniem limitu jednorazowej wartości transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności tj. 15.000 euro zgodnie z ustawą o swobodzie dział. gospodarczej i w miejscu wykonywania prac). Ponieważ wykonywane prace oddalone są od siebie niejednokrotnie kilkadziesiąt kilometrów to ze względów organizacyjnych Wnioskodawca łączy odbiór prac z momentem wypłaty wynagrodzeń. Ponieważ przewożone wynagrodzenia w formie gotówkowej stanowią znaczne kwoty (jednorazowo 50.000 do 70.000 zł), to ze względów bezpieczeństwa – zdaniem Zainteresowanego – Wnioskodawca powinien dokonywać przewozów specjalnym pojazdem – bankowozem. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza zakupić pojazd samochodowy będący pojazdem specjalnym. Będzie to bankowóz typu C. Pojazd nie będzie spełniał kryteriów o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 i 6 ustawy z 16.12.2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w przypadku nabycia pojazdu specjalnego bankowozu, Wnioskodawcy wykorzystującemu ten pojazd w działalności gospodarczej będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości podatku VAT czy tylko do wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze nie więcej jednak jak 6.000 zł.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przyjmuje się za opisem zdarzenia przyszłego, że samochód będzie spełniał wymagania techniczne określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 września 2010 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. Nr 166, poz. 1128).

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane uregulowania w zakresie podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że – wbrew opinii Wnioskodawcy – w związku z nabyciem samochodu specjalnego – bankowozu, Wnioskodawca nie nabędzie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu. Powyższe wynika z faktu, iż wykorzystywanie bankowozu do celów innych niż jego przeznaczenie, wyklucza możliwość skorzystania z takiego odliczenia. Należy wskazać, że aby móc odliczyć podatek naliczony przy zakupie bankowozu, pojazd ten winien służyć działalności opodatkowanej podatnika i to takiej, w której jego wykorzystywanie jest konieczne. Oznacza to, że zakup bankowozu powinien być uzasadniony i ściśle powiązany z przedmiotem działalności gospodarczej. Jeśli przedmiotem prowadzonej działalności nie jest ochrona przechowywanych i transportowanych wartości pieniężnych w rozumieniu § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, trudno mówić, że nabycie bankowozu następuje celem wykorzystania zgodnie z jego przeznaczeniem. Nie jest natomiast – w ocenie tut. Organu – taką działalnością prowadzenie przez Wnioskodawcę usług leśnych polegających na pozyskiwaniu drewna, zagospodarowaniu terenów leśnych, w tym likwidacja zadrzewień pod liniami energetycznymi, z którymi wiąże się dokonywanie płatności wynagrodzeń w formie gotówkowej oraz przewóz ww. wynagrodzeń w formie gotówkowej, które stanowią znaczne kwoty (jednorazowo 50.000 do 70.000 zł).

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż zgodnie z cyt. rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, bankowóz służy do przewozu wartości pieniężnych w rozumieniu § 1 pkt 2 tego rozporządzenia. Natomiast przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego, a w szczególności cel w jakim planuje on nabyć przedmiotowy bankowóz, nie uzasadnia nabycia pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia pojazdu specjalnego jakim jest bankowóz. Na powyższe nie może wpłynąć fakt, iż samochód ten będzie służył Wnioskodawcy do przewozu wynagrodzeń w formie gotówkowej.

Uwzględniając powyższe, jak również przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że ze względu na to, iż ww. samochód o przeznaczeniu specjalnym – bankowóz – będzie, jak wskazał Wnioskodawca, wykorzystywany tylko do działalności opodatkowanej VAT, przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie przedmiotowego samochodu. Zwrócić należy jednakże uwagę na to, że nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia pełnej, wykazanej na fakturze VAT kwoty podatku naliczonego, lecz w oparciu o postanowienia zawarte w obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r. art. 3 ust. 1 i 6 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (od dnia 1 stycznia 2013 r. natomiast na zasadach określonych w art. 86a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług) jedynie 60% tej kwoty, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Reasumując, w przypadku nabycia bankowozu typu C, Wnioskodawcy wykorzystującemu ten pojazd w działalności gospodarczej, tj. do usług leśnych polegających na pozyskiwaniu drewna, zagospodarowaniu terenów leśnych, w tym likwidacji zadrzewień pod liniami energetycznymi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości. Wnioskodawcy będzie natomiast przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj